Eräänä päivänä ajellessani bongasin vastakkaiseen suuntaan tutkalla sojottavan ystäväryhman. Hetken päästä vastaan jyristeli kaksi sievää kustomia, arvioni mukaan nopeusrajoituksen puitteissa. Normaalin morjestuksen sijaan viipotin kättäni jotenkin kummallisesti, jotta äijät ymmärtäisivät jonkin olevan vialla. Loppumatka meni naama punaisena mietiskellessä miten mahtavat muut antaa viitteitä tuollaisista jutuista vastaantulijoille. Onkohan siihen jokin yleinen tapa?
Entäs muut merkit: Hirvet, onnettomuudet, "vilkkusi on päällä", "valosi eivät ole päällä"....
Minkäslainen muuten on tuo ORG-morjestus?
Jos on enää kymppi jäljellä, niin osta kepappi.
Käsimerkit (ja muuta).
Eli jos syytä hiljentää, syystä tai toisesta, niin paina kämmenellä alaspäin.
Valoista voi huomauttaa avaamalla ja sulkemalla nyrkkiä.
ORG!:in morotus lienee se etusormi pystyyn.
Dirty Nasty Furriner
Vastaan vanhaan ketjuun, mutta kyselen ovatko käsimerkkini yhtään ymmärrettävissä tai mitkä olisi parempia vaihtoehtoja? Haulla en löytänyt kovin hyviä ketjuja, mutta jos joku löytää niin linkkiä saa laittaa. Kiitos jo etukäteen!
Eipä tunnu kukaan vastaantulevan ajoneuvon kuljettaja ikinä ymmärtävän minun yrityksiäni viestiä milloin mistäkin. Tässä muutamia esimerkkejä:
- Poliiseja edessä: Nyrkki kypärän päälle etusormi ylhäällä ja pyörittelyä ikään kuin olisi vilkku kypärän päällä.
- Vilkku jäänyt päälle: Käsi nyrkkiin, auki, nyrkkiin, auki.
- Vilkku jäänyt päälle edessä ajavalla moottoripyörällä: Pitkien rämpytystä pari kertaa, jonka jälkeen vilkkua vasen, oikea, vasen, oikea, vasen, oikea.
- Valot ei ole päällä: Pitkien rämpyttelyä.
Kavereiden kanssa ajaessa:
- Jos haluan takana tulevan ajoneuvon menevän ohi: Ajan oikeaan reunaan ja kauhon vasemmalla kädellä samaan suuntaan kuin heittäisin palloa alakautta. Yleensä tulee käytettyä kaverin kanssa ajaessa.
- Kuoppia/monttuja tiessä: Osoitan kuopan puoleisella jalalla sivulle. Hyvän näköstä!!
- Älä aja noin lähellä minua: Vasemmalla kädellä pumppaavaa liikettä kämmen alaspäin
Honda CB 500
Kuulostaa tyhmältä.
"virallinen" merkki on tuo toisessa viestissä mainittu hidastusmerkki. Eli avatulla kämmenellä huidot mahdollisimman alas asfalttia kohden. Vähän kuin yrittäisit taputtaa tietä. Samaa merkkiä käytetään myös hirvistä, peuroista, fasaaneista ja heinäpaaleista yms. yms. joten ei sillä poliisillakaan ole sanottavaa vaikka näkisivät.
Tuo on vastaantulevalle "hidasta", kuten selitin. Voihan sen taaksekin antaa, eiköhän ainakin osa ymmärrä.
Itse vilkuttelen jarruvaloja jos takana tuleva tulee liian lähellä. Jos kyseessä pyörä niin 99% todennäköisyydellä ymmärtää, jos auto niin olisiko ehkä 10% todennäköisyys.
Sitten vielä yksi huomio:
.org! -morotuksen voi ymmärtää myös näin "osaisin varoittaa poliiseista, mutta en ole hetkeen nähnyt".![]()
XX -00
Exä: 600 CBR F3
ORG! moro on vasen käsi taivutettuna suoraksi vasemmalle sivulle ja saman käden etusormi osoittaa myös kädensuuntaisesti sivulle.
Kuin syyttäisit ohiajavaa, osoitat sormella. Ei taivasta kohden kättä ja sormea, vaan vasen käsi sivulle suoraksi.
Eihän se niin pilkulleen oo, tuo yksi sormihan siinä tärkein on.
-TeGGe
Kawasaki z750 Candy limegreen.
Ex:Suzuki GSX600F Red.
Näin uutena motoristina on jäänyt hieman mietityttämään tästä yleisestä tervehtimisestä, että tehdäänkö sitä, jos itsensä ja vastaantulevan välissä on keskikaista. Eli ajetaan esimerkiksi Kehä1/3:lla. Oletusarvoisesti olen ollut myös siinä uskossa, ettei moottoritiellä tervehditä? Entäs kun joku ajaa ohi / ohitat jonkun?
On se tarkkaa touhua toi morottaminenkin nykyään. Oottelen vaan ketjua "olitko sinä joka morotit väärin orgmorotuksella ja sormesi ei ollut linjassa kätesi kanssa 2012?". Jokainen morjestaa kuten tykkää. Jos tälläisiä sormisääntöjä seuraa niin puolet Euroopan motoristeista kuuluu orgiin...![]()
https://reissu.org
Tästä "tutkalla osoittavasta ystäväryhmästä" varoittamisesta olen miettinyt että heidän tämän varoituksen nähdessä niin voiko tästä tulla jotain sanktiota?![]()
Pitkien räpsyttelyn pitäisi riittää varoittamaan sekä tutkista että poroista ym. tielle kuulumattomasta materiaalista, jonka vuoksi on syytä höllätä kaasua.
Suzuki DL 650 V-Strom -10
Suzuki DR-Z 400 SM -06
Kysymys lähinnä siksi, kun tuntuu ettei noilla isommilla/leveemmillä väylillä oo tassua nostettu. En siis ehkä ihan hölmöläinen olekkaan.![]()
oon samaa mieltä vaikka olenkin vasta aloittanut "wannabe". Lentopallomaila heilahtaa aina kun näkyy kaksipyöräisiä. Ja tulipa sitä morjestettua toissapäivänä mopoakin, kun kerran sieltä lapa heilahti. Toivottavasti oli mieltä lämmittävää, koska meitä oli kaksi (B-King ja 750 GSX-R)![]()
"The only easy day was yesterday."
2012 S1000RR
GSX-R 750 K8 (ex)
Se on aina lapa ojossa kun mopotin tulee vastaan, ja onpa hieno fiilis kun "oma rotu", motoristit tekee saman. Eilen, tänään tuli molempina päivinä kunnon letkat vastaan ja oli upeeta ajaa letkan ohi lapa ojossa ja saada morotukset takaisin..![]()
Mikä ei tapa, vah... siis SATTUU!
Kyllähän se aina saa hymyn suulle ja hyvän mielen kun tulee motoristi moikaten vastaan, etenkin sadekelillä kun huomaa että kyllä täällä muitakin on.![]()
On vain kaksi hyväksyttävää tekosyytä olla nostamatta lapasta pystyyn toisen motoristin vastaantullessa:
A) Kaikilla meillä on sokeita hetkiä; kaikkia ei ihan aina ehdi näkemään, ennen kuin on myöhäistä
B) Lapasta tarvitaan johonkin muuhun, kuten kytkimen käyttöön - tällöin nyökkäys riittää
Muut tekosyyt ovat laiskuutta.
<p>Purpattava spagetinkeitin</p>
27 kesää, ja muutama talvi ajoa takana, ja aina lämmittää sydäntä kun käsi nousee. Tyylillä ei väliä, kova jätkä morottaa aina.
Sateessa p***e jäässä ajaessa kunnon morolla tarkenee useamman kilometrin ja ärränpäiden sadattelu muuttuu lauleskeluksi.
Ei mitään järkeä mutta helkutin hauskaa![]()
Jokainen taipuu kun tarpeeksi taittaa (mutkaan)
-Suzuki GSX 750F (jokapaikanhöylä)
ex:
-Honda CBR 125 (matkalehmä)
-KTM Duke 125 (ei menty offroadia, jäi ekaan ojaan)
-Rieju MRT ( ´´föönissäkin on enemmän tehjoa´´)
Ite oon noille piikeillekkin moikkaillu aina. Jokuselle mopollekkin on jopa joskus tullu moikkailtuu kun on piikiks erehtyny kattomaan. Eipä ne raukat vaan oo uskaltanu moikata takas (mopot siis) ;)