Olen tuore FZ1N.än onnellinen omistaja, tuommonen piristetty yksilö 150hp takanakilla.
Pyörä on '06 ja kilsoja 17,500 takana, muuten täydessä tikissä mutta etenkin semmosessa normaalissa kevyessä jarrutuksessa keula nypyttää ärsyttävästi, jollain tavalla ravistaa/ottaa epätasasesti/muljuu, mutta jos kovempaa jarruttaa sitä ei niin selvästi huomaa.
Todella ärsyttävän tuntusta, koska tuntuu yksinkertasesti siltä että pyörä on "rikki" kun jarrutehoa ei tule tasasesti jne. ja saa sellasen tuntuman kuin keulassa olisi klappia, kun se ravistaa sitä jarruttaessa sinne ja tänne.
Mutta nyt en tiedä, mistä lähtisi vikaa fixaamaan - jarrulevyt kierot? Rengas jotenkin perseellään tai tasapainotus?
Voiko vika johtua esim. keulaputkien kulumasta jos entinen omistaja on tykännyt keulia (en tiedä?), tai voiko näillä kilsoilla esim. ohjauslaakeri olla sökö ja ilmeneekö se näin?
Entinen omistaja ei ollut kuulemma pistänyt asiaa merkille, eli ei luultavasti ollut koskaan ajanut ehjää pyörää ja luuli että tuo on normaalia. Viime vuonna oli uusi gixu alla ja tiedän että eihän se ole, kyllä jarrun pitää ottaa tarkasti ja tasasesti kiinni!
Minkälaisiin menoeriin tässä kannattaa varautua, mitä esim. uudet levyt, keulaputket tai se laakeri ovat about vaihtoineen?
Puhdista ja herkistele jarrulevyjen niitit ihan ekana. Itse pari päivää sitten tein. ko operaation ja jarrujen nypytys hävisi sillä. Brakecleania suihkuttelin niitteihin ja sen jälkeen pyörittelin niitä niittejä jonkun aikaa.
Ja toinen mitä kannattaa tarkistaa on ohjauslaakeri, ettei ole väljää/löysällä.
Meneekö näistä ohjauslaakeri? Pikkuseen versioon mulla meni ohjauslaakeri jo 20 tkm nurkilla mäsäksi. Ompi parhaillaan menossa vaihtoon.
Tilasin siis kartiolaakerisarjan ebaystä, n. 35 eur maksoi kaikkineensa. www.goallballs.com
Mun kikserissä oli just toi homma ja jarrujen putsaus sekä niittien herkistys paransi. Aihe löytyy täältä MP-tallista parin viikon takaa.
Kikseripoika
MUISTA HUUMORINTAJU
Kiitos vinkistä! Pitääpä ostaa spraypurkki sitä jarrucleaneria ja ruveta suihkimaan. Millä niitä sopii pyöritellä, nuo niitit on aika tiukan tuntusesti tossa levyssä? (Ehkä vika on juuri siinä... *)
Niihin ei ilmeisesti kuitenkaan mitään voitelua laiteta pitämään herkkänä, kun paikka on "pikkasen" arka sen kannalta...?
Onko ohjauslaakerin kunnon toteamiseen mitään hyvää kikkakolmosta, käsittääkseni jos jollain kampeaa pyörän etupään ilmaan niin eikö etuputkista heiluttamalla pitäisi tuntua klappi eteen/taakse? Vai pitääkö sillon laakeri olla jo totaalisen sökö...
Tuonkin suhteen tosin ongelmaksi äkkiä syntyy että milläs kotitallin tarpein puskee ETUpään ylös, varsinkin kun putket kulkee tuossa rungon alla että tunkki+lankunpätkä ei toimi sekään.
Toki tuo ohjauslaakerin välys voisi olla yksi katsomisen arvoinen, tuossahan on 7000km sitten 10tkm huollossa huolto-ohjelman mukaan katottu se, mutta mulla on sellanen tuntuma että ne useimmiten ei vaivaudu noita ees kattomaan noissa huolloissa...
Voiko itse keulaputket olla jollain tavalla kulahtaneet väljiksi näillä kilsoilla, keuliminen kuitenkin on varmasti ollut tosiasiaa entisillä omistajilla kun pyörän luonnetta miettii. Tuo pistää miettimään kun uudet sellaset tuskin on kovin halvat..
Rupesin keulaputkien kohtaloa miettimään kun nimittäin on nyt melkeen esijännitykset muutamaa pykälää vaille tapissa edestä, ja paluu+sisäänmenovaimennus myös, ja silti keula tuntuu noin paikallaan kokeillen lutkummalta kun esim. Gixxerissä oli - toki fazussa varmaan on ihan erilainen tuo keula.
Pultti ja mutteri kiristyy sopivasti niitin ympärille, sitten voi vaikka räikällä pyörittää.(Dex1 @ Kesä. 21 2009,15:55) kirjoitti
Samanlaisen omistavana veikkaisin ohjauslaakerin tiukkauksen riittävän.
Keulaa ei kannata vertailla kyykkyjen keuloihin, orggis on ihan "lutu" vaikka miten säätelisi. Omassa on nyt R1:sen keula ja oon päässyt vertailemaan niin radalla kuin kadulla ja nyt alkaa olla ajettavuus kohdillaan.
Täytyypä käydä hakemassa momenttiavain ja testata tuokin, tuo ohjauslaakerin tiukkaus.(Kelvoton @ Kesä. 22 2009,10:25) kirjoitti
![]()
Hmh, eipä auttanut jarrulevyjen herkistely vaikka huolella putsailin ja herkistelin, aluksi hitusen vähemmän nyki ekoissa kevyissä jarrutuksissa mutta kyllä siitä tuli ihan samanlainen.
Veikkaankin että se vian suurin syy ei ole jarrussa jos siinä ollenkaan, vaan taitaa se ohjauslaakeri tai muu keulassa olla.
Nimittäin jos tallissakin pyörää hiljaa työntää, ja nopeasti näppäilee jarrukahvaa "nytkyttäen" keulaa tuolla tavalla niin joku klappi kolahtaa keulassa mutta en tiedä missä.
Taidanpa kiikuttaa vekottimen ohjauslaakerin vaihtoon nyt seuraavaksi, tänään sitä itse hiukan kiristin mutta se ei vaikuttanut mitään.
Itse kärsin hitaassa jarrutuksessa tuosta nypytyksesta Kawan Z750:ssä ja putsailin niittejä sekä renkaan vaihdossa pyysin kiristämään ohjauslaakerin, mutta oli kuulemma ok. Sitten seuraavassa huollossa mittasivat jarrulevyt ja toinen oli vähän kiero. Vaihdettiin uusi levy tilalle (halpaa 230€) ja ongelma hävisi samantien.
Täytyy vain ihmetellä miten oli niin helposti mennyt kieroksi, kun en ole mitään lukkojarrutuksia tehnyt, mutta ilmeisesti lämmin levy ja vesisade/rapakot on huono yhdistelmä.
"pyörätön"
Tuo nypytys voi mullakin johtua levystä, mutta kun klappi tuntuu myös mm. ajaessa kaivonkannen yli ja kun jarrutuksen aloittaa niin ärsyttävästi tuntuu että jossain keulassa ensin lähtisi "löysää" pois.
Kyselin korjaamolta aikaa ohjauslaakerin vaihtoon niin monessa paikkaa sanottiin että aivan turha juttu jos pyörä on '06 ja ajettu alle 20tkm, että ei voi olla vikaa. Hmm... no mitäs ihmettä sitten
Pitää jostain ruinata aika vähintäänkin säätöön jos kiristämällä tuo vaikka tokenisi.
täällä sama ongelma...kawassa.
renkaan vaihdossa todettiin toinen levy kiero.
lomautetun rahat menee kaikki tankkiin ni eipä vielä vaihdettu levyä,
kysysinkin et mistähän saa edullisesti levyjä?
onko kokemusta stormin tuotteista?
muita edullisia liikkeitä josta kysellä?