Voinko laittaa GSX 1400:een sintteripalat alkuperäisen jarrulevyn kanssa? Jos ei, niin miksi.....mitä siinä käy? *![]()
No onkohan mulla? Mitä tapahtuu, jos ei ole rosterilevyt ja tuuppaa sintteripalat kiinni? Se tässä nyt pitäisi saada tietoon.
Entisessä kawassani oli edessä sintteriset palat. Hyvin ne otti kiinni ku jarrutti, aina myös palautui normaalisti(GSXman1400 @ Kesä. 18 2009,19:05) kirjoitti
![]()
Sintteripalat kuumiaa paljon enemmän joten tavalliset levyt ei kestä niin suuria lämmönvaihteluja välttämättä. En usko että rauhallisessa katuajossa tapahtuu mitään, mutta kovassa ajossa voi syödä laikat nopeaan/laikat mennä kieroon.(GSXman1400 @ Kesä. 18 2009,18:36) kirjoitti
Sintteripalojen kanssa tulee usein myös "reikälevyt" jotka vähentää lämmön siirtymistä palasta mäntään/satulaan.
Jos et ole varma, osta tavalliset. Luultavasti niilläkin pärjäät.
* Who's General Failure and why's he reading my disk? - Anon.
* Tuubi
En oikein ymmärrä tuota väitettä että sintteripalat kuumenisivat enemmän. Kaikki liike-energia muuttuu kuitenkin jarruissa lämmöksi eli lämmöntuotto riippuu vain jarruttelun määrästä. Ehkä sintteripalat johtavat lämpöä paremmin ympärilleen kun palassa on enemmän metallia?
Mjoo Esson baarista ainakin minun tietoni ovat peräisin *(pajazo @ Kesä. 18 2009,20:21) kirjoitti
Lämmönjohtavuus niillä on kyllä kai sittenkin huonompi?? mutta kai tuo levyjutska perustuu siihen että lämpöshokista tulee suurempi, ts lämpötila nousee nopeammin...
tjtn.
Ei saa nauraa *
Näin kertoo yksi valmistaja:
kirjoitti
* Tuubi
Tilanne on se, että ostin eilen uudet palat ja vasta kotona huomasin, että ne on sintterit. Yleensä myyjä on kysynyt haluanko sintterit vai tavalliset, mutta nyt tuli sintterit kysymättä.
Siitä kuumenemisesta sen verran, että ajoin about 3 km lenkin vaihdon jälkeen ihan vaan sen takia, että tekeentyvät paikoilleen. Toki jarruttelin vähän tavallista enemmän ja kotiin tullessa kokeilin levyjen lämpöä. Ne oli huomattavasti kuumemmat kuin aikaisemmilla kerroilla orgaanisten palojen vaihdon jälkeen joten yhtyisin SamiN:n näkemykseen. Nyt on vaan niin, että lähden tiistaina kohti alppimutkia ja haluaisin jostain syystä olla aika saletti jarrujen toiminnasta.
Toivottavasti saat vastauksen joltain joka oikeasti tietää
Itse kun olen ollut siinä käsityksessä että sinttereillä tosiaan levyt kuumiaa huomattavasti enemmän mutta itse pala kestää paremmin eikä häipymisilmiötä tule niin helposti. Esson baarin juttujen mukaan myös ovat enemmän on-off.
Ite olen käyttänyt tavallisia paloja GG vai HH, kumpi se nyt se "touring" pala eli pienempikitkainen sitten olikaan... GG taisi olla pehmeämpi. Aakkosten mukaanhan noi oli.
* Tuubi
Voit.(GSXman1400 @ Kesä. 18 2009,18:36) kirjoitti
Hessu; Suzuki DL1000 + Sherco SE250 Factory + Husqvarna TE250
Ainakin itsellä toimivat riumpissa sintteripalat katukäytössäkin ihan hyvin. Ihan kylminä saa puristaa vähän kovempaa kuin orggis paloilla. Eihän noissa mitään ongelmaa pitäisi olla jos on vaan rosterilevyt![]()
Itse asiassa ei tartte olla edes rosterilevyt kunhan vaan ei ole valurautalevyt.
Ja kuinkas monessa pyörässä ei nykyään ole rosterilevyt? Aika harvassa ne levyt näkyvät ruostuvan... Eli voi kutakuinkin kaikissa käyttää sintteripaloja.
XL1200S, eli Sportster 1200 Sport -96
FLHRI, eli Road King -97
Niin....minäkin luulin. Kunnes tarjosin magneettia jarrulevyyn ja mun mielestä sen ei pitäisi tarrautua kovinkaan tiukasti rosteriin mutta Suzukin jarrulevyssä se istui aika tanakasti. Mutta eihän mopon levy todellakaan ole esim. pesun jäljiltä samanlaisessa pintaruosteessa aamulla kuin auton vastaava.(vmt @ Kesä. 18 2009,21:47) kirjoitti
Kyllä ne taitaa orgaaniset tulla vaihdettavaksi vielä ennen lähtöä niin saa siitäkin asiasta mielenrauhan... *![]()
Ainakin Duell 2009 kuvaston mukaan GSX1400:n sopii esim SBS jarrupalat eteen 23-686HS, taakse 23-765LS, (S=Sintteripalat).(GSXman1400 @ Kesä. 18 2009,18:36) kirjoitti
Yamaha FJR 1300 -07
Ex: Suzuki SV 1000 N K4
Ex: Suzuki GSX 750 -98 ("Inazuma")
Tuossahan tuo hsippe sen jo sanoi, laita kiinni vaan... Pelaa niillä paloilla kuin se kuuluisa junan vessa *
Ei ole mitään ongelmaa nykyisten jarrulevyjen kanssa.
RST laatujahan on vaikka kuinka paljon ja osaan magneetti tarttuu. Ruostumattomuus ei kai oikeastaan ole edes se edellytys sintteripalojen käytölle, vaan se, että jarrulevyn teräs ei ole perinteistä hiiliterästä. Siinä kai sitten on joku ominaisuus, miksi sintteripalaa ei voi käyttää.(GSXman1400 @ Kesä. 18 2009,22:29) kirjoitti
XL1200S, eli Sportster 1200 Sport -96
FLHRI, eli Road King -97
Ainoa teräslaji, mihin magneetti ei tartu on austeniittinen ruostumaton ja haponkestävä. Siitä ei tehdä jarrulevyjä, joten kaikkiin jarrulevyihin magneetti ottaa. Jarrulevyn ruostumaton on martensiittista kiderakennetta omaavaa laatua.
BMW R-NineT -23 Option 719 aluminium
KTM 690 Enduro R -15
Vespa GTS 300 SuperSport -21
Vielä jankkaan...
Vain valurautalevyn kanssa ei saa käyttää sintteripaloja.
Hiiliteräs tai vaikka ns rakenneteräs levyjen kanssa sintterit on ok! Avainsanat on teräs vs rauta.
Valurautalevyjä ei tämänpäivän japsipyörissä ole.
No ainakin mun -07 GSX1400:ssa on sintteripalat tehtaan jäljiltä, enpäs tiennytkään että noihin muitakin saa.