Tulokset 1:stä 16:een 16:sta
    Ostin viime syksynä alesta 2 osaisen nahkapuvun. Ruiskin siihen reippaasti kyllästysainetta, jota myyjä suositteli. Kannattaako pukua tämän lisäksi esim. rasvata tms?
    Miten usein puku pitäisi kyllästää, rasvata, puhdistaa ym, ym?
    H-D Electra Glide Standard -09
    Victory Hammer -10
    Triumph Speed Triple 1050 -06
    K6 BUSA, Yoshimura + K&N
    CBR 1000F -93
    CB900C -81
    CBR900F -82
    Yamaha YX600 Radian -86
    Tähän varmaan löytyy montaa eri koulukuntaa, mutta itse olen pessyt satulan pesurasvalla ja sitten valjasrasvalla voidellut. Hyvin on toiminut ja asut pysyneet siisteinä.

Mulla yks kaveri heitti koko puvun pesukoneeseen ja ei se siitäkään pahaa ottanut. Tärkeintähän märän nahkapuvun kanssa että ei liian kuumassa kuivata vaan antaa hitaasti kuivua.
    Mehiläisvaha on hyvä, antaa kevyen suojan myös sadetta vastaan. Kerran vuodessa käsittely riittää.
    BMW K1600GT, KTM 450 EXC,Ski-Doo freeride 800
    Born to be wild! Later captured...
    Mistäs näitä vahoja ja valjasrasvoja etc. voipi ostaa?
    Kun on toi eka nahkarotsi vasta just hommattu, niin vielä
    kerkiää laittaa siihet mömmöt.
    Life is too short to leave behind.

Kawasaki 300J 2014 - lällis

Exät:Yamaha FZ6-S 2008, Honda CBF 1000 S 2010, Kawasaki Versys 650, 2011, GSF 1250 SA ABS 12(10), Varadero 1000-04, GSF 1250 SA-07, GSX 750F-05, DL V-strom 650-06, SV 650 S-03
    http://www.hipposport.fi/hoitotuotteet.htm

Tuolta nyt ainakin. Luulisi joku koniliike löytyvän sieltä Vantaaltakin.

Tallipoika valjasrasva purkki Prismasta maksaa pari euroa. Stormilla vähän kalliimpi.

Rotsi on sitten hunajan tuoksuinen ja aika kiiltävä pari päivää tai ainakin mulla oli. Toista rotsia en rasvannut olenkaan kun se on semmoinen matta ja pelkäsin että tulee kiiltoa liikaa.

Rasvattu rotsi ajoon ja ei rasvattu kylillä pyörimiseen, kahvilaan tms. akkamaiseen pelleilyyn.
    Sormi välissä! Aaarggh, sormi välissä!
    Itse olen toiminut nahkojen kanssa niin, että ennen käyttöönottoa olen keyesti rasvannut valjasrasvalla. Myyjän ohjeiden mukaan sitä ei saa käyttää liian useasti, koska se imeytyy tehokkaasti, mutta samalla antaa nahalle muokkaavaa elastisuutta eli voi aiheuttaa tilan jossa nahka ei kutistukkaan luonnollisesti takaisin rasvan vähetessä tai pois kuluessa, kuten valjaissa joissa on huomattavasti rankempi käyttö ja kulutusaste. Ohuempi nahka jota käytetään jalkineissa, hanskoissa ja päälivaatteissa, menettää ryhtinsä kokonaan.
    Kun nahka on likaantunut tai rasva on silmin nähden poistunut pinnasta (eli vesi ei enää kulje pisaroina vaan kastelee normaalisti), niin pesen sen glyserolisaippuavaahdolla käyttäen sientä ja kädenlämpöistä vettä. Tämän saippuan kanssa pitää olla varovainen, koska se on oikeasti riittoisaa ja vaahtoaa hyvin nostaen lian irti nahasta sekä sen huokosista.
    Haalealla vedellä ja puhtaalla sienellä huuhtelu, pintakuivaus, tämän jälkeen siisti viikkaus. Olen käyttänyt rei'itettyä ns. juliste putkea joka on pahvista tehty ja sen päälle kiepattua (vain yksi kierros) paksuhkoa puuvillalakanaa, ei muuta kuin viikattu asu pöydälle, sen päälle lakana ja kierittämällä paketti tötterön ympäri. Näin nahka saa kuivua tasaisesti mahdollisimman hitaasti n.12h, jonka jälkeen normaali kuivatus kunollisessa henkarissa ja vaikka ulkona pienessä tuulenvireessä sekä varjossa. Taas voi rasvata (nyt normaalisti) takin/ housut normaalisti niin ettei pinnalle jää näkyvää rasvaa.
    Pesukonekin käy, mutta siinä ei saa käyttää normaaleja pesupulvereita ja mielummin laittaa linkouksen pois sekä puvun vaikka lakanasta tekemäänsä pussiin (mekaanisen hankaamisen estäimiseksi niin koneessa kuin asussa), asteita 30 max.
    Tällä vaivannäöllä omat asut ovat kestäneet vuosia ja ovat edelleen käytössä.
    Itse ostin aikoinaan (10 vuotta sitten) valjasrasvaa ihan heppakaupasta, 500g kannun, nyt on mennyt puolet, elikkä oikein käytettynä on riittoisaa ja toimivaa.
    joo,kyllä täytyy näihi edellisii ohjeisii yhtyä, tosin pitkällä tähtäimellä ei mitää hajua mihin johtaa.. tänää tuli iconin rotsi saksasta, laitoin valjasrasvat saman tien. nyt noin 4-5h kuluttua imeytyny oikeestaa kokonaa ja huomenna pyörän selkää koeajolle! =) kyl on rotsi komia!!
    Mä käsittelin mun Iconin rotsini uutena ensin kevyesti valjas/satularasvalla. Kauden jälkeen käsittelin balsan uudestaan, mutta nyt nahkasaippualla(sai myös koniliikkeestä) ja purnukasta löytyvällä ohjeella. Takki oli kuin uusi...

Nahkasaippua itsessään sisältää nahkaa hoitavia aineita, joten satularasvakäsittely on tarpeeton tämän jälkeen.

Tämän kauden jälkeen en ole vielä ko. käsittelyä tehnyt, joten hyttyset, ym. ovat toistaiseksi antamassa katu-uskottavuutta... *
    Eiköhän takki näytä käsittelyn jälkeen samalta kuin viimekin vuonna... *

Voin suositella. Jos takkiin haluaa himmeää hohdetta, niin minkkiöljy jättää matan pinnan. Takavuosina käytin sitä bootseihin.

E: Minkkiöljy nimestään huolimatta on valkoista tiukkaa vahaa ja yhtä helppo levittää kuin esim. satularasva. Suosittelen pientä vaahtomuovisientä.

<p>BRG/Cream T-Bird 2003</p>
    Kun ostin Eurobikerilta Sweepin nahkatakin ja -housut ja kyselin hoito-ohjetta niin sanoivat että kerran kuussa pitäisi rasvata. No eihän tuohon pysty normaali-ihminen joten käytännössä se on ollut kerran kaudessa ja hyvänä ovat pysyneet.

Menin ratsastusliikkeeseen ja kysyin mitä suosittelevat, jotain rasvaa sain jossa peseviä aineita mukana, hyvin toimii. Kuulemma taksikuskit hakee samaa pirssin nahkaverhousta varten.
    Kawa ZXR750H1 (Green Meanie)
    Prismasta hevososastolta valjasrasvaa. Maksaa jotain vitosen. Itse olen kuumassa vedessä uitetulla mikrokuituliinalla pyyhkinyt ötökänraadot ja sitten sipaissut kevyesti rasvaa toisella liinalla päälle. Jos on jämähtänyt kärpiäinen oikein kiinni niin jättää sen liinan hetkeksi hautumaan siihen niin sen saa hankaamatta irti. Samat liinat käyvät pyörällekin, ei tarvitse oikeastaan pesuaineitakaan kun hauduttaa ne elukat irti.

Ei ole alkanut nahat kiiltämään kuin tunnin pari kun käyttää järjellä sitä rasvaa. Niitä kalliita kyllästysaineita ei kannata ostaa, ovat monesti yhtä tyhjän kanssa.

Takki kun oli uusi niin sipaisin kertaalleen sen läpi ja seuraavana päivänä toisen kerran. Sitten kun on puhdistellut niin samalla sipaissut hieman rasvaa niihin kohtiin joita on vedellä putsannut. Aluksi se arvelutti tietenkin kun se on lämmetessään aika juoksevaa se valjasrasva ja haisee aika voimakkaasti mehiläisvahalle, mutta se haju lähtee kyllä pois, eikä takki ole jäänyt kiiltäväksi.
    Itse käytän mehiläisvahaa. Saa suutarinliikkeistä ainakin, 1 purkki piisaa hyvin kesän ajan. Levitys superlonilla. Popot sun muut ekstrakuluvat vermeet niin usein kuin vaan jaksaa (pitää muistaa, ettei liioittele, nahkakin väsyy), suojaa sekä paskalta että vedeltä.

Sen hetken kun mahduin 2-osanahkaani, vedin kahteen kertaan vahalla: ekalla kertaa pesun jälkeen tukevasti ja kunnolla hingaten ja sen jälkeen ylläpidon vahalla eteen ja kosketuksia saaviin kotiin.

-hh-

Heleppohan sitä on ulkopuolelta nahkoja hoitaa, mutta mitenkä olette esim. sisäpuolelta nahkahousut pesseet ? Tarkoitan sitten muutaman ajokauden jälkeen, kun perse-esanssit alkaa pinttyä ja haista ?
    Pesukoneeseen ? Nurinperin käsin pesu ? Uudet housut ?
    Kawasika ZZR-1400 2006 | jyppe.jalbum.net/ZZR1400
    ex-Suzuki GSX 750 F 2003
    Mihinkä ne esanssit sieltä muka imeytyy

Mulla on just ton ja mukavuuden vuoks housut tekstiili/nahka, eli polvet, sääret ja perse on nahkaa, nivusalue ja reidet tekstiiliä. Istuvat huomattavasti mukavammin jalassa eivätkä hiosta.

Jos esanssit alkaa huolettaa niin itte lähtisin taistoon vaikka nahkasaippualla, jota saa esmes Biltemasta.. ensimmäisenä en alkas millään pyykkikoneella noita pesemään, kärsiihän se nahka aina jos pääsee läpi kastumaan.
    Valkoista nahkaa kannattaa hoitaa muilla aineilla kuin mehiläisvahoilla, kellastuttavat sen ajan myötä. Hyvä tuote tähän esim. nestemäinen AutoGlymin Leather Care Lotion.
    FZ6-S *-08
  16.  
    Vahojen kanssa kannattaa olla varovainen, mielummin rasvaa ensin ja sen jälkeen vasta vahaa. Vahan (riippuu koostumuksesta, mutta noin yleisesti) ominaisuus perustuu sen koostumukseen, pelkkä vaha kovettuu+liukenee osittain ajan myötä. Perusvahat sisältävät myös hartseja, jotka taas aiheuttavat nahan kuivumista. Vaha sinällään tukkii nahan huokoset ja näin estää sen kosteus ja rasituskäyttäytymisen
    luonnollisesti. Vaha sitoo itseensä myös likaa ja on hyvä kasvualusta bakteereille (käytetään myös lääketieteellisissä viljelyksissä) ja ensimmäinen oire on kellastuminen sekä härskiintyminen.
    Jos vahaa haluaa käyttää, niin vahabalsami olisi suositeltavampaa, sitäkin saa heppakaupoista, koska siinä on öljyn ja vahan sekoitus eikä se sisällä hartseja tai happoja.

Kemialliset aineet, jotka on suunniteltu esim.autokäyttöön, sisältävät silikoniyhdisteitä joilla saa hyvin helposti turmeltua nahan. Silikoni sitoo itseensä likaa ja suoloja, mutta ei liukene veteen tai pesuaineeseen, ajan mittaan se tukkii myös nahan huokoset ja nahka menettää elastisuutensa.

Mielestäni on kaikkein paras käydä juuri kunnon nahkaliikkeessä tai ratsastusliikkeessä ja kuunnella mitä he siellä neuvovat, tarkasti myös toimia ohjeiden mukaan, niillä ihmisillä on usein se tietotaito hallussa hyvin.