GSXF:n mittariin on kertynyt 24tkm ja huoltokirjan mukaan pitäisi tarkistaa kaasarit ja venat. vuosimalli on -03. Kannaattaako jo näillä kilometreillä/vuosilla käyttää tarkastuksessa? vai onko kone niin varma että ei kannata venakoppaa avata ennen 50tkm?
kyllä noilla kilometreillä kannattaa jo venttilivälykset tarkistaa, jos ei ole aikaisemmin tarkistettu.
tarkastusväli on 12tkm.
eli huoltoon vaan jos et itse aio operaatiota suorittaa
Nykyset
GSX-R600 K6
GSX-R1100 -90
RM 85 -06
ja exät
GSX750F -89
RG 125 gamma -85
RM 125 -81
PV 50 -80
Omalla ajettu 34 000 ja kolme kertaa on kyseiset toimenpiteet tehty. Kannattaa mielestäni mennä huolto-ohjelman mukaan.
Suzuki GSX 1250 FA ABS -11
Kannattaa. Itse säädin -04:n venttiilit ja synkkasin kaasarit täyden syyshuollon tehdessä. Käy nyt todella nätisti. Kilsoja taulussa 37k, oli välpät alle alarajojen.
Kannattaa. Ittellä mittaris 13tkm ja saman vuotinen ku sulla, viimeviikolla huollossa tarkastettiin ja pieniä säätöjä piti tehdä. 1pako ja 1imu ei ollu ohjearvoissa.
Käytitkö pyörääs jokiniemellä vai jossan pienemmällä pajalla? Tehtiinkö siihen koko 12tkm:n huolto? ja mitä tuli suunnilleen hintaa?(Ristim @ Marras. 04 2008,11:55) kirjoitti
Tekisköhän ne huoltoo valmiiksi "riisutulle" pyörälle niin ettei tarttis maksaa katteiden irrotuksesta ja takasi laitosta täyttä tunti taksaa.
Itse olen aina vieny pyörät ilman katteita huoltoon, eikä ole vielä siitä valituksia tullu.(linski @ Marras. 04 2008,12:21) kirjoitti
Enemmän on ollu palaute positiivisti, kun ei ole tarvinnu muovien kanssa pulailla.
Nykyset
GSX-R600 K6
GSX-R1100 -90
RM 85 -06
ja exät
GSX750F -89
RG 125 gamma -85
RM 125 -81
PV 50 -80
aikanaan kyseisen kamppeen esi-isiä piti säädellä 5000km välein ja aina tuon 12000km kohdilla tahtoo olla säädettävää...
aika yleinen syy millä ilma/öljy koneen saa rikki on jättää venat säätämättä...alkaa käymään huonosti ja palaa vena...
Siihen tehtiin se iso 12t huolto, huollon oikeasta hinnasta en tiedä kun tuttu mekaanikko teki huollon. vein ja hain pyörän täysissä katteissa, työt(sis.koko pyörän tarkistus), öjlyt, suodatin, takajarrupalat, stabilointi aineet, yms= 150€. osat on nettohinnoilla. Omien laskujen mukaan työ ei tainnu maksaa mitään eli ollaan yhtä palvelusta köyhempiä![]()
säätikos venat ja sýnkkasi kaasarit?? todennäköisesti...vai jäikö tekemättä
Venttiilit säädettiin ja kaasareiden synkka tarkastettiin.
Onko monella ollut venoissa ja kaasareissa säädettävää kun ne on tarkistettu?
gsx 750-f -03 mitkä olis venttiilinvälykset kylmänä? Imu ja pako? kun ei saa tosta haynesin oppaasta huonolla kielipäällä selvää SUURET KIITOKSET ETUKÄTEEN![]()
![]()
Valve clearance *
imu (intake) *0.1mm - 0.15mm
pako(exhaust) *0.18mm - 0.23mm
Nykyset
GSX-R600 K6
GSX-R1100 -90
RM 85 -06
ja exät
GSX750F -89
RG 125 gamma -85
RM 125 -81
PV 50 -80
Ei kyllä pitäisi alle 50000km venojen välys muuttua missään tapauksessa, äffässä on vielä prikoilla säädettävät venat eikä ne voi kuin kulumalla muuttua tai sitten on jotain muuta vikaa motissa.
Näin kuulin alan ammattilaiselta.
Se on pelkkä vastuunsiirto ja rahastus juttu mikä lukee huoltovihossa, jos et vie liikkeeseen niin takuu raukeaa vaikka myöhemmin tulisi ongelmia esim. valmistevirheestä.
Kaasareiden synkkaus = kiinnityksen tarkastus merkkihuollossa!!!
Elikkä kannattaa viedä huoltoon jos on takuu voimassa muuten ei kannata maksaa isoja rahoja ainakaan merkkiliikkeeseen, vanhanliiton korjaajat sanovat sinulle korvakuulolla tarviiko venttiileitä säätää, äskeinen KOSKEE ÄFFÄN ILMAÖLJYKONETTA!!!!
Kaikkia hevosia ei tarvitse käyttää kunhan itse tietää että tallilla on kokoa...
http://www.moottoripyora.org/cgi-bin....t=94673
Huoltamiseen liittyen;
HAYNES.Suzuki.GSX600F.GSX750F.&.GSX750.98-02.Service.&.Repair.pdf
hakekaa tuosta jos ei vielä iteltä löydy.
Esson baarin juttuja tai provo, mutta vastaan silti(konepyorailija @ Marras. 19 2008,09:31) kirjoitti
750F:ssä on ruuvisäätöiset venttiilit. Ihan itse olen säätänyt. Vaativat varmasti säätöä ennen 50 tkm. Kun venttiileitä säädetään, muuttuu kaasareiden synkkauskin. Eli aina venttiilien säädön yhteydessä tarvii synkata kaasarit. Synkkaus tarkoittaa ihan muuta kuin kiinnitysten tarkastusta. Synkkaus sinänsä ei ole iso homma, kunhan on mittarit. Ensimmäiset kerrat voivat olla vähän opettelua, mutta kyllä sen oppii *![]()
Hande G.
Kyllä noista huolloista kannattaa pitää kiinni. Jos ei itse osaa/halua, niin liikkeeseen vaan. Kyllä se on kuitenkin mukavaa ja pidemmän päälle palkitsevaa, kun mopo toimii matkoilla niikuin pitääkin.
Omasta säädettiin juuri venttiilit ja synkattiin kaasarit + laitettiin LeoVince slipari. Koko paketti 499 euroa, ei paha. Kevättä odotellessa...![]()
Suzuki GSX 1250 FA ABS -11
kiitokset salmon tieto piti just paikkansaEI aina kannata uskoa mitä täällä kirjoitetaan. Iö koneessa muuten ruuvi säätöiset venat
![]()
Minkähän alan ammattilainen oli kyseessä?(konepyorailija @ Marras. 19 2008,09:31) kirjoitti
Minkähän alan ammattilainen oli kyseessä?[/QUOTE](micco @ Marras. 20 2008,08:54) kirjoitti
Rakkauden ammattilainen
Ei vaan, ihan suzukin valtuutetun korjaamon mestari!
Pyörä oli -03 äffä josta venat katsottiin omasta tahdostani, vaikka tämän minulle kerrottiin ennen huoltoa.
Diaknoosi oli: turha homma, kaikki kunnossa ja kaasarit kireällä!!! 200€ thanks...
Kaikkia hevosia ei tarvitse käyttää kunhan itse tietää että tallilla on kokoa...
http://www.moottoripyora.org/cgi-bin....t=94673
Totta hitossa i/ö äffän venat kannattaa tarkistaa/tarkistuttaa huoltotaulukon mukaan. Entisessä mopossa oli 12tkm kohdalla liian pientä välystä pakoventtiileiden osalta.
On tainnut ammattilainen puhua jostain ihan muusta pyörästä... "prikoilla säädettävät venat"![]()
Kawasika ZZR-1400 2006 | jyppe.jalbum.net/ZZR1400
ex-Suzuki GSX 750 F 2003
Ööh, miten venojen säätö vaikuttaa kaasareihin?(handegunnar @ Marras. 19 2008,22:46) kirjoitti
Ajatuksena olisi säätää omasta vanhakoppaisesta 750 F:stä venat tänään tai huomenna. Pitääkö rakennella synkkaustyökalu samalla? Onko vanhakoppaisessa myös ruuvisäädöt, tässähän on puhuttu uudesta mallista? Kone lienee aika lähelle sama, mutta mutta...
Muoks: on ruuvisäädöt ainakin -92 mallissa, koppa on auki, mutta edelleen ihmettelen venttiilien välysten säädön vaikutusta kaasuttimien synkronointiin. Ajoituksen kohdalla se olis helpommin ymmärrettävissä, mutta että välykset? Ei papuja nenään, ihan oikaeasti ihmettelen kun parempaakaan tietoa ei ole.
"Olen turvassa tekniikan ympäröimänä aivot on kahlittuna turvavöillä"
- Ismo Alanko
K 1200 R -06 & remontoitu 1992 GSX 750 F reservissä. Emännän mopo Honda CBF 600 SA, joskus ajelen silläkin.
No ihan oikeasti en ole tarkistanut kaasareiden synkkia just ennen venttiilien säätöä ja heti säädön jälkeen. Se olisi aikaa vaativa toimenpide, koska venttiilien säätöarvot on ilmoitettu kylmälle koneelle ja kaasareiden synkka säädetään koneen käydessä. MUTTA aina on ollut tarvetta venttiilien säädön jälkeen kaasareiden synkkaukselle. Aika monta kertaa olen säätänyt venttiilivälyksiä ja monesta pyörästä (kaikki eivät ole olleet omia). Uskon, että venttiilivälyksen muutos vaikuttaa sen verran virtauksiin, että kaasareiden (tai ruiskurunkojen) synkkaus menee pieleen.(Geeäsäxähvä @ Marras. 21 2008,14:46) kirjoitti
Hande G.
Mullakin pitäisi tässä vanhemmassa äffässä tehdä, tai ainakin tarkistaa säädöt.(handegunnar @ Marras. 22 2008,23:14) kirjoitti
En vieläkään ymmärrä miten venttiilien säätö vaikuttaa kaasareiden synkronointiin?
<p>MT09, RX125, pirkcafe</p>
Mulla oli noin puolet ohjearvoissa ja loput vähän liian pienillä välyksillä. Helppo säätää kun purkaa ensin puol mopoa, ruuvisäädöillä oli. En kyllä ajatellut jatkossakaan 6 tonnin välein säätää, on siinä sen verran hommaa. Kerta kaudessa saa riittää. Kaasuttimien synkan olin ajatellut tehdä muutenkin.
- Ismo Alanko
K 1200 R -06 & remontoitu 1992 GSX 750 F reservissä. Emännän mopo Honda CBF 600 SA, joskus ajelen silläkin.
Ei maha mitään(sähköputkimies @ Marras. 24 2008,10:37) kirjoitti
Ehkäpä se alipaineen muutos jotenkin vaikuttaa alipainekaasareiden toimintaan
![]()
Hande G.
eiköhän se kaasareiden synkka voi mennä pieleen ihan omillaankin, ja venttiilinvälys ei vaikuta venttiilin toimintaan niin kauan, kunnes se on niin pieni, ettei venttiili sulkeudu kokonaan, elikkä niin sanotusti kantaa, tai sitten välys on järjettömän iso, jonka kyllä yleensä kuulee, kantamista taas välttämättä ei.
- Myynnissä: Sivulaukkusarja, Touring-pleksi, Alakate, Rengassarja (kaikki uusia,ajamattomia), sopii DL650A 2012 -
25.5.12 tuli 40 täyteen ja päätin että nyt saa netissä notkuminen jäädä
Jännä juttu on tuo metallin kuluminen kun se hankaa toista metallia vasten. Tuolla säätömekanismin toteutuksella ei juurikaan ole merkitystä säädön muuttumiseen. Samalla tavalla se ruuvisäätöinen kuluu kuin palasäätöinen.(konepyorailija @ Marras. 19 2008,09:31) kirjoitti
Kaasareiden synkronointi on sama asia, kuin suomeksi alipainetahdistus. Eli kaasareiden kurkut säädetään avautumaan samaan aikaan. Säätö tapahtuu imukurkun alipaineen mittauksen avulla.
Korvakuulolla kuulee koneen toiminnasta aika paljon, ja sytytystulppaa katsomalla vielä enemmän, mutta jos ei ole kuin esson baarin tietoa, ei kannattaisi tulla huutelemaan huolloista yhtään mitään.
Kaikessa koneensuunnittelussa huoltovälit määritetään tietyn todennäköisen kestoiän mukaan. Esim. jos tuo venttiilin säätöväli on 12tkm, niin tietty prosentti, esim 95%, tai 99%, kyseisistä pyöristä pääsee tuohon huoltoon saakka ilman, että venttiilinvälykset ovat toleranssien ulkopuolella. Kilometrien kasvaessa todennäköisyys pienenee, ja voi 24tkm kohdalla olla enää 40%, ja 50tkm kohdalla esim. 2%. Koneen voi jättää huoltamattakin, mutta on onnesta kiinni porskuttaako sillä 20- vai 200tkm.
Superbike #7
Juu, tuota olenkin aina ihmetellyt, että miten venttiilin välys voi pienentyä? Kun nokat ja keinut kuluu niin välys suurenee, eikös vaan? Mulla oli todistetusti noin puolet venttileistä hieman alle ohjevälysten, noin puolet oli säädöissä, kuten tuolla ylhäällä kirjoitin. Ei mitään tietoa milloin ne oli viimeksi säädetty, ostin mopon keväällä kolme vuotta tallissa seisseenä. Tuoreet öljyt oli sisällä, mutta huoltohistoriasta ei ole mitään tietoa. Hyvin on toiminut (kop kop).(Nitrous @ Marras. 24 2008,23:51) kirjoitti
Täällä muutamat muutkin ovat kirjoitelleet, että välys on ollut ohjearvoa pienempi. Mikä saa aikaan välyksen pienenemisen? Venttiilit venyy(kö)?
- Ismo Alanko