Tulokset 1:stä 18:een 18:sta
  1. #1
    Terve!

    Ongelmana on 05 10R kawan nokkaketju. Tai oikeastaan se kiristin.

    Aina tiukempien vetojen jälkeen alkaa säksättämään, joskus napsahtaa ja korjaantuu itsestään, joskus pitää itse avittaa kiristintä ja sitten mennään taas hetki kunnes alkaa uudestaan.

    Normiajossa pysyy kuten pitää, mutta ilmeisesti rajut veto/moottorijarru/veto vaihtelut pompauttaa kiristintä taaksepäin.

    Uudella kiristimellä ei ollut mitään vaikutusta, tekee aivan samaa. Eli siis turha ostos.

    Todella outoa koska ainoa tapa miten kiristin tulee taaksepäin on jos kiristimen hamapita laahaavaa lukkoa painaa sormella auki. Voisikohan tuo tärinästä tai jostain tuo lukko sitten hellittää..

    Mikä avuksi? Manuaalinen kiristin on yksi vaihtoehto, kirempiä jousia orkkiskiristimeen mietin myös..
  2. #2
    Jamaha ei pamaha
    YZF1000R
  3. #3
    Lainaa (JOLLI @ Heinä. 05 2009,17:05) kirjoitti
    Jamaha ei pamaha
    Jaa ei P A M A H A ?






    dYNY

    "Those who risk nothing, do nothing, achieve nothing, become nothing"! *
    *David Jefferies 1972-2003

    FEEL THE NOISE * *



    * Kawasaki ZX-10R '07*
  4. #4
    timo1:n avatar
    Liittyi Sep 2007
    Matkalla jossain Suomessa...
    Niih....no ei sillä onko veto päällä vai moottorijarrutus, ole yhtään mitään yhteyttä siihen nokka-akselin käyttöön. Vai luulitko että moottorijarrutuksessa nokka-akselilta tulee se jarru/veto..
    Tietysti jos kierrätät tappiin jne...on ehkä syytäkin että kone leipoo. Etenkin jos sulla on vielä db-killerit pois ja ite kuitenkin ajelet korvatulpilla.
    GHOSTWRITER
  5. #5
    Lainaa (timo1 @ Heinä. 05 2009,17:34) kirjoitti
    Niih....no ei sillä onko veto päällä vai moottorijarrutus, ole yhtään mitään yhteyttä siihen nokka-akselin käyttöön. Vai luulitko että moottorijarrutuksessa nokka-akselilta tulee se jarru/veto..
    Tietysti jos kierrätät tappiin jne...on ehkä syytäkin että kone leipoo. Etenkin jos sulla on vielä db-killerit pois ja ite kuitenkin ajelet korvatulpilla.
    Ehkä jos ajelet hondalla, niiden luonteettomuuteenhan kuuluu tasainen tehokäyrä joten niitä ei tarvitse kierrättää. Kierrokset itseasiassa saattavat jopa rikkoa ne. Etenkin jos pyörän huollossa käytetään jotain muuta kun merkkiliikkeen myymää alkuperäisosaa.

    Myöskin jos ajelet hondalla, se DB-killereiden irroitus voi tulla tarpeeseen kuullakseen onko se ompelukone vielä käynnissä. Tämän laitteen kuulee varsin hyvin killereidenkin kanssa

    Hondassa taitaa kyseinen tikitys kuulua muutenkin asiaan, joten se siitä


    Kyllähän se jakopäähän vaikuttaa mitä moottorissa tapahtuu.

    Samassa tahdissahan se ketju siellä kiihtyy ja hidastuu kun moottori muutenkin.

    Nopeasti kierrosten noustessa esim pienemmälle vaihteelle vaihtaessa ketju "pingottuu" toiseen suuntaan hieman enemmän kun taas äkillisen kierrosten laskun yhteydessä esim ylöspäin vaihtaessa mahdollisesti ketju on toisin päin "pingotuksella". Ei se nokka-akselikaan nyt pyhällä hengellä siellä pyöri, ja on silläkin massaa jota pitää jarruttaa/kiihdyttää.

    Laahari kun taas on kosketuksissa ketjuun, ja kiristin kosketuksessa laahariin, ketjun "pomppiminen" jne vaikuttaa mielestäni aivan täysin asiaan.

    Enivei, ideoita kehiin, miten on mahdollista että ehjä automaattinen säädin pääsee pomppaamaan takaisin?



  6. #6
    timo1:n avatar
    Liittyi Sep 2007
    Matkalla jossain Suomessa...
    Lainaa (Häbäs @ Heinä. 05 2009,18:09) kirjoitti
    Lainaa (timo1 @ Heinä. 05 2009,17:34) kirjoitti
    Niih....no ei sillä onko veto päällä vai moottorijarrutus, ole yhtään mitään yhteyttä siihen nokka-akselin käyttöön. Vai luulitko että moottorijarrutuksessa nokka-akselilta tulee se jarru/veto..
    Tietysti jos kierrätät tappiin jne...on ehkä syytäkin että kone leipoo. Etenkin jos sulla on vielä db-killerit pois ja ite kuitenkin ajelet korvatulpilla.
    Ehkä jos ajelet hondalla, niiden luonteettomuuteenhan kuuluu tasainen tehokäyrä joten niitä ei tarvitse kierrättää. Kierrokset itseasiassa saattavat jopa rikkoa ne. Etenkin jos pyörän huollossa käytetään jotain muuta kun merkkiliikkeen myymää alkuperäisosaa. Hondassa kyseinen tikitys kuulunee asiaan, joten se siitä ;)


    Kyllähän se jakopäähän vaikuttaa mitä moottorissa tapahtuu.

    Samassa tahdissahan se ketju siellä kiihtyy ja hidastuu kun moottori muutenkin.

    Nopeasti kierrosten noustessa esim pienemmälle vaihteelle ketju "pingottuu" toiseen suuntaan hieman enemmän kun taas äkillisen kierrosten laskun yhteydessä esim ylöspäin vaihtaessa mahdollisesti ketju on toisin päin "pingotuksella". Ei se nokka-akselikaan nyt pyhällä hengellä siellä pyöri, ja on silläkin massaa jota pitää jarruttaa/kiihdyttää.

    Laahari kun taas on kosketuksissa ketjuun, ja kiristin kosketuksessa laahariin, ketjun "pomppiminen" jne vaikuttaa mielestäni aivan täysin asiaan.

    Enivei, ideoita kehiin, miten on mahdollista että ehjä automaattinen säädin pääsee pomppaamaan takaisin?
    Se nokkaketju ei siellä "pingotu" mihkään toiseen suuntaan vaikka kierrokset laskisi. Siitä pitää venttiilijouset huolen. Jos ovat kunnossa.

    Mutta mitä näitä selittämään. Laita delvakkii ja varmaan toimii..

    Sen kiristimen saa yleensä rikki vain tollot, jotka paikallaan kaasuttelevat kun on niin kivaa kun kone kiertää. Jos japanilaiset olisivat tietäneet että mopo joutuu suomaalaisen käyttöön, ne olisivat varmaan tehneet nokkaketjunkiristimen ja koko ketjun ratakiskoista. Se ketju tai kiristin hajoaa vain kun kierrokset nostetaan äkisti tappiin. Ja sitäkin tuntuvat hyvin kestävän koska joku on ihan ajanut mopottimellaan jo 5000 kilometriä.

    On tarpeeksi näitä hommia tehty. Ihmettelen vaan että jotkut ihmettelee kun ei mikään kestä.....



    GHOSTWRITER
  7. #7
    Lainaa (timo1 @ Heinä. 05 2009,18:17) kirjoitti
    Mutta mitä näitä selittämään. Laita delvakkii ja varmaan toimii..

    Sen kiristimen saa yleensä rikki vain tollot, jotka paikallaan kaasuttelevat kun on niin kivaa kun kone kiertää. Jos japanilaiset olisivat tietäneet että mopo joutuu suomaalaisen käyttöön, ne olisivat varmaan tehneet nokkaketjunkiristimen ja koko ketjun ratakiskoista. Se ketju tai kiristin hajoaa vain kun kierrokset nostetaan äkisti tappiin. Ja sitäkin tuntuvat hyvin kestävän koska joku on ihan ajanut mopottimellaan jo 5000 kilometriä.

    On tarpeeksi näitä hommia tehty. Ihmettelen vaan että jotkut ihmettelee kun ei mikään kestä.....

    Tämä tieto auttaa minua ongelmani kanssa suunnattomasti, kiitos tästä. Paukutan moottoriani tallissa rajoitinta vasten aina yötä myöten ja ajelen teepaidalla ja shortseilla. Olen siis täysi SQUID. Tästä johtuen juuri uusimani ketjunkiristinkin pomppii taaksepäin heti ensimmäisellä lenkillä. Tästä on hyvä lähteä kiristintäni korjaamaan *


    Lainaa kirjoitti
    Ainakin noihin omiin vanhempiin kawoihin olen aina pistänyt
    suosiolla jousen alle 2-4kpl 3mm aluslaattoja,tahtoo olla tuo
    jousen esijännitys vähän löysähkö,koettaa kannattaa sillä homma on helppo tehdä.
    Hmm, tosiaan. Pistin joisen kiristämiseen käytetyn pultin sisälle sopivan kokoisen mutterin painamaan jousta hieman tiukemmin, katsotaan josko auttaisi
  8. #8
    en muista millään, mutta onko 10 kawan kiristin mahdollinen laittaa väärinpäin koneeseen? ettei vaan olisi. muistissa kummittelee jotenkin että siinä on toisella puolella valkoinen täplä... googleta "cam chain tensioner white dot kawasaki"

    jos se vaikka olisi tuosta kiinni? ei sen meinaan pitäisi kyllä millään perkeleellä päästää taaksepäin.



    Suzuki GsxR600 K6/7 laputon malli
    PowerBike Finland
  9. #9
    Ei saa väärinpäin sisään, se on silleen sopivasti epäsymmetrinen.

    Hain tänään sopivan kasan m3 prikkoja ja lastasin niitä jousen alle, loppui säksätys siihen.

    Vieläkin menee yli hilseen miten se pääsee taaksepäin vaikkei siellä olisi jousta olleskaan, molemmat kiristimet aivan uuden veroiset hampaat terävät jne.
  10. #10
    En näistä nykykawasakeista tiedä, mutta mun mielestä nokkaketjun kiristimet on toimineet öljynpaineella jo vuosikymmeniä. Jossain Ladassa taisi olla vielä 70-luvulla käsin kiristettävä nokkaketju.

    Eli se jousihan hoitaa ymmärtääkseni vaan esikiristyksen ja öljynpaine loput. Tuota prikkaviritystä en ilman parempaa tietoa käsitä ollenkaan. Ne hampaat taas hoitaa sen, ettei kiristin pääse palautumaan milliäkään, kun kone sammutetaan.
    Vai olenko ihan pihalla..?
    S1000XR ja Winha 340. Aiempia K1300S, K16GT, K1200S, K1200RS x 2, Virago 1100, Kawasaki Mach III, Suzuki T250, Yamaha DT125, Mz 125 jne..
    Route 66 - 2006.
  11. #11
    Ei oo öljynpainekiristeisiä uusissa prätkissä juurikaan, sikäli kun olen kartalla. Jousi työntää yksinään aina seuraavaan hampaaseen kun ketju on tarpeesi löystynyt. Autoissa voi olla toisin.

    Tuo ketjun aloittajan kuvio on kyllä aika mysteeri, miten se kiristin hampaiden yli pystyy peruuttamaan. Sen nyt vielä ymmärtää jos jousi on liian löysä tuuppaamaan seuraavaan hampaaseen, mutta peruuttaminen kuulostaa hiukka pahalta.



  12. #12
    Lainaa (jarijii @ Heinä. 07 2009,14:14) kirjoitti
    Pihalla.
    No niin kai sitten * *En ole enää nykyään moottorien syvällisempään sielunelämään perehtynyt. Ajattelin vaan, kun jo tosiaan aikoja sitten autopuolellakin nokkaketju kiristyi hydraulisesti. Nykyäänhän ne onkin autoissa remmejä useimmiten, mutta ilmeisesti paluuta ketjuihinkin on tapahtunut.

    Mutta jos väitän, että prikkojen laitto jousen alle ei ole oikea tapa korjata ongelmaa, niin olenko silloinkin ihan pihalla.
    Jos kiristin muissa samanlaisessa pyörissä toimii moitteettomasti, niin miten uudenkin kiristimen jousi voisi olla liian löysä?
    Ja jos se olisi löysä mallikohtaisesti, niin tällöin jousta pitäisi jäykentää, eikä suinkaan sitä lyhyttä joustovaraa millään virityksellä pienentää. Tarpeeksi täytettä alle, niin ketju on taatusti kireällä, mutta jousi ei olekaan enää jousi - sekö hyvä?
    Vrt., jos moottoria viritetään ja samalla jäykistetään venttiilien jousia, niin ei sinne *alle mitään prikkoja laiteta jousen jäykkyyttä lisäämään, vaan asennetaan jäykemmät jouset.

    Jotain syvällisempää ja voimallisempaa siellä täytyy tapahtua, jos kiristin pääsee palautimaan ehjistä hampaista huolimatta taaksepäin. Tai sitten kyseessä on jonkinmoinen asennusvirhe ja / tai väärä kiristin.



    S1000XR ja Winha 340. Aiempia K1300S, K16GT, K1200S, K1200RS x 2, Virago 1100, Kawasaki Mach III, Suzuki T250, Yamaha DT125, Mz 125 jne..
    Route 66 - 2006.
  13. #13
    Se alkuperäinen jousi uusissakin kiristimissä on sitten ehkä mahdollisesti liian "lyhyt" tai muutenvaan liian löysä kun on tarpeeksi auki.

    Pyörällä on jo aika reilusti kilometrejä mittarissa, +40tkm joten jakoketju alkaa olemaan suht "löysä" = kiristin on jo yli puolenvälin koko säätövarasta.

    Pidempi jousi olisi hyvä vaihtoehto jos oikean kokoisia jousia jostain saisi. Nakkasin sinne jousen alle about 7 kappaletta todella ohuita prikkoja, jousi on nyt ~1cm verran "pidempi" kuin alunperin.

    Ei vain käy järkeen miten tuo pääsee taaksepäin pomppimaan, siihen lukkoon täytyy osua joku öljysuihku niin lujaa että se pääsee aukeamaan tms koska kun laite on käsissä, ei palikkaa saa hyppimaan taaksepäin varmaan edes 20kg lekalla hutkimalla.



  14. #14
    Lainaa (jarijii @ Heinä. 07 2009,16:18) kirjoitti
    Olen tuo jousen "sielunelämää koettanut joskus vähän muutenkin
    tutkia,siis siltä osalta mistä sais (uutena) esim. pidemmän tilalle
    mutta vaatii kyllä jotain muuta mittaria kun omat sormet,joten
    olen homman jättänyt viisaamille.
    No joskus olen minäkin jousien kanssa tuskaillut, kyseessä tosin aivan joku muu kuin ko. jousi.
    Olipa kerran eräässä työkoneessa sellaset helvatin jäykät käyttövivut, että meinasi ranteet mennä - ja menikin. Näiden vipujen jousten löysentäminen oli oivalluksen jälkeen helppo homma. Lyhentämälläkö, no ei tosiaan..
    Jouset irti ja smirgelissä kauttaaltaan jousien ulkopinnasta ~milli pois, niin jopas jäykkyys katosi..
    Eli toisin päin kääntäen, ei liian löysään jouseen pituutta lisätä, vaan pituus ennallaan ja jousi paksumpaa materiaalia, niin johan jäykistyy.
    S1000XR ja Winha 340. Aiempia K1300S, K16GT, K1200S, K1200RS x 2, Virago 1100, Kawasaki Mach III, Suzuki T250, Yamaha DT125, Mz 125 jne..
    Route 66 - 2006.
  15. #15
    Lainaa (J@ck @ Heinä. 07 2009,12:34) kirjoitti
    Jossain Ladassa taisi olla vielä 70-luvulla käsin kiristettävä nokkaketju.
    Tähän on pakko puuttua jo. Vai että vielä 70 luvulla ollu käsin kiristettävä. Olihan nuo vielä -97 mallin takavedossakin sama kiristin kuin sillon 70 luvulla. Tainnu nivoihin olla joskus saatavilla konelasta öljynpaineella toimivia kiristimiä (sika hinnalla luonnollisesti).

    Pitääpä melkein kokeilla itekkin hondurasiin josko sais tuon ketjunkiristäjän kiristään kunnolla tyhjäkäynnillä kun laittaiskin pari rikkaa jousen alle. Kun öljynpaine ei oikein tunnu tyhjäkäynnillä hoitavan kiristystä kunnolla.
  16. #16
    Olkaas Kawojen omistajat kuitenkin hemmetin tyytyväisiä siitä että siellä kiristimessä on vielä niitä hampaita. Nimittäin Hontissa ja Jammuissa kiristimen virkaa hoitaa sellainen akselinsa ympäri kellonjousen tapaisen varassa pyörivä kara ilman mitään hammastusta. Kun sitten se jousi on luokkaa 0,5mm rautalankaa ja rapsahtaa juuresta poikki, niin kelaa nätisti takaisin rullalle se kiristin ja venttiilit takoo mäntää. Kokeiltu on
    Honda XL600V Transalp -88 > Yamaha XTZ750 Super Tenere -89 > Kawasaki ZX-10 -88 > Honda VTR1000F -97 > Yamaha FZS1000 -03 > Yamaha FZS1000 -04 & Aprilia RSV Mille -03
    Myynnissä FZS1000 koiranluita -5mm, Rizomat, Autocom Super Pro Avi
  17. #17
    Lainaa (timo1 @ Heinä. 05 2009,18:17) kirjoitti
    Lainaa (Häbäs @ Heinä. 05 2009,18:09) kirjoitti
    Lainaa (timo1 @ Heinä. 05 2009,17:34) kirjoitti
    Niih....no ei sillä onko veto päällä vai moottorijarrutus, ole yhtään mitään yhteyttä siihen nokka-akselin käyttöön. Vai luulitko että moottorijarrutuksessa nokka-akselilta tulee se jarru/veto..
    Tietysti jos kierrätät tappiin jne...on ehkä syytäkin että kone leipoo. Etenkin jos sulla on vielä db-killerit pois ja ite kuitenkin ajelet korvatulpilla.
    Ehkä jos ajelet hondalla, niiden luonteettomuuteenhan kuuluu tasainen tehokäyrä joten niitä ei tarvitse kierrättää. Kierrokset itseasiassa saattavat jopa rikkoa ne. Etenkin jos pyörän huollossa käytetään jotain muuta kun merkkiliikkeen myymää alkuperäisosaa. Hondassa kyseinen tikitys kuulunee asiaan, joten se siitä ;)


    Kyllähän se jakopäähän vaikuttaa mitä moottorissa tapahtuu.

    Samassa tahdissahan se ketju siellä kiihtyy ja hidastuu kun moottori muutenkin.

    Nopeasti kierrosten noustessa esim pienemmälle vaihteelle ketju "pingottuu" toiseen suuntaan hieman enemmän kun taas äkillisen kierrosten laskun yhteydessä esim ylöspäin vaihtaessa mahdollisesti ketju on toisin päin "pingotuksella". Ei se nokka-akselikaan nyt pyhällä hengellä siellä pyöri, ja on silläkin massaa jota pitää jarruttaa/kiihdyttää.

    Laahari kun taas on kosketuksissa ketjuun, ja kiristin kosketuksessa laahariin, ketjun "pomppiminen" jne vaikuttaa mielestäni aivan täysin asiaan.

    Enivei, ideoita kehiin, miten on mahdollista että ehjä automaattinen säädin pääsee pomppaamaan takaisin?
    Se nokkaketju ei siellä "pingotu" mihkään toiseen suuntaan vaikka kierrokset laskisi. Siitä pitää venttiilijouset huolen. Jos ovat kunnossa.

    Mutta mitä näitä selittämään. Laita delvakkii ja varmaan toimii..

    Sen kiristimen saa yleensä rikki vain tollot, jotka paikallaan kaasuttelevat kun on niin kivaa kun kone kiertää. Jos japanilaiset olisivat tietäneet että mopo joutuu suomaalaisen käyttöön, ne olisivat varmaan tehneet nokkaketjunkiristimen ja koko ketjun ratakiskoista. Se ketju tai kiristin hajoaa vain kun kierrokset nostetaan äkisti tappiin. Ja sitäkin tuntuvat hyvin kestävän koska joku on ihan ajanut mopottimellaan jo 5000 kilometriä.

    On tarpeeksi näitä hommia tehty. Ihmettelen vaan että jotkut ihmettelee kun ei mikään kestä.....
    Meinaakko, että "rallatukseen" auttaa öljynvaihto
    Hattussani ei ole kukkia.
  18.  
  19. #18
    Lainaa (ripee @ Heinä. 08 2009,14:19) kirjoitti
    Lainaa (timo1 @ Heinä. 05 2009,18:17) kirjoitti
    Lainaa (Häbäs @ Heinä. 05 2009,18:09) kirjoitti
    Lainaa (timo1 @ Heinä. 05 2009,17:34) kirjoitti
    Niih....no ei sillä onko veto päällä vai moottorijarrutus, ole yhtään mitään yhteyttä siihen nokka-akselin käyttöön. Vai luulitko että moottorijarrutuksessa nokka-akselilta tulee se jarru/veto..
    Tietysti jos kierrätät tappiin jne...on ehkä syytäkin että kone leipoo. Etenkin jos sulla on vielä db-killerit pois ja ite kuitenkin ajelet korvatulpilla.
    Ehkä jos ajelet hondalla, niiden luonteettomuuteenhan kuuluu tasainen tehokäyrä joten niitä ei tarvitse kierrättää. Kierrokset itseasiassa saattavat jopa rikkoa ne. Etenkin jos pyörän huollossa käytetään jotain muuta kun merkkiliikkeen myymää alkuperäisosaa. Hondassa kyseinen tikitys kuulunee asiaan, joten se siitä ;)


    Kyllähän se jakopäähän vaikuttaa mitä moottorissa tapahtuu.

    Samassa tahdissahan se ketju siellä kiihtyy ja hidastuu kun moottori muutenkin.

    Nopeasti kierrosten noustessa esim pienemmälle vaihteelle ketju "pingottuu" toiseen suuntaan hieman enemmän kun taas äkillisen kierrosten laskun yhteydessä esim ylöspäin vaihtaessa mahdollisesti ketju on toisin päin "pingotuksella". Ei se nokka-akselikaan nyt pyhällä hengellä siellä pyöri, ja on silläkin massaa jota pitää jarruttaa/kiihdyttää.

    Laahari kun taas on kosketuksissa ketjuun, ja kiristin kosketuksessa laahariin, ketjun "pomppiminen" jne vaikuttaa mielestäni aivan täysin asiaan.

    Enivei, ideoita kehiin, miten on mahdollista että ehjä automaattinen säädin pääsee pomppaamaan takaisin?
    Se nokkaketju ei siellä "pingotu" mihkään toiseen suuntaan vaikka kierrokset laskisi. Siitä pitää venttiilijouset huolen. Jos ovat kunnossa.

    Mutta mitä näitä selittämään. Laita delvakkii ja varmaan toimii..

    Sen kiristimen saa yleensä rikki vain tollot, jotka paikallaan kaasuttelevat kun on niin kivaa kun kone kiertää. Jos japanilaiset olisivat tietäneet että mopo joutuu suomaalaisen käyttöön, ne olisivat varmaan tehneet nokkaketjunkiristimen ja koko ketjun ratakiskoista. Se ketju tai kiristin hajoaa vain kun kierrokset nostetaan äkisti tappiin. Ja sitäkin tuntuvat hyvin kestävän koska joku on ihan ajanut mopottimellaan jo 5000 kilometriä.

    On tarpeeksi näitä hommia tehty. Ihmettelen vaan että jotkut ihmettelee kun ei mikään kestä.....
    Meinaakko, että "rallatukseen" auttaa öljynvaihto
    Joo pistin delvaccia ja nyt moottori ei pidä mitään ääntä, hurisee vain tyytyväisenä