Sivu: 1 / 2:sta 12 ViimeinenViimeinen
Tulokset 1:stä 30:een 42:sta
  1. #1
    Noin tunti sitten Porkkalantiellä kaksi pyörää nipussa, toisesta keula irti.
    Tietääkö kukaan mitä tapahtui. Pari zirraa, paloauto ja poliisit paikalla. Autoja ei näkynyt. Paikalla muistaakseni 60 km rajoitus
  2. #2
    www.pelastustoimi.fi/tehtavat:

    16.06.2009 20:21:48 Kirkkonummi/Kyrkslätt tieliikenneonnettomuus: pieni

    oisko tämä (toivottavasti)
  3. #3
    viimevuonna oli kyllä noita pieniä, ihan kuolonkolareissakin.
    we cannot tolerate zero tolerance!

    BMW R1200GS & Speed triple 1050
  4. #4
    Lainaa (gs650gt @ Kesä. 16 2009,22:17) kirjoitti
    www.pelastustoimi.fi/tehtavat:

    16.06.2009 20:21:48 Kirkkonummi/Kyrkslätt tieliikenneonnettomuus: pieni

    oisko tämä (toivottavasti)
    Toi "pieni" meinaa vaan sitä että onnettomuudessa ei syntynyt 50 ruumista.
    Kikseripoika
    MUISTA HUUMORINTAJU
  5. #5
    aha. no sitten toivotaan parasta. jäi nimittäin sellainen kuva että on voinut sattua äkkipysäys.
  6. #6
    Hyvää mutkaa tuolla kyllä, mutta saattaa yllättää jollei reittiä muista. Toivottavasti ei ole vastaantulevan kaistalle ajautumisesta kyse, niinkuin ehkä tollasesta vauriosta ja kahesta romusta vois päätellä.
    ZX-10R '04 - "Think Han Solo and making the jump to lightspeed." - Motorcyclist
  7. #7
    Kummatkin kuskit minun tietojen mukaan kunnossa. Toinen kuski selvisi vähällä pyörä kaatui mutkassa ja liukui kolarista "ohi", mutta liukuva pyörä osui suoraan vastaan tulevaa speed triple kuskia päin ja se speed triple meni halki (etuhaarukka irtos muusta pyörästä). Triple kuski kuljetettiin töölön sairaalaan, vatsa kipujen vuoksi. Sattui vielä triple kuskin synttäripäivänä :/

    Eiköhän tästä selvitä ihan vain rahallisilla vaurioilla. Ylinopeutta ei kumpikaan kuski ajanut.



    ---------------------------

    Mattipoeka

    KTM 690 Enduro R 2012
    Husqvarna FE 350 2014

    ex. KTM 990 SM-T 2010
    ex. KTM 1190 RC8R Race Spec 2011
    ex. Husaberg TE 250 2009
    ex. KTM 690 Enduro 2009
    ex. KTM 990 Super Duke 2008

    www.mattipoeka.com
  8. #8
    Mihinköhän se kaatui? Paikalla on loiva mutka ja näkyvyyttäkin on.
  9. #9
    Todennäköisesti vähän yllättäen tullut toinen motoristi vastaan ja jarruttanut etujarrulla, niin pyörä lähtenyt alta. Puhdas vahinko siis ollut kyseessä.



    ---------------------------

    Mattipoeka

    KTM 690 Enduro R 2012
    Husqvarna FE 350 2014

    ex. KTM 990 SM-T 2010
    ex. KTM 1190 RC8R Race Spec 2011
    ex. Husaberg TE 250 2009
    ex. KTM 690 Enduro 2009
    ex. KTM 990 Super Duke 2008

    www.mattipoeka.com
  10. #10
    Lainaa (Kummisetä @ Kesä. 16 2009,22:35) kirjoitti
    Lainaa (gs650gt @ Kesä. 16 2009,22:17) kirjoitti
    www.pelastustoimi.fi/tehtavat:

    16.06.2009 20:21:48 Kirkkonummi/Kyrkslätt tieliikenneonnettomuus: pieni

    oisko tämä (toivottavasti)
    Toi "pieni" meinaa vaan sitä että onnettomuudessa ei syntynyt 50 ruumista.
    pelastustoimen tehtävät jaotellaan kolmeen tasoon pieni keskisuuri ja suuri.

    tieliikenneonn. esim moottoripyörällä on pelastustoimen kannalta pieni, koska siellä on yleensä se yksi pyörä ja 1-2 potilasta. ambulansseja sit tulee aina se yks ja jos on tietoa useemmasta potilaasta ni sit enempi ja esim lääkäriyksikköä kun ollaan isommissa energioissa, esim taajama vs. moottoritievauhdit.

    toki hälytetty vaste on suuresti kiinni myös siitä miten asia ilmoitetaan hätäkeskukseen.

    noin lyhyesti kerrottuna tämä asia.
    VFR800 -98
  11. #11
    Lainaa (veksu @ Kesä. 17 2009,11:15) kirjoitti
    pelastustoimen tehtävät jaotellaan kolmeen tasoon pieni keskisuuri ja suuri.

    tieliikenneonn. esim moottoripyörällä on pelastustoimen kannalta pieni, koska siellä on yleensä se yksi pyörä ja 1-2 potilasta. ambulansseja sit tulee aina se yks ja jos on tietoa useemmasta potilaasta ni sit enempi ja esim lääkäriyksikköä kun ollaan isommissa energioissa, esim taajama vs. moottoritievauhdit.

    toki hälytetty vaste on suuresti kiinni myös siitä miten asia ilmoitetaan hätäkeskukseen.

    noin lyhyesti kerrottuna tämä asia.
    Eikös se ole niin, että tuo luokitus siis ei vielä milläänlailla kerro onko kuolonuhreja, vai pelkkiä naarmuja, vain suuruusluokan kuinka montaa henkilöä on kyseessä.
    Yamaha FJR 1300 -07
    Ex: Suzuki SV 1000 N K4
    Ex: Suzuki GSX 750 -98 ("Inazuma")
  12. #12
    Lainaa (mattipoeka @ Kesä. 17 2009,10:51) kirjoitti
    Todennäköisesti vähän yllättäen tullut toinen motoristi vastaan ja jarruttanut etujarrulla, niin pyörä lähtenyt alta. Puhdas vahinko siis ollut kyseessä.
    Aika sekavaa. Jos tosiaan 60 lasissa ollu nii miksköhän jarruttelemaan? Noh ite en kyl osaa ajaa pätkääkää nii oisin tehny samanlaillla.... 'yllättävän lyhkäseks jää tää kolari topikki kun ei oo ylinopeutta kaahattu
    --GsxR:iä--
  13. #13
    Lainaa (Poko @ Kesä. 17 2009,12:08) kirjoitti
    yllättävän lyhkäseks jää tää kolari topikki kun ei oo ylinopeutta kaahattu
    Juu, ylinopeus mukaan niin ois tätäkin ketjua jo jeesusteltu puolesta ja vastaan sen kolmen sivun verran. Pitää jäädä jännään jos tästä kuitenkin joku tekijä kaivettas esiin jotta vääntö vois alkaa.
    Tässä mallia allekirjotuksiin.
  14. #14
    No tässähän ei käynyt pahemmin kuskeille, juuri sen takia, etteivät ajaneet ylinopeutta.
    Totta helkkarissa siitä haloo nousee, jos tulee ruumiita, ja pitäisihän tämänkin osoittaa, että maltti on valttia, jos hengissä aikoo selvitä.
    V
  15. #15
    Ei se mikään vahinko ole jos jarruttaa etusen alta pois. Se on helvetin huonoa pyöränkäsittelytaitoa...
  16. #16
    Lainaa (mattipoeka @ Kesä. 17 2009,10:51) kirjoitti
    Todennäköisesti vähän yllättäen tullut toinen motoristi vastaan ja jarruttanut etujarrulla, niin pyörä lähtenyt alta. Puhdas vahinko siis ollut kyseessä.
    Auts. Aika yleinen virhe on tuo että jarruttaa liian tehokkaasti lukkiutuvilla jarruilla mutkassa.

    Välillä käynyt mielessä näissä tämmöisissä ja sitten tieltä suistumisonnettomuuksissa. Että kuinka moni motoristi hallitsee mutkassa moottorijarruttamisen/vaihteen pudottamisen yhdellä pykälällä kerrallaan mutkassa kasvattamatta kaatumisen riskiä paljonkin?
    Tarkoitus ei ole jeesustella. Mutta tuossa olisi tapa jolla hätätilanteessa voi yrittää pelastaa itsensä koska tuo on oikein tehtynä minun mielestä turvallisempi tapa kuin jarruttaa voimakkaasti lukkiutuvilla jarruilla mutkassa.
  17. #17
    Kokemuksesta, eli kyseisen tien varrella asuvana, voin mainita, että tänä keväänä/kesänä käytös Porkkalantiellä on ollut monelta motoristilta eriitäin huonoa!!!

    Ohitukset ovat olleet hyvin vaarallisia ja vauhti turhankin kovaa.
    Itse olen motoristin vaimo ja pyörän omistaja itsekin,
    eli kyse ei ole vain motkottamisesta.

    Mieheni motoristi ystävineen ovat "päivitelleet" tämän vuotisten kuskien käytöstä...
    Kaikki eivät aja holtittomasti, mutta jo tämän vuoden onnettomuuksien perusteella voi sanoa kuskien tietotaito tason laskeneen.
    Ei ole mukavaa nähdä näitä "raatoja" pitkin tienposkia!
  18. #18
    Lainaa (Pyörämies @ Kesä. 17 2009,13:21) kirjoitti
    Välillä käynyt mielessä näissä tämmöisissä ja sitten tieltä suistumisonnettomuuksissa. Että kuinka moni motoristi hallitsee mutkassa moottorijarruttamisen/vaihteen pudottamisen yhdellä pykälällä kerrallaan mutkassa kasvattamatta kaatumisen riskiä paljonkin?
    Riippuu varmaan vähän miten ajelee. Ite pidän mutkapätkillä kierroksia korkeella, ja varsinkaan kun ei luistokytkintä ole niin en lähtis tollasta yrittämään..

    Ite suosittelisin vaan opettelemaan sen etujarrun käytön kunnolla.

    E: jos vaikka kuitenkin lainaisin oikean kohdan.



    ZX-10R '04 - "Think Han Solo and making the jump to lightspeed." - Motorcyclist
  19. #19
    Lainaa (Pyörämies @ Kesä. 17 2009,13:21) kirjoitti
    Lainaa (mattipoeka @ Kesä. 17 2009,10:51) kirjoitti
    Todennäköisesti vähän yllättäen tullut toinen motoristi vastaan ja jarruttanut etujarrulla, niin pyörä lähtenyt alta. Puhdas vahinko siis ollut kyseessä.
    Auts. Aika yleinen virhe on tuo että jarruttaa liian tehokkaasti lukkiutuvilla jarruilla mutkassa.

    Välillä käynyt mielessä näissä tämmöisissä ja sitten tieltä suistumisonnettomuuksissa. Että kuinka moni motoristi hallitsee mutkassa moottorijarruttamisen/vaihteen pudottamisen yhdellä pykälällä kerrallaan mutkassa kasvattamatta kaatumisen riskiä paljonkin?
    Tarkoitus ei ole jeesustella. Mutta tuossa olisi tapa jolla hätätilanteessa voi yrittää pelastaa itsensä koska tuo on oikein tehtynä minun mielestä turvallisempi tapa kuin jarruttaa voimakkaasti lukkiutuvilla jarruilla mutkassa.
    Pelkkä moottorijarru ei kauheasti mieltä lämmitä, eikä vaihteen alaspäin vaihtaminen kovin nopeaa hidastuvuutta tuo. Voimakas moottorijarrutus yhdistettynä luistokytkimeen voisi ehkä vähän auttaa.

    Jarrutuksen opetteleminen kunnolla olisi kyllä joka iikalle suositeltavaa.
  20. #20
    Ei tarvi ylinopeutta moiseen... Kuusikikymppiä vauhtia ja riittävä mutka, siinä kun toinen motoristi tulee leikaten vastaan niin äkkiä alkaa jännittää.

    Jos ei vetomies ole (kuten esim minä en ole), tahtoo eka reaktio olla vauhdin vähentäminen & jonkinasteinen jarrutus - väärin väärin väärin. Liian helppo sitten jarruttaa liikaa ja etunen alta, tai joka tapauksessa pyörä kampeaa pystyyn ja entistä enemmän kohti vastaantulijaa.

    Pitäisi vaan luottaa että kyllä se siitä taipuu ja kantata kantata kantata...
  21. #21
    Ei siinä ollut mutkaa nimeksikään.
  22. #22
    Josko tuo sitten vaan kaatui omia aikojaan...
    * Who's General Failure and why's he reading my disk? - Anon.
    * Tuubi
  23. #23
    Josko ne ABS:it ainakin tunnustettaisiin hyödyllisiksi näiden tietojen valossa.
  24. #24
    Lainaa (mattipoeka @ Kesä. 17 2009,10:51) kirjoitti
    Todennäköisesti vähän yllättäen tullut toinen motoristi vastaan ja jarruttanut etujarrulla, niin pyörä lähtenyt alta. Puhdas vahinko siis ollut kyseessä.
    Kyllähän se on niin että takajarrulla ne kaatumiset sattuu...
  25. #25
    Lainaa (Pyörämies @ Kesä. 17 2009,13:21) kirjoitti
    Auts. Aika yleinen virhe on tuo että jarruttaa liian tehokkaasti lukkiutuvilla jarruilla mutkassa.
    No ei siinä ABSitkaan auta jos se rengas sivusuunnasta lipsahtaa alta
  26. #26
    Lainaa (zpete @ Kesä. 17 2009,15:50) kirjoitti
    Lainaa (Pyörämies @ Kesä. 17 2009,13:21) kirjoitti
    Auts. Aika yleinen virhe on tuo että jarruttaa liian tehokkaasti lukkiutuvilla jarruilla mutkassa.
    No ei siinä ABSitkaan auta jos se rengas sivusuunnasta lipsahtaa alta
    Usein lipsahtaa lukkojarrutuksen takia.
    The point is not to die for your country but to make the other bugger die for his...
  27. #27
    Lainaa (GoSpel @ Kesä. 17 2009,15:56) kirjoitti
    Lainaa (zpete @ Kesä. 17 2009,15:50) kirjoitti
    Lainaa (Pyörämies @ Kesä. 17 2009,13:21) kirjoitti
    Auts. Aika yleinen virhe on tuo että jarruttaa liian tehokkaasti lukkiutuvilla jarruilla mutkassa.
    No ei siinä ABSitkaan auta jos se rengas sivusuunnasta lipsahtaa alta
    Usein lipsahtaa lukkojarrutuksen takia.
    Omien kokemusten mukaan ei tarvi lukkoon asti jarruttaa kun mennään kunnon kallistuskulmissa, se rengas vaan lähtee sivulle luistamaan. Helppo todeta esim. kylmillä renkailla
    Toki jos jarruttaa lukkoon (pyörä kallellaan) niin lähtö on melko varma...



  28. #28
    Totta tamakin. Kun renkaan 100% pidosta kaytetaan esim. 80 jarrutukseen, ei jaa paljoa sivuttaispidolle. Yksinkertaista perusfysiikkaa.
    The point is not to die for your country but to make the other bugger die for his...
  29. #29
    Lainaa (mattipoeka @ Kesä. 16 2009,23:09) kirjoitti
    ...Triple kuski kuljetettiin töölön sairaalaan, vatsa kipujen vuoksi. Sattui vielä triple kuskin synttäripäivänä :/

    Eiköhän tästä selvitä ihan vain rahallisilla vaurioilla. Ylinopeutta ei kumpikaan kuski ajanut.

    Tähän kohtaan haluan puuttua. Hyvin yleinen vamma moottoripyörällä törmättäessä - saada isku vatsan seudulle, ja on erittäin vaarallinen. Sisäelimiä, jotka saattavat mennä yllättävänkin helposti hajalle, löytyy paljon: maksa, perna, munuaiset (vaikka ovatkin selän puolella), suolisto, haima, jne... Sisäelimissä ei pahemmin ole tuntohermoja (vrt. sensorinen ja motorinen hermosto) joten pahatkin vammat saattavat tuontua vain hieman outona fiiliksenä vatsan alueella. Samoiten sisäiset verenvuodot jäävät vatsan alueella huomaamatta alan ammattilaisiltakin, vatsaonteloon mahtuu helposti 3 litraa verta joka tarkoittaa hyvin useassa tapauksessa game-overia.

    Toivotaan nyt kuitenkin ettei pahemmin käynyt. Mutta halusin tuoda tämän asian esille, koska kovinkaan moni maallikko ei tunnu asiasta tietävän.
    Nordöstersjökustartilleriflygspaningssimulatoranlä ggningsmaterielunderhållsuppföljningssystemdiskuss ionsinläggsförberedelsearbeten
  30.  
  31. #30
    Ei sais manata, muttei yleensä lupaa hyvää jos viedään Töölöön toivottavasti vaan varmuuden vuoksi ja koska se on lähellä... Missä kohtaa tuo kolari sattu?
Sivu: 1 / 2:sta 12 ViimeinenViimeinen