Tulokset 1:stä 28:een 28:sta
    Mietin minkalaista pyörää alkais etsiin,
    tulee ensimmäisenä mieleen kysymys,
    Miltä istuinkorkeudelta yltää jalat maahan,
    jos pituutta löytyy itseltä n.163cm.
    Onko mitään mahdollisuutta yltää jos
    pyörän istuinkorkeus on 82 cm ?

Näin ensikertalaisena pitää kysyä vähän
    fiksummilta neuvvoa. *

Lisäyksenä voisin vielä sanoa että
    kädet on kyllä ihan ulottuvat, tai siis
    joskus tuntuu siltä että kädet olisivat
    "apina" kädet, ja en ole persjalkainen,
    ainakaan omasta mielestäni.

Lainaa (BeckhamGirl @ Kesä. 16 2009,15:54) kirjoitti
    Mietin minkalaista pyörää alkais etsiin,
    tulee ensimmäisenä mieleen kysymys,
    Miltä istuinkorkeudelta yltää jalat maahan,
    jos pituutta löytyy itseltä n.163cm.
    pyörän istuinkorkeus on 82 cm ?

Näin ensikertalaisena pitää kysyä vähän
    fiksummilta neuvvoa. *
    Paha mennä sanomaan suoraan pituuden perusteella. Sen verran eri mittasuhteita ihmisillä on, mutta jos on kovin lyhyet jalat muuhun kroppaan nähden niin ei varmaan ilman pyörän madallusta yllä. Myös pyörän penkin leveys vaikuttaa tohon, kapealla satulalla varustettu pyörä tuntuu yllättävän matalalta.

Itsehän kuulun persjalkasiin, 170cm lyhyt muuten. Oman pyörän istuinkorkeus muistaakseni just ton 82cm. Molempia jalkoja ei mun tapauksessa kannata käyttää pysähtyessä, sillon yltää maahan vaan varpaat. Yhellä jalalla pärjää kuitenkin hyvin kun saa koko päkiän maahan.

E: Käy liikkeessä koeistumassa pyöriä. Jos saat toisen päkiän varassa pidettyä pyörää pystyssä niin pitäs riittää. Lukuunottamatta ehkä jotain jääkaapein ja kahvinkeittimin varustettuja 500kg painavia matkapyöriä.

E2: Pyöriä saa kyllä tarvittaessa madallettua monta senttiä koiranluilla ja poistamalla penkistä pehmustetta. Onhan se aika hanurista tyytyä johonkin kompromissipyörään istuinkorkeuden takia, ja varmasti alkaa kaduttamaan jossain vaiheessa.

ZX-10R '04 - "Think Han Solo and making the jump to lightspeed." - Motorcyclist
    Eipä siinä juuri auta kuin käydä koeistumassa. Ihan ensimmäiseksi pyöräksi kannattaa valita sellainen että edes päkiät saa kunnolla maahan.
    Four wheels move the body.
    Two wheels move the soul.
    Kenties tästä topicista apua? Linkki

Toki madaltaminenkin voi tulla kysymykseen, jos johonkin tiettyyn mallin olet iskenyt silmäsi!
    Bensa haisee hyvälle ja vauhti tuntuu kivalle
    Heips!...tuo 163cm pituus/82cm istuinkorkeus tuntuu kyllä aika korkealta...lähinnä tulee mieleen joku customi... voihan istuinkorkeutta myös laskea hieman muuttamalla penkkiä...
    <br />
    No, joo, taas tarjotaan lyhyelle naiselle customia...

Itse olen 160cm ja ajan madaltamattomalla 77cm penkilla varustetulla pyoralla (Ducati Monster). 83cm olen myos kokeillut ja pakiat sain kevyesti maahan, ja se riittaa.

Penkin korkeus ei ole ainoa ratkaiseva tekija, sen leveys on yhta tarkea; joissakin korkeissa pyorissa on kapea satula ja jalat saa aika hyvin maahan.

Jos joudun liikuttelemaan pyoraa soralla yms, nousen paalta pois ja talutan, tai sitten pyydan miehia apuun...
    Lainaa (BeckhamGirl @ Kesä. 16 2009,15:54) kirjoitti
    pyörän istuinkorkeus on 82cm?
    Minä sanoisin, että ei ole madaltamatta. Tosin riippuu paljon myös pyörän leveydestä satulan kohdalta yms.

Esimerkkinä koeajamani BMW R 1200S jonka istuinkorkeus on 83cm. Ylsin juuri ja juuri mukavasti maahan sen penkiltä. Itse olen 184cm pitkä ja pitkäjalkainen.
    Retired
    Mä oon 160,2 cm lyhyt ja ajelen FZ6:lla tokaa kuukautta 16 vuoden tauon jälkeen. Eka ei ylettäny kunnolla edes päkiät 3 nroa liian isoista tohveleistakaan, mutta ennen kuin ehdin laittaa madallussarjan kokeiltiin sellasta, että jousen esisäätöä höllättiin jolloin ehkäpä kun siihen pyörän päälle menee niin se ikäänkuin "antaa vähän periks". Nyt yllää päkiät hyvin, joskus kun vähän kurottaa toiselle puolelle niin koko jalkapohja. Ja sitten oon huomannu että pitää kattoo mihin pysähtyy, ts, pysähdyn aina esim. ajouraan jolloin se keskipomppu on lähempänä kengänpohjaa Joku sano että vaikuttaa ajo-ominaisuuksiin toi höllääminen mutta kun yksin ajelen ja painoa on.... öö... sopivan vähän niin kyllä tolla pärjää lyhyet ja pitemmätkin reissut. 16 vuotta sitten oli 600 CBR mutta en tiiä onko mallit muuttunu korkeuden suhteen niistä päivistä kun tohon Fazuun tykästyin. Mutta käy kokeileen, mä alotin ekat 2 viikkoa juurikin customilla mutta nälkä kasvo jne.... Hyviä ajoja kun sen oikeen löydät

Niin ja kuten tossa aiemminki Gecko sano niin hiekalla tai ihan pikkiriikkisessäkin mäessä miehiä apuun vaan, minä en edes uskalla taluttaa ettei kaadu. Ja aina on autettu

Mopovapaa vuosi

Exät YaRRu R6R ratavinkulelu Orkku FZ1-S Mutkaporkkana CBF1000S CBF600S FZ6S Intruder 600
    No customia ei kannata kuskin lyhyyden vuoksi hankkia ellei sitä muuten erityisesti ole etsimässä. Kyllähän tuo pituus hieman rajoittaa pyörän valinnassa. Kapeapenkkinen ja suhteellisen kevyt pyörä on lyhyemmänkin hyvä käsitellä kunhan vain yltää pitämään sen pystyssä paikallaan ollessa. Ajossa lyhyys ei sitten muuten haittaa, paitsi, että pienellä kuskilla myös muut mittasuhteet ovat pienet ja käsien yltäminen ja mukava ajoasento on otettavaa lisäksi huomioon. Moniin pyöriin saa madallussarjoja ja matalampia penkkejä lisävarusteena, joten sopiva pyörä kyllä löytyy. Kannattaa käydä koeistumassa (tai ajamassa) ja sitten jos muuten tuntuu sopivalta, sitten vaikka madaltaa. Lisää lyhyen kuskin pyörän valinnasta löytyy sivustolta www.wima.fi ja sieltä foorumilta. Tätä yltämistä kun on muutkin lyhyehköt naiset pähkäilleet...
    Ite olen 168cm ja jalatkin ovat suhteellisesti melko lyhyet selkään verrattuna. Pyörä on 81,5cm korkea, ja tällä hetkellä katselen korkeampia pyöriä. Kävin koeajamassa 85cm korkean pyörän, enkä saanut tehtyä sen korkeudesta ongelmaa. Kun on tullut tavaksi laittaa esim. valoissa aina oikea jalka maahan, ei tarvitse arpoa sitäkään, kallistaa aina sille puolelle. Jos tarviikin nousta pois pyörän päältä, sivujalan saa sitten helposti alas vasemmalla jalalla, ja sen sivujalan varaan sitten kallistaa pyörän ja siirtää itsensä vasemmalle puolelle.

Saattahan tällaisten seikkojen pohtiminen tuntua pitkistä kuskeista hassulta, kun heillä molemmat jalat läsöttää aina kantapäitä myöten maassa polvet koukussa. Itseni ei sitten taas tarvitse miettiä, mahtuvatko jalkani johonkin pyörään vai ei... Ja puuttuva mitta korvataan voimalla!
    GSX-F750 -> FZ1-S -> RSV1000R Factory -> R1 -> XVS1100 Classic -> FJR
    Ehdottomasti kannattaa koeistua, vaikka istuinkorkeus olisikin toi 82 cm. Esimerkiksi sun pituisella yltää jalat maahan ihan hyvin uudesta Suzuki GSX-R 600:sta vaikka sen istuinkorkeudeksi on ilmoitettu 81 cm, kun taas Suzuki GSX 650 F tuntuu korkealle, vaikka sen istuikorkeus on 77 cm. Satulan leveys vaikuttaa yllättävän paljon.
    Sinisiä kirjaimia --> Harmaita kirjaimia
    Honda CBR600RR -08 --> Honda CRF250L -13
    Itse olen 166cm ja pyöränä on 2006 R6R, josta googlettemalla korkeusspeksiksi löyti 850mm. Satulaa on kavennettu hieman, mikä helpottaa asiaa, mutta pyörää ei ole madallettu. Päällä istuessa molemmat jalat yllättävät maahan vain osin, toiselle puolelle kun hieman kallistaa niin toisen jalan saa tukevasti maahan. Hyvin on tähän mennessä sujunut, enkä ole kokenut tarvetta madaltamiselle. Liikennevaloihin tms. tullessa täytyy vain hieman vilkaista mihin sen jalkansa lykkää, ettei tule yllätyksiä, jos vaikka on jokin kuoppa juuri sillä kohdalla, mihin jalan laskee. Kauhiasti en pyörää myöskään päältä istuen liikuttele vaan suosiolla hyppään taluttamaan. Ensipyöränä oli tosin Kawan 250R, jossa satulakorkeus taitaa olla jotain 78-80cm...

E: Tosiaan tuo liikkeissä pyörien koeistunta on paras keino saada tietoa, mikä pyörä itselle parhaimmalta tuntuu.

you say i'm a bitch like it's a bad thing..!?
    http://www.nebcom.com/noemi/moto/sbl.sbl.html
    Tuo penkin modaaminen on kyllä kätevä tapa madaltaa pyörää, mikäli se vain on mahdollista. Munkaan tämänhetkistä pyörää (oliskohan istuinkorkeus 850 cm) ei ole varsinaisesti madallettu, vaan siihen on vaihdettu mun edellisestä samanlaisesta fillarista modattu penkki. (Pyörää on otettu vähän alas edestä, mutta varsinaista madallussarjaa ei ole laitettu.)

Saishan tuo matalampikin olla (ja varmaan tulee olemaan) mutta näilläkin mennään. Kannattaa aina kattella vähän mihin pysähtyy, etenkin liikennevaloissa, jos on urat... Erityisesti tätä mun on pitänyt harjoitella tän uuden kanssa. Lisäksi jos oon väsynyt ja pyörä lastissa, en saa sitä aina pystyyn...jee.

Ai niin, oon 167 cm pitkä.
    Honda XL600V Transalp

Jotkut tahtoo rahaa
    jotkut tahtoo valtaa
    mä en tahdo muuta kuin
    dingdong-kellon
    dingdong-kellon
    soittaa saa
    pimpeli pom
    Mä olen 160 ja mun eka pyörä on hondan cbr, 600F, jossa ei yllä jalat maahan, ei edes varpaiden kärjet. Istuinkorkeus 81cm. Mutta itseasiassa siihen tottuu hirveän nopeasti. Ainoat miinukset on ne ettei saa huoltojalalta alas ja peruuttelu on tosi vaikeaa ylämäkeen Muuten ei oo mitään ongelmaa
    Paremmalla puoliskolla mittaa huikeat 158 ja pyöränä -08 zx6r. Vaikka siinäkin istumakorkeus oli vakiona muistaakseni 83cm ylettivät jalat maahan paremmin, kuin monessa paperilla matalammassa. Ja voimatkin riittivät kevyen pyörän käsittelyyn. Tuohon kawaan saatin vielä kolme senttiä madaltava sarja, jolloin pyörä muuttui ihan passeliksi.
    HD Sgs, Te300i, 748r, Sdr ,Hp2 Sport, Zx10r

Ex
    Rsv Mille, 1200 GSA, R1250 GSA, Ss750ff, Monster S4r, 1098 sf, 999, F6B, Fe450, Te300 Te300i, Zx6r,exc450, Superduke r, Supermoto 950, Gsxr 750, Rocket 3R, Fz1n, Yzf R1
    Käy koeistumassa. Naisilla on jalat suhteessa pitemmät kuin miehillä...
    ex-Yamaha XV 750 Virago 1994
    ex-GSX-F 600 K6
    ex-GSX-R 1300 Hayabusa K7
    ex-GSX-R 1000 K8
    Honda CBR1000RR Fireblade ABS 2013 ja kaveri
    Triumph Speed Triple 955i 2002
    Muutama kuukausi takaperin ihmettelin samaa kysymystä. Nyt on sitten tulossa gsx-r 600. Madaltaahan sitä pitää kun oon huikeat 152cm pitkä.
    Niin kuin muutkin on sanonu, rohkeesti vaan kauppaan katteleen pyöriä ja istumaan päälle
    Lainaa (Henry67 @ Kesä. 16 2009,20:12) kirjoitti
    Käy koeistumassa. Naisilla on jalat suhteessa pitemmät kuin miehillä... *
    Totta.Itse olen 183cm ja tyttäreni 175cm ,mutta jalat yhtäpitkät.

Satulan leveys merkitsee yllättävän paljon, samoin muutenkin pyörän "uuman " muoto. Meillä naisväen pyörät ovat tilastollisesti välillä 77-79 cm, joka sopii 160-165 cm pituiselle. Jalkojen pituus ei ole vakio, joten oikean löytää vain pyöriä kokeilemalla. Yleensä 2 -sylinteriset ja V2 -koneiset ovat kapeita, rivinelikot leveämpiä.
    www.motzcari.com
    Sevenfifty -92, VFR800 -98, Suzuki V-Strom 650 -05
    Itse 167cm ja todella levee..ja töppöjalka. ER-6, siinä on kapee penkki. ..ja nyt tuntuu jo jalatkin tulleet pidemmiksi, että isompaa etsitään. ja ..ja saahan niitä madallettua eri tavoin.
    BMW F800S 2010 ja CBR600F 2005 (molemmat hitaita)
    ER-6f 2006
    Ite olen kanssa lyhyt ja ollu prosentuaalisesti vaan helvetin korkeita prätkiä, smotoja jne, pysähtyessä siirtää vaan persettä, hyvin yltää se yksi jalka maahan ja sehän riittää.
    Energy of the gods, adrenalin surge
    Wont stop til I hit the ground, I'm on my way for sure
    Up here in the air, this will never hurt
    I'm on my way to impact, taste the high speed dirt.
    Tulee vaan mieleen etta pitaisko tuon pituuden sijasta ruveta mittailemaan jalan sisapituutta? Se kun on se oikeasti ratkaiseva tekija ja sita ei saa tuosta pituudesta selville..

Joskus todettiin lankomiehen kanssa etta ollaan tasan saman pituisia mutta toistemme vaatteita on turha lainata kun toisella on pitka selka ja toisella pitkat jalat..
    Lainaa kirjoitti
    (oliskohan istuinkorkeus 850 cm)
    Melkosen korkea ratsu Liljalla *
    Eilen olin kyllä tosi onnellinen kun jalat yletty kunnolla maahan ja sain silleen reippaasti peruutettua!

Edessä oli pysähtynyt auto, vasemmalla liikenteenjakaja ja oikealta tyrkkää autoa tontilleni. Jos en olisi saanut tönittyä itseäni taaksepäin, niin allehan mä olisin jäänyt, se kun kerta kaikkiaan oli päättänyt tööttäilystä huolimatta vaihtaa kaistaa just siinä kohtaa. *

Näitähän sattuneen harvoin (!), mutta suosittelen semmosta mallia, jossa jalat ylettyy tantereeseen ja saa ihan itte tarvittaessa lykittyä vauhtia suuntaan jos toiseen.
    Everything I'd really like to do is either illegal, immoral or fattening.
    Lainaa (Kerma @ Kesä. 17 2009,12:23) kirjoitti
    Eilen olin kyllä tosi onnellinen kun jalat yletty kunnolla maahan ja sain silleen reippaasti peruutettua!

Edessä oli pysähtynyt auto, vasemmalla liikenteenjakaja ja oikealta tyrkkää autoa tontilleni. Jos en olisi saanut tönittyä itseäni taaksepäin, niin allehan mä olisin jäänyt, se kun kerta kaikkiaan oli päättänyt tööttäilystä huolimatta vaihtaa kaistaa just siinä kohtaa. *

Näitähän sattuneen harvoin (!), mutta suosittelen semmosta mallia, jossa jalat ylettyy tantereeseen ja saa ihan itte tarvittaessa lykittyä vauhtia suuntaan jos toiseen.
    Suosittelen ostamaan pyörän millä oikeasti haluaa ajaa, eikä ainoana kriteerinä ole vain se että ylettyy jalkapohjat maahan.

Hyvin tässä noin 60-70tkm edestä on pärjätty.
    Energy of the gods, adrenalin surge
    Wont stop til I hit the ground, I'm on my way for sure
    Up here in the air, this will never hurt
    I'm on my way to impact, taste the high speed dirt.
    Lainaa (Mikko76 @ Kesä. 17 2009,11:50) kirjoitti
    Lainaa kirjoitti
    (oliskohan istuinkorkeus 850 cm)
    Melkosen korkea ratsu Liljalla *
    Ohhoh...kuinkas siinä nyt noin kävi? No, mulla varmaan on sit orgin korkein...
    Honda XL600V Transalp

Jotkut tahtoo rahaa
    jotkut tahtoo valtaa
    mä en tahdo muuta kuin
    dingdong-kellon
    dingdong-kellon
    soittaa saa
    pimpeli pom
  28.  
    Lainaa (sakuc @ Kesä. 17 2009,17:35) kirjoitti
    Suosittelen ostamaan pyörän millä oikeasti haluaa ajaa, eikä ainoana kriteerinä ole vain se että ylettyy jalkapohjat maahan.

Hyvin tässä noin 60-70tkm edestä on pärjätty.

Oon samaa mieltä, * *ne pyörät ostetaan, ei potkukelkoiksi. Joskus siitä potkuttelumahdollisuudestakin vaan on hyötyä, mot.
    Everything I'd really like to do is either illegal, immoral or fattening.