Tulokset 1:stä 15:een 15:sta
  1. #1
    Tervehdys,
    -93 firebladessa erittäin vidumainen ongelma. Eli akku purkautuu vähän väliä n.2-20 päivää kestää. Ei mitään väliä miten paljon tai miten ajaa. Lataamisen jälkeen toimii taas ok tietyn ajan riippuen millä tuulella se on. Akussa ei ole vika, eikä myöskään laturissa pitäisi olla(valot kirkastuvat kun laittaa kaasua?). Viime vuonna mittasimme "jännitteen säätimen" ja vaikutti ettei vika olisi siinäkään.

    Kaikki ideat olisi tervetulleita *
    Ei jaksa enää tätä lataamista *
  2. #2
    Mittaa akun navoista jännite, kun käy tyhjäkäyntiä. "Valot kirkastuu" ei oo ihan oikee diagnoosiperuste
    ... jotain piti muistaa
  3. #3
    Lainaa (seku @ Touko. 26 2009,21:49) kirjoitti
    Mittaa akun navoista jännite, kun käy tyhjäkäyntiä. "Valot kirkastuu" ei oo ihan oikee diagnoosiperuste
    OK, paljonko sen jännitteen pitää olla, kiitokset!
  4. #4
    Ohjearvoa en tuolle pyörälle tiedä mutta yli 13 volttia ois hyvä olla. Kierroksilla yli 14 volttia.
  5. #5
    kävipä itselle eilen näin: (vfr 800 kyseessä)
    pyörä tallista käymään kuin palmun alta,
    kaupassakäynnin jälkeen normaali käynnistys,
    tb:lle tankkaamaan ja sen jälkeen piti tulla kotiin.
    vaan vekotin ei lähtenytkään käyntiin syystä että akku totaalisen tyhjä. sain työntöapua eräältä asiakkaalta ja
    ajoin kotiin. tallissa kun koitin niin lähti heti startilla käymään.
    taitaapi tuo jänösäädin olla tiensä päässä , vaikka oonkin ollut
    sitä mieltä että se hajoaa lopullisesti kerralla.
    nyt: latausjännite 14.3v ja kaikki toimii.
    nämä on sellasia vikoja että ei auta muu kuin odottaa
    mihin suuntaan se "kehittyy".
  6. #6
    (unohtui edellisestä.)
    tietysti tuo akku tyhjenee tosi nopeesti jos vika jossain.
    eihän sen ampeeritunnit piisaa pitkään.
    itse juuri näitä ohjeita antaneena voin sanoa että
    henkimaailman juttuja ovat. jos vika olisikin koko ajan
    päällä , se ei olisikaan paha selvittää. nyt aika toivotonta ,koska kaikki toimii. mihin tuolla muka uskaltaa
    lähteä ajelemaan?



  7. #7
    Siis mitataan jännite noin 5000 kierroksella akun navoista, 14...14,5 V, mutta ei viittätoista. Tarkasta jännitteensäätimen liittimet, erityisesti laturilta tulevien johtojen osalta, saattavat kärähtää vanhetessaan, mittauta akku akkuliikkeessä, tutkaile huonoja liitoksia esim. pääsulakkeessa ja solenoidissa, tarkasta akun napojen liitokset ja maajohdon kunto. Jos noista ei apua löydy, sitten pitää mitata laturin käämit ja jännitteensäätäjä, mutta se on toinen tarina, johon saattaa tarvita jo korjaus- tai korjaamokirjaa.
    Honda VF1000F2 -85
    Honda VF1100S -85
    Aprilia RST Futura -01
  8. #8
    Lainaa (dnapekko @ Touko. 27 2009,20:41) kirjoitti
    Siis mitataan jännite noin 5000 kierroksella akun navoista, 14...14,5 V, mutta ei viittätoista. Tarkasta jännitteensäätimen liittimet, erityisesti laturilta tulevien johtojen osalta, saattavat kärähtää vanhetessaan, mittauta akku akkuliikkeessä, tutkaile huonoja liitoksia esim. pääsulakkeessa ja solenoidissa, tarkasta akun napojen liitokset ja maajohdon kunto. Jos noista ei apua löydy, sitten pitää mitata laturin käämit ja jännitteensäätäjä, mutta se on toinen tarina, johon saattaa tarvita jo korjaus- tai korjaamokirjaa.
    Jep kiitoksia. En ole 5000 kierroksella mitannut mutta käynnissä antaa reilut 14v, ikävä vika..
  9. #9
    Tai sitten "vaan"mittaat purkaako se!Plussa kaapeli irti ja amppeeri mittari väliin....
  10. #10
    No niin nyt se teki sen taas, eli ei lähtenyt käyntiin, mittausarvo oli 12.0v -12.1v, työntämällä käyntiin, n 3km ajoa. Käynnissä mittasin 11.5v ainoastaan? sammutin niin 12.0v? Valaisisko tämä ketään missä vika.
  11. #11
    Laturi ei pelaa, kerran toisinaan pelaa ja toisinaan ei niin epäilisin jännitteensäädintä, tai mahdollisesti huonoa kontaktia jännitteensäätäjän johdoissa.
  12. #12
    Ei lähde tuolla jännitteellä enää.Todennäköisesti akku purkaa nyt johonkin koko ajan,eli johtosarjojen tarkistus onko jossain eriste rikki tms,edellä olikin ohje kuinka tarkistat sen yleismittarilla.Siis akku irti jne..
    Toisaalta,oletko ihan varma että akku on kunnossa?Ettei vaan ole niin että se ei enää ota virtaa vastaan...?
  13. #13
    Lainaa (kavoni2 @ Touko. 28 2009,11:05) kirjoitti
    Tai sitten "vaan"mittaat purkaako se!Plussa kaapeli irti ja amppeeri mittari väliin....
    12.4v näyttää (digitaali) yleismittari on tuo + napa kiinni tai ei ole. Voi vittu tämä on helvetillinen vika..
  14. #14
    Yksi vaihtoehto voi olla se, jos on lyijyakku, että siellä on joko rapautunut kennosto tai valmistusvirheenä kennosto rikkoutunut/ irronnut, jolloin liikkuessaan sakka (rapautunut) tai irronnut kennon osa aiheuttaa oikosukutilan akussa tällöin tyhjentäen akun latauksen. Staattorin kytkennät kannattaa myös tarkastaa, ovatko löysällä tai hapettuneet, voi olla myös johto poikki ilman näkyvää vauriota, jolloin välillä lataa ja välillä ei.
    Mahdollisia vikoja on kyllä pilvin pimein ja joskus ei auta kuin odottaa, mutta tarkastuta akku liikkeessä tai kokeile vara-akulla/ samanlaisella laina-akulla.



  15.  
  16. #15
    Lainaa (RR900man @ Kesä. 17 2009,18:26) kirjoitti
    Lainaa (kavoni2 @ Touko. 28 2009,11:05) kirjoitti
    Tai sitten "vaan"mittaat purkaako se!Plussa kaapeli irti ja amppeeri mittari väliin....
    12.4v näyttää (digitaali) yleismittari on tuo + napa kiinni tai ei ole. Voi vittu tämä on helvetillinen vika..
    sä mittaat nyt jännitettä ku pitäis mitata virtaa!

    eli vaihdat sen mittarin punasen johdon siihen A kohtaan (virtamittaus) väännät kytkimestä/nappuloista 10A (DC) alueen päälle, irrotat akusta + navan kokonaan laitat mittarin punasen johtimen akun vapaaseen + napaan ja mustan johdon akkukenkään! näin mittari mittaa suoraan virtaa!

    tämä siis jos mittarissasi on virran mittaus mahdollisuus...

    pitäis olla aika lähellä nollaa jos mopossa ei ole ajonestoja hälyjä jne sähköä kuluttavia härpäkkeitä!...

    tällä setupilla ei sitten saa laittaa mittaria molempiin akun napoihin koska näin hajotat mittarisi!



    GSXR-1000 Limited