Otin pitkään seisoneen (n.10v) GS450 -80 (ajettu 48tkm) käyttöön:
- vaihdoin öljyt ja suodattimen
- vaihdoin tulpat ja lirautin pienen määrän öljyä sylinteriin
- tyhjensin tankin ja uutta bensaa tilalle
- puhdistin kaasarit (2x Mikuni 34)
- Vaihdoin uuden täyteen ladatun akun
- putsasin ja öljysin ilmansuodattimen
Sitten käynnistys ryyppy päällä. Vehje lähti hyvin käymään ja jaksaa käydä hyvin ryyppy päällä, mutta kun koskeekin kaasuun niin sammuu heti. Kaasuttamaan pystyy varovasti kun ryyppy on ihan täysillä ja kone lämmin (alkukierrokset silloin >3000)
Mitä kannattaisi seuraavaksi tehdä jotta saisi vanhuksen baanalle?
Tuliko ilmansuodattimeen liikaa öljyä? Kokeile ilman filtteriä hetken aikaa, jos vika poistuu, niin liikaa öljytty filsu. Ei saa ilmaa tarpeeksi. Suodattimet pitää öljytä todella ohuelti.
Nykyiset Kawat tallissa:
KLX 250 B1 - 81
Z 1000 ST E1 -79
Z 1000 ST E2 -80
Mean Streak 1600 -07
Z 1000 Special Edition -14
GTR 1400 -08
Spectre 1100 D1 -82
KX 250 XC KL Enduro -21
KLE 500 -91
Öljysin suodattimen aika kevyesti, mutta kokeilin vielä varmuuden vuoksi ilman suodatinta ja sillä ei ollut vaikutusta. Sammahtaa heti kun antaa kaasua...
Seuraavaksi tulisi mieleen luistien toiminta, alipainekaasarithan tuossa on. Pääseekö suodatinkotelon kautta katsomaan luistien nousua kun koittaa lisätä kierroksia. Tulihan luistien jouset kasattua takaisin, entä luistien kumien kunto? Jos ne läsähtää ilman juosikuormaa kattoon, menee seos sekaisin.
Nykyiset Kawat tallissa:
KLX 250 B1 - 81
Z 1000 ST E1 -79
Z 1000 ST E2 -80
Mean Streak 1600 -07
Z 1000 Special Edition -14
GTR 1400 -08
Spectre 1100 D1 -82
KX 250 XC KL Enduro -21
KLE 500 -91
Kun avasin kaasuttimet niin kummankin luistin oli jumissa. Kalvot olivat ehjät. Puhdistuksen jälkeen liikkuvat hyvin kun sormilla työntää ylös ja jousi palauttaa ne takaisin ala-asentoon. Ne kumiset imukaulat johon kaasarit tulevat kiinni ovat myös täysin virheettömät eli ei pitäisi vuotaa.
Veikkaisin kuitenkin sen perusteella, että kun ryyppy päällä voi vähän antaa kaasua , kone ei saa tarpeeksi bensaa.
Tyhjäkäyntisuuttimet/välikierrossuuttimet voi olla hapettuneet
ja tämän johdosta tukossa, kuten tyttöni skootterisssa kun sen ostin ja oli seisonut useamman vuoden. Kävi tyhjäkäyntiä ja vähän kun kaasutti kierrokset nousi, mutta kun piti ajaa niin kone hyytyi ja sammui.
parempi pienikin krapula, kuin ihan selvinpäin
Kävin taas tutkimassa asiaa ja ilmanputsari estää näkemästä miten luistin käyttäytyy. Vaikka ottaisi koko putsarin pois ja kun kaasu läppä auvautuu vähänkin, niin kone jo sammuu, eli en keksi miten luistien toimintaa voisi tarkistaa.
Jos ne luistit oli jumissa niin se riittää ettei kone toimi kunnolla. Jos vielä ongelmia, niin kaasarit irti ja kunnon puhdistus,mieluummin ultraäänipesukoneessa, jotta kaikki kanavat aukeaa ja sitten kokeilemaan. Itsellä oli sama gs 450, eikä siinä ollut mitään ongelmia kaaasareiden kanssa.
parempi pienikin krapula, kuin ihan selvinpäin
Ja vielä, että onko kaikki alipaineputket kiinni kaasareissa, ettei ne saa mistään ylimnääräistä ilmaa. esim synkkausliittimet.
parempi pienikin krapula, kuin ihan selvinpäin
Synnkausliittimet yms. mitä kuulu olla kiinni on kiinni ja tarkistettu.
Täytyy varmaan irroitella uudestaan ne kaasarit ja katsoa josko ne saisi johonkin ultraäänipesuun.
Kuullostaa bensansaantiongelmalta. Onhan letkut vaihdettu uusiin, vanhat saattavat olla aika hapokkaat. Letkut kannattaa vetää niin ettei varmasti mene liittaan missään kohtaa. Ethän vain ole laittanut letkun väliin mitään jälkiasennusbensansuodatinta, ne tuppaavat aiheuttamaan juuri tuollaista oireilua bensapumputtomissa vehkeissä. Kaasari kannattaa myös putsata kunnolla, kaikki suuttimet paineilmalla jne. Mitkäs mikunit tossa on? BSR?
Now playing: K7
Et kai voidellut luisteja kun laitot ne takaisin? Luistit on asennettava kuivana tai muutoin tulee kuvaamiasi ongelmia.
Ei vanha vittuile, vanha neuvoo.
Suodatinta välissä ei ole ja polttoainehanakin tuntuisi toimivat. Kaasarit ovat Mikuni BS34. Letkuja en vaihtanut kun olivat hyvän oloiset.
En viitsinyt irroitella kaasareita ja ajattelin vielä kokeilla.
Ajattelin luoda kaasatiin mahd. ison alipaineen. Lämmittelin koneen ryypyllä ja sitten tukkisin kummankin kaasuttimen ilman tulon melkein kokonaan ja kaasuttelin niin paljon kuin pystyin ja välissä laitoin ilman tulon kokonaan kiinni. Tuotan kun jatkoin kymmenisen minuuttia niin joku aukesi ja nyt pystyy jo laittamaan ryypyn kiinni ja antamaan kaasua. Nyt toimii siis muuten mutta kierrokset ei vielä nouse yli 7000:nen.
Kokeilen vielä laittaa putsarin paikalleen ja säätää jonkinlaisen tyhjäkäynnin.
Minulla on ollut sama luistiongelma gsx-f:ssä. Olen eri mieltä niiden öljyämisestä paikoilleen asentamisen yhteydessä.
Ongelma syntyy, kun kaasarin luistiin kerääntyy alumiinia kaasarin rungosta ja tämä muodostaa "talman" luistin pintaan. Tällöin luisti ei enää palaudu vättämättä itsekseen ala- asentoon ja käyntihäiriö on valmis.
Tämä vika iski myös minun pyörään aina voimakkaan kiihdytyksen jälkeen, jolloin välikaasulla kone kävi huonosti ja taisi tyhjäkäynnissäkin olla sanomista. Mutta kun sai kierrokset nousemaan tarpeeksi ylös, niin vika ei enää haitannut (kun kaikki luistit oli ylhäällä).
Kun sitten vika lopuksi löytyi, niin otin kaikki luistit irti ja puhdistin ne cleanerilla ja voitelin kevyesti aseöljyn tapaisella ohuella öljyllä. Tosin bensahöyryt liuottaa sen asennusöljyn nopeasti pois, ellei käytä jotain vaseliinin tapaista, mikä ei sovellu kyseiseen paikkaan.
Kaksi ja puoli vuotta ne on sen jälkeen pelannut moitteettomasti.
Sorry. Kirotus vireet editoitu.
parempi pienikin krapula, kuin ihan selvinpäin
mites niinkin yksinkertainen asia kuin bensapinnan korkeus kohokammiossa?
tässä hyvä linkki mikunin alipainekaasarien putsaukseen, olkaa hyvä.
Ompa hyvin selostettu puhdistusohje.
Pyörä ei toimi vielä alkuunkan kun laitoin suodattimen paikoilleen. Saan torstaina pienen ultraäänipesurin ja puran kaasuttimet vielä kerran puhdistusta varten.
katso nyt samalla se kohojen korkeuskin sitten kun kerran purkuhommiin ryhdyt... se on 22,4mm +-1mm.
tässä taas vähän osviittaa:
linkki.
Onnistuin sitten katkaisemaan tuon pääsuuttimen yäpuolella olevan neula suuttimen ;(
Mistähän tuollaisen saisi uuden (on räjäytyskuvassa "needle jet" nimellä)?
Löytyi täältä:
http://www.cmsnl.com/product.php?partcode=0949400271
Kaasarit pesty ultraäänipesurilla. Nyt toimii.
Nyky kyykkyihin tottuneelle aika räyhäkkä peli ikäisekseen. Kaikki toimii aika äijämäisesti. Kulutus tuntuu olevan käsittämättömän pieni n. 4-5l/100km seka-ajossa.
Mistä tällaiseen löytäisi tavaratelineen?
Joo, kyllä se on mukava pyörä ajella ja ajoasentokin on hyvä verrattuna esim. juuri näihin kyykympiin pyöriin. Itsellä oli sellainen -86 malli ja voisin ottaa sellaisen sunnuntaiajeluihin, jos olisi varaa pitää kahta pyörää.
Siinähän on vaihteennäyttötoimintokin jo vakiona ja vaimokin ajeli sillä, mitä ei ole tällä nykyisellä pyörällä (gsx-f)uskaltanut.![]()
parempi pienikin krapula, kuin ihan selvinpäin
Hyvä kuulla että on taloudellinen peli,nimittäin hankin tommosen 81 vuosimallin gs 450:sen *(Koozel @ Kesä. 26 2009,12:25) kirjoitti
Tosin peli vielä liikkeessä ja vasta ens viikon jälkeen pääsee sillä ajelemaan..