Tulokset 1:stä 15:een 15:sta
  1. #1
    tulipas eilen vihainen lähtö työpaikalta, kun pukuhuoneeseen päästyäni huomasin ruukun olevan penkin päällä ja kuoresta oli lähtenyt pieni pala irti joten valkoinen väri paistoi mustan kypärän yläosasta. *

    siivooja oli ilmeisesti pudottanut sen siivotessaan pukuhuonetta ja pyyhkiessään kaapit päältä. toinen vaihtoehto olisi, että se on pudotettu siitä penkin päältä, mutta silloin tuskin olisi palaa irronnut, joten sen on todennäköisesti pudonnut kaapin päältä eli vajaan pari metriä.

    sitkeä huhu kertoo, että kypärä tulisi vaihtaa aina iskun jälkeen, ymmärrettävää on että jos kolarissa päänsä lyö asvalttiin niin vahinkoa tulee, mutta mites on tuollaisten putoamisten laita, kestääkö ja käyttäytyykö kypärä edelleen onnettomuustilanteessa kuten sen pitääkin..? ja kypärähän on shoein raid II, en ole varma onko kuitua vaiko mitä mistä lie tehty
    '07 XX, '09 GSA, '18 Monkey, '91 5900GLX, '19 900ACE Commander, '89 W124, '98 LN170 ja '07 S211

    onhan se komia pyörä, mutta kuka sen viittis pestä...

    6 x SS1000, 2 x SS1600K ja XXironbutt 2011 (SS1000)
  2. #2
    Emännältä putos kypärä kädestä kun piti remmistä kiinni lukko
    aukes ja kypärä asfalttiin. Siinä sitten ihmeteltiin että mites se nyt noin. Pintaan oli ilmestynyt noin sentin mittainen epämuotonen halkeema. Soitto sumekoon kun kypärä oli ihan uusi sieltä sanovat että pitääkin tavallaan haljeta kun tällin saa, tiedä sitten. No potta saksaan valmistajalle kuori vaihtoon kesti muuten melkein kolme kuukautta tulla niin kustannukset oli muistaakseni 50€.
  3. #3
    Kyllä se kypärä pitää vaihtaa, jos on pudonnut parin metrin korkeudelta ja pintakin lähtenyt. Penkiltä pudotessaan se ei olisi varmaan ollut moksiskaan, mutta noin korkealta ja kovalle lattialle.
    Kypärästä katoaa pintajännite, jos se saa iskun, kuten tuossa toisessa mainittiin, siihen tulee ja pitää tulla näkyvä vaurio, näin ne on suunniteltu.
    Sitä en tiedä varmaksi sanoa, miten hiilikuituiset ja muut erikoismateriaalit kestävät, mutta kannattaa varmistaa kauppiaalta.
    Itselläni oli aikoinaan polykarbonaattipintainen kypärä ja sekin putosi vain kerran betonille korkeahkon pöydän päältä. Vain kerran se pomppasi, aavistin mitä oli tapahtunut ja kokeilin pudottaa sen uudelleen n.30 cm korkeudelta, kuului vain pok ja ei tullut enää pomppua jännite oli poissa.
  4. #4
    Nitrous:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Mar 2004
    Järvenpää
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa (Mutkaetana @ Kesä. 14 2009,10:38) kirjoitti
    Kypärästä katoaa pintajännite, jos se saa iskun, kuten tuossa toisessa mainittiin, siihen tulee ja pitää tulla näkyvä vaurio, näin ne on suunniteltu.
    Noista pintajännityksistä puhumisen voisi kyllä unohtaa nykypäivänä. Missään kypärässä ei ole pintajännitystä, joka katoaisi kolhusta.
    Superbike #7
  5. #5
    Lainaa (XX-xenon @ Kesä. 14 2009,05:16) kirjoitti
    mutta mites on tuollaisten putoamisten laita, kestääkö ja käyttäytyykö kypärä edelleen onnettomuustilanteessa kuten sen pitääkin..? ja kypärähän on shoein raid II, en ole varma onko kuitua vaiko mitä mistä lie tehty
    takas päähän ja menoksi.

    raid II on kuitukypärä. lohkeamat maalipinnassa ei haittaa pennin vertaa.
    * Who's General Failure and why's he reading my disk? - Anon.
    * Tuubi
  6. #6
    Ketju 1
    Ketju 2
    Ketju 3
    ...

    vähän yritystä hei ;)
    Tunturi Supersport '82, Honda CBR 600f '03, Yamaha YZF-R1 '07, Yamaha XT 660X '04, KTM smc 690 '09, KTM exc 300 '10 -> Suzuki GSX-r 1000 '07
  7. #7
    Lainaa (Nitrous @ Kesä. 14 2009,10:41) kirjoitti
    Lainaa (Mutkaetana @ Kesä. 14 2009,10:38) kirjoitti
    Kypärästä katoaa pintajännite, jos se saa iskun, kuten tuossa toisessa mainittiin, siihen tulee ja pitää tulla näkyvä vaurio, näin ne on suunniteltu.
    Noista pintajännityksistä puhumisen voisi kyllä unohtaa nykypäivänä. Missään kypärässä ei ole pintajännitystä, joka katoaisi kolhusta.
    Näin minullekki kerrottiin arain jälleenmyyjällä, pintajännite on kuulemma muovikypärien suoja, ei kuitukypärien.
    KTM Super Duke R -11
    KTM Duke III -08 Myyty
    Kawasaki ZX-6R -05 Myyty
    Honda CBR 125R -05 Myyty
  8. #8
    Lainaa (SB2 @ Kesä. 14 2009,10:50) kirjoitti
    Lainaa (Nitrous @ Kesä. 14 2009,10:41) kirjoitti
    Lainaa (Mutkaetana @ Kesä. 14 2009,10:38) kirjoitti
    Kypärästä katoaa pintajännite, jos se saa iskun, kuten tuossa toisessa mainittiin, siihen tulee ja pitää tulla näkyvä vaurio, näin ne on suunniteltu.
    Noista pintajännityksistä puhumisen voisi kyllä unohtaa nykypäivänä. Missään kypärässä ei ole pintajännitystä, joka katoaisi kolhusta.
    Näin minullekki kerrottiin arain jälleenmyyjällä, pintajännite on kuulemma muovikypärien suoja, ei kuitukypärien. *
    Seikka on saletti, kiitän informaatiosta.
  9. #9
    Lainaa (XX-xenon @ Kesä. 14 2009,05:16) kirjoitti
    tulipas eilen vihainen lähtö työpaikalta, kun pukuhuoneeseen päästyäni huomasin ruukun olevan penkin päällä ja kuoresta oli lähtenyt pieni pala irti joten valkoinen väri paistoi mustan kypärän yläosasta. *

    siivooja oli ilmeisesti pudottanut sen siivotessaan pukuhuonetta ja pyyhkiessään kaapit päältä. toinen vaihtoehto olisi, että se on pudotettu siitä penkin päältä, mutta silloin tuskin olisi palaa irronnut, joten sen on todennäköisesti pudonnut kaapin päältä eli vajaan pari metriä.

    sitkeä huhu kertoo, että kypärä tulisi vaihtaa aina iskun jälkeen, ymmärrettävää on että jos kolarissa päänsä lyö asvalttiin niin vahinkoa tulee, mutta mites on tuollaisten putoamisten laita, kestääkö ja käyttäytyykö kypärä edelleen onnettomuustilanteessa kuten sen pitääkin..? ja kypärähän on shoein raid II, en ole varma onko kuitua vaiko mitä mistä lie tehty
    Kyllä mä sanoisin että jos tietää tiputtaneen tahon niin niiden piikkiin uusi kypärä vaan. Siivousfirma/siivooja vois vaikka myöntääkin mokansa jos hyvä tuuri käy. Ja niilläkin on vakuutukset.
    ~SV1000N~
  10. #10
    Jos se ekan osuman jälkeen olisi ihan pilalla, niin eihän siitä olisi lipassa mitään hyötyä ekan osuman jälkeen.
    Tänään kaveri liukastui maantiellä, ja löi mm. päänsä kolme kertaa reilusti niinkin pienee esineeseen kuin maapallo. Kypärä suojasi jokaisen osuman erittäin hyvin, eikä henkilövahinkoja tullut.
    Kaatuessaanhan voi lyödä päänsä vaikka kymmenen kertaa.
  11. #11
    Lainaa (SB2 @ Kesä. 14 2009,10:50) kirjoitti
    Näin minullekki kerrottiin arain jälleenmyyjällä, pintajännite on kuulemma muovikypärien suoja, ei kuitukypärien. *
    Asian voi todeta siten, että pompauttaa muovipotan kerralleen maahan ja laittaa sen jälkeen kypärän päälle varovasti hyttysen tai jonkun muun ötökän. Myös alumiinikolikkoa voi käyttää. Jos ötökkä uppoaa kypärän läpi, on kypärä valmistettu nesteestä ja pintajännitys meni sen siliän tien pompussa. Jos taas ötökkä ei uppoa, pintajännitys on edelleen pompusta huolimatta kunnossa. Tai sitten kypärää ei vaan ole valmistettu nesteestä.

    Uskokaa jo. Pintajännityksestä höpöttävä jälleenmyyjä puhuu vahvasti tuubaa. Nesteillä on pintajännitys, muovilla ei ole.

    Useimmat muovikypärät ovat polykarbonaattia. Se kestää hyvin iskuja, mutta on arka lovi- ja jännityssäröilylle. Kova isku ei kypärää heikennä. Jos kypärä on rikki, se näkyy kyllä päällekin päin selvänä reikänä, lovena tai säröinä.
    Kannatti herätä.
    Hypermotard 950
  12. #12
    Lainaa (NOx @ Kesä. 15 2009,11:24) kirjoitti
    Lainaa (SB2 @ Kesä. 14 2009,10:50) kirjoitti
    Näin minullekki kerrottiin arain jälleenmyyjällä, pintajännite on kuulemma muovikypärien suoja, ei kuitukypärien. *

    Uskokaa jo. Pintajännityksestä höpöttävä jälleenmyyjä puhuu vahvasti tuubaa. Nesteillä on pintajännitys, muovilla ei ole.
    Näin on!

    Satuin näkemään jonkun hevostytön haastattelun tv.stä, puhetta oli varusteista ja tietysti niiden kalleudesta.

    Tyttö kertoili kuinka varovasti kallista ratsukypärää pitää käsitellä ettei vaan putoa, häviää pintajännitys niistäkin??

    Sama kusetus, montakohan kuuppaa on turhaan romutettu pienen kolhun takia?
    750SS,900SS,749,998,S4
  13. #13
    Lainaa (baritoni @ Kesä. 14 2009,19:37) kirjoitti
    siivooja oli ilmeisesti pudottanut

    Kyllä mä sanoisin että jos tietää tiputtaneen tahon niin niiden piikkiin uusi kypärä vaan. Siivousfirma/siivooja vois vaikka myöntääkin mokansa jos hyvä tuuri käy. Ja niilläkin on vakuutukset.
    Ilmeisesti = tai sitten ei. Jos pystyt näyttämään toteen, niin pieni pakko sen yrityksen on sun kypärä korvata. Mutta jos varmaa syyllistä ei löydy, niin milläs näytät toteen. Tuo "ilmeisesti" ei riitä.
    Ja tuli vielä mieleen..
    Jos se sun kypärä ei ole ollut asianmukaisessa paikassa, niin korvausta tuskin saat, vaikka siivooja olisi sen pudottanutkin. Jossain penkin reunalla tms. tuskin on oikea paikka ja siellä kaapin päälläkään ei periaatteessa pitäisi säilyttää mitään. Voipi mennä melkoiseksi vääntämiseksi, mutta etsi nyt se pudottaja ensin.

    Vakuutukset = omavastuu näissä yrityksien vastuuvakuutuksissa on yleensä sitä luokkaa, ettei vakuutuksesta ole apua.

    Jututa sitä siivoojaa, siitä se lähtee..



    S1000XR ja Winha 340. Aiempia K1300S, K16GT, K1200S, K1200RS x 2, Virago 1100, Kawasaki Mach III, Suzuki T250, Yamaha DT125, Mz 125 jne..
    Route 66 - 2006.
  14. #14
    no niin, tänään tuli firman pomolta uutinen että oli soittanut siivousfirmaan ja vastaus oli, ettei sitä kypärää kukaan ole pudotttanut vaan se on otettu kaapin päältä ja laitettu siihen penkin päälle siivouksen ajaksi. jotenkin arvasin....

    eli nyt on sitten johtotasoa myöten päätetty, että pudotetulla kypärällä voi ajaa, tuskin mitään muutosta asiaan tulee enää tämän jälkeen...
    '07 XX, '09 GSA, '18 Monkey, '91 5900GLX, '19 900ACE Commander, '89 W124, '98 LN170 ja '07 S211

    onhan se komia pyörä, mutta kuka sen viittis pestä...

    6 x SS1000, 2 x SS1600K ja XXironbutt 2011 (SS1000)
  15.  
  16. #15
    Höh, pudotin tänään oman ruukkuni emännän Hondurasin peilistä. Hiekalle laskeutui ja ehdin sopivasti taklata niin, että ei ihan täydellä vauhdilla maahan tullut. Tuli muutama naarmu, josta pohjamaali vähän paistaa, mutta tuskin menoa tai sen loppumista haittaa. Arai Condor on kyseessä.
    "Olen turvassa tekniikan ympäröimänä aivot on kahlittuna turvavöillä"

    - Ismo Alanko

    K 1200 R -06 & remontoitu 1992 GSX 750 F reservissä. Emännän mopo Honda CBF 600 SA, joskus ajelen silläkin.