Tulokset 1:stä 30:een 30:sta
  1. #1
    Milloin ketjut ovat kuivat? Eli rasvauksen tarpeessa? Itse rasvaan riimut aina silloin kun rullat kiiltävät kuin juutalaisen ****
    Taivas saa odottaa
  2. #2
    hondan ohjekirjassa luki että 1000 kilsan välein pitäs rasvata...
    Honda cbr 954 rr -03

    kyykyllä kunnes maha ei enään mahu kyytiin
  3. #3
    Mä vedän tankillisen, taikka kahden välein kevyen kerroksen lisää.
    Sateen jälkeenhän suositellaan että ne kanssa rasvattais.
    Nyksä. Speed Triple 2013
    EX: GSX-R 1000 K6
    EX: R6R 06
  4. #4
    Ei kai niitä koskaan voi liian useinkaan rasvata...

    Mun mielestä tuo joka toinen tankillinen ja sateella/paskasella alustalla ajettaessa huomattavasti useammin on ihan hyvä nyrkkisääntö.
    * Who's General Failure and why's he reading my disk? - Anon.
    * Tuubi
  5. #5
    Appiukko opetti että sitten kun ketjusta ei irtoa sormella pyyhkäisemällä juurikaan mitään, on syytä rasvata ketjut. Aika tiuhaan tulee kyllä rasvailtua...
    Ajossa lainapyörä Yamaha FZS-1000, oman etsiminen käynnissä...
  6. #6
    O renkaiden pinnat kun ei enää kiillä niin alkaa olemaan aika kuivat
    KTM
  7. #7
    Itsellä tapana rasvata silloin kun ketjut näyttävät kuivilta, eli kun rasva ei "kiillä" pinnassa. Parin tankillisen välein siis, tai sitten jos on tullut ajeltua sateella hieman enemmän. Toki kun rasvailee ketjuja näinkin usein niin niiden ympäristö onkin sitten aina kivassa rasvahiekkasekoituksessa...
    ZX-6R -06
    -----------

    Musiikkia:
    Hatetrend
    False Arrival
  8. #8
    Lainaa (zuha @ Kesä. 13 2009,22:19) kirjoitti
    O renkaiden pinnat kun ei enää kiillä niin alkaa olemaan aika kuivat
    Mites X:ien kohdalla toimitaan? *

    Mutta joo, öljyn kanssa varmaan hyvä vinkki tuo. Eipä olisi tullut mieleenkään katsoa noin. Toimii öljyjen kanssa varmaan ihan hyvin. Vahojen ja tahmeampien aineiden kanssa ei.

    Muoks: siis "öljyllä" tarkoitin nuita notkeita moottoriöljymäisiä voiteluaineita



    * Who's General Failure and why's he reading my disk? - Anon.
    * Tuubi
  9. #9
    Silloin kun ne näyttää tarvitsevan rasvausta, voi saatana.
    BMW R1200RT
    Hyvät kaupat tehdään ostaessa ei myydessä.
  10. #10
    Lainaa (Toippari @ Kesä. 13 2009,22:31) kirjoitti
    Silloin kun ne näyttää tarvitsevan rasvausta, voi saatana.
    Honda cbr 954 rr -03

    kyykyllä kunnes maha ei enään mahu kyytiin
  11. #11
    Lainaa (Toippari @ Kesä. 13 2009,22:31) kirjoitti
    Silloin kun ne näyttää tarvitsevan rasvausta, voi saatana.
    Älä nyt... vakava asia!
    * Who's General Failure and why's he reading my disk? - Anon.
    * Tuubi
  12. #12
    se on ihan jokaisen omassa harkinnassa, jos haluaa vaihtaa ketjuja useammin, niin ajelee vaikka kuivana koko ajan. jos haluaa ajaa sen 30 tonnia minkä ketjut menee, niin rasvaa vähän useammin.
    we cannot tolerate zero tolerance!

    BMW R1200GS & Speed triple 1050
  13. #13
    Suzrajan Suhari
    Kyll sen jo äänestä kuuloo, jos kuivana ralkattaa niin kannattaa ruikkasta oilia!
    Ja niinku yllä joku vastaili, niin sateella ajon jälkeen on hyvä pestä...
    Mää oilailen ketjut aina soratiellä heitetyn lenkin jälkeen kun pesasen pyörän ja ketjut pois pölyist..
  14. #14
    Here are some basic pointers:
    The finger test: rub a finger over the outside of the chain so you get “tram-line” marks.
    • Wet, oily, transparent = too rich
    • Graphite, light grey = in the ballpark
    • Dry, sooty, black = too lean
    Lift the chain slightly off the sprocket, then spin one of the rollers with your finger, and move it from side to side.
    It should feel smooth, free and lubricated – if not, then the chain is definitely too dry.
    Visual clues:
    • The chain is wet, clean, the o-rings are shining and there may be heavy streaks of fling-off on the tyre wall.
    = too rich
    • The chain looks clean, but is not glistening, the o-rings are satin = in the ballpark
    • The chain looks dry and dusty, the o-rings are matt black/grey = too lean
    <p>2002-2014</p>
  15. #15
    voe saatana ku ee lontoo taetu!
  16. #16
    Sillon ne rasvataan kun näyttää siltä... Ite ruiskin tippakannusta aina kun muistan/viitsin/jaksan... Ei ne kettingit mitään avaruussukulan osia ole
    Antaa raudan hieroo,ei sillä järkee oo...
  17. #17
    Lainaa kirjoitti
    Lift the chain slightly off the sprocket, then spin one of the rollers with your finger, and move it from side to side.
    No justiinsa. Mahtaako paljon pyöriä kun vaseliinit on jämähtäneet pintaan. Millä helvetin crc:llä noi oikein ketjujansa rasvaa?! Kyllähän ne rullat saa liikkumaan, mutta eipä ne kyllä mitenkään kovin "smooth" oo, kun ketju on yön yli seissy ajamatta... Jos ketjut näyttää märiltä ja o renkaat ovat öljyn peitossa kaikki on ok. Motulin karting ketjurasva on semmosta tököttiä, ettei ihan usein tartte rasvailla. On se aika tervaakin ennen kuin ketju lämpenee. No pysyypähän ketjussa eikä lennä kaaressa takavanteeseen. Kai se myös voitelee, kun ei oo jurikaan tarvinnu kiristellä...
    MB C220 CDI
    Ducati SS1000
    KTM Superduke
  18. #18
    Lainaa (Sledgehammer @ Kesä. 15 2009,00:03) kirjoitti
    Millä helvetin crc:llä noi oikein ketjujansa rasvaa?!
    Yep, CRC:llähän ne "kannattaakin" rasvata, kuten pyörän kaikki muutkin laakeripinnat. Notkeaa kamaa pullosta laakeri imasee hyvin sisäänsä ja näin on voitelu suoritettu - ja kohta suureen ääneen ihmetellään kun kaikki laakerit on jo finaalissa Pitäkää hyvät ihmiset tuo ruosteenpoistolitku kaukana laakereistanne jos haluatte niiden kestävän edes sen normaaliajan. Se ei tee muuta kuin huuhtelee ne oikeat rasvat sieltä laakerista pois ja kohta on pinnat kuivana kun se CRC:kin on sieltä haihtunut

    Vaan tuli tuossa mieleen kun noita Delvacin jäteöljypurkkeja tallissa katselin, jotta joskos niistä imaisisi pinnasta ölperit ruiskuun ja sillä ruikkisi kettingit(kin) kondikseen Sakkahan valahtaa ajan kanssa pohjalle, niin se öljy on pinnasta edes about puhdasta suurimmista kokkareista. Hiukka notkeaahan tuo on, mutta kyllä tuosta 4l pöntöstä silti "muutamaan" kettinkien voitelukertaan varmaan riittää
    Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08
  19. #19
    Lainaa (zuha @ Kesä. 13 2009,22:19) kirjoitti
    O renkaiden pinnat kun ei enää kiillä niin alkaa olemaan aika kuivat
    Tarkoitat varmaan ketjun rullia?

    O-rengasketju

    O-renkaiden kiillon tarkistus on helppoa kuin männänrenkaiden tarkistus.
    Kannatti herätä.
    Hypermotard 950
  20. #20
    Lainaa (NOx @ Kesä. 15 2009,09:49) kirjoitti
    Lainaa (zuha @ Kesä. 13 2009,22:19) kirjoitti
    O renkaiden pinnat kun ei enää kiillä niin alkaa olemaan aika kuivat
    Tarkoitat varmaan ketjun rullia?

    O-rengasketju

    O-renkaiden kiillon tarkistus on helppoa kuin männänrenkaiden tarkistus. *
    O-rengas on se kumitiiviste tossa kuvassa ja se jos kuivuu niin se hajoaa =entinen ketju!

    se on ihan sama onko O,X,Z vai mikä tahansa yybe rengas kettinki niin sen tiivisteen pitää olla öljyssä!



    GSXR-1000 Limited
  21. #21
    Lainaa (Tohtori R @ Kesä. 15 2009,10:44) kirjoitti
    O-rengas on se kumitiiviste tossa kuvassa ja se jos kuivuu niin se hajoaa =entinen ketju!

    se on ihan sama onko O,X,Z vai mikä tahansa yybe rengas kettinki niin sen tiivisteen pitää olla öljyssä!
    Älä huoli. Kyllä se tiiviste pysyy tarpeeksi kosteana, jos on vaan ehjä. Rasvaa on sisäpuolella ihan riittämiin estämään kuivumiset. Ketjun voiteluaineen pitää olla sellaista, että se voitelee rullat ja sivulevyt eikä vahingoita O-renkaita tai mikä niiden tiivisteiden muoto ikinä onkin. Itse vetelen kolmatta vuotta teflonin voimin ja hyvin toimii.

    Tsubakin sivuilta:

    TSUBAKI Sealed chains are pre-lubricated at the factory with special grease. However, external (Rollers, inner- and outside plates) need re-lubrication every 500Km. (300 miles) or sooner, depending on usage and conditions, will help keep the chain clean, corrosion free and ensure maximum performance. Use O-ring safe lubricant.

    TIPS
    - Lubricate the chain when it is still warm (after riding)
    - After driving on rainy (wet) roads, lubricate the chain more often
    - Definitely do lubricate the chain rollers
    - Replace the chain when an O-ring is missing
    Kannatti herätä.
    Hypermotard 950
  22. #22
    Kun ajoin vielä ketju vehkeellä ni rasvasin ketjut tankkauksen yhteydessä ja aina sateessa ajon jälkeen.
    "Ei kukaan ole enkeli maantiellä. Siivet palaa siinä missä löpö."

    IBAF 3735
  23. #23
    Melkein uskaltaisin väittää, että pari kolme tankillista vetää samoilla rasvoilla hyvinkin, jos ketjurasva on kunnollista. *Mä pesen ketjut WD40 sprayllä. *Sitten kun ne ovat aivan puhtaat, vedän tuhdin satsin ketjuspraytä päälle ja annan takapyörän pyöriä ykkösellä ilmassa pukilla. *Hetken päästä pyörivästä ketjusta pyyhkäsee ylimääräiset pois rätilla ja sitten vaan ajoa. *Ei oo ketjut venyneet ja mustan mökön peitossa. *

    Sillä WD40 sprayllä on myös hyvä putsata takavanne. *Rasva lähtee rasvalla ;) * *Sitten kun siihen jää pikku kalvo spraytä, ei uus ketjurasva ota siihen kii juuri ollenkaan. *Pikkasen suhauttaa vanteelle (EI RENKAALLE JA JARRUILLE!) spraytä ja levittää sen rätillä.



    MB C220 CDI
    Ducati SS1000
    KTM Superduke
  24. #24
    ite on tullu rasvattua 200-1100km välein...
    käytännössä joka reissun jälkeen aina kun pääsee kotosalle
  25. #25
    Lainaa (NOx @ Kesä. 15 2009,11:49) kirjoitti
    Lainaa (Tohtori R @ Kesä. 15 2009,10:44) kirjoitti
    O-rengas on se kumitiiviste tossa kuvassa ja se jos kuivuu niin se hajoaa =entinen ketju!

    se on ihan sama onko O,X,Z vai mikä tahansa yybe rengas kettinki niin sen tiivisteen pitää olla öljyssä!
    Älä huoli. Kyllä se tiiviste pysyy tarpeeksi kosteana, jos on vaan ehjä. Rasvaa on sisäpuolella ihan riittämiin estämään kuivumiset. Ketjun voiteluaineen pitää olla sellaista, että se voitelee rullat ja sivulevyt eikä vahingoita O-renkaita tai mikä niiden tiivisteiden muoto ikinä onkin. Itse vetelen kolmatta vuotta teflonin voimin ja hyvin toimii.

    Tsubakin sivuilta:

    TSUBAKI Sealed chains are pre-lubricated at the factory with special grease. However, external (Rollers, inner- and outside plates) need re-lubrication every 500Km. (300 miles) or sooner, depending on usage and conditions, will help keep the chain clean, corrosion free and ensure maximum performance. Use O-ring safe lubricant.

    TIPS
    - Lubricate the chain when it is still warm (after riding)
    - After driving on rainy (wet) roads, lubricate the chain more often
    - Definitely do lubricate the chain rollers
    - Replace the chain when an O-ring is missing
    kyllä tämä oli tiedossa se vaan jos se O-rengas on ulkopuolelta kuiva niin se alkaa vanhemmiten halkeilla... kyllä se ulkopintakin on siis hyvä pitää nahkeana ei siis kuitenkaan uittaa! yleensäkkin öljyä taidetaan käyttää paljon useammin liikaa kun liian vähän! (mistä ei tietenkään varsinaisesti ole haittaa! lentää siitä vaan vanteeseen...)



    GSXR-1000 Limited
  26. #26
    No helvata pakko tunkea tähän väliin.

    Ite oon rasvannu ketjut kutakuinkin joka tankkauksen, välillä joka toisen tankkauksen yhteydessä. Rasvana on ollut CRC:n Chain Lube (kirkasta, ei sotke). Pyörällä on ajettu nyt neljä vuotta ja 34tkm samoilla ketjuilla ja rattailla eikä loppua tunnu näkyvän. Yleensä rasvaan vain ketjun sisäpinnan, siis sen, joka on rattaita vasten.
    Ulpe - Brewed with Perkele since 1979
    Kawasaki Z750 2004
    Yamaha FZS1000 2005
    KTM 690SM 2008 + Yamaha FZX750 1987
  27. #27
    Lainaa (Ulpe @ Kesä. 15 2009,16:56) kirjoitti
    No helvata pakko tunkea tähän väliin.

    Ite oon rasvannu ketjut kutakuinkin joka tankkauksen, välillä joka toisen tankkauksen yhteydessä. Rasvana on ollut CRC:n Chain Lube (kirkasta, ei sotke). Pyörällä on ajettu nyt neljä vuotta ja 34tkm samoilla ketjuilla ja rattailla eikä loppua tunnu näkyvän. Yleensä rasvaan vain ketjun sisäpinnan, siis sen, joka on rattaita vasten.
    itsekkin rasvaan vain sisäpinnan. kyllä se keskipakovoima hoitaa sen toisen puolen!
    GSXR-1000 Limited
  28. #28
    Lainaa (Tohtori R @ Kesä. 15 2009,17:01) kirjoitti
    itsekkin rasvaan vain sisäpinnan. kyllä se keskipakovoima hoitaa sen toisen puolen!
    Samoin, tosin voitelu on jatkuvaa Pro-Oilerin ansiosta.
    Tällä hetkellä käytössä 80-90 vaihteistoöljy.
  29. #29
    Lainaa (Sledgehammer @ Kesä. 15 2009,00:03) kirjoitti
    Lainaa kirjoitti
    Lift the chain slightly off the sprocket, then spin one of the rollers with your finger, and move it from side to side.
    No justiinsa. *Mahtaako paljon pyöriä kun vaseliinit on jämähtäneet pintaan. *Millä helvetin crc:llä noi oikein ketjujansa rasvaa?! Kyllähän ne rullat saa liikkumaan, mutta eipä ne kyllä mitenkään kovin "smooth" oo, kun ketju on yön yli seissy ajamatta... *Jos ketjut näyttää märiltä ja o renkaat ovat öljyn peitossa kaikki on ok. *Motulin karting ketjurasva on semmosta tököttiä, ettei ihan usein tartte rasvailla. * *On se aika tervaakin ennen kuin ketju lämpenee. *No pysyypähän ketjussa eikä lennä kaaressa takavanteeseen. *Kai se myös voitelee, kun ei oo jurikaan tarvinnu kiristellä...
    CRC-tuotteet kattaa PIKKUISEN muutakin kuin pelkästään irrotusöljyn.
    "Nälkä ei lähe, se vaan siirtyy..."
    "Täydellisyyteen kannattaa pyrkiä, siellä on tilaa kaikille, mutta ei vielä ketään..."
  30.  
  31. #30
    Tarkoitin lähinnä näitä perus sotkuja, niin kuin wd40 ja crc puhdistus/voiteluaine.
    MB C220 CDI
    Ducati SS1000
    KTM Superduke