No niin, tätähän sitten kokeiltiin ja lopputuloksesta sen verran että kannattaa pitää turvaväli kunnossa myös pyörällä jossa on tuplat nelimäntäiset radiaali-Brembot edessä.
Itse huomasin senkin että kyllä autollakin kannattaa harjoitella reippaita jarrutuksia, turhaa säälin laikkoja alussa.
Dirty Nasty Furriner
Saisko lisää infoa, mikä pyörä ja rengastus?(Staga @ Kesä. 17 2009,21:36) kirjoitti
KTM 990 SM vakirenkailla (Pirelli Scorpion Sync). Fiksatusta pisteestä jarruttelut käytiin Stagan kanssa koittamassa, tuloksena Staga + Peugeot pysähtyi n. metrin lyhyemmältä matkalta sadasta nollaan kuin kotari. Äärimmäisen tarkaksi kalibroitu askelmittari kertoi että molemmat pysähtyivät selvästi alle 40m matkalla, eli ainakin jotenkuten osattiin jarruttaa.
Auton puolesta on vielä mainittava että yrityksiä tarvittiin tasan kaksi, pyörällä enemmän.
"Molemmat liikkeessä" -peräkkäin/vierekkäin jarruttelu ja reagointitestailua ei tehty. Molemmat oltiin sitä mieltä, että realistinen turvallisuusajattelu ei kyllä oikeen mahdollista moista kokeilua maantiellä. Ehkä joskus jossain suljetulla radalla toivottavasti joltain onnistuisi.
Mitä ne ulkomaalaisetkin meistä ajattelevat jos Ahveniston moottorirata suljetaan?
Selkeästi huomasi sen kuinka helppoa autolla jarruttaminen tosiaankin on, sen kun vaan runttaa sen keskimmäisen lattiaan ja katselee viisarin putoamista lattialle tietokoneiden hoitaessa hommansa; Wekkulilla oli selkeästi enemmän duunia jarruvoiman annostelussa mutta hyvin se Kotarikin stoppasi.
Olisi mielenkiintoista nähdä jonkin ABS jarrullisen pyörän vastaava pysähtymistesti ja ehkäpä vielä saman tyyppi mukana ilman abseja...
tosiaan 307 pesi TM:n testissä perheautoluokan vastustajat (Corolla,Focus ym) 100-0kmh pysähtymistestissä 1-2m:n erolla...
Kiitokset muuten Wekkulille, oli todella mielenkiintoista nähdä miten hommassa käy. Voihan tota samaa joskus kokeilla vaikkapa autossa kahden hengen kuormalla ja vaikka se mittanauhakin mukana...
Dirty Nasty Furriner
En muuten menisi ton "testin" perusteella sanomaan että A pysähtyy paremmin kuin B, kyllä siihen tarvitaan hiukan parempia testilaitteita mutta samalla sivulla kuitenkin ollaan jarrutusmatkoissa suoralla hyväpintaisella tiellä... asetelma luultavasti muuttuisi aika radikaalisti mikäli sekaan sotkettaisiin vettä, mutkaa, soraa ym muuta vaikeusastetta nostavaa.
Dirty Nasty Furriner
screenshot or it didnt happend
Jotensakin arvattavissa oli tuo tulos, mutta... hieno homma että saitte jotain aikaankin. Monilla nämä "testit" kun jää virtuaaliseksi huulien heilutteluksi.
jaettiinko rahapalkintoja?![]()
* Who's General Failure and why's he reading my disk? - Anon.
* Tuubi
Ei jaettu, eikä sitä mistä alunpitäin väiteltiin edes kokeiltu. Hullu saa olla muttei tyhmä, ei viitti nettiväittelyn todistelun perusteella alkaa tekemään temppuja joissa liha tai rauta voi rikkoutua. Vaikka ehkä viime sivulla vielä toista mieltä olinkin.
Sinänsä tietysti harmi etten minä ainakaan missään ole ikinä nähnyt tehtävän jarrutuskokeita, joissa jarrutusta reaktioaikoineen olisi realistisesti jossain mitattu. Ehkä tm tai joku muu aviisi vielä joskus saisi moisen aikaiseksi.
Edit. Eilisen perusteella kyllä ihmettelen busan huonoa jarrutustulosta. Tommonen pitkä ja vakaa peli pitäs vielä olla hyvä jarruttaa. Supermoto ei niinkään, sillä keula painuu tod syvään, ja jos takajarrua hipaseekin niin se tulee liirumlaarum iloisessa sivuluistossa takana, mikä taas estää laittamasta eteen täysiä jarruja. Parhaan tuloksen sain viimeisellä yrittämällä ja se taisi olla pelkällä etujarrulla.
Mitä ne ulkomaalaisetkin meistä ajattelevat jos Ahveniston moottorirata suljetaan?
ei tästä kostunut kumpikaan, ihan huvin vuoksi poltettiin bensaa ja sorvattiin laikkoja...
Dirty Nasty Furriner
Ettehän vaan ylittänyt nopeusrajoitusta, ettehän?(Staga @ Kesä. 18 2009,08:30) kirjoitti
Jep.., mutta itse olen miettinyt, mikä on se aika joka kuluu siihen edessä välähtävien jarruvalojen "tajuamiseen", ennen kuin tieto siitä siirtyy sinne kypärän sisälle,-ennen kuin sitä "jarrutussignaalia" lähtee? Mitenhän sen vaikeimmin saisi selitettyä.(wekkuli @ Kesä. 12 2009,12:48) kirjoitti
Ja toisaalta, voit kyllä aavistuksen voittaa pitämällä sormia jarrulla, mutta ei se jalkakaan puolta sekuntia sinne auton jarrupolkimelle siirry.
Mutta testinne perusteella turvaväli on todellakin syytä muistaa..
En se minä ollu, ja sitäpaitsi se oli vahinko
No eihän tässä sitä alkuperäistä tarkoitusta tuon reaktiohomman suhteen ollut ollenkaan, mutta olette sentään tehneet jotain muutakin kuin kirjoitellut nettiin ja ennenkaikkea harjoitelleet jarruttamista.(Staga @ Kesä. 18 2009,08:30) kirjoitti
Kyllä tästä pitäis heilahduskäsi pistää jo molemmille *
Odotellaan et Kiira lukee tämän ja kokeilee wirallisissa testiolosuhteissa noita reaktiohommia sit.
Ei auta poru eikä selite, kun käyntiin lähtee Homelite
Bitit on pc:stä...
Olen vuosikaudet käyttänyt etujarrua vain etusormella niin radalla kuin kadullakin. Tuntuma pyörään ja jarruun säilyy hyvänä kun jarrutan mutkiin sisään. Toistaiseksi radalla ei ole tavoite mitään kiukkujarrutuksia suorittaa niin jarruteho on tähän asti riittänyt ihan hyvin. Kaikilla sormilla jarruttaminen tuntuu mulle todella oudolta, enkä radalla käyttäisi sitä koska se ei ole mielestäni turvallista. Kadullakin tuntuu että jarru haukkaa helposti liikaa kaikilla sormilla jarrutettaessa.. tottumiskysymys loppupeleissä(harmaahukka @ Kesä. 13 2009,06:26) kirjoitti
Joittenkin mielestä tämä on varmasti ihan p*erseestä, joten alkakaahan vääntämään ja jeesustelemaan!![]()
Tässä mallia allekirjotuksiin.
Tää on jo niin suhteellista, koska puristusvoimat vaihtelee, että kaikki on oikeessa...(demonos @ Kesä. 18 2009,12:34) kirjoitti
Toki jos tarttee kaikki sormet peukaloa lukuunottamatta nykypyörillä jarruttamiseen, niin voipi olla ettei ne kädetkään pidä kyynär- ja olkapäistä kroppaa siellä takana jos yhtään on kädet koukussa, niinkuin ne rentona tarttis olla...
Ja sen tietää mitä tulee jos ne on umpilukossa ja niska jäykkänä.
Eli voi olla et jollain on parempi olla ne neljä käytössä, mut eipä se varmaan enää mitenkään absoluuttisesti paras vaihtoehto ole. Vain sen kuskin paras vaihtoehto.
Itse jarruttelen ja käytän kytkintä myös kahdella sormella per vipu ja tämä V-Maxilla, jossa on 60% jäykempi kytkimen jousilevy. Taannoin otetuissa ratakuvissa näyttää olleen välillä yksikin digitti käytössä![]()
Ei auta poru eikä selite, kun käyntiin lähtee Homelite
Bitit on pc:stä...
Juu siis pyörä- ja kuskikohtaista on tuo sormien määrä. Mulla kaksi sormea jarrukahvalla on niin selkäytimessä, että tuskinpa kelpuuttaisin ajokikseni pyörää jossa jarruteho/puristusvoima edellyttäisi kaikkien nakkien käyttöä.
Mitä ne ulkomaalaisetkin meistä ajattelevat jos Ahveniston moottorirata suljetaan?
Jätkä olisi aika kova vastus sormikoukussa... Taito laji saada muutenkin maxi pysähtyyn, varsinkin kahdella sormella. Saattaa joutua puristamaan himpun.(-ShadowMan- @ Kesä. 18 2009,12:49) kirjoitti
![]()
Supermoto
Taisi olla parikin juttua, miksi näin suositellaan.(harmaahukka @ Kesä. 13 2009,06:26) kirjoitti
- useissa pyörissä ei ole niin hyviä ja tehokkaita jarruja, että kahden sormen puristuksella saisi tositilanteessa kahvaan tarpeeksi voimaa.
- toinen seikka sellanen, että toistuvissa jarrutuksissa (ja muutenkin) kahva saattaakin painua syvään ja kun ne muut sormet jää sinne jarrukahvan alle, niin..
Täytyy kyllä myöntää, että ne 2 sormea riittää mullekin..
S1000XR ja Winha 340. Aiempia K1300S, K16GT, K1200S, K1200RS x 2, Virago 1100, Kawasaki Mach III, Suzuki T250, Yamaha DT125, Mz 125 jne..
Route 66 - 2006.
Nyt on pakko nostaa vanha aihe jälleen kerran pinnalleLöytyi meinaan intterwebin syövereistä lehti artikkeli. Hieman vanhahan tuo on mutta eikös se suomen ajoneuvokantakin ole tuon ikäistä. Tuon perusteella kannattaa ainakin tuon aikaista raskastakalustoa koittaa hätyytellä sieltä takapuskurista.
Näytti bemarin F800 pysähtyneen paskoilla ensiasennusrenkailla Biken testissä 37.04 metrin matkalla, mikä tarkoittaa jo 10.4 m/s2 keskimääräistä hidastuvuutta.
Niin sitä juuri pitää nyt selvittää, että kuka sanoi minulle ja mitä, että sain sellaisen käsityksen, minkä sanoin käsityksenäni.
Juu jaa, kaks sormee tuntuu normi ajossa ja jarruissa ihan ok, mutta tässä suitzassa kumminkin se ei riitä tiukan paikan tullen. Eli jarruttaa suht tehokkaasti määrättyyn pisteeseen asti, mutta sitten ei tapahdukkaan enempää, vaan vaatii sormia lisää. Sitä se ikä näköjään teettää......(J@ck @ Kesä. 18 2009,13:48) kirjoitti
Chief Dark Horse -22
Tracer GT -18
F 700 GS -13
GSR 600 -06
FZS-600 -00
Virago 535 -99
Joo, no useissa pyörissä ei ole riittävän tehokkaita jarruja kahden sormen tekniikkaan. Mutta sitä ihmettelen, että jossain MotoGP-pyörissäkin näkee järestään niitä pitkiä koko käden kahvoja, vaikka monet sällit käyttävät kahta sormea sekä jarrussa ETTÄ kytkimessä. Sellainen pitkä sarvihan menee varmemmin rikkikin pikkulipoissa.(J@ck @ Kesä. 18 2009,13:48) kirjoitti
Tosin Kallion Mikahan oli ihmeissään, kun oli nimetön kipeä, että miten sitä kytkintä oikein voisi käyttää kahdella sormella. Ei ole sitten katsonut, että muilla se onnistuu mainiosti. Kun ei tarvitse edes kytkimeen kajota kuin alas vaihtaessa ja silloinkin kevyesti.
Itselleni hankin pituudeltaan säädettävät kahvat, jotka ovat minimiasennossaan, jolloin ne reunimmaiset sormet eivät jää alle kun kahvaa puristaa kunnolla kahdellla sormella. Ja mahtuu siihen kahvalle useampiakin sormia, mutta kun käyttää hanskoja joissa pikkusormi ja nimetön on kytketty yhteen, niin se on sitten joko 2 tai 4.
Riippuu tietty paljon näppivoimistakin, mutta se on ihan totta että 2 nakkia ei riitä monissa pyörissä. Mulla onkin nuo jarrut olleet aika ratkaiseva valintakriteeri pyöräkaupoissa viimeisen kolmen moton hankinnassa...
Mitä ne ulkomaalaisetkin meistä ajattelevat jos Ahveniston moottorirata suljetaan?
Ai että edes parhailla kilpureilla ei saada rengasta lukkoon täydestä haipakasta ?(naukkis @ Kesä. 11 2009,22:12) kirjoitti
No just joo...
En oikein tajua mitä tuolla yli kahdensadan menemisellä oikein mahdat tarkoittaa.(naukkis @ Kesä. 11 2009,22:12) kirjoitti
Hyvin on pyörät kuitenkin näyttäneet Motoparkin takasuoran päähän pysähtyneet ja kyytiä on nopeasti ajavilla kyllä reippaasti yli kahdesadan - onpa joillain tainnut takarissakin käydä joskus ilmassa.
Ai ei vai ?(naukkis @ Kesä. 11 2009,22:12) kirjoitti
Selittäisitkö sitten miksi oikeastaan jokaisen saksalaismerkin nuhapumpuimpiin ja näin ollen pieninjarruisiin malleihin, saa kyllä ihan alkuperäislisävarusteena merkkiliikkeestä kookkaampia vanteita joilla saa ajella aivan laillisesti niin paljon kuin huvittaa tekemättä jarruille yhtään mitään?
Onko nämä jarruihin liittyvät faktat nyt kotoisin samasta lähteestä kuin varma tieto että mp-renkaan vesiliirtoon ei vaikuta kuviointi vaan pelkästään renkaan muoto?
"To live so close to the possibility of dying You will learn what really is important and what not - and this makes You a better person" -Stefano DeBenedetti-
Lossissa ei ole jarruja. Lossi pysäytetään kiihdyttämällä vastakkaiseen suuntaan, joten lossin jarrutusmatka riippuu käytettävästä konetehosta ja kuormasta. Kukkislossari jarruttaa yhdellä moottorilla "pumppaillen" ja Vetomies-lossari ™ hakee jarrumerkit kohdilleen puiden tms leikkauskohdista, kääntää molemmat ruorit 180-astetta, antaa usvaa putkeen ja rantautuu ablodien saattelemana.(GoSpel @ Kesä. 11 2009,00:19) kirjoitti
Aika 3:15 (luukun nostosta luukun laskuun) lienee edelleen Kokkilan Lossin 'rataennätys'. Laita paremmaksi, jos saat vakanssin, mutta älä siirrä rantaa. Tulee rumaa jälkeä, kun 200 tonnia ryskyy ja tiemestarikin huutaa pärstä punaisena... *![]()
- Ylläoleva kirjoitus on suojattu tekijänoikeuslainsäädännön mukaisesti ja sen muuttaminen, kopiointi tai muu jäljentäminen, myyminen tai muu luovuttaminen tai muunlainen käyttö on ankarasti kielletty.
- Länsimaalaisen miehen seurustelu musliminaisen kanssa on tabu eikä siitä saa edes keskustella. Kyseessä on pipari, johon länsimaalaisella nysväkullilla ei ole oikeutta kajota.
Meilla noita losseja sen verta harvassa etta osallistun kilpailuun talla:
![]()
The point is not to die for your country but to make the other bugger die for his...