Elikkäs kumpi on pyörän ketjuille parempi ja miksi? Iterllä kokemusta vain öljystä ja olen pohtinut millasta tuo vaja olisi? Vaha kuulemma sotkee helposti paikkoja ja ei lähde helposti pois edes pesemällä?
Elikkä:
Vaha: - likaa katteet
Mitä muita haittoja hyötyjä noissa eri aineissa on?
Ducati Hypermotard 1100 -07 2014->
Ducati Hypermotard 798 -10 2012-2014
KTM Super Duke -06 2010-2011
Suzuki SV650s -00 2009-2010
Suzuki GSF600n -01 *2008
Warmaan tuo vaha kestää pitenpään ketjussa ku öljy?Itse käytän kunpaakin.
Honda cb 125 k5 b6. Honda 125 twin. Honda cx 500 .Suzuki gsx 750. Suzuki gsx 1100F.
Joku kaveri väitti että vaha kuluttaa helpommin tuota ketjua en tiedä pitääkö paikkaansa :/
Suzuki GSF600n -01 *2008
Tää on ikuisuusaihe, josta on väännetty täällä useita kertoja ennenkin. Hakutoiminnolla löytyy. Jokaisella on oma mielipide. Kokeilemalla löydät oman aineen ja tyylin.
Ekan kesän käytin vahaa, kun ajattelin sen olevan kestävämpi ratkaisu. Sitten siirryin öljyyn, enkä suostuis enää koskemaan vahaan. Se kerää kaiken mahdollisen paskan ketjuihin, eikä kuitenkaan voitele niin hyvin kuin öljy.
Ketjun rasvaamisessa on muutenkin jokaisella oma tapansa. Itse pruuttaan öljyä lämpimän ketjun sisäpuolelle siten, että o-renkaat ja rullat saavat varmasti osansa. Sitten renkaan pyörittelyä niin että öljy leviää kunnolla. Lopuksi pyyhin ylimääräiset rätillä pois. Jos mahdollista annan vielä ketjun jäähtyä niin, että rasva jämähtää.
Ite olen siis käyttänyt öljyä pyörässä. Mutta viime kesänä ostin ensimmäisen pyöräni ja haluis tietää mikä ois hyvää ainetta.![]()
Suzuki GSF600n -01 *2008
Vahat on kai joidenkin mielestä kivoja, kun ne ei sotke niin paljon, mutta kolikon kääntöpuolena ne ei yleensä toimikaan aivan kuten pitäisi, jos ei vahaa pääse laittamaan ketjuun heti ajon jälkeen. Kuumaan ketjuun se voi imeytyä kuten pitää, mutta kylmänä tilanne onkin paljon huonompi.
Joten jos meinaa pitkään ajaa samoilla ketjuilla, niin ihan voitelumielessä öljy on käytännössä parempi. Pienen sotkemisen kanssa täytyy sitten vaan oppia elämään.
Mutta toki "ketjuvaha", sen enempää kuin "ketjuöljy" ei ole mikään eksakti käsite, vaan eri tuotteissa on paljonkin eroja. Ainakin Motulin chain lube (road) on ollut mielestäni ihan pätevää.
- Myynnissä: Sivulaukkusarja, Touring-pleksi, Alakate, Rengassarja (kaikki uusia,ajamattomia), sopii DL650A 2012 -
25.5.12 tuli 40 täyteen ja päätin että nyt saa netissä notkuminen jäädä
Tuolla vahalla saa vielä kätevästi sotkettua öljyä pahemmin vanteet, takahaarukan yms. muut mukavat paikat. Eikä meinaa puhtaaksi lähteä. Itse käytän vahaa ja yritän aina välillä pestä ketjuja, mikä on melko perusedellytys kyseisen aineen kanssa. Kerää tosiaan kaiken mahdollisen irtop*skan ja pölyn hiekkatiesiirtymillä.(pecha @ Kesä. 10 2009,20:22) kirjoitti
R1300Gs, Varg Ex, RR300, 748r, Hp2 Sport, S1000rr
Ex
Rsv, 1200 GSA, R1250 GSA, Ss750ff, Monster S4r, 1098 sf, 999 Xerox, HDSgs, F6B, Fe450, Te300 Te300i x2, Zx6r, Zx10r, exc450, Superduke r x2, Supermoto 950, 990 adv, Gsxr 750, Rocket 3R, Fz1n, R1
Noin empiirisesti väittäisin jotta vaha tyyppinen aine pysyy sateella pikkaisen öljyä paremmin.Öljytyn ketjun rullat on kyllä kauniin kiiltavät sadan kilsan jälkeen,ei ole pölyä,mutta ei ole kyllä voitelevaa öljyäkään.Ei vaikka pistäis haisevaa peräöljyäkin.
Juuri näin. Jonkin ajan päästä se skeida lentää ketjuista pieninä paskaknölleinä takakatteeseen jne. joita ei sitten pois saa kuin vahalla. Näin siis jos ei tosissaan ahkeraan ketjuja putsaile. Yhden kesän vahaa käytin ja ei enää tulisi mieleenkään. Ihan hirveetä shittiä!!(Midas @ Kesä. 10 2009,21:07) kirjoitti
04 Buell xb12s
Öjyä ehdottomasti. Vaha muuttuu melko pikaisesti tiepölyn ja paskan kanssa hiomatahnaksi ynnä mursujankiksi. Vahat olivat muotivillitys joskus 2000-luvun alussa, mutta huonojen kokemusten myötä useimmat ovat noista luopuneet.
Paras öljy on Hondan punainen moly+teflon. Ainoa ongelma on että sitä ei enää tuoda Suomeen.
Piikkiaikana tuli käytettyä vahaa, nyt tulee käytettyä öljyä. Vahan kanssa tuntui, että ketju oli aina kuiva.
ZZR 1100 -93
ZX10R -05
Tosiaan vesikelissä saattaa vaha pitää pintansa hieman paremmin, mutta "jostain" syystä vaativissakin kohteissa käytetään sitkostettua öljyä. Itse koin vahan hankalaksi ja käytän ketjuisssa öljyä. Rasvausväli noin joka toinen tankkaus (400km). Vaatii huolenpitoa mutta on toiminut minulla. Jos ei jaksa voidella niin ainahan on olemassa kardaanipelit. Öljyssä jota käytän on haihtuva ohenne, joten se tunkeutuu paremmin myös o-renkaiden ohi.
Hyvä keskustelun aihe! Näitä kokemuksia olen kanssa itse vailla ja mistään ei oikein löydy tästä asiaa. Onkohan kellään Delvacin käytöstä kokemuksia?
Truth, Knowledge, Knackered Sliders
On yli 20V. ajalta. Toimii juuri siellä mihin se on tarkoitettu.(TPM @ Kesä. 10 2009,22:21) kirjoitti
Pelkkä ketjussa pysyminen ei yksinään vielä riitä, vaan kyseisellä aineella on myös voitelutehtävä. Ilman laajempia tieteellisiä todistusaineistoja, elikkä 100% mutuillen uskoisin öljyn voitelevan tehokkaammin, vaikka sitä ehkä näennäisesti olisikin sadekelillä ketjussa vähemmän kuin vahaa.(rupi @ Kesä. 10 2009,21:25) kirjoitti
Hyvällä sitkosaineella varustettu ketjuöljy kyllä pysyy ketjussa kohtalaisen hyvin sateellakin, vaikka silloin joutuukin toki voitelemaan huomattavasti useammin kuin kuivalla kelillä.
Koteloitu ketju olisi kaikin puolin helvetin hyvä toisioveto: luotettava, helppohoitoinen, ei sotkeva ja erittäin kestävä. Itse asiassa siellä kotelossa sitä ei varmaankaan saisi rikki kuin tykillä ampumalla. Lienee vissiin ulkonäkökysymys, kun eivät ole yleistyneet.
- Myynnissä: Sivulaukkusarja, Touring-pleksi, Alakate, Rengassarja (kaikki uusia,ajamattomia), sopii DL650A 2012 -
25.5.12 tuli 40 täyteen ja päätin että nyt saa netissä notkuminen jäädä
Kyllähän nuo ketjut saa vesikelilläkin pysymään öljyttynä. Säätimestä kun laittaa vekottimen ruikkimaan öljyä vähän tiheemmin niin hyvin pelittää. Ainoa miinus on takavanteen sotkeentumien. Itellä kun sattuu tuo takavanne olla vielä kiillotettu. *(jri66 @ Kesä. 10 2009,22:04) kirjoitti
![]()
-Bmw S1000RR 2021-
http://www.jaha.fi/
Tästä(kin) löytyy tsiljoona eri vääntöä viime ja edellisen ja sitä edellisen ajokauden puitteissa, mutta siltikin:(rupi @ Kesä. 10 2009,21:25) kirjoitti
Ketjurasvasri - mikä ikinä sen nimi/merkki onkaan - tekee ketjun öljyämisen niin helpoksi, että joka ikinen kerta kulmakarvat kohoaa, jos ja kun jokiu kyselee ketjuvahasta...
Sadesäällä laittaa rasvarin syöttöä hieman isommalle. Ei siinä sen kummempaa. Ketju kiiltelee hyvin öljyttynä.
Niin, kuten joku totesi täälläkin:
'Ketjuöljyn tärkein tehtävä ei ole takavanteen puhtaanapito...'
Tämän allekirjoitan ja seuraavaksi menen ja tankkaan erään nimeltä mainitsemattoman alipainetoimisen ketjurasvarini säiliö(t) ja unohdan asian (ketjujen voitelu) seuraavaksi 10 000 - 15 000 km:ksi.
Ugh. Olen puhunut.
-Jami
Honda CB 125 Twin (1978) 1978 - 1980
Suzuki GS 500 E (2000) 2006 - 2007
'Hilja' ('Modesty' in english...) Honda VFR Vtec (2004) 2007 -
Omien kokemusten *mukaan moottoriöljy toimii, joko pensselillä tai nimeltä mainitsemattolla pro-tason rasvarilla levitettynä.
CRF1100L, 950SE, 701LR Aurora, R75/5 Toaster
Hius vaha vai öljy... ??
Öljy tietenkin... SAE 80-90 lämpösiin ketjuihin ja pesu tarvittaessa lamppuöljyllä.Sateella ajon päälle ei kannata jättää sitä öljyämistä seuraavaan aamuun, eikä muutenkaan.
Maksaa 4€ litra ja kestää seuraaviinkin ketjuihin tuo pikku puteli.
<span style='font-size:9pt;line-height:100%'><span style='font-family:raavi'><span style='color:#000F22'>Samu69<- Sellainen timpuri joka osaa pystyttää ihan omin käsin mirrille kiipeilypuun.
-Olemassa on vain kolme ihmistyyppiä, ne jotka osaavat laskea, ja ne jotka eivät osaa.
-Minkäs teet kun sanoo mitä ajattelee, muttei useinkaan ajattele mitä sanoo</span></span></span>
<span style='color:A8A8A8'>...Oma "Space" ...</span>
Taidan itse kallistua öljyn puolelle.
Viime vkl oli meinaan ketjunpuhdistustalkoot.
Edellinen omistaja on ilmeisesti käyttänyt vahaa, ja oli kyllä jälki sen mukaista.
2 tuntia meni, että sain melkein kaiken irti. Yllätäen paljastui, että ketjut, ja rattaat onkin kiiltävät.
Nyt öljyä laitellut, ja hyvin tuntuu pelittävän.
Suunnilleen tankillisen välein vedän ruuttauksen.
Nyksä. Speed Triple 2013
EX: GSX-R 1000 K6
EX: R6R 06
Öljyn puolelle kanssa kallistun,eilen vaihdettu sv:hen viides ketjurataspaketti,vahaa olen käyttänyt parin setin verran ja tuntuu että ketjujen elinikä vähenee vahalla noin 10-12tkm.
scottoiler tms.alkaa kummasti kiinnostamaan.
Jos vaha olisi kyllin hyvää, niin moottoriöljy olisi jo aikoja sitten vaihdettu moottorivahaksi.![]()
Per aspera ad lunam!
Kesällä ölperiä ja talveksi vahhoo!
Hifistelyä nääs...
Jos haluu saada, on pakko antaa....
Kawasaki GTR 1000 -87
Ketjurasvaa olen suihkutellu ja reilusti,,
Kuinka usein sitä sit pitää rasvata???
Ite n,500km välein.![]()
Honda 1100 XX Superblackbird -08
Kawasaki Monster ZX-10 R -09
Ja nyt taas mennään bläkkärillä, vm07.
Vaihtu uuteen Honda VFR 1200F -14.
Kawasaki H2 SX SE -18
Täältä ääni öljylle!
Otin keväällä käyttöön ketjuvahan ja alkuun se tuntui ajavan asiansa, mutta pidemmänpäälle kerää paskaa ja sotkee..putsaamalla ketjut säännöllisesti tostakin haitasta pääsee, mutta mikä mua ainakin ketjuvahassa ärsyttää on se että ketjut menee tönköksi vaikka kuinka vahaa levittelis lisää![]()
Käytin yhden kauden vahaa. Puolensa ja puolensa. Kallistuin lopulta takaisin öljyyn... voitelee vaan kerta kaikkiaan paremmin. Töhrimisistä sen sijaan viis, mukavuudenhalu ja moottoripyöräily kaksi eri asiaa.
-hh-
...miksikäs niitä muita nimeltä mainitsemattomat tasoja sit kutsutaan?(antti @ Kesä. 10 2009,22:54) kirjoitti
![]()
-hh-
Vaha jankkia.. putsailin eilen lokarista..ei lähtenyt ei sitten millään.Mutta ruiskaus ihemainetta WD 40 ja ihme ja kumma jo sai jankki kyytiä.Suihketta kouriin ja kädet poskenpehmeät ja puhtaat..Mihin kaiken tuota voikaan käyttää.. ja sensuuri iski.
Moponöösinä suihkuteltiin ketjuihin jotain teollisuuden käyttämää mömmöä jossa oli vaikka mitä varoitusta kupeessa,mutta kyllä voiteli ja pysyi.Täytyypä käydä kyselemässä paikallisessa löytyykö samaa tai vastaavaa..Vaikka ketjuspray.. mallia delvac * *![]()
liikkuva shikaani
Ikinä en oo vahaa käyttäny,enkä käytä![]()
AR125 * * * * -87
ZX-6R * * * * -97
SV650S * * * -04
VFR 800 VTEC- -02
GSF 1250 SA * -08
VFR 750 F -92
GSF 1250 SA -08
ZX-12R -04
Hayabusa -06
CBR 1100 XX -04
Suzuki VL1500.-98
Harley-Davidson Dyna Low Rider -04
Aina olen vahaa käyttänyt ja hyvin on toiminut, edellisellä pyörällä 33tkm ja vaihtoon mennessä oli vielä alkuperäiset ketjut /rattaat kunnossa, nykyisellä kohta 30tkm ja alkuperäiset kamppeet siinäkin ihan kunnossa. Vaharoiskeet putsailen esim. WD-40:llä rätillä pyyhkimällä ja hyvin toimii sekin, pessyt/putsannut en ole ketjuja koskaan.