Survasin ajan kuluksi, niin ja kulun parantamiseksi tupla äksään vuosimallia 2007 power commanderin. Pyörässä on vakioputket ja tavallinen ilmansuodatin ja nyt siis Power Commander Usb III O2 happieliminaattorilla.
Onko jollaki kotimaan bensoille osuva ohjelma laitteeseen ajettavaksi, koemielessä. Laitteen oma ohjelma lisää keskialueelle voimaa, muttei riittävästi.
Netistä löyty ohjelma M113.501, nimenomaan vakioputkille, ilmanputrarille ja happisensorin poistolle, miksi ko kartassa täyskaasuarvojen kohdalla uus päivitys vähentää huomattavasti polttoaineen syöttöä... pöljän pojan ajatuksella menoveden lisäys kasvattaa kulkua... ellei tää sitte oo huomattava polttoaineen säästöohjelma. Auttaako vapaavirtaussuodatin...
Vakiona seokset on varmasti täyskaasulla rikkaalla että seoksen suhteen laihimmallakin käyvä vakiopeli olisi turvallisen rikkaalla. Rikas seos ei lisää tehoa vaan vähentää sitä joten yleensä seosta laihentamalla saa aavistuksen lisää tehoa.
Jos haluat oikeasti lisää tehoa moottoriin pitää syöttää lisää ilmaa sen bensan lisäksi.
Eihän commanderi vakiona muuta yhtään mitään joten taisi olla henkistä...
Omassa 08 XX:ssä oli Laserin Hotcamit ja K&N suodatin, ja heitin tilapäisesti noille ko. kilkkeille tarkoitetun kartan siihen asti että saan tuo säädätettäväksi.
Dynossa säädettyyn verrattuna olikin silti moni juttu ihan päin persettä.
Eli laita mitä laitat nyt kerralla ja dynoon mars...
nii, ongelmahan onki että mutu-tiedon perusteellä yhä ajateltas, että aurinko kiertää maata ja että maa on litteä.
Kyseessähän on siis bensansyöttöohjelman vaihtaminen, jolloin uusimpien pyörien päästörajoista johtuvista ns. kuristamisista päästäisiin eroon. Jos pyörän happianturi on kytketty pois ja syöttö vähänkin muuttunut, täytyyhän sen vaikuttaa moottoriin.
Mutta ongelmana on, ettei syöttökarttoja ole tarjolla kuin tämä mainittu M113-501. Sais testattua laitetta ennen penkitystä, kun niihin ei mennä niinku vaatekauppaan..
Jos tarkoitus olis saada kulkeva kampe, olisin vaihtanu hayabusaan jo ajat sitte.
Kyyllä noissa komentajissa on ihan valmiina juuri vakiopelejä varten kartta (ei siis nollakartta). Tämä kartta käsittääkseni kompensoi lähinnä päästörajojen vuoksi tehtyjä, moottorin tehontuoton ja kaasuvasteen kannalta vähemmän ideaalisia, seosasetuksia. Ainakin omassa (ruuvasin eilen kiinni) R1:ssä ero on muutakin kuin henkistä. *Pyörä on siis vielä muutaman tunnin täysin vakio komentajaa lukuunottamatta *(AimoPamaus @ Kesä. 11 2009,16:43) kirjoitti
. Penkissä käytän sitten, kun muut modaukset ovat valmiina.
Ilmansuodattimiin en koske, ennen kuin saan varmuuden niiden riittävästä suodatuksestakin sekä virtauksesta myös likaisena. Varmaan virtaa paremmin, kun revin koko suodattimen pois, mutta alkaa varmaan ohivirtaus kompensoimaan kasvua aika nopeasti. Ratapeleissä on varmasti paikallaan, mutta niillä ei mielestäni ajeta rekan perässä hiekkatiellä.
Harrikka