Tulokset 1:stä 17:een 17:sta
    On kaverin kanssa visioitu MP-matkaa USA:aan. Joudutaan keväällä työmatkalle sinne, niin ajateltiin pitää vähän omaa lomaa ja mennä perille aikaisemmin sekä päätyä sitten Floridaan moottoripyörämatkan päätteeksi.

Jenkeissä auton vuokra on naurettavan halpaa. Siitä tulee tietysti epäilys, että ei se MP:n vuokraaminenkaan voi olla kallista. Toisaalta, minua ei kiinnostaisi ajaa paikallisilla merkeillä, kaveria kyllä.

Tutkittiin hintoja. Päädyttiin siihen, että taala on halapa. Havaittiin, että nykykursseilla voisi säästää joitakin tonneja jos hankkisi esim. Bmw S1000RR tai Honda Cbr1000rr. Bonuksena tietysti ajaminen olisi ilmaista kun ajaa matkalla omalla pelillä.

Noh, sitten ajoneuvoveron ensimmäinen alennus lienee 6 kk kohdalla. Hommassa olisi säätömahdollisuutta kun kaveri menee ennen joulua käymään, niin sehän voisi jo ostaa MP:n toisen kaverin talliin lojumaan. Mutta ei se juttu taloudellisessa mielessä tuohon 6kk hommaan kaadu.

Mitä installaatioita USA-pyörä tarvitsee ollakseen SUOMI-EU kelpoinen? (vtun protektionismi ja kaupan esteet ja etenkin suomalainen katsastussäännöstö!)
    1. Valot?
    2. Putkisto?
    3. Jotai muuta?

Ei kukaan olisi ollut vastaavassa tilanteessa? Voisiko sinne mahdollisesti tilata EU-säännösten mukaisen fillarin, laittaa kilpiin USA:ssa ja tuoda tänne?
    DT125[82] -> (yli 20v. tauko) -> Versys[07] -> FZ-1-SA[07] -> K1200S[08] -> cbr600rr[08] -> (+ S1000RR[10] Varastettu Hollannissa, Vttu!) -> (S1000RR[11] Lunariin, ajettu päin ajokoiraa,V*2!) -> (S1000RR[12]) vaihdettu,
    S1000RR[21]+(KTM 690 Enduro r[14])
    Kannattaa kysyä suoraan katsastuskonttorilta. Siellä on se viimeinen tieto. Tulli ei mitään paikkaansa pitävää vastaa ilman sataa euroa eli ennakko päätöstä.
    Ainakin kaikki valot/vilkut ym. missä ei ole e merkintää menee vaihtoon. Pakoputket kans.
    Vaatimuksen mukaisuus todistus varmaan tarvitaan maahantuojalta päästöistä, jarruista ym. ja sitten pitää olla mallia mikä on tyyppikatsastettu eurooppaan kun sitä ei voi vissiin yksityinen enää tehdä (mutu ainakin jossain välissä oli näin)

Asia olis aivan toinen jos se olisi muuttoajoneuvo eli itse vuoden ulkomailla töissä ja ajoneuvo sen puolivuotta käydössä.
    Vähän mututietoa mulle kerrottuna. Eli kaverin veli toi muutama vuosi sitten porchen jenkeistä. Auto verottomana suomeen, mutta se piti todistaa että ostettu siellä tienaamilla palkkarahoilla. Näin mulle sen kertoi.
    Monster 1100S in red
    Vespa Primavera -68
    Helkama Major -69

ex
    -Kawasaki KX 125
    -MS2R1000
    -MS4
    Lainaa (Jake82 @ Marras. 05 2009,14:40) kirjoitti
    Vähän mututietoa mulle kerrottuna. Eli kaverin veli toi muutama vuosi sitten porchen jenkeistä. Auto verottomana suomeen, mutta se piti todistaa että ostettu siellä tienaamilla palkkarahoilla. Näin mulle sen kertoi.
    Aika Aatamin aikaista tietoa tai tietämättömyyttä * *
    Ei taas kannata alkaa sotkea muuttotavaraa ja muuta tuontia sekaisin. Muuttotavarana saa kilpiin miltei pokkaamalla, muutoin voi olla aikamoista jumppaa *
    Olisikohan samat kuviot kun auton kanssa. Vastaavuustodistus EU:n alueelta ja siitä sitten korjailemaan listatut kohdat ja katsastamaan. Sanoisin, että jos on yli 10 kohtaa listalla niin tuskaiseksi menee varsinkin mopoissa. Nuo vastaavuustodistukset vaihtelevat vuosimallien ja merkkien mukaan. Jos itse lähtisin sieltä tuomaan niin lähtisin tutkimaan vastaavuustodistuksia ja plokkaamaan sen pohjalta merkin, mallin ja vielä vuosimallinkin minkä toisin.
    BMW F800S 2010 ja CBR600F 2005 (molemmat hitaita)
    ER-6f 2006
    Jos ei mee helpolla kilpiin, niin myy se ratapyöräks sit. Parissa triidissähän jo popula on pohtinu kannattaisko tuoda jenkeistä uus ratapyöräks.
    "Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
    Valoja, vilkkuja yms sälää voi joutua vaihtamaan. Mutta tuo jo mainittu EU-vastaavuustodistus lienee melko välttämätön, muuten voi olla tosi hankala saada jenkkipeliä täällä kilpiin. USA:ssa päästönormit on erilaiset kuin Euroopassa, eli siinä voi olla yksi ihan selkeä ongelma.

Ja ainakin osassa japsipyöriä runkonumerotkin on ihan erilaiset kuin Euroopassa, mikä tuskin on omiaan tekemään paperisodasta ainakaan yksinkertaisempaa. Huokean hankintahinnan päälle tuppaa tulemaan yhtä sun toista kulunkia (mm. rahtaus), ennen kuin kampe on kotipihassa ja Suomen kilvissä. Kyllä se voi olla mahdollista, mutten laskisi ainakaan sen varaan, että siinä kovin suurta tiliä pääsee tekemään.

Ennen noita on muuten edessä ajoneuvon ostoon, omiin nimiin rekisteröimiseen ja vakuuttamiseen liittyvät asiat, ja niissäkin on isoja eroja osavaltioittain. Perehtyisin myös siihen puoleen, ennen kuin ryhtyisin.
    - Myynnissä: Sivulaukkusarja, Touring-pleksi, Alakate, Rengassarja (kaikki uusia,ajamattomia), sopii DL650A 2012 -
    25.5.12 tuli 40 täyteen ja päätin että nyt saa netissä notkuminen jäädä
    Lainaa (pecha @ Marras. 05 2009,22:20) kirjoitti
    Ennen noita on muuten edessä ajoneuvon ostoon, omiin nimiin rekisteröimiseen ja vakuuttamiseen liittyvät asiat, ja niissäkin on isoja eroja osavaltioittain. Perehtyisin myös siihen puoleen, ennen kuin ryhtyisin.
    Noin ne isot pojat on mullekin väittäneet. Asiasta en enempää tiedä, mutta tälläisen vinkin antaisin.
    Jos meinaa jenkeissä vakuuttaa ajoneuvon, niin kannattaa Suomesta pyytää omasta vakuutusyhtiöstä mukaan todistus vahinkohistoriasta. Säästää meinaan todella ison kasan dollareita vakuutusmaksuissa, jos ei ole ollut vahinkoja.
    Tosikot rakentavat itse oman helvettinsä!

Moralisti - Ihminen, joka pelkää kuollakseen, että jollakin jossakin on hauskaa.
    Tuo mun 12R on kotoisin Texasista. Edellinen omistaja oli sen siellä asuessaan ostanut.
    Ei siihen ole mun mielestä tehty mitään suomeen kilvityksen yhteydessä.

Minä riisuin siitä parit heijastimet pois, joita ei euromalleissa ole. Eroja en ole havainut muuta kuin valokatkaisijassa. Mitään muita kytkimiä ei ole, kuin pitkät\lyhyet. Eli ajovalot palaa aina käydessä.
    ZZR 1400
    ZZR 1400
    Yamaha MT-01
    ZZR 1400
    ZX-12R
    ZZR 1100
    Lainaa (Matva @ Marras. 05 2009,14:49) kirjoitti
    Aika Aatamin aikaista tietoa tai tietämättömyyttä * *
    Ei taas kannata alkaa sotkea muuttotavaraa ja muuta tuontia sekaisin. Muuttotavarana saa kilpiin miltei pokkaamalla, muutoin voi olla aikamoista jumppaa *
    Mutta vaikka muuttoauto tai pyörä olisikin niin verot joutuu maksamaan siitäkin... ei ole enää niinkuin ennenvanhaan vuosikymmeniä sitten.

Muuttotavarat

Honda CBR1100XX
    Lainaa (Elmeri H. @ Marras. 06 2009,13:28) kirjoitti
    Tuo mun 12R on kotoisin Texasista. Edellinen omistaja oli sen siellä asuessaan ostanut.
    Eli kyseessä on siis ns muuttopyörä/-auto. Sen kilpiin saaminen on suht´kivutonta

Peli muuttuu AKEn silmissä vaaralliseksi/laittomaksi/paholaisen kapineeksi siinä vaiheessa, jos yrität härveliä kilvittää ilman että olet ollut asumassa sen pyörän kanssa riittävää aikaa ulkomailla.

Sarvikuonojen maa tässäkohdin rakas maamme on.
    .
    Lainaa (CebariTonni @ Marras. 06 2009,13:36) kirjoitti
    Mutta vaikka muuttoauto tai pyörä olisikin niin verot joutuu maksamaan siitäkin... ei ole enää niinkuin ennenvanhaan vuosikymmeniä sitten.

Muuttotavarat
    Kun maahan
    muuttava henkilö tuo muuttonsa yhteydessä yhden, yksityistalouteensa kuuluvan verollisen
    ajoneuvon, autoveroa alennetaan enintään 13 450 eurolla, jos
    • muuttaja on välittömästi ennen muuttoaan ollut ulkomailla yhtäjaksoisesti vähintään 1
    vuoden ajan
    • ajoneuvo on välittömästi ennen muuttoa ollut muuttajan tai hänen aviopuolisonsa omistuksessa
    tai omistukseen johtavassa hallinnassa ja muuttajan käytössä ulkomailla vähintään
    6 kuukauden ajan
    <p>Teknik sano ryssä kun saranan näki </p>
    Onhan nämä kamppeet siellä niin paljon Suomea halvempia, että kaipa niitä kävisi vähän joka toinen sieltä tänne hakemassa, jos se olisi ihan simppeliä. Siellä asuville, tai niitä ammatikseen tuoville voi jopa ollakin, mutten usko, että satunnaiselle turistille on.
    - Myynnissä: Sivulaukkusarja, Touring-pleksi, Alakate, Rengassarja (kaikki uusia,ajamattomia), sopii DL650A 2012 -
    25.5.12 tuli 40 täyteen ja päätin että nyt saa netissä notkuminen jäädä
    Lainaa (vma @ Marras. 06 2009,14:32) kirjoitti
    Lainaa (Elmeri H. @ Marras. 06 2009,13:28) kirjoitti
    Eli kyseessä on siis ns muuttopyörä/-auto. Sen kilpiin saaminen on suht´kivutonta

Peli muuttuu AKEn silmissä vaaralliseksi/laittomaksi/paholaisen kapineeksi siinä vaiheessa, jos yrität härveliä kilvittää ilman että olet ollut asumassa sen pyörän kanssa riittävää aikaa ulkomailla.

Sarvikuonojen maa tässäkohdin rakas maamme on.
    Näin juuri on, mutta noihin eroavaisuuksiin lähinnä kantaa otinkin.

Esim. umpiot ovat identtiset, sumekon tuomaan pyörään verraten.

Byrokraatin suhtautuminen asiaan, on tietysti asia erikseen..

ZZR 1400
    ZZR 1400
    Yamaha MT-01
    ZZR 1400
    ZX-12R
    ZZR 1100
    Korjataan nyt tämäkin eli tuo tienaus sääntö meni vanhaksi 96 vuonna eli ei aivan muutama vuosi sitten.
    Suomessa joutuu aina hankaluksiin byrokratian kanssa,jos tekee
    jotain normilinjasta poikkeavaa.
    Epäilen että tässäkin käy niin.
    Kekkoslovakiaa seurasi Byroklandia.
  17.  
    Lainaa (Kontha @ Marras. 08 2009,02:39) kirjoitti
    Korjataan nyt tämäkin eli tuo tienaus sääntö meni vanhaksi 96 vuonna eli ei aivan muutama vuosi sitten.
    ok..kertoi siis omiaan
    Monster 1100S in red
    Vespa Primavera -68
    Helkama Major -69

ex
    -Kawasaki KX 125
    -MS2R1000
    -MS4