Moikka!
Tuollainen vähän vanhempi CBR 1000 F kutkuttaisi hankkia kesän loppupuolella. Ilmoituksia selatessa ja tietoja lukiessa törmäsin kysymykseen:
Bikez.com väittää että 1992 asti näissä on ollut 100hv tehoa, ja että 1993 on ensimmäinen 135hv pyörä. Kuitenkaan mistään muualta en löydä samaa tietoa vaan kaikki väittävät että se on aina ollut yli 100hv, samoin nettimoton myynti-ilmoituksissa joissain 1991 fillareissa lukee 99kW (eli just 135-136hv).
Miten on, puhuuko bikez.comin tietokanta puppua?
Muut sivut mainitsevat että 1989 olisi tehty pieniä päivityksiä moottoriin, mutta kukaan ei oikein kerro, mitä päivityksiä? Onko muita teknisiä päivityksiä tapahtunut ja jos niin milloin ja mitä? Eli onko tuossa 90-luvun alun pyörillä muutakin eroa kuin erilainen etukate?
-Aleksi
p.s. Laitoin otsikkoon tuon "ja muusta" koska mulla ihan varmasti tulee vielä muutakin kysyttävää.Nyt on vaan pakko mennä nukkumaan jotta jaksaa huomenna ansaita taas rahaa tähän ostokseen
![]()
No tulihan sitä "muuta"kin melkein heti:
Ihan yleiskysymyksenä, voi vastata linkilläkin jos näitä on käyty jo tarpeeksi läpi muualla, mutta mikä olis hyvä tarkistuslista CBR 1000 F:n etsijälle? Nokkaketjun rallatukset, keinuhaarukan välyksiä jollain on ollut(?) yms. sellaiset kiinnostaa.
Elikkä tuo piketsin 100hv on ihan kuristettu saksan teho, eikä piä paikkaansa. 89 vuonna tuli tosiaan tehokkaampi mylly, mutta kaikki tuolla vuodella myytävät eivät vielä välttämättä ole tätä uudempaa mallia.
Sitten oiskohan ollu 92 tuli dual link jarrut, joita jotkut kovasti kehuvat.
Itte ostin tonnisen viime kesäksi ja kyllä täytyy sanoa, että ompahan luotettavan tuntuinen mylly. Tosin tuo kone rupeaa jo tuntumaan auton moottorille, kun on niin eleetön peli. Onko tämä sitten hyvä vai huono, niin riippuu kuskista. Ittellä ajatuksissa joku v-2 kone nextiksi, jos vielä vaihdan.
Perus kulutusosat kannattaa tietenkin kattoa läpitte. Niihin uppoaa herkästi pyörän verran rahaa. Mutta mielummin ostan halvemmalla semmosen missä ne on rempallaan, niin saa sit kuntoon.
Tarkista ajoneuvohistoria akelta, jos meinaan kaaduttu, on niiden katteiden kanssa tappelu melko tuskaa. Uusia ei helposti saa.
Rallattelut jne tietysti, mutta nehän on kanssa kulutusosia.
Osta hyvä aihio halvalla ja vaihda kaikki kulutusosat uusiin, niin on hyvä peli alla :-)
Isompia vikoja sitten vaikeampi todeta, jos ei heti näy. Jäähdytin neste kannattaa tietysti vilasta, jos siellä näkyy ruskeeta, tai vaikkapa paikka-ainetta.
Expertimmät kertokoon hifimpää tietoa.
CBR 1000F -89
Sen verran osaan kertoa että ainakin malleissa 87-88 oli eri laturi kun seuraavissa malleissa. Tosin koneet ei hirveesti eroa toisistaan.
87-88 malleissa oli myös eri etu sekä takapää kun 89- eteenpäin.
87-88 malleissa on ilmanpaineella avitettu etujousitus sekä anti-dive tsydeemi.
Omassa 89 mallissa ei ole ollenkaan säätöjä etuhaarukalle, myöhemmissä malleissa näitä löytyy kylläkin.
Myös takaiskarissa 89 eteenpäin on enemmän säätöjä vaimmenukselle.
Muuten kaikki varmaan aikalailla samoja pelejä, katteissa sitten eroa enemmänkin.
Tietystihän voi olla vaikka mitä eroavaisuuksia sekä samanlaisuuksia keskenään näissä mopoissa.
Aika paljon löytyy 1000F:ää tuontipelejä liikenteessä.
Allt kva rinnär fran nesan te mun e heimååt. Käännös: Kaikki mikä valuu nenästä suuhun on kotiinpäin.
Vuosien -87 ja -88 SC21 on aivan eri pyörä kuin -89 eteenpäin tehty SC24. Niissä ei taida olla montaakaan vaihtokelpoista osaa vaikka tekniikka periaatteesa samanlainen. Vanhempaa mallia ei kannata ostaa jos hinta ei ole satoja euroja. Uudempi on vähän raskas ja kömpelö mutta muuten hyvä varsinkin pitkällä matkalla. Jotkut yksilöt voivat olla todella paljon ajettuja. Jos mittarissa on 50.000 se on toisella kierroksella ihan varmasti 15 vuotta vanhassa matkapyörässä. Ehkä kolmannellakin.
Muistaakseni -93 tuli nuo dual-cbs jarrut (eli siis jarruttaa molemmilla renkailla kun painaa takajarrupoljinta) sillon kun tuo ulkomuoto päivittyi. Ne on asfaltilla pirun hyvät, mut hiekalla kannattaa ottaa vähän rauhallisemmin. Näistä kuuluu aina jotain räpätystä, kolinaa ja sähinää et ei kannata kauheesti niistä murehtia ellei nyt mitään ihan äärimmäistä ole. Varaosia saa ihan hyvin ja ne on helposti vaihdettavissa tällaisen enemmän ja vähemmänkin tumpelon käsissä kuten allekirjoittanutHieman on sellanen neutraali vehje eikä herätä mitään sen kummallisempia riemunkiljahduksia, mutta ei ole kyllä missään huonokaan. Perus vekotin hieman niinkun vaikka joku Avensis automaailmasta, paitsi että Avensis ei kiihdy myötätuulella ja kovalla koti-ikävälläkään 0-100 sellaiseen n.4 sekuntiin
. Painopiste on aika korkeella ja vaatii vähän hauista kallistella ihan kävelyvauhdeilla varsinkin jos on kaveri kyydissä mut ei häiritse sen kummemmin. Maantiellä menee kun juna kiskoilla vaikka olis emäntä ja lapset kyydissä ja anoppi takaboksissa
. Hyvä pyörä, suosittelen!
Normaalin ihmisen unentarve on keskimäärin 10 minuuttia lisää.
Tänään koeajettu yksi esimerkkikappale, ja oli kyllä hemmetin hienoa! En jaksa kirjoitella hirveästi kun väsyttää ihan tolkuttomasti, mutta koeajolenkki oli n. 60 kilometriä loppujen lopuksi.
Sekä kyytiläisen että kuskin mielestä 77tkm ajettu 1990-vuoden Honda voitti samana päivänä koeajetun 2003 Yamaha FZS 600:n, vaikka hintaero oli pari tuhatta euroa Hondan hyväksi. Ja tässä emme tarkoita millään erityisellä kriteerillä vaan puhtaasti sillä että CBR:llä nautimme kierroksesta ylivoimaisesti enemmän.![]()
Mikäs sekoitus tuossa sitten oli mulla huollettavana pari viikkoa? Papereilla luki -90, vanteet olivat vanhan mallin kapeat, katteet juurikin -90, etupäässä ilmasäätö -ei antidiveä, takaiskarissa jäykkyys- ja esijännityksen säätö?
Ruma kun mikä ja mittarissa ylpeänä 67000km. Todennäköisesti ennemminkin kakkonen kutosen edellä, kuin ykkönen..
"Ei se koko, vaan miten sitä käyttää", sanoi 50cc (+750 +1100cc +125cc)
1000f on hyvä ja kestävä mopo..huollettuna. Tarjontaa on paljon, joten kannattaa valita 89-90 eteenpäin sc24-malli, jos pitomopoa etsii.Dualjarrut ja facelift-katteisiin tuli -93. Niitä on paljon ja vähän ajettuja, niin kuin kaikkia muitakin mopoja. Nuo "varmaan on ainakin 250tkm ajettu jos on 50tkm mittarissa"-asiantuntijalausunnot kannattaa jättää omaan arvoonsa. Itse myin 76 tkm ajetun -90 mallin takuuvarmasi kaikki mittarissa. Ei 176 eikä 276tkm vaan 76 tkm..Pitää vain tuntea mopon historia. Ja hei, huonoilla mopoilla ei ajeta noita kateellisten sanelemia ajokilometrejä, jos ne mittarista löytyy, 1000f:llä sekin onnistuu! Malli on on ollut aina 136 heppainen, paitsi tietysti kuristetut mallit.
Hyvän mopon saat niin yksi- kuin kaksipäällä-reissuun ja käytännön suorituskykykin riittää siinä missä uudemmissakin..
Jees, eiköhän tää suurin kysymys jo ratkennutkin, kiitoksia avusta.
Oli tosiaan oikein jees pyörä. Vielä pitää käydä CBR 600 F testaamassa, niitä saa kuitenkin pikkaisella hintaedulla tonniseen verrattuna, ja jos se sittenkin riittäisi niin olisihan se aika mukavaa säästää pikkaisen rahaa ostohetkellä, mahdollisesti huolloissa, kulutuksessa ja vakuutuksessakin. Ja kun tuota nurkkapyörittelyäkin joutuu tekemään.
Mulla on nyt toista kesää -91 mallinen tonninen ja on hintaansa nähden loistava pyörä! Etsin pitkään hyvää ja löysin, aina tallissa ollut ja hellästi pidelty, historia tiedossa.. kunnoltaan ei häpeä 2000-luvun pyörille, mitä nyt "vähän" vanhemman näköinenEli niitä siistejäkin löytyy, yleiskunto kertoo paljon.
Nokkaketju kannattaa kuunnella, alkaa rallattaa tyhjäkäynnillä jossain 50-70 tkm kohdalla. Kunnossa ollessaan koneen pitää käydä nätisti vaikka uusiin vertaisi, ei kuulu mitään ylimääräisiä. Veto on tasaista, -93 asti koneessa on vähän enemmän luonnetta, uudemman mallin kaasareilla on tosi tasainen tehokäyrä. Jos veto aaltoilee 6000 rpm jälkeen ja tuontipyörä, niin on todennäköisesti kuristettu kaasarien imukurkkuja kaventamalla, helppo poistaa itsekin. Ohjauslaakeri, ketjut&rattaat, takahaarukan laakerointi yms, nuo tavalliset kannattaa katsastaa, niihin saa helposti menemään toista tonnia.
Huolto-ohjeita ja kuvia löytyy täältä, kliks *![]()
MotoristinSuomijaEurooppa - Reittivinkkejä Nordkappin ja Malagan väliltä