Tulokset 1:stä 5:een 5:sta
  1. #1
    Kaveri osti wanhan Suzuki GS450:n vuodelta 1988. Pyörä on aika reilusti ajettu, mutta toimii hyvin ikäisekseen ja koeajolla tuntui omasta mielestäni käyttäyvänkin ihan ok. Etuhaarukassa on ilmeisesti anti-dive systeemi. Eli jarrusatulasta lähtee letku haarukan etupuolella olevaan noin kahden tikkuaskin kokoiseen mötikkään. Miten tuommonen systeemi toimii? Siis tiedän toki, että sen pitäis estää haarukan liiallinen sukeltaminen jarrutuksessa, mutta mikä tuon toimintaperiaate on? Vaatiiko jotain huoltoa?
    Joko löydän tien tai teen sen...
    -Hannibal-

    H-D Road King Custom 2004
  2. #2
    Vaimennusöljykanava kulkee sen mötikän läpi ja siinä oleva sylinteri painaa venttiilin kiinni jarrutettaessa, eli keula ei niiaa jarrutuksessa. Järjestelmään kuuluu myös jousi männän ja venttiilin välissä joka päästää nesteen virtaamaan paineen noustessa reilummin epätasaisuuden kohdalla. Huoltoa vaatii samanverran kuin normaali iskarikin, plus tietysti tuo anti-diven männän tiivisteet.

    Omasta mielestä nuo anti-divet toimivat katuajossa oikein hyvin, olisin ottanut nykyiseenkin pyörään jos siihen olisi sellainen ollut tarjolla.
  3. #3
    ihan mukavia ajaa ovat antikeulat, mutta ko. tekniikka poistui nopeasti markkinoilta koska moottoripyörä ei toimi oikein tuollaisella keulalla.
    sillä haluttiin tehdä silloisten melko painavien moottoripyörien niiaus pienemmäksi ja se onnistuikin. seuraavaksi ilmeni että kovemmin ajettaessa mutkaan ja sinne jarruttaessa eturenkaan pito heikkeni. renkaan tarvitsemaan painonsiirtoa ei päässytkään tapahtumaan ja pyörän massa painoi rengasta ei alas, vaan eteenpäin.
    tästä syystä keksinnöstä luovuttiin progressiivisten jousien ja suurempien liukuputkien hyväksi. Samalla 80-luvun lopulla rengasteknologia kehittyi huimin harppauksin ja voitiin siis todeta että rengas piti paremmin kun sen päälle tuli pyörän massa. Lisäksi antidive voi huoltamattomana olla todella arvaamaton. Normaali keula on huoltamattomana vain huono

    Tässä vielä techspeq keksinnöstä englanniksi:

    "Suzuki's anti-dive system, developed from the feedback of racing technology, is now equipped on many of Suzuki's 1982 models. The new system is attached to the outer tube of the front fork. The brake line of the front brakes master cylinder leading to the caliper is connected by a hose to the antidive device. When the master cylinder's hydraulic line functions to brake the front wheel, it simultaneously operates the anti-dive device's plunger, which regulates and limits the flow of oil in the front fork. This reduces the compression of the front fork, which also reduces the extension of the rear shock absorber. Hence, the device serves to counteract the change in the motorcycle's attitude during braking." (from the Suzuki GSX 750/1000/1100 Supplementary Service Manual, Sept. 1981, p.6)



    Suzuki GsxR600 K6/7 laputon malli
    PowerBike Finland
  4. #4
    Lainaa (Cterror @ Kesä. 08 2009,20:24) kirjoitti
    ihan mukavia ajaa ovat antikeulat, mutta ko. tekniikka poistui nopeasti markkinoilta koska moottoripyörä ei toimi oikein tuollaisella keulalla.
    sillä haluttiin tehdä silloisten melko painavien moottoripyörien niiaus pienemmäksi ja se onnistuikin. seuraavaksi ilmeni että kovemmin ajettaessa mutkaan ja sinne jarruttaessa eturenkaan pito heikkeni. renkaan tarvitsemaan painonsiirtoa ei päässytkään tapahtumaan ja pyörän massa painoi rengasta ei alas, vaan eteenpäin.
    tästä syystä keksinnöstä luovuttiin progressiivisten jousien ja suurempien liukuputkien hyväksi. Samalla 80-luvun lopulla rengasteknologia kehittyi huimin harppauksin ja voitiin siis todeta että rengas piti paremmin kun sen päälle tuli pyörän massa. Lisäksi antidive voi huoltamattomana olla todella arvaamaton. Normaali keula on huoltamattomana vain huono

    Tässä vielä techspeq keksinnöstä englanniksi:

    "Suzuki's anti-dive system, developed from the feedback of racing technology, is now equipped on many of Suzuki's 1982 models. The new system is attached to the outer tube of the front fork. The brake line of the front brakes master cylinder leading to the caliper is connected by a hose to the antidive device. When the master cylinder's hydraulic line functions to brake the front wheel, it simultaneously operates the anti-dive device's plunger, which regulates and limits the flow of oil in the front fork. This reduces the compression of the front fork, which also reduces the extension of the rear shock absorber. Hence, the device serves to counteract the change in the motorcycle's attitude during braking." (from the Suzuki GSX 750/1000/1100 Supplementary Service Manual, Sept. 1981, p.6)
    Sen verran täytyy korjata että tuo "painonsiirto" ei johdu siittä keulan painumisesta vaan jarruttaessa pyörään vaikuttavien voimien summavektori (eli painovoima ja eturenkaan aiheuttama jarruttava voima) siirtyy osoittamaan enemmän kohti keulaa jolloin eturenkaaseen kohdistuu suurempi paine jolloin myös se keula sukeltaa alas.

    Liian kova keula jarruttaessa toki heikentää pitoa kun rengas ei pääse seuraamaan tien epätasaisuuksia yhtätehokkaasti.
  5.  
  6. #5
    Anti-dive oli oman aikansa must-juttu mutta todellakin hävisi nopeasti em. syistä. Järjestelmiä oli jo mainitun hydraulisen lisäksi myös mekaanisina ja sähköisinä. Ainakin Honda käytti mekaanista GL-malleissa. Jarrusatula liikkui jarruttaessa ja ahdisti tätä kautta nesteiden virtausta.

    Minullakin oli GS 450 ja myös GPZ 550:ssä oli anti-dive ja jopa säädettävänä versiona mutta en muista niistä olleen mitään hyötyä verrattaessa perinteisiin keuloihin.
    Stelvio NTX ´12
    V 650 NTX
    Tuareg 600 Wind
    CB 250 RS ´81 2x´82 ja ´83
    RD 250 LC
    Pegaso 650 Trail
    K 75
    R 45