http://www.moottoripyora.org/iB_html...ons/icon10.gif
Kaveri kynti pellon reunaa vasemmanpuolen katteella, kate meni maalauskuntoon ja samalla jäivät ABS valot vilkkumaan, eivätkä suostu lopettamaan. Anturista mittasin vastuksen, näytti jotain 134 ohmia elikä kunnossa pitäis olla. Abs-hammaskehän ja anturin välys on liian pieni, mutta väliaikaisilla prikoilla kokeiltuani tilanne ei korjaantunut. Auttaneeko huoltojen pistokkeessa käyttö (240 km päässä), vai miten asiaa pitäisi lähestyä? Jos jollain olisi kokemuksia asia tiimoilta. En osaa kuvitella mitä tuossa pienessä kynnössä olisi voinut rikkoontua.
Oletko tarkistanut polkimen mikrokytkimen?
Mun pyörä oli kaadettu liikkeessä, jolloin poljin oli mennyt poikki. Poljin oli vaihdettu, muttei mikrokytkintä. Seurauksena, että ABS-valo jäi vilkkumaan (eikä tehostus toiminut). Säätelin mikrokytkimen ja polkimen välissä olevaa jousiliuskaa ja sain systeemin lopulta toimimaan oikein.
BMW R1200GSA LC
BMW R1150GS
ex: K1600GT, K1200GT
Joku noista kytkimistä on voinut saada kipeää. Viallisen anturin tai kytkimenhän tuo Moditec-testi kyllä kertoo.
Jos kyseessä on vanhempi, ABSII, niin vaatii vikamuistin resetoinnin MOditecilla tai Pekkaveen mainitsemin kotikonstein. Vikatilanne siis ei nollaudu vaikka vika poistettaisiin ilman muistin resetointia. Tuo puolestaan ei resetoidu akku irroittamalla vaan vaatii määrätyt temput.
<p>2002-2014</p>
Olisiko jarrunestettä kadonnut järjestelmästä. Tarkasta nestetasot ohjeiden mukaan. Esim vanh. GT/RS KAKSI säiliötä takana.
HONDA, SUZUKI, VICTORY, INDIAN ja POLARIS mekaanikko / valtuutettu huolto => SEFOTEC
http://www.sefotec.fi
Joo meikel vilkutti ABS valoa just takajarrunesteen takia!(sefo @ Kesä. 14 2009,16:37) kirjoitti
"Ei kukaan ole enkeli maantiellä. Siivet palaa siinä missä löpö."
IBAF 3735
Isäni omistaa BMW 1200K RS vm -05 tai -06 pyörän ja talviseisonnan jälkeen ABS-jarruissa on ilmennyt seuraavanlainen vika:
Heti kun akun kytkee pyörään kiinnit ABS:n moottori alkaa huutamaan, vaikka virrat ei ole päällä. Etujarrua painaessa ääni voimistuu, mutta takaa painaessa ei. Kun taas laittaa virrat päälle molemmista jarruista painaessa ääni voimistuu. Mistä kannattaisi vikaa alkaa etsiä ja kuuluuko jarruista kuulua ääntä vaikka virrat ei ole kytketty?
Oisko joku jarrupolkimen tai kahvan mikrokytkin juuttunut kiinni (kahva vääntynyt talvella?). Näin kun virrat kytketään, lähtee servo käyntiin heti?
Nyt en muista aktivoituiko servo paineesta vai katkaisijasta kahvassa/polkimessa???
<p>2002-2014</p>
Servo lähtee käyntiin siis heti, kun akun kytkee pyörään eli vaikka virrat eivät olisi päällä.(C-A-D @ Kesä. 22 2009,20:38) kirjoitti
Onko anturissa jotain magneettisia roskahippuja jotka pienentää välystä?kirjoitti
<p>Suzuki DR 650 SE 1998 Suzuki RM 250 2008 Suzuki PV 80cc Pappa-Tunturi 1974 Solifer SM 1980</p>
Olisivatko jarrujen releen kärjet palaneet kiinni?(pettuu @ Kesä. 22 2009,20:34) kirjoitti
En tosin tiedä onko siellä virtaa, jos sytytysvirta ei ole päällä.
Vakavampi sähkövika kuitenkin![]()
![]()
Pekka
![]()
![]()
![]()
Pekka
Kiitos Pekka ja muutkin kommentoineet tähän ensimmäiseen abs valojen vilkutuksen viestiin liittyen. Pyörä on K 1200 RS ja oli kaadettu vaihdepolimen puolelle.Euro Motor Centerissä Oulussa kolme kertaa meni testi läpi, mutta vika tuli päälle aina uudestaan sen jälkeen. Jarrunesteet tarkastettu ja ilmattukin on. EMC:ssä epäilivät, että vika olisi paineyksikössä. Siellä on venttiilejä, jotka eivätä toimi nyt oikein. Ilmeisesti venttiilit ovat sähköllä ohjattuja, että jos tutkisi vielä kaikki nekin liitokset. Etujarrukahva tietty osui maahan, mutta olisi se testeri varmaan sen, jos siinä on joku mikrokytkin, vian kertonut. Tuota ABS mallia liene ei itse pysty resetoimaan ja eipä se auttaisikaan, jos on oikea vika olemassa. Kummastuttaa, että miksi se tuli juuri tuossa keikautuksessa.Kenkku homma, sillä absit olis ihan kivat. Uusi painepurkki kuulemma 2 tonnin luokkaa hinnaltaan.
Eli mitä on voinut paineyksikössä tapahtua, kun sitä käytettiin kallellaan
t. samppapappa
![]()