Sivu: 1 / 2:sta 12 ViimeinenViimeinen
Tulokset 1:stä 30:een 56:sta
  1. #1
    Liittyi Jun 2007
    Tukholma (entisii kouvola-korialaisii)
    SVT Plus kypärätesti. Noin 50 euroa vs. 350euroa.

    http://svtplay.se/v/1579344/sa_gjorde_vi_hjalmtestet
    Yamaha XV1600 WildStar
    Moto Guzzi 1000 SP III
    BMW K100 RS
    Moto Guzzi V65 Lario
    Yamaha FJ1100
    Moto Guzzi V35III
    Suzuki GR650
    Honda CB400N
    Solifer Speed


    "Bara döda fiskar följer strömmen"
    "Your crash, is my cash"
  2. #2
    Auts!
    Nolan hävis Bilteman potille.
    Taidan vaihtaa Biltemaan...
    "People are more violently opposed to fur than leather
    because it's easier to harass rich women
    ..... than motorcycle gangs." - Unknown

    Mikä se on tässä Uralissa...kun ei se vaan toimi?
  3. #3
    Niinpä!

    Yleensä olenkin ajatellut, että kypärän hinta vaikuttaa enemmän ajomukavuuteen, meluun, ilmavirtauksiin jne. kuin turvallisuuteen.

    Tietysti viisaammille kysymyksenä, mitä puutteita ko. testissä kenties oli?
  4. #4
    Lainaa (Cute @ Kesä. 07 2009,11:59) kirjoitti
    Auts!
    Nolan hävis Bilteman potille.
    Taidan vaihtaa Biltemaan...
    Tuo Bilteman potta näytti erehdyttävästi KBC:n kypärältä, joka puolestaan on aivan hyvän tuntuinen suojavaruste.
    Honda CBR 1000 RR -08
  5. #5
    Testatut kypärät olivat siis seuraavat:

    Bsquare - Lidl - 449 kr
    Integralhjälm - Biltema - 599 kr - Lisätietoja
    Nolan 103 - 3650 kr - Lisätietoja

    Nolan oli noista kolmesta testatusta kypärästä ainoa avattava. Oman käsitykseni mukaan avattava kypärä ei voi koskaan olla yhtä kestävä kuin integraalikypärä. Toisaalta tuntuu ristiriitaiselta, SHARP arvioi Nolanin potan 4 (out of 5) tähden veroiseksi: SHARP - Nolan N103 .

    Edit: Lisätty linkkejä



  6. #6
    Eurohyväksyntä ECE22-05 edellyttää käytännössä 27 km/h nopeudessa tapahtuvan törmäyksen kestoa, ja myös mittauskohdat kypärän pinnassa on etukäteen tarkasti määritelty.

    Olisi mielenkiintoista tietää, miten nuo halpaversiot selviäisivätkään sellaisesta testistä, missä törmäysnopeutta on selvästi enemmän. Ja mielellään myös siten testattuna, ettei mittauskohdat ole etukäteen tiedossa.

    Edit. miksiköhän tämä muuten kuuluu turvallisuus-osioon sen enempää kuin muutkaan ajovarustelöpinät?



    - Myynnissä: Sivulaukkusarja, Touring-pleksi, Alakate, Rengassarja (kaikki uusia,ajamattomia), sopii DL650A 2012 -
    25.5.12 tuli 40 täyteen ja päätin että nyt saa netissä notkuminen jäädä
  7. #7
    Liittyi Jun 2007
    Tukholma (entisii kouvola-korialaisii)
    Lainaa (pecha @ Kesä. 07 2009,13:11) kirjoitti
    Eurohyväksyntä ECE22-05 edellyttää käytännössä 27 km/h nopeudessa tapahtuvan törmäyksen kestoa, ja myös mittauskohdat kypärän pinnassa on etukäteen tarkasti määritelty.

    Olisi mielenkiintoista tietää, miten nuo halpaversiot selviäisivätkään sellaisesta testistä, missä törmäysnopeutta on selvästi enemmän. Ja mielellään myös siten testattuna, ettei mittauskohdat ole etukäteen tiedossa.

    Edit. miksiköhän tämä muuten kuuluu turvallisuus-osioon sen enempää kuin muutkaan ajovarustelöpinät?
    Testi suoritettiin täysin normien vaatimalla tavalla. Plussana tälle testille voidaan kai laskea myös se, että mittaus suoritettiin myös normin vaatimien mittauspisteiden välillä. Aina uudelle kypärälle, kuten testissä mainittiinkin. Extra tällin saivat siksi, koska kuulee väitteitä, että halpiskypärän kuori olisi eri paksuista mittauspisteiden välissä. Näin ei asia kuitenkaan ollut.
    Olisi mielenkiintoista tietää myös miten kyseinen Nolan selviäsi jos törmäysnopeutta on selvästi enemmän. *
    Tässä oli noin kolmen ja puolen minuutin pätkä testistä, ohjelma oli puolen tunnin pätkä. Nolanin maahantuojan edustaja oli aika sanaton kaveri.

    Ja miksi testi on täällä turvallisuus osiossa? Mietipä ite.

    Ja jos jaksaa ja ei mene haukotteluksi, on koko ohjelma katsottavissa samalla sivulla. (Hela program)



    Yamaha XV1600 WildStar
    Moto Guzzi 1000 SP III
    BMW K100 RS
    Moto Guzzi V65 Lario
    Yamaha FJ1100
    Moto Guzzi V35III
    Suzuki GR650
    Honda CB400N
    Solifer Speed


    "Bara döda fiskar följer strömmen"
    "Your crash, is my cash"
  8. #8
    Rautanaulalla ensin raapivat pinnan iskukohdista.
    Standardin mukainen käsi, jos osaa jokaista naarmuttaa samalla tavalla.
    Jokaisen mutkan takana on uusi mahdollisuus.
    -Raptor 650ie*
    Rahaa!
  9. #9
    Lainaa (Aarra @ Kesä. 07 2009,12:10) kirjoitti
    Niinpä!

    Yleensä olenkin ajatellut, että kypärän hinta vaikuttaa enemmän ajomukavuuteen, meluun, ilmavirtauksiin jne. kuin turvallisuuteen.

    Tietysti viisaammille kysymyksenä, mitä puutteita ko. testissä kenties oli?
    Sinänsä mielenkiintoinen (tynkä)testi:
    testattiin erityyppisiä kypäriä
    testattiin vain iskunsietokykyä

    Avattava kypärä ei taida olla yhtä turvallinen kuin umpi, esmes
    Snell ei ole hyväksynyt yhtään avattavaa kypärää.
  10. #10
    itellä on nolanin 103:nen en tiedä onko muuten hyvä kuin omaan päähän sopiva mutta avattava kypärä on melkein jokaisen rillipään niinkuin minun ainoa vaihtoehto jos haluaa säilyttää rillien sangat suorana
    ZZR 1400 -08
    CBR XX 1100 -06
    GSX 750F -03
    ER-5 -97
    +100tkm/120kmh




  11. #11
    På finska: unohda Nolan. Kypärällä on kai vain yksi PÄÄtarkoitus, loppu on sitten vain mainostajien uhrien ja "merkkimiesten" uskomuksia ja mutu-perimätietoa.
  12. #12
    Ihmetyttää myös miksi Biltema(Ruotsalainen) voittaa Ruotsissa tehdyn kypärätestin ja Saksassa tehdyn kypärätestin voittaa yllätys yllätys Saksalainen Schuberth.
    Sattumaako?

    Olisi kiva tietää Italialaisen median teettämä testi.Olisiko silloin kärjessä Nolan,X-lite,AGV vai Suomy?

    Eihän tuo testi ole millään tavalla luotettava kun kypärät ei ole millään tavalla verrattavissa toisiinsa.
    Ja mikäs juttu toi on että kypärän pintajännitteet poistetaan ekana tekemällä naarmut kypärän pintaan?

    Nämä kypärätestit on saamassa ainakin mun silmissä jo pikkuisen epäuskottavia piirteitä.
    Kun Briteissä testataan kypäriä niin ei edes kerrota kunnolla testimenetelmiä vaan arvostellaan pelkästään tähtien avulla,eikä edes kerrota millä osa-alueella mikäkin kypärä on huono.

    Tulee hivenen epäuskottava olo kun 100€:n ruukut saa enemmän tähtiä kuin 700€:n Arai.
    Eikä edes kerrota miksi.
  13. #13
    Ei niissä mitään pintajännitteitä ole. Syvät naarmut kuoressa voi toki heikentää rakennetta, mutta moisia ei helposti edes tehdä käsin.

    Se on totta, että noita testejä on niin joka lähtöön, että voi valita sellaisen, jonka tulokset sattuu miellyttämään. Äärimmäisen monisyinen asiakin se tietysti on, tämä kypärän suojaavuus. Tavallisella sukankuluttajalla kun ei ole oikein mahdollisuutta ottaa itse tuosta suojaavuudesta selkoa kuin yhdellä tavalla, niin keskittyisin ennemmin istuvuuteen ja käyttöominaisuuksiin, sekä esim. siihen, saako kamppeeseen vaihtovisiireitä ja muita varaosia.

    Tuli juuri pari viikkoa sitten hommattua uusi pipo, nyt 600 erkkiä köyhempi, vaan onpas taas päähinettä moneksi vuodeksi, ja istuu kuin isi äitiin. Edellinen on melkein samanlainen, ja on nyt 5 vuoden käytön jälkeen vähän nuhruinen, mutta yhä aivan käyttökelpoinen, ja joutaa mainiosti kakkospipoksi.
    - Myynnissä: Sivulaukkusarja, Touring-pleksi, Alakate, Rengassarja (kaikki uusia,ajamattomia), sopii DL650A 2012 -
    25.5.12 tuli 40 täyteen ja päätin että nyt saa netissä notkuminen jäädä
  14. #14
    Tämä linkki täällä foorumilla on tainnut aiemmin ollakin, mutta tässä uudestaan: Kypärästandardivertailu.

    Itse pidin kyseistä motorcyclist onlinen artikkelia mielenkiintoisena, ja suosittelen muidenkin lukemaan läpi.
    <p><span style="color: rgb(0, 255, 255);">Hugo:&quot;</span><span style="color: rgb(255, 0, 255);">Aina ei voi voittaa, ei edes joka kerta!</span><span style="color: rgb(0, 255, 255);">&quot;</span></p>
  15. #15
    No jaa, ehkä sitä piilteman kypärää vois sitten käydä kokeilemassa.
    600 euroa en kypärästä maksa missään olosuhteissa, jos kyse on moottoripyöräkypärästä eikä mistään NASAn avaruuskypärästä.
    Jos tommonen euro-raja pitäis laittaa niin mulle se on ihan maksimissaan 150 €. Enempää en viitsi maksaa.
  16. #16
    Juu, eihän sitä tosiaankaan ole pakko pistää kuuttasataa kypärään. Ihan suht laadukkaan voi varmasti saada paljon halvemmallakin.

    Itse painotin ensin istuvuutta ja käyttömukavuutta, sitten kestävyyttä (jonka tiesin hyväksi siitä, että minulla on saman kypärän edellinen versio), sitten osien saantia, ja vasta sitten hintaa. Hinta ja laatu ei mene 100% käsi kädessä, mutta kovin halvalla ei silti saa tästä maasta sitä, mitä edellytän ko. kamppeelta.

    Tulee tuota kuitenkin sen verran paljon pidettyä päässään, etten ole pruukannut sen hankinnassa pihtailla. Jos se kerran viiteen vuoteen kirpaisee, ja ajan siinä välissä ~100 tkm, niin antaa kirpaista.
    - Myynnissä: Sivulaukkusarja, Touring-pleksi, Alakate, Rengassarja (kaikki uusia,ajamattomia), sopii DL650A 2012 -
    25.5.12 tuli 40 täyteen ja päätin että nyt saa netissä notkuminen jäädä
  17. #17
    Alennuksista kannattaa se kypäräkin ostaa.

    Muistaakseni eka Bieffe oli ovh +400e ja maksoikohan se alessa 150e - tosin Bieffeä ei enää merkkinä ole, eikä tuohon saa enää visiirejä tms. mutta taas toisaalta paikallaan oleva (2006 ostettu kypärä, ajossa ollut n. 25tkm) visiiri on yhä OK ja tumman ehdin ostaa kun niitä vielä sai. Maalasin kypärän mattamustaksi viime syksynä. On kakkoskypäränä tällä hetkellä. Testituloksista ei tietoa.

    Arai Condorin ovh oli kai ostohetkellä n. 400e ja siitä maksoin itselleni maksimin, eli 250e. Arai on hiljainen ja istuu loistavasti, mutta visiiri huurtuu helposti ja tuuli pyörteilee kypärän sisällä ikävästi. Hengitysilmanohjain on pakollinen ekaan vikaan, toisen korjaaminen on vaiheessa. Testeissä tosin tämä ns. kallis kypärä sai 2/5 tähteä...

    Costa avokypärän hommasin Motonetistä hintaan n. 50e. Siihen nähden erinomainen istuvuudeltaan, visiiriltään jne. Turvallisuudesta ei tietoa, mutta e hyväksyntä löytyy ja kypärä painaa noin kilon (1150g), joten siinä suhteessa on kahta ensin mainittua (molemmmat jotain 1400g) parempi. Avomalli tosin on aina turvattomampi. Kuski voi olla turvaton mällin jälkeen...

    Valintakysymyksiä. Tällä kaudella on varmaan ollut 65/35 Arai/Costa päässä.



    Retired
  18. #18
    Lainaa (teemu @ Kesä. 07 2009,22:44) kirjoitti
    No jaa, ehkä sitä piilteman kypärää vois sitten käydä kokeilemassa.
    600 euroa en kypärästä maksa missään olosuhteissa, jos kyse on moottoripyöräkypärästä eikä mistään NASAn avaruuskypärästä.
    Jos tommonen euro-raja pitäis laittaa niin mulle se on ihan maksimissaan 150 €. Enempää en viitsi maksaa.
    Miksihän ne kuskit joilla on käytännön kokemusta (monilla jopa kohtuu monta) kypärän kestävyydestä käyttää 400-800eur kuuppia??
    En ainakaan äkkiseltään muista nähneeni lähtöviivalla yhtään sellaista kuskia jolla olisi päässä joku alle 300eur potta.

    Niin, ja hinnat siis normi kotimaisten mopakauppojen hintoja, sitä en tiedä mitä kukin kuski on kypärästään maksanut.
    Ja mainitsemani lähtöviiva koskee tässä tapauksessa suomen cup ja sm sarjan rr-kisojen lähtörivistöjä.

    ...Vanhan sanonnan mukaan: sadan euron päähän, sadan euron kypärä.
    Juu, ja sanonta on vanhempi kuin euroaika, eli aiemmin eri valuutan mukainen...
    ZX-10R + ZX-6RR
  19. #19
    Lainaa (Janne10r @ Kesä. 08 2009,03:39) kirjoitti
    Miksihän ne kuskit joilla on käytännön kokemusta (monilla jopa kohtuu monta) kypärän kestävyydestä käyttää 400-800eur kuuppia??
    En ainakaan äkkiseltään muista nähneeni lähtöviivalla yhtään sellaista kuskia jolla olisi päässä joku alle 300eur potta.

    Niin, ja hinnat siis normi kotimaisten mopakauppojen hintoja, sitä en tiedä mitä kukin kuski on kypärästään maksanut.
    Ja mainitsemani lähtöviiva koskee tässä tapauksessa suomen cup ja sm sarjan rr-kisojen lähtörivistöjä.
    Varmaan osatekijänä on myös kalliiden kuitukypärien keveys ja parempi aerodynamiikka. Ei ole hääviä avopotalla, kuivatulla kurpitsankuorella tai edes mopon umpipotalla 250+ nopeuksissa.
    Niin sitä juuri pitää nyt selvittää, että kuka sanoi minulle ja mitä, että sain sellaisen käsityksen, minkä sanoin käsityksenäni.
  20. #20
    Lainaa (Janne10r @ Kesä. 08 2009,03:39) kirjoitti
    ...Vanhan sanonnan mukaan: sadan euron päähän, sadan euron kypärä.
    Valitettavasti miljoonan euron kypäriä ei ole myynnissä. Kai niitä saisi jos päällystäisi timanteilla, tulisko siitä sitten myös turvallisempi? Eikös timantti ole kaikista kovin aine. *

    Päähän istuva potta on turvallinen. Parilla sadalla saa varmasti ihan yhtä turvallisen, mutta muista ominaisuuksista pitää tinkiä. Keveys, aerodynamiikka, sisustan mukavuus, visiiri ja sen mekanismi, tuuletuksen toimivuus jne jne

    edit:kirovihreet



    ~SV1000N~
  21. #21
    Nämä kypäräjutustelut on kyllä siitä vähän omituisia, että vaikka istuvuudessa, käyttömukavuudessa jne myönnetäänkin olevan eroa, jostain syystä turvallisuuden oletetaan hyväksytyissä malleissa olevan ´vakio´.

    Vertaus autopuolelle:

    jos otetaan markkinoiden pienin ja halvin malli, ja suurin ja kallein malli, näillä ajetaan nokkakolari, ja sinun pitäisi olla jomman kumman näistä puikoissa sillä hetkellä kun rysähtää, niin kummassako mieluummin olisit? Kumpikin auto on tieliikenteeseen hyväksytty.

    On kyllä aivan totta, että turvallisuudesta on vaikea tehdä itse mitään tutkimuksia, harvempaa meistä huvittaa hyppiä pää edellä asfaltille, ja todeta, mitä tapahtuu. Kypärätkin tuppaa menemään hylkyyn siinä vaiheessa, kun niillä on kertaalleen tultu huolella tonttiin. Ja myös testituloksia tuntuu olevan vähintään yhtä monta kuin on testejäkin.

    Silti ei ihan hiemankaan naiivia kuvitella, että muut parametrit kyllä muuttuvat, mutta turvallisuudessa ei olisi mitään eroa. Totta kai siinä on, kuten kaikessa muussakin.

    Euroopassa käytössä oleva turvallisuusnormi on kypärissä todella höveli, mikä tarkoittaa käytännössä sitä, että jos vähänkään on itsellä järkeä nupissa, niin kiertää nuo kaikista halvemmat todella kaukaa. Itse tekisin näin jo heikon istuvuuden takia, jos en muuten, ja seuraavaksi sen takia, että moiset kamppeet saa yleensä hankkia uudestaan vähintään joka toinen kevät, koska niitä ei ole tehty kestämään.

    Ja tämähän ei sitten vieläkään tarkoita sitä, että kallein olisi paras. Vaan ainoastaan sitä, että EU:ssa saa myydä vaarallisen heikkolaatuisia kypäriä laillisesti mp-käyttöön. Hyväksyttyjen joukossa on näin ollen myös turvallisuuden osalta todella sekalaista seurakuntaa, eli se hyväksyntä ei itsessään takaa juuri mitään.
    - Myynnissä: Sivulaukkusarja, Touring-pleksi, Alakate, Rengassarja (kaikki uusia,ajamattomia), sopii DL650A 2012 -
    25.5.12 tuli 40 täyteen ja päätin että nyt saa netissä notkuminen jäädä
  22. #22
    Näin.

    Kyllähän kaikki testit kerta toisensa jälkeen osoittavat että 200e saa turvallisia kypäriä. Ei tämä tarkoita sitä että jokainen 200e kypärä olisi turvallinen, mutta ei sitä ole jokainen 500e kypäräkään.

    En ole lukenut vielä yhtään kypärätestiä jossa turvallisuus olisi ollut verrannollinen hintaan.
    ~SV1000N~
  23. #23
    200 ja 500 välillä ei välttämättä olekaan mitään todella oleellista eroa turvallisuudessa, mutta 200 ja 50 välillä kyllä yleensä on. 500 ja 50 välisestä erosta edes puhumatta. Ja kuten jo todettu, eroa on monessa muussakin asiassa kuin vain turvallisuudessa.
    - Myynnissä: Sivulaukkusarja, Touring-pleksi, Alakate, Rengassarja (kaikki uusia,ajamattomia), sopii DL650A 2012 -
    25.5.12 tuli 40 täyteen ja päätin että nyt saa netissä notkuminen jäädä
  24. #24
    Lainaa (TwinTenox @ Kesä. 08 2009,00:18) kirjoitti
    Arai Condorin ovh oli kai ostohetkellä n. 400e ja siitä maksoin itselleni maksimin, eli 250e. Arai on hiljainen ja istuu loistavasti, mutta visiiri huurtuu helposti ja tuuli pyörteilee kypärän sisällä ikävästi. Hengitysilmanohjain on pakollinen ekaan vikaan, toisen korjaaminen on vaiheessa.
    Huurtumiseen auttaa loistavasti pinlocki joka oli vakiovaruste mun jo edesmenneessä Condorissa. Se vain piti panna paikoilleen.
  25. #25
    Lainaa (JesseW @ Kesä. 08 2009,14:06) kirjoitti
    Huurtumiseen auttaa loistavasti pinlocki joka oli vakiovaruste mun jo edesmenneessä Condorissa. Se vain piti panna paikoilleen.
    Pinlock tuli mukana, mutta ei asennusta, eikä visiirissä ole reikiä valmiina. Opti-Cleanerin huurteenestoaine ja hengitysohjain ajavat saman asian ainakin normaaliolosuhteissa.

    Itse en edes oleta, että tuo 50e avokypärä on yhtä turvallinen, kuin 400e umpikypärä. Toisaalta täsmälleen samaa avokypärää myydään eri nimellä (IXS HX-80) Duellin kuvastossa ja siellä sen hinta on 130e. Tekeekö se nimen muutos ja hinnan nosto toisesta turvallisemman? En usko.



    Retired
  26. #26
    Lainaa (TwinTenox @ Kesä. 08 2009,14:20) kirjoitti
    Pinlock tuli mukana, mutta ei asennusta, eikä visiirissä ole reikiä valmiina.
    Mielenkiintoista, ootkohan saanut väärän visiirin? Vai minä jonkun ekstraversion? Mulla ne löi sen paikalleen jo liikkeessä, nastat oli paikallaan mutta pinlock irti. Kypärän valmistusvuosi oli 2004, eli on tosta jo aikaakin.
  27. #27
    Enpä tiedä, mulle tuli mukaan se Pinlock muttei noita nastoja. Nekin olen kyllä hommannut, mutta sitten loppui mielenkiinto projektiin.
    Retired
  28. #28
    Lainaa (pecha @ Kesä. 08 2009,13:25) kirjoitti
    Nämä kypäräjutustelut on kyllä siitä vähän omituisia, että vaikka istuvuudessa, käyttömukavuudessa jne myönnetäänkin olevan eroa, jostain syystä turvallisuuden oletetaan hyväksytyissä malleissa olevan ´vakio´.
    On se siinä mielessä vakio että aivot luukajuutassa hölskähtävät seinään ja niska sanoo naks ihan samalla lailla, oli potan ulkopinnan materiaali mitä hyvänsä.

    Kuoren huippuhifimateriaalista lienee iloa vain jos pää edellä lentää johonkin terävään kulmaan. Kuinka monessa onnettomuudessa sitten käy näin, ilman että hengenlähtö/halvio on tosiasia jo pelkän äkkipysäyksen takia?
  29. #29
    Lainaa (Talttapää @ Kesä. 08 2009,14:50) kirjoitti
    aivot luukajuutassa hölskähtävät seinään ja niska sanoo naks ihan samalla lailla, oli potan ulkopinnan materiaali mitä hyvänsä.
    Eroa on mm. siinä, miten kovalle iskulle ne aivot siellä luukajuutan sisällä altistuvat. Tätähän mitataan ns. HIC eli ´Head injury coefficient´-arvolla. Kiihtyvyys ja altistusaika piirtyvät kuvaajalle, jolloin saadaan tälle lukema.

    Olennaiset asiat tässä ovat kuoren ja sisuksen rakenne, ja luonnollisesti mm. istuvuus on myös erittäin tärkeää. Aika moni käyttää vähän liian isoa kypärää, mikä ei ainakaan auta tuon suojaavuuden kanssa tippaakaan. Kypärän tulee olla todella napakasti päässä istuva, jotta iskunvaimennus toimii oikein. Kypäriä myyvien liikkeiden henkilökunnan tulisi osata pitää huoli, että koko mitoitetaan oikein. Epäilenpä, ettei joka paikassa tuota osata, ehditä tai jakseta tehdä.
    - Myynnissä: Sivulaukkusarja, Touring-pleksi, Alakate, Rengassarja (kaikki uusia,ajamattomia), sopii DL650A 2012 -
    25.5.12 tuli 40 täyteen ja päätin että nyt saa netissä notkuminen jäädä
  30.  
  31. #30
    Oma on pääni ja mulle aivan sama mitä kisakuskit päässään pitävät.
    Nyt jo hieman vanhasta (karkeasti arvioiden +15 vuotta) ämpärimuovisesta kypärästä rupeaa pehmusteet repsottamaan. Sen takia pitäis uusia kohta.
    IMHO kypärä on hyvä kun se istuu hyvin päähän.
    Hinta on toisarvoinen seikka.
    Elämä on täynnä valintoja. JOS tienaisin ihan ****sti niin toki ajelisin Rukan goret päällä ja +600 € kypärä päässä, tai sit en. Vaan kun en tienaa.
    Pitäiskö olla sitten ajamatta?
Sivu: 1 / 2:sta 12 ViimeinenViimeinen