Hei hei!
Prätkäkuume mulla on ollut jo hemmetin pitkään - oikeastaan kevariajoista lähtien. Viime kesänä oli lainassa vanha vuoden 1988 XJ 900 F, ja se olikin pirun hauska kesä.
Niinkuin monilla meillä kai, on elämän tavoitteet ja haaveet mitä moninaisimpia, ja joskus tuntuu ettei millään tiedä mitä haluaa ja mihin tämän elämän olisi tarkoitus mennä. Minä voin sanoa, että en itsekään tiedä, mikä se suuri lopullinen unelma mulla on.
Mutta yks pieni juttu mulla on aina ollut, ja se on tietenkin se oma moottoripyörä. Tänä kesänä sitten, kaikkien haahuilujen jälkeen, on muu elämä mallillaan, vakituinen kokopäiväinen työ alkaa maanantaina, koti ja muut puitteet on kunnossa... Joten eiköhän ole aika kohta ottaa tämäkin pieni askel eteenpäin.
Niinpä sallin itseni alkaa jo kuolata ja etsiä sitä juuri omaa pyörämallikatrastani jota lähden sitten loppukeväästä tai syksymmällä rahatukku tilillä metsästämään. Samalla ajattelen, että täälläpä .Orgissa saattaisi olla ihmisiä jotka mielikuvitustani ja maailmaani haluaisivat avartaa. Nettimoto on seilattu läpi jo moneen kertaan, mutta maailma on täynnä fillareita ja tästä jos mistä aiheesta puhuminen ja mielipiteiden kuuntelu on hauskaa.
Eli Asiaan:
Mitä fillaria suosittelisitte minulle? Tässäpä vähän avitetta:
Etsin käytettyä pyörää, ja rahaa aion käyttää ehdottomasti korkeintaan 5000e. Ajovarusteet mulla jo viime kesältä löytyy, joten niiden ei tarvitse kuulua summaan, mutta esim. laukkujen kuuluu.
Haluan pyörän, jolla voi tehdä suurimman osan asioista hyvin:
Sen pitäisi olla tarpeeksi kevyt, näppärä ja luotettava jokapäiväisiin työ- ja vapaa-ajan matkoihin, ja toisaalta taas tarpeeksi mukava viikonloppujen pidempiin reissuihin. Viimekesäinen XJ oli siis ehkä hiukkasen kömpelö ja suuri, sillä tuntui vähän hölmöltä lähteä kouluun, töihin tai maitokauppaan.
Edelliskesän ajojen perusteella mulla on todella usein kyytiläisiä mukana, joten ihan katutykkipyörää en haluaisi vaan matkustajallakin pitäisi olla kohtuulliset oltavat. Yhden Porvoonreissun jälkeen kaverini uudehkolla GSX-R:llä oli aivan loppu kyytiläistytön rusennettua hänen kiveksiään tankkia vasten tuntikaudet putkeen ja kahden ihmisen painon jäätyä yhden ihmisen käsien varaan joka jarrutuksessa, eikä kyytiläiselläkään niin erityisen huvittavat olot ollut. XJ:n kyydistä taas nousivat molemmat vallan levollisina ja tyytyväisinä.
Riittävän isot laukut pyörään on oltava saatavissa ainakin suhteellisen helposti. Nautin XJ:n isoissa laukuissa siitä että varakypärä, sadeasu, huomioliivit hanskat pipot ja kaikki kyytiläisen varalta mahtuivat toiseen isoon sivulaukkuun ja toinen sekä tankkilaukku jäivät vapaiksi omille työtavaroille / pikkumatkakamppeille / ostoksille yms. Sen sijaan laukkujen ei ole pakko olla kovat, eli kangasversiotkin käy.
Seksiä ja panssarivaunulla ajoa lukuunottamattahan juuri mikään ei voita sitä että pyörä ulvoo niinkuin taivas repeäisi ja kengänsivut viistävät maata kunnon vapaalla mutkatiellä - tai varmaan radalla samoin. Tämä tarkoittaa sitä että Customit raakaan tämän valikoiman ulkopuolelle. Haluan tarpeeksi kallistusvaraa ja urheilullisuutta että saan joskus pitää hauskaakin
Katteettomat pyörät on hyvännäköisiä, mutta eivät katetut sen rumempia, ja katteita tuli kyllä kiiteltyä, sillä ikävä kyllä jokapäiväisessä ajossa joskus sitä vaan joutuu paahtelemaan tylsiä moottoritiepätkiä. Joten todennäköisesti jonkun verran katettu olisi paras.
Moottoriltaan tulevassa pyörässä toivon luotettavuutta ja kyllä jonkun verran tehojakin. En tarvitse mitään matkaohjusten satojen ja kymmenten päälle hevosvoimia, mutta sanotaanko niin että XJ:n 98hv painavassa pyörässä talttui kyllä jo yhden kesän ajeluilla ja ihan pikkasen luonnetta olisi ollut vielä kiva olla lisää. Silti käyttöpeliä tässä etsitään eikä luotia.
Loppuun vielä hiukan mitä itse olen katsellut: Hyvältä ovat vaikuttaneet esim. Honda CBR 600 F tuolta 90-luvun alkupuolelta eteenpäin (kolmellakin tonnilla näyttäisi saavan ihan nätin näköisiä ja huollettuja kappaleita, joskin jonkin verran ajettuja. Kilometrit eivät niin pelota kylläkään kunhan pyörä on kunnossa.), Kawan ZZR 600, samoin vanhemmissa ZX-6Rissäkin näkyy tuo satula olevan ihan inhimillinen..
Ja näin edespäin. Heitelkää ehdotuksia, kertokaa kokemuksia, linkatkaa jos oon ollu hölmö niin muihin keskusteluihin yms. Ylipäätään ois hieno kuunnella vaikka puolueellisiakin mainostuksia, tai villejä heittoja joihin tutustua - parempi liikaa vaihtoehtoja kuin liian vähän.
Kiitoksia ja toivottavasti heilautellaan etusormia jo syksymmällä vastaan tullessa!
-Aleksi
Suzuki SV650S? Viidellä tonnilla saa jo hyvän ja toimintavarman kamppeen. Ei taatusti jätä kylmäksi. Halpa ja helppo ylläpitää.
Muistutetaan vielä että ostajan markkinat ovata syksyllä/ talvella, tähän vuodenaikaan käytettyjen hinnat ovat hieman liian kuorrutettuja.
Now playing: K7
Suzuki Bandit S-malli yks vaihtoehto? Kiva ajella mutkaa ja matkaa, myös kyytiläisen kanssa.
Hehee, näitähän alkaa tulla samantien, kiitos.
-ahven-, joo, ostohetki todennäköisesti menee aikaisintaan loppukesään tai syksyn puolelle: Vaikka duuni on jo sovittu se kuitenkin alkaa vasta nyt tässä, eikä sitä mistään voi tietää meneekö siellä hyvin ja sopiiko työ ja tekijä toisilleen niin haluan ehdottomasti odotella ja katsella hetken että sujuuko hommat. En halua jäädä prätkälainan ja työttömyyden kanssa raapimaan päätä, että "mitähän tuli tehtyä"![]()
Samaa meinasin juuri suositella. Kannattaa katsella käytettyjen markkinoita ja käydä kokeilemassa sekä 600/650 että 1200/1250 jos vain mahdollista on. Sanoisin reilun yhden kauden kokemuksella, että oma Bandit 600 S kattaa aika monet noista listaamistasi vaatimuksista. Lisää tietoa kyseisistä pyöristä löytyy osoitteesta http://www.suzukibandit.org/.(Burnis @ Kesä. 06 2009,22:39) kirjoitti
Ajossa lainapyörä Yamaha FZS-1000, oman etsiminen käynnissä...
On muuten oikeesti hyvä vaihtoehto!(-ahven- @ Kesä. 06 2009,22:39) kirjoitti
Ei hauskanpitoon aina tarvita tonnikyykkyä ja 180+ tehoja.
Lisään: alkaa muuten se kallis aika olla mennyttä. Saattaapi olla ihan hyvä aika ostaa...
Hessu, vanha mutta hidas ja kankea.
Team Green
Uudemman mallin SV on itselläni kanssa seuraavana ostoslistalla, olisikin jo tallissa jos ei olisi tullut tämä taloudellinen laama ja ilmainen loma. Jos sitä ensi kaudeksi saisi tuo oman pikku lypsyjakkaran myytyä ja päivitettyä isoveljeen(Goofy S @ Kesä. 06 2009,22:55) kirjoitti
Mitä tuohon 5k€ hintaluokkaan tulee niin Sv650 alkaa olla aika optimi, ~600cc rivineloset putoavat automaattisesti pois, ainakin jos hyvän haluaa? Hyosung Cometteja tuolla samalla koneella saa samalla rahalla vielä uudempia ja vähemmän ajettuja mutta Suzuki on kuitenkin Suzuki.
600 Bandit, GSX600/750F ja ehkä vanhemmat RF:t ovat myös oivia valintoja.
Siinä vuodatusta Suzuki-rintamalta, mitenkään muita valmistajia syrjimättä![]()
Now playing: K7
FZS 600 on varmaan yksi ajattelemisen arvoinen. Menee helposti tuohon hintahaarukkaan, on tämän vuosituhannen kampe ja tehoja enemmän kuin esim. noissa SV:ssä ja bandiitissa.
Huono tie, parempi mieli
Osta REXI. Saat kerralla kunnon pyörän loppu elämäkses.![]()
Uudestisyntynyt REXERI Suzuki T-250 -71 Kawasakit: A7 Avanger 350 -71 H1 Mach III (H1B) 500 -73 Z500 -80 ZRX 1200 -04
Mikäs se REXI on?(sikiviki @ Kesä. 07 2009,00:41) kirjoitti
Tutustutaas FZS:ään. Bandiitteja ja varsinkin SVitä on kans tän vuosituhannen puolelta just tohon hintaluokkaan, tosin kun hintaluokka oli 5000 ja alle niin menevät sinne tosi yläpäähän, varsinkin kun laukut ottaa mukaan hommaan.
On muuten hyvännäköinen fillari toi FZS, tykkään! Vaikka on niin "peruspyörä" ku saattaa kuvitella ni tossa ei oo mitään häiritsevää. Classic!
Offtopic, mutta Gladiustako meinasit?(-ahven- @ Kesä. 06 2009,23:31) kirjoitti
Samaa pyörää haaveilen itsekin seuraavaksi![]()
Käyppä testaamassa jossain tuota FZS 600:ta ja Bandittia. Ne voisi hintaluokkka huomioon ottaen olla loistavia vehkeitä.
Muutoin varaosien yms. kannalta kannattanee katsella ennemmin hiukan uudempia vehkeitä, esim juurikin vaikka 2000 luvun puolelta.
Olen pahoillani, mutta sinulle emme saaneet mitattua nopeutta.
Olen omistanut-97 ZX6R:n ja -04 SV:n.Tuo kawa oli aikansa supersportti mutta nykyään sitä voinee kutsua vain sporttouringiksi,minun eka "isomopo" ihan kiva pyörä mutta omaan ajooni ei oikein soveltunut heikon alaväännön takia, mutta kulku puoli oli kunnossa.Parhaimmillaan kawa oli kun piti kierrokset yli 9000rpm.Takalaukku telinettä kyselin eri maahantuojilta mutta ei tuntunut Suomesta löytyvän minkäänlaista.
Tuo SV tuntui ajossa aika "lelulta" kevyt ja vetelä,mutta moottori oli todella hauska tapaus vaikka ei ollut kuin 72hv.
Nurkka pyöritykseen ihan jees.
ps.Mielipiteet ovat kuin p*rseenreijät jokaisella on omansa.
ps.
AR125 * * * * -87
ZX-6R * * * * -97
SV650S * * * -04
VFR 800 VTEC- -02
GSF 1250 SA * -08
VFR 750 F -92
GSF 1250 SA -08
ZX-12R -04
Hayabusa -06
CBR 1100 XX -04
Suzuki VL1500.-98
Harley-Davidson Dyna Low Rider -04
600 Honda Hornet on hyvä peli, sitä saa varttikatteellisenakin (vanhempia vuosimalleja, 2001-2006) jolloin matka-ajokin luonaa mukavammin. Tehoa 98hv...kyytiläinenkin kulkee mukavasti. Kevyt ja helppo käsitellä, nurkka-ajossa parhaimmillaan. Pelaa kuin junan klosetti, ainoana ongelmana tuo hinta; voi olla vaikea saada alta viiden tonnin jos kohtuukilometrejä halajaa.
Tästä lisätietoa + kuvia:
http://www.bikez.com/motorcycles/hon...ornet_2001.php
Nettimotossa näyttää olevan useampia Z750:siä 2004-> malleja tuossa 5000e pintaan, kyllä sieltä joku myyjä sen sillä viidelläkin myy kun menee setelitukkoa heiluttelemaan. Siinä on pyörä joka sliparin kanssa ulvoo kivasti, on vähän enempi vääntöä kuin kusiaisessa ja ominaisuudet sekä tehot riittävät kyllä pitkälle. Itselläni oli tällainen ensimmäisenä 4 sylinterisenä pyöränä ja ei ole kyllä enää paluuta v2 malleihin (muuta kuin kotariin ehkä).
Mä voin kertoo alkuun vähän omaa tarinaani pyörän valinnasta:
Aloitin harrastuksen uudestaan tuossa joitakin vuosia sitten, ja päätin suosituksista viisastuneena hommata n. 600-kuutioisen. No, vertailin eri merkkejä ja malleja, luin internetistä kokemuksia, kävin katsomassa ja koeajamassa jnejnejne.
Sit menin ja ostin ekan vastaantulevan kun se sattui olemaan punainen ja sopuhintainen. Malli oli Yamaha XJ 600. *
Oli tosi hyvä ostos, kyllä. Pääsi hyvin alkuun, pyörä antoi pienet ja isommatkin virheet anteeksi (tai siis aina oli aikaa korjata jos mokaili). Jossain vaiheessa vain tuli se tilanne, että ei enää oikein napannut lähteä lenkille, olisi kaivannut jotain muuta.
No, aina olin haaveillut kyykystä ja meninkin sitten sellaisen koeajamaan. Oli kallis koeajo - kokemuksia joskus kirjoittelinkin tänne. No, elämä hymyili ja kärpäset kopsahtelivat visiiriin (jää iso läiskä, toim.huom.). Sitten alkoi tulla varjopuolia esiin - ranteita pakottaa, polvet kipeytyy, takamus puutuu, suoraa tietä ajaminen on kuin muovilattiaa söis. Voihan sitä tehdä mutta ei siinä oo mitään järkeä. Ja kyytsääminen - kyytiläisiä olisi kyllä tulossa mutta kun ei herran jestas sitä tuskaa kun vuorotellen miettii että putoaako se sieltä ja että tuleeko se niskaan tai niskan yli.
No, totesin että nyt ei oikein tunnu olevan tässä hommassa järkeä. Koska tiukkojen mutkateiden ajaminen kuitenkin oli kivaa, niin ajattelin että pitäähän sitä radalla käydä. Kalliiksi tullut kokeilu #2.
*
*
![]()
No, elämän ironiaa. Kävin sitten tuon ratalenkin jälkeen lenkillä kaverin kanssa ja vaihdettiin pyöriä. Kaverilla sellainen 1000+-naku, ja kas - lenkittelyhän oli taas hauskaa. Mikäs siinä suorassa istuskellessa ja maisemista nautiskellessa ko ei mihinkään pakota. Sitten rupesi oikeasti hiipimään piru kypärän sisään... Tässä vaiheessa lompakkokin sanoi ptruu ja totesi että tallissa on yksi kappaletta pärrä ja sillä hyvä. Mutta silti se jäi kaivelemaan...
Sitten alkuperäiseen kysymykseen: Tällä kokemuksella ei kannata kavahtaa nakua, sillä siihen saa sopivankokoisen pleksin jolla tuuli pysyy pois naamasta. Sen sijaan suosittelisin katsomaan jostain 1000+ -kuutioista kun kerran kokemusta on ja jos vaan jostain tulisi sopuhintainen vastaan. Paaaaaljon kivempi tohon kyytimiseen ja kruisailuun. Ei sillä, kyllä sitä voi kuussatkullakin tehdä, mutta on se leppoisempaa kun on vääntöä.
Yamaha XJ 600 - Suzuki GSX-R 1000 K7 - Triumph Daytona 675 - Triumph Street Triple 765
REXI on ZRX1100/1200. Hieno laite! Mä tiedän koska mulla oli tommonen ennen Harrikkaa.
Mutta Hondan VFR750äffää vois kans saada kohtuu hintaan. Hienon näköinen pyörä ja kestävä tekniikka. Hyvä ajaa rauhallista matkaa ja kovempaa mutkaa.
Joko löydän tien tai teen sen...
-Hannibal-
H-D Road King Custom 2004
Tuo aiemmin mainittu Rexi lienee ZRX 1100 / 1200
Viiden tonnin budjetilla meneepi vissiin aika pitkälti Japanin pyörien suuntaan. Tuollainen V11 Guzzi olisi muuten aika poikaa noihin kriteereihin, jos sellaista sopivaa hulluutta löytyy.
Eiköhän tuollainen katettu Bandiitti tai sitten joku Fazer olisi myös poikaa.
Loppujen lopuksi kannattanee käydä koeajelemassa sopivalta näyttäviä pyöriä, niin tietää sitten mikä hyvältä tuntuu.
Kawasaki Gpz900R '86, ZL1000 Eliminator '87, ZZR1100C '90, Ltd454 '88, KZ440D '75
H#nda CR 250R '96 (viimein valmis)
Aprilia RSV Tuono '03, RS250 '97
ex: Kawasaki Z750 LTD Twin '83, ZZR1400 '09, Aprilia RSV Mille '03, Tuareg 125 '88
Kyllä mä jo tän hintaluokan ostoksia aion koeajaa pitkään ja hartaasti.
Yritän tosiaan välttää just sen että mukaan lähtee ensimmäinen sopivan hintainen mikä sattui kohdalle - niin kuin mulle kävi piikkien kanssa. Ensimmäinen lakkasi toimimasta parin päivän sisällä, toinen vasta kuukauden päästä, molemmat silti susia.![]()
Miltä tuntuisi Honda vfr 750 vm.94-97 saa jo edullisesti 3-4t euroa.
Sillä ajaa mutkat ja matkat. Kaks päällä ja laukut saa.
Alavääntöä löytyy.. 72kw/100hv Täyskatettu. Luotettava peli.
Täyskatettu.
T:Vuosien kokemuksella voin suositella!![]()
zx9r:ssä on jo voimaa.
gsxf on hyvä perus pyörä jossa on laukku valintaa, mutta hieman tehoton ehkä. Joka tapauksessa silläkin kyllä pärjää. On kohtuu urheilullinen. Menee kaupunki ja matka.
Honda cr 125 er5/05, *cb seven fifty/02, *Suzuki sv1000s/04, *cbr 600 f/98, *zx-6r/04, sv1000s/07 gsx-r750/08
m 72 projekti
Niin, GSX-F tykkää kyllä mutkapätkistä eikä ole kaupungissakaan ihan sietämätön. Mun mielestä enemmän tunnelmaa kuin VFR:ssä, jossa kaikki on jotenkin liian vaivatonta.
(Jos kiinnostaa, voisin myydä omani, laita privaa jos kiinnostaa)
Muuten kyllä mut menee tosiaan syksylle, ehkä loppukesälle mut kuitenkin, ei vielä.(sandman72 @ Kesä. 07 2009,15:45) kirjoitti
![]()
Eroz, onko noita Guzzeja jossain olemassa?
EDIT: Näkyihän niitä ihan nettimotossakin pari olevan, ja ihan kohtuuhintaiselta näyttää laite. Se vaan että toi vaikuttaa kyllä aika isolta, just XJ:n kokoluokan masiinalta ja ihan pikkaisen kevyempi ja näppärämpi laite oli vielä hakusessa.
Tuossa nyt menee niin klassisesti halut ristiin sen kanssa mikä ne pystyy toteuttamaan. Pieni ja näppärä kun ei välttämättä ole se paras vaihtoehto 3x laukun ja kyytiläisen kanssa loma-turneella(AJoe @ Kesä. 08 2009,01:00) kirjoitti
Omalla kohdalla kallistuin tuohon reippaampaan runkomitoitukseen, 2000-luvulle piti päästä ja hintalappuakin sai olla max. 5ke. No pienen hakemisen jälkeen viime syksynä sopiva ZR-7S lopulta osui kohille ja sillä mennään
![]()
Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08
Honda CBF siinä yksi vaihtoehto lisää![]()
Omasta puolesta voisin sanoa, että hanki vähintään 1000 kutioinen...
Itse hyppäsin ZX-10:stä CBR 600:een, mutta eihän tuollaisella lelulla voi ajaa ainakaan pidempää matkaa.
Tietenkin jos tykkää p***urallia ajella, niin varmasti sopiva peli...
Vakavasti harkitsin jo kokonaan mopoilusta luopumista ja auton hankkimista...
Nyt sitten vaihdoin FJ 1100 ja taas matka jatkuu...![]()
Ei tartte joka ohitukseen paria pykälää pienemmälle heittää, vääntää vain kahvaa ja autot jää jälkeen...
Honda CBR 1000F -92
Suzuki Gsx 600F - 95
Oon ite kokeillut tuommosta V11 Sporttia ja oli kyllä helkkarin kiva ajaa, vaikka kys. yksilö olikin Moto-Italian toimesta kutitettu. En ole XJ:tä ajanut, mutta veikkaan Guzzin olevan ketterämpi ja nopeampi mutkateillä. Näyttää isolta kuvissa, mutta ei se mikään möhkäle ole.(AJoe @ Kesä. 08 2009,01:00) kirjoitti
Joko löydän tien tai teen sen...
-Hannibal-
H-D Road King Custom 2004
Niin, kai se vähän stydimpi laitos on massaltaan ja valitettavasti useimmiten myös hinnaltaan, mutta kyllä sen pitäisi taipua pienemmässäkin ajossa.(AJoe @ Kesä. 08 2009,01:00) kirjoitti
Tuota GSXF:n suosiota en voi kyllä ymmärtää ellei koe jotakin perversiota ylensyöneitä kimalaisia kohtaan(ei voi mitään, siltä se mulle näyttää)
Kyllä jokin tuollainen varttikatteella varustettu naku tai muu matkasportti vaikuttaisi jotenkin passelilta. En olisi uskonut että Hondaa jaksaisin mainostaa, mutta nuo vuosituhannen vaihteen (ja vähän aikaisemmatkin kait) VFR:t voitti silloin aikanaan säännöllisesti sporttouringtestejä maailmalla, kun sellaisella kuulemma tekee mitä vaan.
Kawasaki Gpz900R '86, ZL1000 Eliminator '87, ZZR1100C '90, Ltd454 '88, KZ440D '75
H#nda CR 250R '96 (viimein valmis)
Aprilia RSV Tuono '03, RS250 '97
ex: Kawasaki Z750 LTD Twin '83, ZZR1400 '09, Aprilia RSV Mille '03, Tuareg 125 '88