Jarrukeskusteluja oli monia, mutta ei ihan tälläistä. Aloitan siis uuden aiheen ja kirjoitan samalla ensimmäisen viestini tälle foorumille. *
Pyöränä FZR600 Genesis -89.
Etujarrulevyjen ulkokehät "heiluvat" selvästi sivulta sivulle. Liike ei ole montaa milliä, mutta kuitenkin sellainen, että kolisevat hitaassa ajossa.
En ole perehtynyt, kuinka ulkokehä on kiinni sisäkehässä? Ihan kuin olisi löysällä tms.
Etujarrut kyllä toimivat, mutta kahva menee kovalla puristamisella pohjaan.
En ole vielä ehtinyt etupäätä tutkimaan, mutta ovatkohan jarrupalat finaalissa? Jarrunesteet ajattelin vaihtaa joka tapauksessa, kun vain aikaa remontille löytyy. Pyörä saa nyt seisoskella siihen saakka.
Takajarru toimii kuten pitääkin, eikä levyn heilumista esiinny.
Siinä on "kelluvat jarrulevyt" eli pitäisi olla aivan normaalia.
AR125 * * * * -87
ZX-6R * * * * -97
SV650S * * * -04
VFR 800 VTEC- -02
GSF 1250 SA * -08
VFR 750 F -92
GSF 1250 SA -08
ZX-12R -04
Hayabusa -06
CBR 1100 XX -04
Suzuki VL1500.-98
Harley-Davidson Dyna Low Rider -04
jarrulevyjen ulompi kehä kelluu ihan tarkotuksella. estää kai kovassa käytössä vääntymisen lämmön takia kun on "irrallaan" sisemmästä kehästä. en o kauheesti perehtyny kuten mahtavasta selityksestä huomaa, mutta mullakin vähän kolisee ku työntää kuoppien yli.
en välitä ja hyvin pelaa![]()
Jos ne heiluvat niin ole onnellinen koska yleensä siinä käy toisinpäin eli ne sisä- ja ulkokehän välissä olevat holkit
jumittuvat kun sinne väliin menee jarrupölyä ym. shittiä ja yleensä siinä käy sen jälkeen niin että jarrut alkavat ravistamaan.
Jos kahva menee kovalla puristamisella pohjaan niin katso tosiaan ensiksi jarrupalat ja sitten jos on ikivanhat kumiset jarruletkut
niin ne kiireenvilkkaa vaihtoon ja mielellään metallipunosletkut tilalle ihan vaikka pelkästään pidemmän käyttöiän puolesta eivätkä pullistele.
Myös jarrulevyjen paksuus kannattaa tarkistaa ettei ole jo minimien alle.
Jos nuo ei auta niin kannattaa vaihtaa vaikka etupääjarrusylinteriin korjaussarja eli tulee uudet sisuskalut eli se mäntä mikä painaa nestettä säiliöstä letkuihin ym. hilut eikä pitäsi olla kallis sarja.
Jos nuo kaikki yllämainitut ei auta kahvan painumiseen niin sitten melkein pitäis vaihtaa joko uusi tai tehokkaampi etupääjarrusylinteri.
Suzuki GSX-R750 -88 -> Suzuki GSX750F -92 -> Suzuki GSX-R1100 -93 -> Suzuki TL1000R -99 -> Aprilia RSV1000R -04 -> Triumph 1050 Speed Triple -06 + Suzuki GSX-R1000 -03 (kilvetön ratalelu)-> Suzuki GSX 1300R Hayabusa -06 -> Suzuki GSX1100F -93
Jos täydelliseen jarruremppaan ryhtyy, niin letkut vaihtoon ja siis kuten mainittua teräspunosletkuihin. Luultavasti halvemmat kuin alkuperäiset kumiletkut, mutta paremmat. Tsekkaa jarrulevyjen paksuus ja myös jarrusatulan mäntien kumitiivisteet. Pääsylinteriin myy ainakin Storm-motor korjaussarjaa. Nämä tein muinoin -92 VFR:ään ja jarruista tuli huomattavsti paremmat ja tunnokkaammat. Levyjen kolina on, kuten muutkin ovat maininneet, normaalia.
Joko löydän tien tai teen sen...
-Hannibal-
H-D Road King Custom 2004
Mulla oli triplessä sellanen onkelma, että jarrulevyjen ulkokehässä oli sivuttais- ja pyöränsuuntaista klappia. Kiinnitysholkeissa oli varmaan 3mm edestakainen liike, joka pidemmän päälle tietyssä nopeudessa ravisteli pyörän etupäätä häiritsevästi.
Nyt on sitten uuet levyt ja jarrupalat vaihettu, meinaan eroa kuin päivällä ja yöllä. Katsii varmaan varmistaa tuo asia, ennen kuin lähtee ostamaan kalliita jarrulevyjä![]()
Sen verran täytyy ottaa, ettei pelota aijaa.
Helpottavia vastauksia.
Olin jo aivan varma, että joudun ostamaan pari kappaletta jarrulevyjä á 200e.
Toki saattaa olla edelleen levyjen hankinta edessä. Täytyy varmaan ensin hommata tuo korjausopas, josta selvinnee ainakin jarrulevyjen minimipaksuudet ja mahdollisesti muuta mukavaa iltaluettavaa.
Jos tuohon täytyy jarrupalat uusia, saanko palat jostain muualta edullisemmin kuin Stormilta? Siis pätevät palat, kyse on kuitenkin jarruista. Näytti Stormilla maksavan 23€/pari.
Hinta ja kalleus nyt tietty on hyvin henkilökohtainen asia, mutta onko tuo nyt niin paha hinta mopon melkeinpä tärkeimmästä osasta?
<p>2002-2014</p>
Ei ole paha hinta, koska oma henki tosiaan kyseessä.
Ajattelin vain, että onko Storm-Motor kannattavin paikka ostaa palat, kun etsin laadukasta tavaraa suht edullisesti?
Kannataa vertailla hieman hintoja ja muita tietoja. Esim jarrupaloja on monia erilaisia. Hieman eri käyttötarkoituksiin tarkoitettu (näin olen ainakin ymmärtänyt).(viliwee @ Kesä. 06 2009,17:28) kirjoitti
Mielipiteeni vain omiani, eikä minua kiinnosta mitä muut niistä ajattelee. Tietoisesti en kuitenkaa loukkaa ketään tai mitään.
Yamaha FJR 1300A -08
Eilen pääsin hieman tutkimaan pyörää.
-Jarruletkut oli metallipunoksiset
-Jarrulevyjen minimipaksuutta en tiedä, mutta levyt ovat noin 5mm paksut
-Jarrupaloissa pintaa 3-4mm
Viikonloppuna vaihdan jarrunesteet, ja samalla katson miltä satuloiden männät näyttävät.
Törmäsin tänään uuteen jarruongelmaan.
Jarrunesteitä vaihtaessa huomasin, että toisen jarrusatulan ilmausruuvi ei mene kunnolla kiinni, koska ilmausruuvin kierteet pilalla.
Mistähän saisi näin vanhaan pyörään uuden ilmausruuvin? Jäi koeajolenkki väliin, kun nesteet valuu ruuvin kautta pihalle.
Lisäksi ilmaamisesta:
Miten tuo homma tehdään oikein. Minulta löytyy muoviletku, jonka laitoin/laitan ilmausruuvin päähän. Sitten pumppasin, jätin kahvan pohjaan, avasin ilmausruuvia, päästin nestettä+ilmaa, suljin ruuvin ja vapautin kahvan. Tätä useita kertoja peräkkäin välillä nestettä lisäten. Tuntui, että nestettä tuli todella hitaasti, vaikka kuinka pumppasi ennen kuin jätti kahvan pohjaan ja avasi ruuvin.
Itse hommasin Biltemasta sellaisen ilmausletkun, jossa on takaiskuventtiili => voi jättää ilmausnipan auki ja kaffasta sen kuin pumppailee uusia nesteitä letkuun. Samaten havaitsin hyödylliseksi nostaa tuon pullon sen verran ylös että ilmakuplat nousee tuossa poistoletkussa ja näin jos tuo jostain syystä imaiseekin takaisin, menee systeemiin nestettä eikä juuri poistuneita ilmakuplia. Ja ilmausta on myös helpottanut jos olen jättänyt ilmausnipan silleen vain hollilleen, siis ei kokonaan auki ja näin järjestelmään kahvalla tehty paine vasta painaa sitä nestettä kuplineen sieltä pois(viliwee @ Kesä. 15 2009,00:04) kirjoitti
![]()
Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08
Tossa yks helppo tapa:(viliwee @ Kesä. 15 2009,00:04) kirjoitti
http://www.moottoripyora.org/cgi-bin....3;st=70
"Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."