Tulokset 1:stä 10:een 10:sta
  1. #1
    En tiedä onko kaikilla japsimerkeillä maahantuojan toiminta samanlaista, mutta ainakaan Hondan systeemiä ei voi paljon kehua. Tänä vuonna jo kahteen kertaan tarvinnu odotella kesken ajokauden melkein 3 viikkoa osia ja kummallisinta nykyaikana on se että kun osat on tilattu niin ei vieläkään saa mitään arviota toimitusajasta. Eli jos ei löydy Suomesta niin sitte vaan odotellaan kunnes ne sattuu tulemaan ja mitään palautetta osien tilaukseen ei kuulemma saa, että löytyykö ne Euroopasta vai tuleeko Japanista vai aletaanko osia vasta tekemään. RM-Heinon kautta siis osia tilailtu ja kyselty toimitusaikoja ja heidän mukaan maahantuojalta ei mitään tietoa saa..
    Toisella kertaa jo googlailin ja soitin yhteen Hollantilaiseen firmaan joka myy Hondan alkuperäisosia jos niillä olis osia hyllyssä kun sylettää toi odottelu kesken kauden. Hollannin firmassa kaveri katto 2 minuutin puhelun aikana järjestelmästään että ei löydy omasta varastosta, mutta Euroopan varastossa on ja saa osat Hollantiin 3-4:ssä päivässä ja siitä 2 päivää niin on suomessa. Toki olis maksanu pari kymppiä enempi kun tulee UPSilla kotia, mutta se on pieni hinta siitä että pääsee lomaviikolla ajelemaan.
    Esimerkkinä vaan esim. bmw:n osien toimituksesta sai toimitusajan parin tunnin päästä kun oli tilattu, kun pari vuotta sitte tilailin Pegasoon bemarin osia.
    Omasta mielestä on aika kummallista toimintaa nykypäivänä noinkin isolta merkiltä ja maahantuojalta kun luulis että edes tilauksen tehtyä sais jotain palautetta mistä se lähetetään.
    Onneks on nykyään netti ja ebay niin ei tartte kotimaisen maahantuojan palvelusta olla riippuvainen ja en aio jatkossa Suomesta tilata mitään.
  2. #2
    Lainaa Genesis750 kirjoitti Katso viesti
    En tiedä onko kaikilla japsimerkeillä maahantuojan toiminta samanlaista, mutta ainakaan Hondan systeemiä ei voi paljon kehua. Tänä vuonna jo kahteen kertaan tarvinnu odotella kesken ajokauden melkein 3 viikkoa osia ja kummallisinta nykyaikana on se että kun osat on tilattu niin ei vieläkään saa mitään arviota toimitusajasta. Eli jos ei löydy Suomesta niin sitte vaan odotellaan kunnes ne sattuu tulemaan ja mitään palautetta osien tilaukseen ei kuulemma saa, että löytyykö ne Euroopasta vai tuleeko Japanista vai aletaanko osia vasta tekemään. RM-Heinon kautta siis osia tilailtu ja kyselty toimitusaikoja ja heidän mukaan maahantuojalta ei mitään tietoa saa..
    Koska puhut Hondasta, oletan että olet asioinut Lahden RM-Heinolla. Sama laulu oli omalla kohdalla, kun heiltä ostettuun pyörään oli tilauksessa maahantuojalta alkuperäinen takalaukku. "Ei sieltä maahantuojalta mitään tietoa saa"... Olin tylsä ihminen ja lähetin suoraan Sumekolle sähköpostia, osoitteen poimin julkisilta webbisivuilta. Ja kas kummaa, sieltä tuli päivässä pahoittelut viivästyksestä toimituksessa, ajantasainen tieto siitä koska tavaraa saadaan ja milloin se oletettavasti on perillä Heinolla. Eli ainakin minun tapauksessani homma kusi nimenomaan siihen, että Heinon myyjä ei jaksanut vaivautua kysymään maahantuojalta mitään.
  3. #3
    mistäköhän osista oli kyse
  4. #4
    Vastaavia kokemuksia on ollut, hyllyssä ei mitään ja toimitusajat kaikkea mahdollista reilun viikon ja useamman kuukauden väliltä. Nykyään toimintamalli on se että jos kysyttäessä ei ko. osaa löydy hyllystä niin tilaamaankaan ei tarvitse ryhtyä, sen voin tehdä aivan hyvin itsekin. Eikä tarvitse tilattua osaa lähteä liikkeestä hakemaan kun posti tai kuriiri tuo kotiovelle. Henkilökohtaisesti tällä on merkitystä koska lähimpiin liikkeisiin on matkaa vähintään n.40 km per suunta.

    Hondan osat tuleva nykyään pääsääntöisesti kahdesta paikasta, joko täältä http://www.lingshondaparts.com/?jssC...alogue_M01.php tai täältä https://www.davidsilverspares.co.uk/home/.

    Molemmilla toimitusajat kolmesta päivästä viikkoon, riippuu vähän tavaran koosta mutta pikkutavaraa tilatessa DSS on halvempi toimituskuluiltaan. Tilatessa ei tosin kerrota kuin toimituksen maksimihinta mutta käytännössä pikkupakettien tai kirjeiden toimitus on ollut 3-5£. Ja homma toimii kuin junan vessa.

    Hintaero ei aina Suomen hintoihin ole kovin suuri mutta kuitenkin aina jonkinlainen brittien eduksi, tärkeintä on että tavaraa on saatavilla.

    Vielä pieni lisäys:

    Viimeinen omakohtainen kokemus Hondan varaosatilanteesta Suomessa aiheutti jokin asteisen hämmästyksen ja kummastuksen tunteen. Kyse ei ollut ihmeellisemmästä osasta kuin Deauvillen termostaatista. Kyselin muutamasta lähistön huoltoliikkeestä, kellään ei ollut varastossa. Eikä siinä vielä kaikki, jokaisesta yrityksestä kerrottiin yhtäpitävästi ettei maahantuojallakaan ole osaa varastossa, mikä on vähintäänkin hämmästyttävää, vaan menee ulkomaantilaukseen. Toimitusaika noin 2-3 viikkoa.
    No, sähköpostikysely DSS:lle missä ajassa saavat osan Suomeen. Vastaus oli että 3vrk joka pitikin paikkansa.
    Tämän kokemuksen jälkeen en lainkaan ihmettele miksi Suomessa mp-varaosakaupalla menee huonosti.
    Viimeksi muokannut: Patukka; 18.06.2014 klo 10:46.
  5. #5
    Nitrous:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Mar 2004
    Järvenpää
    MotOrg ry jäsen
    Melkein epäilisin että ongelma on siellä jälleenmyyjässä, ei maahantuojassa. Itse olen vähän erikoisemmatkin osat saanu Hondaan n. viikon toimitusajalla. Esim keulaa kun kellään ei ole hyllyssä niin tilaustavaraksihan semmonen menee.
    Superbike #7
  6. #6
    Jos pyörämerkkien valmistajat, maahantuojat ja jälleenmyyjät oikeasti haluaisi, niin toimitusajat saa selville sekunnin tarkkuudeella (olettamuksena, että kuljetusketju toimii, ei lakkoja, onnettomuuksia, rekan kaatumusia yms).
    Jossain on vaan iso asenne/byrokratiatulppa. Se ei paljoa pikkukaupungin varaosamyyjää naurata, kun maahantuoja levittelee käsiä ja sanoo "ei me tiedetä".

    Kun olin autopuolella, niin törmäsin tuohon ongelmaan useasti. Varsinkin, kun oli kyse uutuusmallista ja esim. joka hemmettin tuutussa mainostetuista lisävarusteista. Oli hieno fiilis olla varaosamyyjänä, kun automyyjä tuli asiakkaan kanssa kysymään jotain lisävarustetta uuteen automalliin ja varaosatiskin vieressä oli iso mainos saman auton lisavarusteista. Hetken tutkailun jälkeen (kompuutterin näpytys, pari emailia ja lopuksi puhelu maahantuojan varustepuolelle) tuotti vastauksen: toimitusaika tuntematon! ! !
    Siivä vaiheessa teki mieli repiä ne mainokset alas ja ampua jokainen mainospelle, joka mainostaa "Ei oota".
    Selitä siinä sitten asikastyytyväisyysseurannassa maahantuojalle, kun oman liikkeen lisävarustepuolen pisteet on laskenut yli kaksi! ! !
  7. #7
    Ei maahantuojat ala tilaamaan muutaman euron/kympin osia erikseen. Kustannustehokkuuden (vs. asiakkaan maksama hinta) vuoksi osa tilauksista joutuu toimitusjono-tilaan kunnes minimirahtierä on kasassa. Minimi erä ei välttämättä täyty joka viikko kun nää meidän "volyymit" on rajalliset...
    Jos tavaraa ei löydy suomesta, eikä tietoa euroopan keskusvaraston saldoista/saatavuudesta haluta asiakkaalle antaa (=varaosamyyjä ei "viitsi" sitä hankkia), kannattaa osat tilata suoraan suuremmilta markkina-alueilta (UK, GER, IT, USA).
    MAD (mean absolute deviation)
  8. #8
    Jännästi toisella merkillä tulee ne muutaman euron tai harvinaisemmatkin osat suomeen ripeästi, aikataulu on tiedossa, ja taisipa tehtaan varaston saldon nähdä jo tiskiltä tilausta tehdessä...

    Samalta tiskiltä hondan osien tilaaminen, ja varsinkin niiden odottaminen, oli paljon jännempää...
  9. #9
    Lainaa Motoristorante kirjoitti Katso viesti
    Ei maahantuojat ala tilaamaan muutaman euron/kympin osia erikseen. Kustannustehokkuuden (vs. asiakkaan maksama hinta) vuoksi osa tilauksista joutuu toimitusjono-tilaan kunnes minimirahtierä on kasassa. Minimi erä ei välttämättä täyty joka viikko kun nää meidän "volyymit" on rajalliset...
    Jos tavaraa ei löydy suomesta, eikä tietoa euroopan keskusvaraston saldoista/saatavuudesta haluta asiakkaalle antaa (=varaosamyyjä ei "viitsi" sitä hankkia), kannattaa osat tilata suoraan suuremmilta markkina-alueilta (UK, GER, IT, USA).
    Tämä on erittäin hyvin tiedossa, toivottavasti jälleenmyyjät / maahantuojat tiedostavat myös sen että menetetty asiakas ei tuo taloon rahaa. Ei ehkä enää koskaan.
    Kun asioista tehdään tarpeeksi vaikeita niin ihminen ryhtyy etsimään vaihtoehtoja, vaikkapa varaosien hankinnan suhteen. Ja kun uusi toimintatapa on löydetty ja todettu toimivaksi, kuten esimerkiksi minun tapauksessani, on paikallisten toimijoiden peli siltä osin lopullisesti pelattu.
    Tilanne ei ole hyvä kansantalouden ja paikallisten yritysten näkökulmasta mutta minkäs teet, monessa tapauksessa ovat itse ajaneet tilanteen sellaiseksi kuin se nykyään on.
  10.  
  11. #10
    Eipä se aina maahantuojastakaan ole kiinni. Välistä saattaa toimituspuolikin kusta lähettämisen kanssa. 1-2vko helposti menee perus osissa, jos ei Suomessa, eikä päävarastolla ole (Hondan autopuolen infoa nyt).
    Honda SLR 650 10.2016- [ 100km]
    Honda CBR 1100 XX 3.2014- 5.2015 [7000km]
    Suzuki GSX-R1000 2.2013- 3.2014 [6000km]
    Kawasaki ZR-7S 4.2012- 2.2013 [11050km]
    Kawasaki ZXR750J 7.2011- 4.2012 [5535km]