Kysymyksen asettelu oli melko äärimmäinen, mutta vastataan nyt sit siihen mitä kysyttiin...(tonppa @ Kesä. 04 2009,00:35) kirjoitti
Ei pyörästä kuulu mahdollisimman kova ääni tulla, mutta sopivasti kuitenkin...
Muut liikenteessä kulkijat huomaa paremmin, elukat kuulee paremmin, muksut kuulee ajoneuvon lähestyvän, ite kuulee onko se edes käynnissä jne.
Ja kyllä nykyään tuntuu, että se mahdollisimman kova ääni tulee jostakin muista kuin kustomeista.
Ei auta poru eikä selite, kun käyntiin lähtee Homelite
Bitit on pc:stä...
Menepä liikkeeseen kuuntelemaan uuden 2009 harrikan "ääntä". E4-asetuksen mukaiset putket puputtavat suurinpiirtein kuin pappa tuntsa olisi vieressä käymässä. Ei suorilla putkilla äänen kovuutta kaikki suinkaan hae vaan sitä hyvältä kuulostavaa V-koneen lotkotusta.(tonppa @ Kesä. 04 2009,00:35) kirjoitti
Kysymykseen vastauksena, itse vaihdatin putket että pääsin eroon siitä säälittävästä direktiivi-pörinästä, äänenvoimakkuuskin kasvoi samalla, mutta se ei ollut *ensisijainen tarkoitus vaan V-koneen originaali soundi.
Sitten kun E5-asetus tulee pakoputkiin niin harrikastakaan ei enää tiedä konetta koskettamatta onko se käynnissä vai ei.
Tuskinpa Kansas Cityssäkään ovat rakentajat tarkoittaneet pyörien hengittävän ja soundaavan niin, kuin ne EU:ssa pakotetaan tekemään.
Omassa pyörässä on ihan vakiopytty, samoin miehen. Sillä oli kyllä välillä joku toinen putki, jota se kutsui mökäränniksi, mutta ei sekään kyllä kovin kovaääninen ole (istuin silloin vielä kyydissä, joten tiedän mistä puhun). Mies kuitenkin vaihtoi vakioon, koska putki oli mielestään liian meluisa.
Mulle henk. koht. on tärkiää, että pyörä on hiljainen. Mulla on ollut tinnitus jo kahdeksisen vuotta, joten arvostan meluttomuutta noin yleensä. Jotenkin tuntuu, että tuon tinnituksen alkamisen jälkeen korvat on ollut muutenkin herkemmät kaikenlaisille äänille.
Honda XL600V Transalp
Jotkut tahtoo rahaa
jotkut tahtoo valtaa
mä en tahdo muuta kuin
dingdong-kellon
dingdong-kellon
soittaa saa
pimpeli pom
Siellä missä on ääntä niin on tehoakin. Eikös tämä pitäisi olla jo kaikkien amisten ja tuningterojen tiedossa
!?!
Mitä hiljaisempi sen parempi on oma mielipide.
Nauru nuorentaa, rakkaus kaunistaa.
Lady, Sexy Lady.
Mulle tulee aina iloinen hymy naamalle kun pistän twinin aamuisin murisemaan parkkihallissa. Tällä perusteella väitän saavani jonkinlaista onnellisuutta siitä mörinästä joten en mä halua sen ihan ompelukoneeltakaan kuulostavan![]()
Vaikka kuinka asiaa funtsii niin tätä harrastusta on aika vaikea perustella järkisyin. Miksi ei siis voisi hyväksyä myös ne ei-niin-järkevät asiat myös perusteeksi? Jokainen saa silloin hankkia ne hyvät fiiliksensä niistä asioista mistä itse pitää. Piruako nyt jokaisen ulkopuolisen tarvitsee kaikkea aina ymmärtää toisen mieltymyksistä.
ps. Tietysti turhan ison haitan tuottaminen naapurustolle on melkoisen moukkamaista urpoilua joten joku kohtuus on syytä pitää mökäränneissäkin.
Nuorten naisten päät kääntyy katsomaan ja pikkupöksyt kostuu kun miehekkään murinan säestämänä hurauttaa kaupungilla ohitse![]()
Z 750
Ostetaanko se mölyävä ylihinnoiteltu tarvikeäänenvaimennin muita varten (muiden harmiksi) vai omaksi iloksi?
Harkitsen k8 busan ostamista ja siihen haluan tarvikevaimentime(t/n). En äänien vuoksi, (saisi olla mahdollisimman hiljainen), vaan sen takia että orkkikset ovat yllättävän painavat. Jos pyörän painosta saa tarvikeputkilla 10-15kg pois niin se on jo tuhlatun rahan arvoista..Ja busan orkkisputket ovat rumatkin. Teholisäys on pelkällä vaimentimen vaihdolla monesti niin marginaalinen, että jos sieltä jotain tulee niin se on sitten vaan plussaa
Valitettavasti myö ollaan jo eellä!
0.25kW sähköpyörä - kyllä lähtee!
Niinpä, joka paikkaan ne naiset on tuppaamassa, jääkiekko, jalkapallo, nyrkkeily, armeija, ym. ym.(juhani_palmu @ Kesä. 04 2009,14:13) kirjoitti
Ei meillä miesparoilla ole enään mitään omia juttuja![]()
Et siis pääse sillä hiukkaskiihdyttimellä 120km/h sallittua maksiminopeutta ja kiihdytä siihen riittävän ripeästi, ellet kevennä laitetta ensin.(jyk4 @ Kesä. 05 2009,16:51) kirjoitti
Tämä nyt on, ei vähiten busan ollessa kyseessä, ehkä huonoin veruke huilujen vaihtamiselle tähän asti. Itse vaihdoin huilut ihan rehellisesti sen takia, että pyörässä pitää olla pyörän äänet ja ompelukoneessa sitten omansa.
Ai niin ja vastaus; omaksi iloksi ja turvaksihan ne ostetaan.
Triumph Thunderbird 1700 -10
Yamaha FJR 1300 -13
Suzuki "SolluSuitsa" PV 50 -86
Mutta naisten pierut onkin sellaisia imeliä vinkaisuja!!! Ei siitä oo sitä aitoa fiilistä.(Lilja @ Kesä. 04 2009,15:02) kirjoitti
HD flhtcui, Trapper XL400 irs, Sea-Doo RXP215 ym...
------------------------------------------------------
--en ole latomaalari--
(juhani_palmu @ Kesä. 05 2009,17:54) kirjoitti
Repesin.. Sun naisella kuulostaa olevan vääränlainen ruokavalio..
Mut ettei mee ihan ooteeksi, niin ai että se kuulostaa komealta kun buell hörähtää käyntiin tai joku kiihdyttää ihan täysiä rivineloskyykyllä. Usein tulee itsekin kiihdyteltyä ihan vaan siitä ilosta, että pyörästä lähtee vähän enemmän ääntä, vaikkei se mun pyörän ääni olekaan verrattavissa noihin kahteen ensiksi mainittuun. Normikierroksilla oma pyörä on liian hiljainen, autoilijat kun ei jaksa katsella ympärilleen niin oman turvallisuuden kannalta olis parempi, että ne kuulis moottoripyörän.
Sinisiä kirjaimia --> Harmaita kirjaimia
Honda CBR600RR -08 --> Honda CRF250L -13
Matala bassopieru vastaa hyvin avaraputkisen v2n aanta kun taas kimea vinkaisu on 600 4-cyl. Molempia voi saadella pakoputkella.
The point is not to die for your country but to make the other bugger die for his...
En nyt haluaisi ihan liikaa elaboroida tätä juttua, mutta pakko sanoa vielä seuraava: kasvissyöntiä pidempään harjoittaneena henkilönä voin taata, että pavuilla pitäisi lähteä molemmilta sukupuolilta ihan kunnon saundit.(juhani_palmu @ Kesä. 05 2009,17:54) kirjoitti
Jääköön tämä keskustelu osaltani tähänOon sen verran kova pissikakkahuumorin ystävä, että parempi vaan olla hiljaa, ettei tätäkin ketjua siirrettäis paskanjauhantaan...
Honda XL600V Transalp
Jotkut tahtoo rahaa
jotkut tahtoo valtaa
mä en tahdo muuta kuin
dingdong-kellon
dingdong-kellon
soittaa saa
pimpeli pom
onhan se ihan hyvä juttu jos sitä ääntä lähtee, mutta käännettäessä tuppi nurin pitäis myös tapahtua jotain... ... ...
Sitten kun markkinoille tulee täysin äänetön pyörä, ostan sen heti. Torvea voi soittaa, jos sattuu tarvitsemaan ääntä.
Joskus 15v kaverit meuhkas suu vaahdossa mopon tehareista. Mun mielestä sen vois jättää siihen ikävaiheeseen, samoin kadulle räkimisen ja ostareilla maleksimisen. Tieliikenteessä mökääminen on turhaa kiusantekoa, kilpurit ja ratapyörät ovat sitten asia erikseen.
Loud pipes make a lot of noise.
Ehkä itse ilmaisisin asian hieman vähemmän kärkevästi, mutta joo, en mäkään sellaista tajutonta mökää ihan hirveästi arvosta. tää voi tosiaan johtua tuosta korvavammasta, josta aikaisemmin mainitsin tässä ketjussa, ja semmoisesta yleisestä meluherkkyydestä, joka on vaivannu mua ihan lapsesta asti.(Pectusfortuna @ Kesä. 06 2009,13:04) kirjoitti
Oon lukenut joskus sellaisia tutkimuksia, missä on kerrottu melusaasteen vaikutuksesta ihmiseen. Melu aiheuttaa stressia ja esim. huonontaa unen laatua. Allekirjoitan itse tämän, sillä esim. mökillä sekä tulevassa kodissani böndellä nukun huomattavasti paremmin.
E. puuttuvat sanat paikoilleen.
Honda XL600V Transalp
Jotkut tahtoo rahaa
jotkut tahtoo valtaa
mä en tahdo muuta kuin
dingdong-kellon
dingdong-kellon
soittaa saa
pimpeli pom
Onhan se totta, että meluisassa ympäristössä nukkuminen voi olla hankalaa, ennen kuin meluun tottuu. Usein saa lukea sanomalehtien yleisönosastoilla kirjoituksia, joissa valitetaan mölystä. Eikö oma järki sano sen vertaa, että jos melu häiritsee, niin kannattaako sinne kaupungin meluun tunkea asumaan? Asuin itse seitsemän vuotta Turun keskustassa erään vilkkaimmin liikennöidyn kadun varrella. Melu oli välillä melkoista bussiliikenteen(ei Busaliikenteen(Lilja @ Kesä. 06 2009,13:14) kirjoitti
) takia, mutta hyvin nukuin yöni, enkä aina ollut edes kännissä.
![]()
Joko löydän tien tai teen sen...
-Hannibal-
H-D Road King Custom 2004
^ Myös meluilla on eroa. Armeijassa metsäkeikalla nukuin sikeästi tykkien jylistessä ympärillä. Sirkkelin ulina samoilla desibeleillä valvottaisi varmasti.
Durty Nelly's Boys
Muistaakseni siinä tutkimuksessa oli pointtina se, että tietty melutaso nostaa stressihormoonien määrää, ei niinkään se, että joku yksittäinen ääni, tai esim. liikenteen melu valvottais an sich. Jotain sellaista.(SenioRR @ Kesä. 06 2009,13:22) kirjoitti
OT: Musta kaupunkiin muuttaminen ei välttämättä aina oo valinta, monella se on pakkotilanne esim töiden taikka opiskelujen takia. Itte oon sinä onnellisessa asemassa, että mulla sekä miehellä on sellainen työ, että voidaan asua missä halutaan.![]()
Honda XL600V Transalp
Jotkut tahtoo rahaa
jotkut tahtoo valtaa
mä en tahdo muuta kuin
dingdong-kellon
dingdong-kellon
soittaa saa
pimpeli pom
Viiltävää analyysiä...näin se on.Parikymppiset rupipäät ei tätä tietty myönnä,mut mallin nekin on jostain saaneet.(lario @ Kesä. 04 2009,19:49) kirjoitti
![]()
kirjoitti
Oikein...tämä on paras tapa suhteessa saatuun hyötyyn.
Varmoja keinoja meluhaitan vähentämiselle on mm kuulua sen taloyhtiön hallitukseen jossa sattuu asumaan..![]()
<p>Suzuki DR 650 SE 1998 Suzuki RM 250 2008 Suzuki PV 80cc Pappa-Tunturi 1974 Solifer SM 1980</p>
Kaupungissahan melua piisaa, asuu siellä sitten pakosta tai vapaaehtoisesti. Rekat, bussit, traktorit ja muut työkoneet ja ratikka jos hesassa asuu, pitävät kauheaa jyrinää ja meteliä. Nuoriso ajaa ns. "hormoniajelua" ympäri vuorokauden. Yöllä baareista könyävien huudot kaikuu jne jne... Jos siinä jonkun hd:n satunnaiset jytinät häiritsee niin vika on korvien välissä. Joku voisi jopa kateuden ottaa esiin tähän liittyen. Joka aamu 5.30 makkarin ikkunan alla käymään pärähtävä "suoraputki" on tietysti oma juttunsa. Usein näissä vaan ei ole siitä kyse.(SenioRR @ Kesä. 06 2009,13:22) kirjoitti
HD flhtcui, Trapper XL400 irs, Sea-Doo RXP215 ym...
------------------------------------------------------
--en ole latomaalari--
Jos olen oikein ymmärtänyt, niin esim. Japanissa tää homma menee juurikin toisinpäin, eli niistä pyöristä yritetään saada mahdollisimman hiljaisia. Sellasia, että tehoa löytyy, mutta surina vaan kuuluu kun 2-pyöräinen hujauttaa ohi tai lähtee valoista. En nyt tarkota tehtaiden ideologiaa, vaan pyörän omistajia. Täälä koto-Suomessa ääntä halutaan vastaavasti lisää.
Itse nautin hyvinkin paljon jyhkeistä soundeista, kun kuulee pienillä kierroksilla ajavien isojen koneiden jylinää tai tiukempia kiihdytyksiä. Kuitenkin oma pyörä oli kohtuullisen hiljainen vakiopöntöllää ja halusin pitää sen juurikin sellaisena.
Ymmärrän erittäin hyvin japanilaisten ajatusmaalimaa hiljaisista ja tehokkaista pyöristä. Kyllä sekin omiin silmiin ja korviin näyttää/kuulostaa äärettömän makialta, kun pyörä on tehoiltaan sitä, mitä ulkonäkö lupaa ja menoa säestää tasaisesti koveneva surina. Mut nää on näitä, ei tätäkään näkökulmaa voi muille selittää niin että kaikki ymmärtää mikä niissä hiljaisissa pyörissä sitten kiehtoo. Sen ymmärtää jos ymmärtää.
Pyörää etsimässä.
Jokus tuossa mainitsi, että EU hiljentelee jenkkipyöriä. No New Yorkissa eivät kai sitten tykkää senkään vertaa milwaukeelaisista, kun kaupunki suunnittelee kaikkien mökäpönttöjen täyskieltoa (Bike6/2009); vain orkkisputkella saisi enää ajaa. Myös Kalifornia ja muutama muukin mesta jahtaa avaria putkia: http://www.noiseoff.org/motorcycles.php
Itse asiaan voisi omalta osaltaan sanoa sen, että tässäkin olisi syytä kaihtaa perusteetonta kiihkoilua puolesta tai vastaan. Jos joku alkaa öisin lähteä suoraputkilla duuniin ikkunani alta, löytää taatusti perunan putkestaan seuraavassa startissa. Harmittipa sekin, kun saimme hankittua metsätontin hyvältä paikalta, myyntivalttina oli hiljaisuus. Eikö ekana päivänä huudattanut joku enskaaja putketonta pyöräänsä aamusta iltaan keskellä-ei-mitään.
Parin ylimääräisen mp-desibelin syynääminen jonkun ostosjumbohelvetin kotteroruuhkassa on vastaavasti aivan käsittämätöntä. Ylipäätään ottomoottorin tukehduttaminen tehottomaksi kaasun poisto liiaksi tukkimalla on hölmölän hommia. Samaten jonkun möykkäävän teollisuuslaitoksen tai lentokentän kupeeseen rakennetun kilparadan meluraja saisi hyvin olla jossakin 200 dB tuntumissa.
Pakko tunnustaa, että kaasua kääntämällä lisääntyvä meteli laitteessa on hauskaa ja houkuttelee. Siksipä laitoin jo muksuna klubiaskin kannen fillarin pinnojen väliin pörisemään. Ilmeisesti olen jäänyt sille asteelle, minkäs teet
-hh-
Viva La Italia! Lafranconi.![]()
Yamaha XV1600 WildStar
Moto Guzzi 1000 SP III
BMW K100 RS
Moto Guzzi V65 Lario
Yamaha FJ1100
Moto Guzzi V35III
Suzuki GR650
Honda CB400N
Solifer Speed
"Bara döda fiskar följer strömmen"
"Your crash, is my cash"
Sehän vaikeuttaa olennaisesti mutkapätkien nopeusvalvontaa jos pyörät on hiljaisia ja nopeita! Nykytilanteessa gyyt voi rauhassa nuoleskella tuuttiaan ja kun kilometrejä ennen valvontapaikkaa alkaa kuulumaan BaaaAAAAA, BaaaAAAAA niin kytketään stalkkeriin virrat ja otetaan kaahaava kyösti sivuun & kaivetaan kuittivihko esiin....(Mirko @ Kesä. 07 2009,06:37) kirjoitti
KTM
itse pidän melko hiljaisista pyöristä, mutta äänen sävy on tärkeä, se pitää olla hieno. itse pidän esim japsinelikoiden vakioputkista, koska ne ovat kireän kuuloisia. vastaava pyörä liian avoimella pöntöllä kuulostaa löysältä pas..lta.
maantiellä ääni pitäisi olla itsellä lähes semmoinen, että sitä ei kuule, pyörä vaan lentää lähes äänettömästi. mutta kiihdyttäessä on hyvä kuulua sopiva murina, ujellus.
tässä oli mainintoja äänen jopa sairastuttavista ominaisuuksista, mutta ääni voi olla myös terapeuttinen ja pidetty. esim itse pidän triumphin kolmepyttyisestä äänestä todella paljon, TORS putkien rööttäys on melko mieto ääneltään, mutta sävy on hämärä äänen jaottomuus, kuin WW1 lentokone.
itse ajelin esim TL suzukilla vakioputkilla, koska ne kuulosti paremmalta, kuin tehoputket jotka siihen oli mulla hyllyssä.
monesti nykypyörissä muuten ei äänenvaimentimella saada mitään tehoa lisää, pelkällä power commander säädöllä saisi suuren osan siitä tehoedusta, mutta harvapa commanderia ostaa vakioputkelle. mutta se toimii. sitten jos ostaa kalliin tehoputken, niin ei kukaan myönnä ettei se mitään auttanut. sitten kirotaan äänenmittauksia, ja käytetään armottomasti aikaa tunkeakseen sen tehoputken tukkoon, että pääsisi radalle ajamaan. veikkaan, että tukkoon tungettu tehoputki on tehottomampi, kuin tehtaan oma vaimennin.
we cannot tolerate zero tolerance!
BMW R1200GS & Speed triple 1050
Jep, just näin. Esim. oman pyörän ääni miellyttää: se on semmoinen matala, hiljainen murina, vähän niin kuin koiralla, joka varoittaa, että kohta puren(jaket @ Kesä. 07 2009,11:16) kirjoitti
![]()
Honda XL600V Transalp
Jotkut tahtoo rahaa
jotkut tahtoo valtaa
mä en tahdo muuta kuin
dingdong-kellon
dingdong-kellon
soittaa saa
pimpeli pom
Itse pidän myös normivauhdeilla hiljaisesta äänestä, kuten noissa vanhuksissani on. Sitten kun V4 kiertää yli 8500 kierroksen, kuuluu sieltä jo aika mielenkiintoinen ulina. Myös trumpan kolmipyttyisen ujellus tien päällä on pysäyttävä kokemus. Kuten edellisessä viestissä pidän siitä, että tyhjäkäynnillä ääni on hiljainen, mutta jo sävystä kuulee että tarvittaessa tehoa löytyy, niinkuin isot nelikot.
Honda VF1000F2 -85
Honda VF1100S -85
Aprilia RST Futura -01