Minkä takia pyörästä pitää lähteä mahdollisimman paljon ääntä?
näyttämisen halu?
huomion haku? ;)
...mikä??
Tehot?? miks ihmeessä ostaa customi jos tehoa haluaa?
eikö maailmaan enää mahdukaan ääntä? Kyl muaki vähän häirihtee nuo poliisiautojen pillit kun on niin kova ääni. Ja rokkifestaritki ku soittaavat niin lujalla..! Mut ehkä mä pääsen näiden yli jos en ajattele koko asiaa, saati stressaa itteni moisilla pikkuseikoilla. Kuuntele hiljempaa.![]()
Tyyli ennen tarkoitusta.
Eipä tuo taida koskaan selvitä kysyjälle vaikka miten selittäisi.
Ajakaa niillä moottoripyörillä älkääkä ihmetelkö kaiken maailman olemattomuuksia!![]()
https://www.youtube.com/@OnhanVielaPitkaMatka
https://www.tiktok.com/@onhanvielapitkamatka
Kyllä määkin heräsin viime talvena 03 aamulla kun auramies tuli raapimaan pihasta 5 millin sohjokerrosta... Eipä ole moottoripyörien äänet koskaan häirinneet, kuuluu osaksi harrastetta.
...and music? Well, it's just entertainment folks.
Ihme kitinää äänistäKannattaa vaihtaa harrastusta vaikka leijan lennätykseen, niistä ei kuulu ääntä vaikka mitä tekis ja samalla muuttaa johonkin tiettömään saareen niin ei äänet häiritse
![]()
paskapuhetta mutta otan sen silti...
Onhan se hyvä, että ne jotka ei edes näe pyörää niin kuulevat kun se tulee.............
PS. itsellä on sitten ihan vakioputkisto joten sillä pystyn näin kommentoimaan kun ei ole normaalia enempää ääniä mopossa.
R.I.P Jaska - Motoristi
Asiantuntijalausuntoja kalliilla, takuuta ei anneta!
Romu on rautaa ja rauta on romua - romurautaa!
Br, Mikko
KTM 1290 SAS. Suits You, Sir!
+1(pepper @ Kesä. 04 2009,05:42) kirjoitti
ex. *Kawasaki zx9r *1999, (280km/h,1800m)
ex. Husqvarna SM570R 2004 (164km/h,1600m)heh
ex. Honda cbr1100xx 1998 (266km/h,1600m)
ex. Honda vtr1000f 1997 (en kerenny kokeileen/ 1600m)
ex. Suzuki gsx1400r 2003 (324km/h,1600m)
nyk. Suzuki gsx1300r Turbo 2004 (---km/h,1600m)
Valvominen?(tonppa @ Kesä. 04 2009,00:35) kirjoitti
Miksei ihmiset mene nukkumaan silloin kun niitä väsyttää?? ;) *
??
Väkilukuun suhteutettuna kaikissa maailman maissa on yhtä paljon ihmisiä.
Täytyy kyllä myöntää että kaikista ajamistani fillareista parhaat soundit ovat ehdottomasti lähteneet Ducati 750SS kuitukuorisilla merkki-pöntöilläänMutta kuinka "mukava" tuollaisella on sitten lenkiltä palatessaan aamuyöstä karauttaa kerrostalojen väliin kun ääni oikein kimpoilee kiviseinistä
Saisikohan noihin sellaisen venttiilin tms. että kun soundeja haluaa naatiskella, olisi putki avarampi, ehkä jopa suora urku taivasalle ja sitten noita yöllisiä en-halua-naapureita-häiritä varten sitten lisää kuria ja vaimennusta kehiin![]()
Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08
Sen verran pitää ääntä lähteä, että jos sattuu jumittaan kotilokuskin näkökentän kuolleisiin kulmiin... niin mörinät pitää huolen siitä, että sinut on huomattu.Puusilmä tuntee sun olevan siellä, vaikkei välttämättä näekkään...
Jos haluaa hiljaista hyrinää kuunnella, niin eikun Singerin ostoon ja revittelee sillä sitten verhokankailla sydämmensä kyllyydestä.Oikeen raju haluaa olla ni heittää sik sak ompeleen puolelle välillä...
It´s better to die on your feet than live on your knees...
Omalla kohdalla pitkälti ulkonäkökysymyskin - orkkisänäri oli lommoinen ja ruosteessakin ekan omistajan jäljiltä. Mutta toki kiva että pikku-sussukin kuulostaa edes vähän enemmän motskarilta, kuin alkuperäinen surina. Mitään järjetöntä mökää en kuitenkaan kaivannut, ilman killeriä ei voisi edes kuvitella nykyistä Takkonia...
No silloin ollaan yleensä töissä *(jhayrin1 @ Kesä. 04 2009,08:31) kirjoitti
![]()
Suzuki GSF1250SA Bandit
Kyllä mä vielä moottoripyörissä ymmärrän mökäputket, mutta jossain 1,3 litraisessa teinicorollassa tms. se on jo aika huvittavaa. No, voi olla että se fiilis on siinäkin tärkein ja jos siitä saa hjuvan mielen, niin sitten asia on äärimmäisen bueno![]()
Eikös niitä ookkin semmosia härpäkkeitä ainaskin harrikan putkiiin jotta napista vaan painaa niin sähkömoottori vaihtaa pakokaasujen kulku väylää hiljaisempaan tai sitten siihen suoraan ulostuloon.(HiTec @ Kesä. 04 2009,08:54) kirjoitti
![]()
Ajotunnelman takia, kyllä se mielyttää enemmän kun siitä putkesta/prätkästä enemmän/rajummat äänet lähtee!
Ainakin oman GSR kuulostaa melkein mopolta vakioputkilla.
Suzuki GSR -06 -> Kawasaki Zx6-RR -05.
Pitää vastata, kun olen syyllistynyt kaikennäköiseen tässä kysyttyyn. *(tonppa @ Kesä. 04 2009,00:35) kirjoitti
1.) Ei mahdollisimman paljon missään nimessä, etenkin kun minäkin asun keskellä asutusaluetta ja välillä aamukuudelta pitää töihin päräyttää. Mielestäni kuitenkin on mukavaa, että moottoripyörästä kuuluu ääni kun sillä ajaa. Modifioin edellisen pyörän pakoputkea hieman ja se onnistui yli odotusten. Eli äänet tyhjäkäynnillä koveni hiukan ja tasakaasulla pyörä oli edelleen varsin hiljainen, mutta narua kiristäessä mökä oli sekä laadultaan, että voimakkuudelta paljon nautinnollisempaa. Kuunnelkaas joskus vakion 2004 tai uudemman 750cc Shadowin ääniä. Jos kuulette jotain siis...
2.) Ehkä tässä on kyse hiukan siitäkin kyllä.
3.) Ks. kohta 2. joskin kyllä jostain syystä äänet ovat kiinnostava elementti ihan itsellekin mp:ssä. Tuskin olen ainoa mies joka näin ajattelee. (Naiset ei oikein ymmärrä äänten päälle. Yritäpä selittää jotain coolia sonic boomia tai kiihdyttävän veekakkosen ääntä ja saat säälinsekaisia "voi sun kanssas" katseita vaan osaksesi...) Ja vielä toisaalta ikivanha "Loud pipes save lives" elementti.
4.) Tuohon em. Shadowiin ei ollut edes tarkoitus tai yritys saada lisää tehoa. Siksi mm. katti jäi putkistoon paikoilleen. Sen sijaan pitää kyllä sanoa, että vaikken tehofriikki varsinaisesti olekaan, ei kustomi ja tehon kaipuu (ainakin jossain määrin) poissulje toisiaan. Shadowissa oli kaikki muu kohdallaan pikku modien jälkeen, paitsi a) kiihtyvyyden tunne paikaltaan lähdettäessä b) ohituskiihtyvyys c) kiihtyvyys mutkista ulos lähdettäessä. Siksi jäin kaipaamaan jotain tehokkaampaa.
Nyt on 125hv / 160nm ja edelleen mennään kustomilla, koska pidän ajoasennosta kovasti. Kohtien a-c puutteet korjaantuivat, mutta sain pitää rennon asennon.
Seuraava pyörä lienee taas katumallinen, pystyasentoinen naku, kardaanilla varustettuna. Tehoa siinä ei näillä näkymin ole ihan yhtä paljon kuin nykyisessä kustomissani. Tosin vaihto on ajankohtainen joskus 2011 jälkeen tällä tietämällä.
Retired
ei ne kovat äänet auta jos auto tai traktori tulee sivutieltä
tai jos tavoitat sen. ikkunat kiinni,ehkä radio päällä ,niin aika kovat äänet täytyy olla että ne kuuluu kajuuttaan asti. taaksepäin ne äänet kuuluu kyllä mutta eihän ne sit enää paljoa pelasta.toki jalankulkijat ja polkupyöräilijät kyllä kuulevat.
kyllä ääntä saa olla mutta olishan siinäkin tolkku oltava.(alle 120db![]()
rakentaja Rane
Itse ajelin viimekesänä pari päivää bemarin isolla matkapyörällä joka kävi "kuiskaamalla". Huruttelin kotikatua hiljakseen ja vastaan tuli pikkutyttö polkupyörällä ajatuksissaan maata katsellen. Piti oikein pysähtyä odottamaan että huomaako se vai ajaako suoraan päin. No havahtui sentään eikä ajanut päin. Okei, olisin voinut soittaa torvea mutta oli jotenkiin niin hassu tilanne että ei tullut heti mieleen. Jos olisin ollut liikenteessä omalla ducatilla joka jylisi sekä imu- että pakopuolelta niin olisi tyttökin tiennyt jo kaukaa että olen tulossa.
Minä tykkään moottoripyöristä monestakin syystä:
1) Parhaimillaan hyvinkin kauniita ja kiehtovia katsella. Näyttää talvellakin mukavalta kun autotallissa kiiltelee moottoripyörä.
2) Ajaminen on mukavaa. Vauhtia, vapauden tunnetta, rentoutumista vain omat ajatukset seurana...
3) Moottoripyöräily on miehekästä. Vähän kuin yksinäinen macho-ratsastaja-pyssysankari vanhassa länkkärissä. Pyörää rakennellaan rajumman näköiseksi ja usein ajovarusteetkin metallivahvistettuine hanskoineen ja iridiumvisiireineen välitaan karski ulkonäkö päämääränä. Lapsetkin pelkää kun motoristi näyttää ihan avaruudesta tulleelle palkkamurhaajalle.
4) Ja ne äänet. Rivinelonen käy kauniisti. Vähän kun antaa kaasua niin pakoputkesta tulee hermostunut ärjäisy. Tai sitten customin V2. Matala jytinä tuntuu sisuskaluissa asti. Minulla ainakin tulee hymy huulille kun vaikkapa iso HD tulee kaupungilla vastaan miehekkään jytinän saattelemana. Moottoripyörä vain kuullostaa hyvältä kun siinä on vähän vakiota avarammat putket.
Moottoripyöräily on välineurheilua. Tuskin esim ZZR 1400 kaipaa niitä kymmentä lisähevosta jotka uusi putkisto säätöineen tuo mutta on vaan "katu uskottavampaa" kun siitä pakoputkessa lukee akrapovic tai yoshimura. Sitten on kiva huolsikan baarissa vaahdota kavereille jostakin powercommanderin säätökartoista ja siitä kuinka "nyt tuntuu ihan siltä kuin kaasuun vastaaminen olisi nyt paljon parempi kuin vakiona", että kyllä kannatti uhrata se 1500e...
Feminismi valtaa pikkuhiljaa maailman ja miehet alistetaan elättäjän ja kodinhoitajan ikeeseen. Moottoripyörä (mikäli vaimo antaa sellaisen hankkia) on miehille viimeinen machoilun linnake äänekkäine pakoputkineen. Saa sen ilta-ajelun ajan tuntea itsensä mieheksi joka on kukko tunkiolla, joka ohi ajaessaan saa lapset parahtamaan itkuun moottorin karjunnan kuullessaan ja jonka perään vastakkainen sukupuoli jalkakäytävältä hymyillen katsoo.
Jostakin syystä naisetkin ovat nyt sitten innostuneet moottoripyöräilystä. En tiedä miksi. Tukkakin ihan lätsähtää kypärän alla. Siinä ne sitten viilettää vaaleanpunaisissa ajopuvuissaan ja kypärissään joissa on kukkakuviota. Ei siinä mitään. En ole naisten moottoripyöräilyä vastaan. Silti olisi kiva että olisi vielä yksi asia joka olisi sellainen miesten juttu. Moottoripyöräily oli sellainen asia vielä vähän aikaa sitten. Täytyy ehkä vaan ostaa niin iso ja painava pyörä että voi hiljaa mielessään hymyillä ajatukselle "tällä ei nainen (ainakaan kovin pieni ja hento) pysty ajamaan".
Meidän miesten täytyy vaan iloita seisaaltaan pissaamisesta, haisevista ja äänekkäistä pieruista ja äänekkäistä pakoputkista. Elvistellään vielä se mikä voidaan.
HD flhtcui, Trapper XL400 irs, Sea-Doo RXP215 ym...
------------------------------------------------------
--en ole latomaalari--
national cyclen peacemakerssit on semmoiset...(divari @ Kesä. 04 2009,10:43) kirjoitti
HD flhtcui, Trapper XL400 irs, Sea-Doo RXP215 ym...
------------------------------------------------------
--en ole latomaalari--
Juu joskus pikkupoikana piti solikan änkkärit rälläköidä ja tyhjentää, heti kulki puolet kovempaa ja ne soundit, ou jee![]()
Aikuisten pyörissä muhket voimaäänet on ok mutta repivä lätke tai pauke on suoraan... varsinkin keskellä yötä voisi istuttaa putket ohjastajansa hanuriin ilman voitelua... Juu ja kyllä maailmaan ääntä mahtuu niin paljon kun sitä tehdään, samoin väkivaltaa ja kusipäitä jne.
![]()
KTM
Sori nyt vaan mutta kyllä naisetkin piereskelee(juhani_palmu @ Kesä. 04 2009,14:13) kirjoitti
T: nimim. "Ei yhtään vaaleanpunaista eikä kukkakuviota ajoasussa tai kypärässä, eikä tämä ole mikään sattuma"
Honda XL600V Transalp
Jotkut tahtoo rahaa
jotkut tahtoo valtaa
mä en tahdo muuta kuin
dingdong-kellon
dingdong-kellon
soittaa saa
pimpeli pom
Jovvain...
Matkapyörässä ei ääntä tosiaan tarvita, mitä hiljaisempi sen parempi. Mutta esim. alpeilla noilla "Mökäputkilla" on selvä turvallisuusaspekti myös, eli kunnon äänillä ohjastaja ilmoittaa tulostaan jolloin kotilokuskien päät alkaa heti pyörimään peilien suuntaan. Sama vaikutus on teillä vapaasti makoilevien lehmien, lampaiden jne. suhteen. Vuoristossa noi mökät vieläpä moninkertaistuu (kaiut) he hee...
Remus ?![]()
Ja sen verran lisäisin että vallankin customissa kuuluu kyllä asiaan jonkunlainen twinin lätkytys, tehoilla asian kanssa ei ole mitään tekemistä vaan fiiliksen. Tottakai kaikella rajansa, kivitaloja halkova karjaisu keskustassa keskellä yötä ei aja kenenkään asiaa mutta tässä toki peräänkuulutetaan sitä tervettä järkeäkin.
Tosin jos ei ymmärrä niin turha sellaiselle edes koittaa selitellä...
...and music? Well, it's just entertainment folks.
Noinhan se on.(freerider70 @ Kesä. 04 2009,17:37) kirjoitti
Uusien Harrikoitten virkamiesten vaatima puputus on niin säälittävää kuunneltavaa, että kone suorastaan huutaa avarampaa hengitystä. Ja pakkohan se on myöntää, että pakoputkiston muutoksella(+pikkasen muulla) saadaan ainakin Harrikasta lisää potkuakin. Ainakin omasta löytyy nyt takarenkaan kiroina sama määrä minkä tehdas ilmoittaa kampuralta.
Itse ajan taajamissa hyvinkin rauhallisella kädellä, koska tiedän oikein hyvin, ettei tuo lähestyvän ukkosen kaltainen jyrinä kaikkia miellytä.![]()
Joko löydän tien tai teen sen...
-Hannibal-
H-D Road King Custom 2004
Moottoripyöräilyhän on lihovien, kaljuuntuvien ja pahasti keski-ikäistyvien vässyköiden, kuten minun, juttu.(juhani_palmu @ Kesä. 04 2009,14:13) kirjoitti
Jos haluat että miehisen harrastuksen jossa naiset ei pyöri mukana häiritsemässä niin aloita skibase hyppääminen, mielummin vielä wingsuitin kanssa.
Voit olla suht varma että tasan ainut muikki, tosin riippuen vähän kuin paskana Karina *Hollekimin jalat on, jonka tulet koskaan harrastaessa kohtaamaan on sellainen jolla on viikate mukana...
(Jälkimmäinen tietysti jos Uriah Heepin ralleissa on yhtään totuutta takana ;)
Lopputotuutena vielä huomautus että Shane McConkey oli päällikköjen päällikkö.
"To live so close to the possibility of dying You will learn what really is important and what not - and this makes You a better person" -Stefano DeBenedetti-
Kai se on geeneissä.
Pienenä polkupyörään räpätin. Vähän isompana mankin karstaläpät pois. Sitten 2-T kevarin tehoputkesta villat pois. Sitten siihen 1,3 korollaan 6" ulostulolla oleva takapönttö. Sitten loppui nuoruus, tuli vaimo, lapset, perheauto. Enää jäi se oma moottoripyörä, jolla voi olla "born to be wild, paitsi himassa". Täytyyhän siinä OLLA äänet...
Sen on pakko olla geeneissä.
Ääntä saa olla mutta kohtuus kaikessa. Itelläkään ei enää ne sievimmät äänet pyörässä ole. Ei niinkään päivällä nuo äänet haittaa mutta yöllä kyllä hieman täytyy rajoitella kaasun käyttöä ettei koko kortteli ole hereillä.
Tässä pyörii joku jollain monttupyörän tapaisella vehkeellä niin yrittäny kyllä kyttäillä että minkä näköinen kaveri sillä ajelee. Äänet on sitä luokkaa että tärisee hyllyssäkin tavarat kun se tuosta kaasuttelee. Päivälläkin alkaa jo häiritteen. Vaan se ei tunnu aina riittävän että päivällä ajelee vaan kun pitää yölläkin kierrättää tässä taajama alueella. Mahtaa monen yöunet keskeytyä.
Ei kiinnostanu ajaa ompelukoneella, sellaset oli äänet vakiona..
Jos se mun vanha wannabe sportti näyttää siltä et liikkuu lujempaa ku ompelukone, ni saa siitä kyl kuuluu sit enemmän ääntäkin, kun ompelukoneesta...