Tulokset 1:stä 12:een 12:sta
    Morjensta vaan kaikille!

Nyt on pahemman kerran pärrä-pörriäinen purrut ja pyörää pitäis lähtä ettimään.
    Ajokokemusta ei ole entuudestaan 125cc isommista pyöristä.
    Matkaenduro-pyörään olen silmäni iskenyt.
    Olisi mukava päräytellä huolettomasti kesämökin lähistöllä olevilla mettäteillä ja toisaalta taas pyörällä olisi mukava ajaa myös pitempää matkaa maanteillä.
    Itse pyörään olen suunnittellut laittavani sellaiset 4000€.
    Onko pyörän hommaaminen ulkomailta vielä järkevää?
    Sekään vaihtoehto ei ole täysin pois suljettu.

Olen listannu alla olevaan listaan ominaisuuksia mitä pyörältäni haluasin ja jos voisitte niiden perusteella minulle jotain suositella, niin olisin kiitollinen.

-luotettava
    -vääntävä kone
    -passeli 2- matkustajalle
    -tavaratilaa(pitempää reissaamista varten)
    -hyvä ajaa mettäteillä
    -tarvittaessa pitäisi päästä myös ankaremmassa maastossa
    -hyvä myös matka-ajoon
    -ajoa myös lumikeleillä(ei varsinaisesti talviajoa)

Hyvää kesää kaikille! *

Mulla noi tarpeet täytti Africa Twin, maastoon on vaan painava.
    - Sergei-

"Tiedättekö mitä siitä tulee kun risteyttää tiikerin ja kanarianlinnun??
    En minäkään tiedä, mutta kun se laulaa sitä on parasta kuunnella."
    Africa on varmasti yks hyvä vaihtoehto.
    Nuo extreme maasto-osuudet varmaan jää melko pieniksi, joten paino ei ole esteenä.
    Tolla budjetilla saanee TransAlpin paremmin kuin Afrikkalaisen. Ettei tarttee ihan pommia ostaa. Sitten on tietenkin SuperTenere. Jos kaksi päällä meinaa matkustella, niin kannattanee yksipyttyiset unohtaa (pl. Suzuki DR BIG 750/800).
    Reissut: http://kettulantalli.fi ja muut höpinät: http://takapiha.org
    Bikeologia: Honda NX650 Dominator > Yamaha TT600R > BMW F650GS Dakar > BMW R1150GS Adventure > BMW R1200GS Adventure
    Mitenhän tuo vääntöpuoli Transalpilla kahdella matkustajalla ja kantamuksella?
    Olen myäs katellu tuota Suzukin V-stromia vaikkakin budjetti viuhahtaa peruukin yli kertaheitolla.
    Afrikkalaista uskaltaisi suositella.
    Tai Alppia, mutta itse noista kahdesta ottaisin Afrikkalaisen.

Molempia olen nähnyt vietävän paikkoihin mihin tuollaisilla ei oikeasti järjissään oleva aja...
    Eikä yhtään ole metsään vielä jäänyt

Eikös täälläkin joku myynyt Afrikkalaista jollain 4 alkavalla pyynnillä?

Mä kyllä en suosittele Stromia, jos meinaat mettäteitä ajella.
    DL Soveltuu ulkonäöstään huolimatta parhaiten kestopäällysteelle. Luonnehtisin täysiveriseksi touring pyöräksi, mutta ei välttämättä hiekkateille. Tuuliherkkyys on tietty perusvaiva, mikä vaivaa noita tuulilasillisia isoja matkaenskoja. Ei ehkä kaikkia, mutta ainakin stromia.

Sun kaikki kriteerit huomioon ottaen, niin Africa twin.
    Life is too short to leave behind.

Kawasaki 300J 2014 - lällis

Exät:Yamaha FZ6-S 2008, Honda CBF 1000 S 2010, Kawasaki Versys 650, 2011, GSF 1250 SA ABS 12(10), Varadero 1000-04, GSF 1250 SA-07, GSX 750F-05, DL V-strom 650-06, SV 650 S-03
    Kannattaa käydä useampaa yksilöä sitten tutkimassa ja ajelemassa, pari viikkoa ostopuuhissa on lyhyt aika siihen nähden että ainakin yleensä pyörän kanssa ollaan sitten useampi vuosi. Vaikka olisikin kuinka polte päällä..

Itse kävin viimekesänä varmaan neljä - viisi afrikaanoa läpi ennen kuin se oikea löytyi. Joidenkin kohdalla myyjän puheet puhelimessa meni melkein kusetuksen puolelle, ehkä luotettiin että kaupat tulee kuitenkin kun kaveri tulee junalla viiden sadan kilsan päästä katsomaan pyörää.

Pyörä on ollut ihan sitä mitä odotinkin, tehoja nyt ei mitenkään älyttömästi mutta ajamisen iloa sitäkin enemmän.
    Pitkästä aikaa sellainen pyörä jonka kanssa tuntuu kilsoja tulevan kuin itsestään. Jotenkin vaan mies ja kone on samalla aaltopituudella.

Itsellä on kokemuksia matkaenskoista Gs:stä, Dr:istä, At:sta ja ihan vähän Guzzista. Näistä Gs ja At aika tasapäiset omaan käyttöön. Molemmat palvelleet reissuvehkeinä vaihtelevalla alustalla mainiosti, menevät siellä missä kartassa jokin viiva on.

Tiger (alkuperäinen kaasareilla) voisi olla mielenkiintoinen tuttavuus, löylyä pitäisi triplestä ainakin löytyä vähintään riittävästi. Tosin kokemuksia ei siitä sen enempää, paitsi katumallista samalla mosalla.
    1290SAR, 950SE, 701LR Aurora, R75/5 Toaster
    Kannattaa huomioida että esim ruisku Dl 650 on tehokkaampi ja syö vähemmän bensaa kun AT. "Citymaasturi" enemmän se Dl taitaa olla kuitenkin. Mun mielestä AT noilla moottori tehoillaan vois syödä vähemmänkin bensaa. Ok, tankki on varsin iso, mutta aina ihmettelee että jokos se gaso katosi ja kyseessä on vakio pyörä.

Super Tenere ehkä ennemmin....Tehokkaampi ja rivi2-kone on pirteämpi, edullisempi yleensä ja saa uudemman samalla (siis tolla rahalla saa jonkunlaisen at:n mutta tod. näk tosi hyvän superin). Netissä on projekteja missä SuperTenerestä on rakennettu hyvinkin maasto kelpoisia rasseja.
    Ylläri vois olla Bmw R100GS jos ulkonäkö ei säikäytä
    Nuo vaatimukset kyllä vetää suoraan isoon KTM Adventureen, joskin sen hinta pomppaa.
    Tosin tulihan BMW:ltä se uusi 800 GS, ehkä tän hetken varteen otettavin AT;n "päivitys" jos muut vaihtoehdot ei tunnu sopivilta.
    Itse painiskelin saman asian kanssa, kun meinasin VTR:n vaihtaa enduro/allround pyörään, kriteereihin lisänä vielä huoltoystävällisyys. Africa Twiniä, TransAlppia, SuperTenereä, KTM SE:tä, DR Biggiä, pikku Bemareita yms. tuli silmäiltyä ja kaikki kutakuinkin hyviä ja toisaalta huonoja kompromissejä.

Ratkaisu: Veturi pysyi pihassa ja kyntöauran virkaa toimittaa kymmenvuotias Yamaha XT600e. Hondalla maantieajelut, Yammulla kinttupolut ja soratiet. XT:llä voi tietty ajella maantietäkin, mutta 100+km/h nappularenkailla alkaa olla aika tuskaista, kun tuota voimaa ei hirmuisesti ole.

Alkuperäiseen kysymykseen vastaukseksi TransAlp 650 täyttää suurimman osan vaatimuksista, sopii hintahaarukkaan ja valinnanvaraa on. Luotettavuus kuulopuheiden perusteella huippuluokkaa. Matka-arkkuja/laukkuja saa ja useimmissa käytetyissä on jo valmiina. Miinuksena 2-päällä ajettaessa saattaa olla suht voimaton.
    Pappis -> Raisu -> S1 -> KLR600 -85 -> GSX-R750 -96 -> XT600E -99 -> VTR1000F -02 -> GeländeStraße -03 -> GeländeStraße Adv. -09
    Lainaa (mänä @ Touko. 30 2009,20:17) kirjoitti
    Mä kyllä en suosittele Stromia, jos meinaat mettäteitä ajella.
    DL Soveltuu ulkonäöstään huolimatta parhaiten kestopäällysteelle. Luonnehtisin täysiveriseksi touring pyöräksi, mutta ei välttämättä hiekkateille. Tuuliherkkyys on tietty perusvaiva, mikä vaivaa noita tuulilasillisia isoja matkaenskoja. Ei ehkä kaikkia, mutta ainakin stromia.
    Joo, pikku-stromi on loistava matkapyörä. Mulla se kyllä toimii hyvin hiekkateilläkin, myös metsäautoteillä. Pienemmille poluille en sillä lähde.
    Tuuliherkkyys ei ole mua koskaan vaivannut.

Mielipiteitä on monia. Kannattaa käydä itse kokeilemassa.
  12.  
    Jos sulla ei ole kokemusta isoista pyöristä, niin saattaahan tuo Africa Twin olla vähän painava alkuun. Ja korkea se on myös. Transalppi on hieman pienempi, ja näin ollen helpompi käsitellä paikoillaan.

AT:ssa on enemmän tilaa matkustajalle (miehellä on siis sellainen), mutta on tuossa Alpissakin kohtuumukavat tilat (ollaan jokunen kerta ajettu kakspäällä). Vääntöä kyllä riittää kyytiläisen ja kamojen kuljettamiseen. Ei se kai loppujen lopuksi eroa niin paljon Africa Twinistä. Nuo uudemmat Alpit taitaa olla 700cc, että senkin puolesta.

En tiedä minkä ikäistä kattelet, mutta jos sulle kelpaa tuommoiset vanhemmatkin, niin kuulemma noissa 80-luvun Alpeissa on jotain mäntiin liittyviä vikoja (en muista tarkkaan, joku viisaampi varmaan osaa sanoa tarkemmin). Myös sytkäboksien johdotuksia kannattaa kattella. Siis huom. en oo mikään asiantuntija tässä asiassa, mutta mulla on kaks vanhaa Alppia, joista toista (VM '91) mies on korjaillut toistaiseksi tuloksestta ja toinen (VM '86) pelittää ongelmitta, ainakin tällä hetkellä (tuossa vanhemmassa on kyllä moottori vaihdettu), ja jotain on näköjään tarttunut munkin korvaan.

Transalp on erinomainen matka-ajossa sekä sora- ja mettäteillä. Ajelee jotkut niillä maastossakin, mutta mulla ei ainakaan taidot riitä sellaiseen. Ja painaahan tuo sen 200 kiloa kuitenkin.
    Honda XL600V Transalp

Jotkut tahtoo rahaa
    jotkut tahtoo valtaa
    mä en tahdo muuta kuin
    dingdong-kellon
    dingdong-kellon
    soittaa saa
    pimpeli pom