Tulokset 1:stä 23:een 23:sta
    Tässä tekstissä esiintyviä yrityksiä ja henkilöitä ei nimetä jo pelkästään sen takia, että haluan suojata itseäni mahdolliselta oikeusjutulta sekä tarinan ns. syyttömiä osapuolia aiheettomalta negatiiviselta julkisuudelta. Asianosaiset varmasti tunnistavat itsensä jutusta, jos sattuvat tämän lukemaan. Tämä tarina on (valitettavasti) tosi.

Tapaus kaasuvaijeri!

Varasin ylimääräisen huollon moottoripyörälleni Helsinkiläiseen huoltokorjaamoon pari viikkoa ennen vappua, jolloin sovittiin, että vien pyörän huoltoliikkeeseen aamusta 5.5.2009.

Syy ylimääräiseen huoltokäyntiin oli, että jarrunesteiden edellisestä vaihdosta on kulunut kaksi vuotta, joka on valmistajan suosittama vaihtoväli, edellisenä kesänä samainen huoltoliike pyörääni huoltaessaan totesi kaasuvaijereissa ylimääräistä kulumaa, joka saattaa pahimmillaan kuulemma johtaa kaasun ”hirttämiseen” ja suositteli vaijereiden vaihtamista uusiin sekä talven jälkeen pyörää käynnistettäessä havaitut käyntihäiriöt. Ilman omaa ammattitaitoa sekä koska kyseessä on sekä kaasuvaijereiden että jarrujen osalta selvä turvallisuusasia, pidin näiden kuntoonlaittamista itsestään selvänä.

Moottoripyörää huoltoon viedessä minulle ilmoitettiin, ettei kaasuvaijereita oltu saatu maahantuojalta, eikä oltu varmoja, saadaanko niitä sen päivän aikana laisinkaan. Joka tapauksessa jätin pyörän huoltoliikkeeseen siinä uskossa, että hoitavat sen mistä on sovittu ja etenkin, että etukäteen sovittuihin töihin tarvittavat osat on tilattu heti huoltoa varatessa.

Tästä alkoikin sitten viikkojen odottelu ja ihmettely. Liian kärsivällisenä ihmisenä sekä tietoisena siitä, etten sesongin kynnyksellä luultavasti saa pyörää muuallekaan huoltoon alistuin siihen tosiasiaan, että tässä nyt menee pari viikkoa tms. Väärin taas.

Kävin kerta pari viikossa kysymässä tilanteen edistymistä, johon sain alkuunsa vastaukseksi pelkästään, ettei mitään ole tehtävissä ja ei voi muuta kuin odottaa. Kysymykseeni, mistä osia tilaavat, eivät suostuneet vastaamaan. Tämä sinällään outoa, sillä huoltoliikkeen nettisivuilla lukee heidän yhteistyökumppanit?? Näiden yhteistyökumppaneiden nettisivuilta taas selviää helposti, mitkä osat tulevat mistäkin!?

Noin kaksi viikkoa odoteltuani laitoin s-postilla kyselyn huoltoliikkeen yhteistyökumppanille, Turkulaiselle moottoripyöräliikkeelle/maahantuojalle, jonka olisi pitänyt tilata kaasuvaijerit ja toimittaa korjaamolle. Kysyin vaijereista, niiden hinnasta ja toimitusajasta. Vastauksena minulle kerrottiin kyllä hinta, mutta saatavuutta jouduin kysymään uudelleen, johon sain lopulta vastaukseksi tarkalleen; jos tilataan heti, vaijerit on heillä seuraavalla viikolla, siis alle viikossa? Tämä siis reilu neljä viikkoa siitä kun varasin huoltoajan eli jolloin huoltoliikkeen olisi ainakin pitänyt tilata vaijerit. Samaan aikaan huoltoliike kertoi, että toinen vaijeri, en tiedä kumpi veto- vai palautusvaijeri, mutta toinen kumminkin, oli nyt sitten saatu. Mielenkiinnosta soitin toiseen yritykseen Kotkaan ja kerroin ostavani vaijerit samantien jos löytyy hyllystä, ei tarvitse tilata. Erittäin asiantunteva ja ystävällinen henkilö lupasi selvittää asian heti ja soittaa jos löytyy. Ei löytynyt, valitettavasti.

Seuraava viikko oli ns. vajaa viikko Helatorstain takia, joten kävin kysymässä tilannetta huoltoliikkeessä keskiviikkona. Minulle kerrottiin huoltoliikkeen taholta, että puuttuva vaijeri on nyt maahantuojalla Turussa. Kysyin huoltopäälliköltä, saako hän pyörän kuntoon perjantaina, johon sain vastaukseksi vain ”ei tiedä tuoko posti puuttuvaa vaijeria helatorstain takia siihen mennessä”. Ei tuonut, enkä saanut pyörääni kuntoon vieläkään.

No, seuraavana tiistaina, jolloin alkoi neljäs viikko siitä kun vein pyörän huoltoon ja siis reilu kuudes viikko huoltoajan varaamisesta, kävin taas kysymässä tilannetta, johon sain jo niin tutuksi tulleen vastauksen ”ei ole vaijereita näkynyt, mutta jos sitten siinä seuraavassa lähetyksessä tulisi”. Olivat kuulemma jättäneet soittopyynnön maahantuojalle, mutta soittoa ei sieltä suunnasta ollut kuulunut.

Nyt en enää tiennyt, onko heillä sitä toistakaan vaijeria, joten päätin soittaa suoraa maahantuojalle Turkuun. Luulo siitä, että olisi elämässään jostain viisastunut, soitin suoraan yrityksen omistaja/perustajalle ajatellen, että tällä luulisi olevan ”paukkuja” ainakin selvittää asia perinpohjaisesti. Väärin taas. Tämä vanhempi henkilö voivotteli puhelimessa sitä, ettei tiedä asiasta mitään ja kun mainitsin lähettäneeni s-postia heidän työntekijälleen, siirsi luurin eli vastuun pikaisesti tälle. Tämä toinen henkilö ei tiennyt asiasta sen enempää, mutta arvaili kolmannen henkilön vastailleen s-posteihini hänen nimissään tms (eikö tuollainen ole lainvastaista?).

No, tämä kolmas henkilö tiesi asiasta jotain ja väitti tilanneensa vaijerit sekä yritti selittää, että heillä on toinen näistä vaijereista mutta toista ei ole saatu. Siis kenellä nyt on yksi vaijeri, huoltoliikkeellä vai maahantuojalla? Selitys jatkui sillä, että kun saatavuus on niin mahdottoman huono voi olla, että joutuvat tilaamaan tehtaalta. Tein selväksi, että kyseessä on melko huono selitys, sillä tehdas sijaitsee euroopassa, eikä minkään kulutusosan tilaaminen euroopan sisällä voi kestää kuutta-seitsemää viikkoa. Muistipa tämä henkilö vielä mainita, että yleensä heillä toimitusaika osille on 3-5 vrk. Hohhoijaa.

Tässä kohtaa alkoi sitten tilauspapereiden plärääminen ja yllättäen löytyi kaasuvaijeritilaus kahden viikon takaa?? Kahden viikon takaa, jolloin moottoripyöräni oli seissyt huoltokorjaamossa jo n. viikon? Ilmoitin, että aivan sama, tuo ei voi olla minun vaan on jonkun muun tilaus, eikö? Kaikennäköisen välttelyn ja ihmettelyn jälkeen henkilö myönsi, ”ettei näitä tilauksia ehditä aktiivisesti seuraamaan” ja että ”homma lähtee eteenpäin kun tulee tällainen puhelinsoitto”. Mitvit, pitääkö asiakkaan soitella huoltoliikkeen ohi osien perään ja pitää huoli siitä, että maahantuoja hoitaa tilaukset ja toimittaa osat korjaamolle, häh??

Lisäksi kerroin, ettei olisi minun asiani hoitaa tätä vaan kyseessä on heidän ja huoltoliikkeen välinen asia, haluan vain moottoripyöräni ajoon mahdollisimman pian ja kehoitin tätä kaveria soittamaan huoltoliikkeeseen, kun kerran oli soittopyyntökin jätetty. Tähän sain vastauksen, ettei oltu kiireiltä ehditty soittaa. Joopa joo, mitä on ne kiireet työpaikalla, jotka estää hoitamasta työtehtäviä?

Tässä kohtaa olin yhteydessä Kuluttajaviraston kuluttajaneuvontaan, jolle kerroin tapauksen juurtajaksaen. Minussa ei ole lakimiestä hitustakaan joten kysyin, miten tällaisessa tilanteessa tulisi toimia ja onko kuluttajasuojalaissa olemassa pykälää, joka auttaisi. Lopputulos oli, että jos kyseessä olisi takuukorjaus, homma johtaisi jo sellaisenaan jopa kaupan purkamiseen, mutta koska ei ole, ovat melko voimattomia tilanteessa, jossa syy on maahantuojassa, ei huoltoliikkeessä. Tämä myös siksi, että ilmoitin etten ole kovin halukas hyökkäämään huoltoliikettä vastaan, sillä heidän itresseissään samoin kuin omissani on saada moottoripyöräni korjattua mahd. nopeasti. Eivät saa euroakaan rahaa minulta tätä ennen ja jos teen heistä ilmoituksen kuluttajavirastolle, en voi käyttää saman huoltoliikkeen palveluja enää. Kuluttajasuoja on siis voimaton; ykskaks yllättäen juuri siinä tilanteessa, joka sattuu omalle kohdalle. Mainittakoon, että takuukorjauksen sallittu maksimiaika kuluttajaneuvonnan mukaan on kaksi viikkoa eli 14vrk. Tällä kohtaa moottoripyöräni oli seissyt huollossa 23 päivää ja huolto siis varattiin reilu kaksi viikkoa ennen huoltoon viemistä.

29.5, 25 päivää huoltoon viemisen jälkeen kävin ”pajalla” katsomassa kuuluisiko asialle jotain uutta, kuuluipa hyvinkin. Käsitin, että olivat lähettäneet kaverin hakemaan vaijerin Turusta (oli matkalla paraikaa, kun kävin), pyöräni oli lopultakin työnalla. Minulle kerrottiin, että jos maahantuojalla olevan kaasuvaijeri olisi oikea, pyörä olisi kunnossa hyvinkin nopeasti. Siis mitä, maahantuoja ei ollut varma oliko tilannut oikean vaijerin, loistavaa?

Ihme ja kumma, vaijeri oli oikea, sopi siis paikalleen ja toimi hienosti. Käyntihäirön syyksi paljastui tukkeutunut tyhjäkäyntisuutin ja puhdistuksen ja säädön jälkeen kone kävi kuin kello. Jarrunesteiden vaihtamisesta ei kai kannata tehdä suurta numeroa enää tässä vaiheessa. Sovin korjaamon kanssa, että haen pyöräni pois seuraavana maanantaina eli 1.6. puolen päivän aikaan. Sain pyöräni siis huollosta 28. päivänä huoltoon viemisestä!

Koskaan elämässäni tähän asti en ole törmännyt yhtä epäpätevään, ammattitaidottomaan ja suorastaan onnettomaan suoritukseen kuin tämä Turkulaisen moottoripyöräliike/maahantuojan suoritus kahta vaijeria tilatessa/toimittaessa oli. Kuukausi tällaisen avuttoman töpeksinnän takia pois ajokaudesta on paljon ja toivon, etten koskaan enää joudu olemaan tekemisissä tämän yrityksen kanssa. Kuinka paljon mieleni tekisikään nimetä tämä yritys, mutta monet arvaavat jo, mistä on kyse ja mm. ”case Tylyttäjä” estää minua, vaikken olekaan osakkaana missään mp-alan yrityksessä. Sen verran horjuvalla pohjalla on sananvapaus nyky-Suomessa.
    Triumph Thunderbird 1700 -10
    Yamaha FJR 1300 -13
    Suzuki "SolluSuitsa" PV 50 -86
    No eihän toi oo vielä aika eikä mikään..

Ite odottelin muutamaa osaa 9 kuukautta
    Sisälsi monta muistuttelua, lupausta ja puhelinsoittoa.
    Onneks odottelu sijoittu syksy-talvi-kevät akselille.

On se kyllä ihme että voidaan päin naamaa sanoa toimitusajaksi viikko ja että tilataan mutta sitten ei tilatakkaan. Ja kun viikon päästä soittelee niin selityksiä riittää..

On se hullua varsinkin kun on kyse ihan perusosista.
    1300cc Suzuki
    Taas yksi syy lisää tehdä kaikki huollot itse, jos vain ruuvimeisseli vähäänkään kädessä pysyy. Ilmeisesti näillä liikkeillä on varaa näinäaikoina kusta asiakasta silmään mennen, tullen ja palatessa.

Miten se menikään, maine kasvaa mutta kunnia meni (?)
    Johan on taas touhua. Vähän ihmettelin kirjoittajan asennetta tuossa:

Lainaa kirjoitti
    ilmoitin etten ole kovin halukas hyökkäämään huoltoliikettä vastaan, sillä heidän itresseissään samoin kuin omissani on saada moottoripyöräni korjattua mahd. nopeasti. Eivät saa euroakaan rahaa minulta tätä ennen ja jos teen heistä ilmoituksen kuluttajavirastolle, en voi käyttää saman huoltoliikkeen palveluja enää.
    Mikä osoitti, että huoltoliikkeen intresseissä olisi tuollaista? Ei ainakaan heidän toimintansa. Ja mitä haittaa, ettei voi käyttää heidän palveluitaan?

Ja jos kerran

Lainaa kirjoitti
    toivon, etten koskaan enää joudu olemaan tekemisissä tämän yrityksen kanssa.
    mikä onkin jo ymmärrettävää, miksei voisi pistää niitä ahtaalle? Niin kauan kuin huonoa palvelua niellään, sen määrä vain lisääntyy.

Mitäpä sitä osia tilaamaan suomalaisilta kauppiailta. Itsekkin kysyin edelliskesänä slipareita yhdestä tunnetusta liikkeestä ja kertoivat tilauksen kestävän 1 kk. Eikun nettiin ja sliparit tilaukseen. Kesti 6 päivää ja rahaa säästyi 250€
    Pska juttu. Mun mielestä tuon jutun voisi julkaista liikkeen nimellä. Siinähän ei ollut mitään "henkilökohtaisuuksia" tai "epämääräisiä" syytöksiä liikettä ja työntekijöitä kohtaan.

(Ei siinä Tylyttäjänkään jutussa mun mielestä ollut).

Kyllä mielestäni prosessien heikkous, saamattomuus ja huono asiakaspalvelu on julkaisukelpoista tavaraa. Hyötynä tietysti on, että harvempi käyttää siellä pyöriään.

Ps. Ehkä jos negatiivisia yksilöidysti kirjoittelee, olisi hyvä käyttää omaa nimeä. Nythän teksti on tasapainossa, koska Haraldia ei ole nimetty kuten ei liikettäkään.
    DT125[82] -> (yli 20v. tauko) -> Versys[07] -> FZ-1-SA[07] -> K1200S[08] -> cbr600rr[08] -> (+ S1000RR[10] Varastettu Hollannissa, Vttu!) -> (S1000RR[11] Lunariin, ajettu päin ajokoiraa,V*2!) -> (S1000RR[12]) vaihdettu,
    S1000RR[21]+(KTM 690 Enduro r[14])
    Joo toi vituttaa suunattomasti. Itelläki meni viime kesä ihan pipariks kun Vein pyörän huoltoo kesäkuun alussa ja sain takas pariviikkoo ennen syyskuuta. Noh kesti 1000km ajella ja sanoivat et tuo tänne nii katotaa. Pyörän vein sinne. Päivä meni ja ne soitti et tuu hakee, ei me tätä enää kuntoo laiteta, hae mahollisimman äkkiä pois Mut kyllähän ne voi kusta silmää vaikka kuinka noilla hinnoilla mitä ne liikeissä pitää
    --GsxR:iä--
    Turkulainen kiintiöpaha ouzi:n avatar
    Hallitus
    Rata & Koulutus
    Liittyi Dec 2007
    Turku
    MotOrg ry jäsen
    Valitettavaa touhua nykypäivänä, kuullostaa ihan samalta toiminnalta kuin isäni mäntien tilaus pari kesää sitten, "parissa viikossa saa", 3kk siinä meni... Liikkeen kannalta uskomatonta toimintaa, pitävät asiakasta tyhmänä joka ei voi itse/ ole kykenevä moottoriremonttiin, vähättelevät, antavat ympäripyöreitä vastauksia y.m.y.m. tosin meillä taitaa nyt olla eri liike/merkki, mutta tälläistä en enää itse hyväksy, suskan orkkisosat tulleet ihan muualta kuin suomesta tuon episodin jälkeen...
    TL1000S 1999 Kadulle
    GSXR600 -08 Radalle
    GSX1300R -02 Tourinkiin
    Suzuki DR650 -99 EX
    RSV1000R -04 EX
    Trumppako Haraldilla on? Oliko itse huoltoliike valtuutettu huolto vai turkkulaisten pääkaupunkiseudulta värväämä apupaja? Pistä vaikka yksityisviestiin, jos et kaikelle kansalle halua infota.

Joka tapauksessa vahvistui taas uskoni sen suhteen että huoltomanuaalin hankkiminen ja osien tilaaminen Jack Lilleyltä eivät ole mitenkään pieleen mennyt valinta. Tähän asti Lilley on saanut osat tehtaalta 1-2 päivän viiveellä (jos ei ole hyllyssä) ja minulle kotiovelle alle viikossa. Engelsmannien postikulut ovat hiukka suolaisia, mutta tuon kyllä kärsii jos kotimaan toiminta on edellä kuvattua.

Kyllä, Trumpalla ajelen (nyt siis pitkästä aikaa, heh).

Huoltoliike ei ole virallinen ja valtuutettu Trumppahuolto, joitain muita valtuutuksia kuitenkin löytyy.

Joo, en lähde nimeämään noita firmoja edellämainittujen syiden ja sen takia, etten esiinny omalla nimelläni tässä, joten se olisi jo senkin puolesta epäreilua.

Huoltoliikkeen työnjälkeen (lue pyöräni toimivuuteen) olen erittäin tyytyväinen ja vien jatkossa vaikka osat itse jos sikseen tulee. Hyvää työtä ei saa usein rahallakaan ja siksi en halua polttaa siltoja tässä tapauksessa.

En voi valitettavasti alkaa liikkeenjohdon konsultiksi jo senkin takia, että joutuisin laskuttamaan sen verran, etteivät siihen suostuisi. On selvää, ettei tällainen toiminta kanna loputtomiin jos tätä tapahtuu usein, ei vaikka työnjälki on hyvää. Heidän on vain itse tajuttava se.

Yamaha FJR 1300 -13
    frozen man:n avatar
    Liittyi Mar 2008
    Etelä-Mäntsälä
    Herää kysymys onko tämän huoltokorjaamon pakko tilata tarvittavat osat kyseiseltä maahantuojalta/moottoripyöräliikkeeltä? Mahdollisesti sopimuksessa on sellainen pykälä koska ei varmaankaan niiden liiketoiminnan kannalta ole edullista pitää asiakkaiden pyöriä poissa ajosta viikkokausia. Muussa tapauksessahan ne hommaisivat osat jotain toista, nopeampaa ja luotettavampaa toimittajaa käyttäen. Sympatiat huoltokorjaamolle, turkuun ja toivottavasti saavat sopimuksen purettua jotta ei tule loppua koko liiketoiminnalle.
    Z 750
    Motivaatiokysymys. Olen asioinut useiden englantilaisten putiikkien kanssa ja osat ovat olleet poikkeuksetta perillä alle viikossa, joskus jo kahden arkipäivän jälkeen. Ovatpa vielä kyselleet jälkikäteen sähköpostilla, että tuliko tavarat perille ja olitko tyytyväinen.
    Varmin ratkaisu olisi lienee tilata itse kamat Saksasta tai Englannista ja mennä osien kanssa huoltoliikkeeseen.
    Niin sitä juuri pitää nyt selvittää, että kuka sanoi minulle ja mitä, että sain sellaisen käsityksen, minkä sanoin käsityksenäni.
    Lainaa (vetomies @ Kesä. 02 2009,19:47) kirjoitti
    Motivaatiokysymys. Olen asioinut useiden englantilaisten putiikkien kanssa ja osat ovat olleet poikkeuksetta perillä alle viikossa, joskus jo kahden arkipäivän jälkeen. Ovatpa vielä kyselleet jälkikäteen sähköpostilla, että tuliko tavarat perille ja olitko tyytyväinen.
    Varmin ratkaisu olisi lienee tilata itse kamat Saksasta tai Englannista ja mennä osien kanssa huoltoliikkeeseen.
    Kaikki kamat on parasta tilata ulkomailta. Sieltähän ne muutenkin tulee.
    On myös syytä opetella itse korjaamaan vehkeet koskapa myös niiden korjaajien työpaikat on siirretty sinne ulkomaille. Ja muistakaa pitää turpanne kiinni älkääkä kuvitelkokaan nostavanne mitään työttömyyskorvauksia kun juuri teidänkin työpaikkanne siirretään sinne ulkomaille missä duunarit ja palkat ovat paljon soveliaampia.
    Lainaa (mpoli @ Kesä. 02 2009,20:04) kirjoitti
    Kaikki kamat on parasta tilata ulkomailta.
    Ei kaikkia. Vain ne jotka saa sieltä alle kuukaudessa (kuten Haraldin keississä tuossa) suoraan kotiin.

Lainaa kirjoitti
    On myös syytä opetella itse korjaamaan vehkeet koskapa myös niiden korjaajien työpaikat on siirretty sinne ulkomaille.
    Tästä olen vahvasti samaa mieltä. Itse kannattaa opetella tekemään niin on sitten vaihtoehto olemassa, jos paikkakunnan korjaamolta ei mieleistä palvelua saa.

Lainaa kirjoitti
    älkääkä kuvitelkokaan nostavanne mitään työttömyyskorvauksia kun juuri teidänkin työpaikkanne siirretään sinne ulkomaille missä duunarit ja palkat ovat paljon soveliaampia.
    Taisi olla ketjun aiheena nyt kotimaasta saatu paska palvelu, ei se että palvelu oli liian kallista. Oliko pointtisi että kotimaista yrittäjää kannattaa aina tukea, riippumatta palvelutasosta?

Eli pyrit aina ostamaan tavarat ja palvelut sieltä missä sinua palvellaan surkeimmin?

Oma mopo on odotellut osia kanssa reilut kolme kuukautta. Kannattaa pitää vähintään kahta mopoa, jotta ei mene ajelut viduix.
    Dixi et animam levavi
    Vielä pari vuotta sitten eräs moottoripyöräliike sanoi myyneensä päivässä 20 pyörää. Ja sama meno jatkui koko kevään. Sieltä ne katteet tulee. Vielä hetki sitten oli monella asenteena että moottoripyöräily on kallis harrastus joten antaa maksaa mitä vaan. Tuollasia asiakkaita kun riittää niin turha on uhrata paljoakaan energiaa jollekin kaasuvaijereiden uusijalle.

Autoliikkeet on jo huomannu että asiakkaat haluaa laatua. Nykyään kun vie auton huoltoon tehdään kustannusarvio ja kun auton hakee huollosta näytetään erillinen raportti mitä kaikkea on tehty. Prätkähuollossa on vielä nykyäänkin tapana että kerrotaan vain että seittämän tuntia meni ja maksa tuon verran. Tenttaamalla saa kysyä jotta mitähän siihen teitte ja mitä vaihdoitte.

Onneks ei oo peukalo keskellä kämmentä.
    Suomen mp-huolto/korjaamo ei ole pystynyt vastaamaan motoristien
    räjähdysmäiseen kasvuun.
    Huoltotoiminta vielä jossain 90.000 motoristin paikkeilla.
    Mekaanikkoja yritetty haalia keinolla millä hyvänsä ja laatukin on
    sit samaa tasoa.Aika tulee todennäköisesti tasaamaan kysyntää
    ja tarjontaa.
    Toivon ainakin näin käyvän.
    Ja muistakaa pitää turpanne kiinni älkääkä kuvitelkokaan nostavanne mitään työttömyyskorvauksia kun juuri teidänkin työpaikkanne siirretään sinne ulkomaille missä duunarit ja palkat ovat paljon soveliaampia.
    Kiitos jälleen huolenpidosta, en ole aikeissa nostaa mitään työttömyyskorvauksia, enkä niitä edes saisikaan siinä epätodennäköisessä tilanteessa, että työt loppuisivat.

Jos "työtä" on mielestäsi se, että toinen joutuu odottamaan kuukausikaupalla joutilaana vaijeria jota toinen ei viitsi tilata, niin homma saakin siirtyä ulkomaille. Perinteisesti työn teolla on tarkoitettu tilannetta jossa jotain saadaan aikaan.
    Niin sitä juuri pitää nyt selvittää, että kuka sanoi minulle ja mitä, että sain sellaisen käsityksen, minkä sanoin käsityksenäni.
    Lainaa (Talttapää @ Kesä. 02 2009,20:27) kirjoitti
    Kaikki kamat on parasta tilata ulkomailta.
    Ei kaikkia. Vain ne jotka saa sieltä alle kuukaudessa (kuten Haraldin keississä tuossa) suoraan kotiin.

Lainaa kirjoitti
    On myös syytä opetella itse korjaamaan vehkeet koskapa myös niiden korjaajien työpaikat on siirretty sinne ulkomaille.
    Tästä olen vahvasti samaa mieltä. Itse kannattaa opetella tekemään niin on sitten vaihtoehto olemassa, jos paikkakunnan korjaamolta ei mieleistä palvelua saa.

Lainaa kirjoitti
    älkääkä kuvitelkokaan nostavanne mitään työttömyyskorvauksia kun juuri teidänkin työpaikkanne siirretään sinne ulkomaille missä duunarit ja palkat ovat paljon soveliaampia.
    Taisi olla ketjun aiheena nyt kotimaasta saatu paska palvelu, ei se että palvelu oli liian kallista. Oliko pointtisi että kotimaista yrittäjää kannattaa aina tukea, riippumatta palvelutasosta?

Eli pyrit aina ostamaan tavarat ja palvelut sieltä missä sinua palvellaan surkeimmin?
    Pointti oli muistuttaa, että samalla kun itse siirtyy tilaamaan kaiken ulkomailta, hyväksyy myös sen että duunitkin siirtyy sinne ulkomaille.

Juuri tässä keississä uskoisin alusta asti menetellyn toisella tapaa, jos kristallipallo olisi ollut kunnossa ja jos edes joku osapuoli olisi tiennyt että vaijeria ei saada. *Turha sitä mopoa on huollossa seisottaa jos sillä voisi ajaakkin.
    Jotenkin ei oikein jaksa ymmärtää miten noita osia on niin hankala saada? Siis parin vaijerin takia kuukausi ajamatta...

Toivottavasti ei jatkossakaan tarvitse pyörään hommata mitään "erikoista". Mulla kun meinaa pää leikata kiinni jos jotain ei löydy heti hyllystä
    Ettei nyt enempää rönsyillä kerrottakoon, että yrittäjäperheessä kasvaneena yritän aina ensin tukea Suomalaista yrittäjää ja vasta sitten käännän katseen ulkomaille. Niin tein tässäkin, pitkäjänteisesti ja v-käyrä nousussa, mutta maksoin mukisematta huoltoliikkeen pyytämän summan, enkä syytä heitä tästä. Kerroin tosin tiskillä, etten halua kuulla selityksiä, eikä mitään hyvää selitystä tai syytä olekaan siihen, että kulutusosan saaminen kestää melkein seitsemän viikkoa. Toisaalta purnaaminen tai avautuminen huoltoliikkeen tiskillä ei auta sen enempää kuin täälläkään, täällä minun oli tosin mahdollisuus kirjoittaa rauhassa ja edes vähän miettiä, mitä "sormistaan" päästää. Minulle harvinaista, mutta joskus näinkin.

Nyt tuntuu vain olevan niin, että Suomessa huseeraavat maahantuojat, niin vissiin tuo kirjoitukseni maahantuoja kuin vaikkapa eräs toinen, joka esimerkiksi yrittää pyytää vaikkapa ostamastani eturenkaasta n. 111€ katetta (Saksa 83€ vs. Suomi 194€). Nämä tällaiset taitavat olla ne suurimmat syypäät siihen, että pienyrittäjät lopulta joutuvat "maksumiehiksi" ja laittavat lapun luukulle, sillä ei normaali patrioottisuus riitä maksamaan näitä riistohintoja tai sulattamaan vaikkapa saamaani umpisurkeaa palvelua, ei ainakaan loputtomiin, anteeksi vaan.

Esimerkiksi Englannista ja USA:sta tilatessa, myyjä usein kyselee jäljestäpäin asiakkaan tyytyväisyyttä ja suomalaisittain aika erikoista oli erään amerikkalaisen myyjän tapa toimia; tämä maksoi osan postikuluista omasta pussistaan, koska tyytyväinen asiakas (tässä tapauksessa minä) on hänen firmalleen kaiken a ja o. En epäröi tilata häneltä jatkossakin. Tapahtuisiko (tapahtuuko) tällaista Suomessa, eipä taida tapahtua!
    Yamaha FJR 1300 -13
    Erikoinen keskustelu. Tässä laitettiin risuja Turkuun. Toiset esittävät asian korjaamiseksi tilaamista ulkomailta. Vieläpä siten, että muita vaihtoehtoja ei mukamas ole. Ihan on pakko muistuttaa tässä välissä, että Turku ei ole Suomi eikä edes Suomen pääkaupunki eikä Turussa sijaitse Suomen ainoa tarvikemaahantuoja. Vaihtoehtoja on kotimaassakin. Myös huoltoliikkeitä on useampia jokaisessa suuremmassa kylässä.

Itsellä on varmaan käynyt mieletön flaksi kerta toisensa jälkeen, ei ole tarvinnut ikinä odotella osia pitkiä aikoja. Viimeksi taisi mennä 1,5 viikkoa, mutta osiakin oli lipan takia melkoinen läjä. Kahdessa viikossa oli mopo kunnossa (laskien siitä, kun annoin luvan laittaa kuntoon). Kyllä tästä maasta palvelua vielä saa, ja niitä töitäkin tehdään.

Silti on totta, että autopuolella keskimäärin on alkanut tapahtua ja mp-puolella vielä odotellaan. Auton huollosta maksetulle hinnalla saa nykyään paljon enemmän vastinetta kuin pelkän leiman takuukorttiin. Samaan suuntaan pitää mennä mp-puolella, palvelun, työn laadun ja varmuuden pitää kehittyä roimasti. Toiminnan pitää olla suunniteltua eikä kädestä suuhun elämistä. Etukäteen sovitun vian korjaaminen ei saa kaatua osan puutteeseen. Huoltoliikkeen pitää ymmärtää, että ensin tilataaan tarvittava osa ja sitten vasta pyydetään mopo paikalle. Autopuolella tämä jo osataan eli vian analysointi ja jos ei vaadi välitöntä korjausta tai ei voida heti tehdä, tilataan osa ja sovitaan huolto siihen kohtaan milloin osa on paikalla. Asioista osataan myös tiedottaa asiakkaalle. Ja varmasti tähän mennäänkin, huonot tippuvat vääjäämättä kelkasta pois.
    Kannatti herätä.
    Hypermotard 950
  23.  
    samasta myrskyisästä putiikista kytkinvaijeri viime vuonna toimitusajalla: 100 vuotta/ei kiinnosta