GSX-F:n etupäästä(?) kuuluu ajossa nopeuden (ei kierrosten) mukaan muuttuva, jonkinlainen laahaus-/hankausääni, joka rupeaa ottamaa hermolle ihan kohta. Jarrut laahaaat levyyn jonkinverran tuossa paikallaan kun etusta pyörittää, mutta kyseiseen ääneen etujarrun painaminen ajossa ei kuitenkaan vaikuta. Etupyörän laakerit vaihdettiin juuri, mutta ei vaikutusta.
Olisko ideoita mistä moinen ääni saattaisi kuulua, vai olisko kuitenkin ne jarrut??
Ja siihen päälle kun vielä vissiin jakoketju rallattaa kierrosalueella 3500-5000rpm, niin ylimääräisten äänien sekametelisoppa alkaa olla valmis![]()
Suzuki GSX600F -> Triumph Sprint ST 1050
Mitä tästä opimme? *- emme yhtään mitään
Katteet siellä tuulessa humisee? Tuli vaan mieleen. Aikamoista ujellus-, vihellys-, murina-, kolina-, laahaus-, hankaus,- yms. konserttia tuntuu nuo katteet pitävän rippuen vähän milloin mistäkin. Tuulen suunnan, ajo- ja tuulen nopeuden lisäksi noihin ääniin saattaa vaikuttaa vaikka Marsin asento Venukseen nähden![]()
"Olen turvassa tekniikan ympäröimänä aivot on kahlittuna turvavöillä"
- Ismo Alanko
K 1200 R -06 & remontoitu 1992 GSX 750 F reservissä. Emännän mopo Honda CBF 600 SA, joskus ajelen silläkin.
Oisko hiekanjyvänen päässyt jarrulevyn ja palan väliin? Siitä ainakin tulee ilkeä laahaava ääni.
BMW F800GT
Tarkasta ketjut, nimimerkillä turbopelistä irtos eturattaan mutteri...(P.A. @ Kesä. 01 2009,23:52) kirjoitti
Aluksi kuuluin laahaava, nopeuden mukaan muuttuva ääni... Sitten jotain ihan muuta![]()
Joukkion moottoripyörät, olivat isoja, ja tehokkaita.
Sori, auttaisin kyllä jos vaan osaisin, mutta ´troubleshooting´ sanallisesti kuvailtujen äänten perusteella on kyllä monesti vähän kuin ammuskelisi 30 metrin päästä katkaistulla haulikolla tikkatauluun.
Jos sieltä jotain aivan oikeasti huolestuttavaa tuntuu kuuluvan, eikä itse löydä sille mitään selkeästi vinksallaan olevaa aiheuttajaa, silloin oikea osoite on asiansa osaava mp-huolto.
- Myynnissä: Sivulaukkusarja, Touring-pleksi, Alakate, Rengassarja (kaikki uusia,ajamattomia), sopii DL650A 2012 -
25.5.12 tuli 40 täyteen ja päätin että nyt saa netissä notkuminen jäädä
Toi on kyllä aivan totta!(pecha @ Kesä. 02 2009,10:51) kirjoitti
Lähinnä nyt haen mahdollisia tekijöitä, jotka ylipäänsä voisi kyseistä hankalasti selitettävää äänä pitää.
Hiekkaa/kiviä jarrupalojen ja -levyjen välissä ei ole, ja laakerit tosiaan vaihdettu, eli etupyörä varmaankin poissuljettua aluetta ääntä etsiessä...
Mitenkäs esim. vaihteisto tms? Voisiko sieltä kuulua tuommosta laahausta, mihin nopeus vaikuttaa?
Huolto on tilattu, ja siellä saavat sitä tutkia jos syytä ei ennen sitä löydy, mutta kun ihan heti ei vaan huoltoonkaan aikaa saa... Mene useampi viikko. *![]()
Hrm, kuinka usein rasvaat ketjut? Laitatko niin, että eturattaallekin menee jotain?
Kyllähän noita tulee rasvattua säännöllisesti, ja mielestäni käytän rasvaa aika reilusti. Siitä en kyllä ole täysin varma, että saako eturataskin tarpeeksi rasvaa. Täytyypi keskittyä tohon asiaan seuraavassa rasvauksessa.(sandman72 @ Kesä. 02 2009,22:54) kirjoitti
Hmm, enpä ole kuullut kenenkään onnistuneen pitää eturatasta ilman rasvoja kun ketjun öljyy. Eiköhän se ketju pyöri molempien rattaiden ympäri ja levitä rasvaa ihan iloisesti molemmille.(sandman72 @ Kesä. 02 2009,22:54) kirjoitti
Noh, näitä gsr600 vaivaa myös tuollainen kohina/laahaava ääni, jotkut on sanoneet johtuvan sen renkaista, eli merkin vaihdon jälkeen ääni loppunut. Itsellä ei renkaanvaihto asiaan auttanut, toisaalta mulla tuo etusen laakeri ahdistaa aika tiukkaan kiinni tuohon akseliin, voisiko se olla syy? tai sitten se renkaan kuvio ja lokkarin muoto jos sais aikaan jonkun ääni efektin.
Chief Dark Horse -22
Tracer GT -18
F 700 GS -13
GSR 600 -06
FZS-600 -00
Virago 535 -99
Mulle ilmestyi GSX 750 F:ään viime syksyn viimeisellä .ORG! PK-Kerta kiellon päälle ajelulla la 1.11.2008 omituinen laahaava ja hankaava, ajonopeudesta riippuva ääni (oliko riittävän tarkasti).
Ajotauolla mainitsin asiasta, pyörä keskituelle ja sitä oikein porukalla siinä tutkittiin. Diagnoosi:ketjut ja rattaat vähitellen loppumassa. Veturilla sattui olemaan vaseliinituubi matkassa, sitä ketjuihin ja matka jatkui normaalisti kotiin asti. Äänikin väheni ja ajoittain sitä ei kuulunut ollenkaan.
Vähän tuota kuitenkin ihmettelin, kun ei ne ketjut ja takaratas nyt niin huonokuntoisilta näyttäneet, mutta ajattelin, että onhan niillä jo ajettu, joutaakin vaihtamaan. Eturattaan kuntoahan ei tuossa näe purkamatta.
Päätin, että tämä oli syksyn viimeinen ajo ja aloin remontoimaan mopoa, tilasin uudet ketjut ja rattaat ja katso, syyllinen laahaavaan/hankaavaan ääneen löytyi kun olin purkanut pyörää tarpeeksi.
Aiemmin kesällä löysin Fagervikintieltä makoilemasta uudenkarhean Bilteman 10*11 piippuavaimen, jonka poimin talteen ja sujautin penkin alle. En kuitenkaan varmistanut, että se siellä myös pysyy![]()
Tuo mokoma oli teleportannut itsensä takaswingin päälle siihen kohtaan missä on se kuminen ketjunlaahain. Se oli juuri sopivan pitkällä, ettei sitä näkynyt, vaikka yritettiin kattoa, että mikä siellä ääntää. Ihme ettei ollut pudonnut sieltä ja vielä parempi, ettei ollut mennyt ketjun ja rattaan väliin.
Tämmöinen hälyäänistoori. Aika vaikea on sanoa, mikä siellä milloinkin metelöi. Ketjut ja rattaat olis ehkä kestäneet vielä muutaman tuhat kilsaa, mutta tulipahan vaihdettua. Olisin varmaan vaihtanut ne muutenkin kun tuli aika paljon tuota mopoa restauroitua talven aikana.
Kannattaa siis tsekata, ettei hälyääni liity johonkin, joka pyörii ja kovaa, voipi muuten sattua leukaan... Aloita vaikka tuosta ketjulinjasta, on ainakin se suljettu sitten pois.
Edit: Jos joltain puuttuu Bilteman 10*11 piippuavain, saapi tulla hakemaan.
"Olen turvassa tekniikan ympäröimänä aivot on kahlittuna turvavöillä"
- Ismo Alanko
K 1200 R -06 & remontoitu 1992 GSX 750 F reservissä. Emännän mopo Honda CBF 600 SA, joskus ajelen silläkin.
Otappas etujarrupalat pois vähäksi aikaa ja käy koeajolenkillä...varovaisee tottakai!Onko ääni tallella?Itellä äffässtä kuuluu laahava ääni etujarrupaloista.On koikeiltu!
Kyllä se oma mopo taitaa pitää samanlaista lievää kahinaa (tod. näk. jarrut) ei ole löytynyt mitään vikaa mikä aiheuttais sen. Eikun kovaa ajoa jos häiritsee niin pilsomit korviin *Lisään vielä että olen ajanut yli10000 ja koko ajan pitänyt ääntä muistaakseni niin olis se jo näyttänyt närhenvärkit jos jotain vialla
Mulla kuului kans vanhassa pyörässä laahaava/hankaava ääni edestä. Yritin paikallistaa sitä useasti. Jarrut oli kunnossa. Etulaakeri meni vaihtoon ilman apuja. Eräänä kauniina päivänä ajoin pitkän, sileän pikipaikan päältä, ääni hävisi kuin taikaiskusta ja jatkui samaan tapaan taas asvaltilla. Rengasmelun takia olin sit hikoillut kolme viikkoa...![]()
Jeps!
Nyt kun parin viikon tauon jälkeen oli taas vihdoin aikaa ja hyvä keli, niin palasin takaisin ratkaisemaan "ongelmaa"...
Eli:
Tuo kävi itselläkin mielessä tossa aikasemmin. Nyt sitten sain aikaiseksi otettua jarrut irti, ja kävin koittamassa n. 50-60km/h nopeudella, mutta mainittavaa muutosta ei ääniin tullut. Isommalle tielle en viitsinyt lähteä suhailemaan kovempaa vauhtia ilman etujarruja.(kavoni2 @ Kesä. 06 2009,13:22) kirjoitti
Parsin jarrut takaisin paikalleen, ja lähdin tuohon lähikylille ajamaan pienen lenkin ja kuuntelemaan taas mahdollisia äänenlähteitä.
Ajelinpa sitten muutaman suojatiemaalaiksen yli, ja aivan kun hankausääni olis jotenkin hieman vaimentunut. Ja kas kummaa: Kun tilauksesta tielle sattui muutama pidemmältä matkalta paikattu ajoura. Kokeilin ajaa niistä, ja laahaus hävisi lähes kokonaan *
Ja mulla siis aivan tasan sama tarina! *kirjoitti
S**t*n*n rengasmelu!! *Noh, onpahan "vika" paikallistettu, ja eipähän tarvitse viedä huoltoon ainakaan tuon takia. *
By the way: Renkaana on edessä Bridgestone Battlax BT 021 ja takana BT 020.
E: Kylläpä sitä ihminen osaa joskus olla hölömö... *
Eipä ollu mullakaan fiksu olo silloin. Nyt on.
Hyvä, ettei isompaa vikaa ollu.
Sama täällä. Etupää ääntänyt tänä kesänä koko ajokauden ajan. Eturenkaana muhkuroille kulunut Battlax 45.
Eilen ostin uuden etusen (Pirelli) ja äänet hävisi sen jälkeen.![]()
parempi pienikin krapula, kuin ihan selvinpäin
hmm.. oiskohan samaa mullakin RF:ssä
jotain outoa kuuluu mutta oon olettanut että katteet meluaa..
eturengas on pykälälle kulunut joten sopisi kyllä kuvaukseen vaikkakaan ääni ei rengasmelulta kuulosta, mutta toisaalta
enpä ole MP:n rengamelun asiantuntija.
![]()
Minulla ainakin se rengasmelu kuulosti kohinalta tai ehkä laahaavalta ääneltä sekä montuissa kuulosti kuin etulokasuoja olisi kolissut.
Nyt nämä äänet ainakin katosi.
parempi pienikin krapula, kuin ihan selvinpäin
Hmm...mä oon kiinnittäny huomioo ihan samaan rohinaan..(P.A. @ Kesä. 01 2009,23:52) kirjoitti
ihan ku sil ois vilustumistauti..
mut ilmeisesti ominaisuus..
tarvinnee tottua
![]()
If you value your life as much as I value my bike, don`t fuck with it!
Juu mulla on tuo sama "kohina" pyörässä..
No oon ajatellu että kaippa nuo koko katteelliset pyörät sitten vaa pitää tuollasta ääntä..
kun en ennen sellaista ole omistannut hmm no joo joskus vanhan gsx:n mut siinä oli jo koneen ääni niin kova että siinä ei pikku kohinoita kuullu
ite mietin että vedän jotai silikonia tai kangaspäälysteistä teippiä katteiden saumoihin mutta pitääpä vissiin ensin vaihtaa renkaat josko tuo mullakin hiljenisi..
Suzuki GSX 600 F -98
Honda cbr 1000 f -91
Sama täällä(jakari59 @ Kesä. 11 2009,09:27) kirjoitti
*Edessä 020 ja kohinaa kuuluu. Voi sitä laahaamiseksikin kuvailla. Pyörä ei ole edes suska, mutta Bridgestone taitaa olla se yhdistävä tekijä.
edit: ...siis kulunut Bridgestone (= hampaat)
Tunturi Supersport '82, Honda CBR 600f '03, Yamaha YZF-R1 '07, Yamaha XT 660X '04, KTM smc 690 '09, KTM exc 300 '10 -> Suzuki GSX-r 1000 '07
Eikös ne moottoripyörät aina jotain ääntä pidä?
Antaa raudan hieroo,ei sillä järkee oo...