Tulokset 1:stä 21:een 21:sta
    Olen tällä hetkellä opiskelijavaihdossa Virossa, myös parempi/pahempi puoliskoni asuu täällä kanssani. Olemme ajelleet ympäri Viroa, alkuvuodesta autolla ja kevään tullen moottoripyörillä. Menneenä viikonloppuna teimme reissun Tartosta Paldiskiin. Oli sen verran onnistunut matka, että ajattelin kirjoittaa tänne pienen avautumisen. Ehkä joku lukee tämän ja saa vinkkejä oman matkansa suunnitteluun, etenkin jos on liikkeellä semmoisen pyörän kanssa, jolla on mukava ajaa muullakin pinnalla kuin asfaltilla.

Lähdimme siis matkaan noin kello 11, ensimmäisenä etappina Viljandi. Oli tosi lämmin päivä, ja matkan ensimmäinen osa taittui hujauksessa. Pysähdyimme Viljandin vanhassa kaupungissa pitsalle, ja kävelimme vähän ympäriinsä, mutta ilma oli tosiaan sen verran lämmin, että tixtexeissä liikkuminen ei jaksanut kiinnostaa kovin kauaa.

Lähdimme siis takaisin tien päälle. Seuraava kohteemme oli Pärnu, mutta päätimme skipata maantien, ja ajaa Soomaan kansallispuiston kautta soratietä. Suosittelen tätä reittiä lämpimästi! Matkalla pysähdyimme puiston infokeskuksessa etsimässä kahvilaa. Kahvilaa ei paikassa ollut, mutta henkilökunta tarjosi meille juotavaa ilmaiseksi. Kuuluu palveluun!

Pärnussa suunnistimme Aleksandri pubiin, joka ilmeisesti aika legendaarinen motoristibaari. Kello oli tuohon aikaan jo sen verran paljon, että päätimme skipata kaupungin nähtävyydet ja jatkaa matkaa. Täytyy sitten vissiin tehdä Pärnun-reissu erikseen, koska olen kuullut kyseisestä kaupungista lähinnä kehuja.

Seuraavana etappina olikin sitten Paldiski. Ajelimme pikkukaupunkien läpi, ja pysähdyimme suhteellisen usein juomaan. Kesäinen Viro on kyllä uskomattoman kaunis, luonto on vihreää ja joka puolella on kukkivia puita, etenkin syreenejä ja hevoskanstanjoita. Maaseudulla näkee kartanoita, hienoja vanhoja maataloja ja suuria kolhoosirakennuksia.

Lähellä Paldiskia on Padisen luostari, jossa kannattaa ehdottomasti pysähtyä. Me emme tosin tehneet niin tällä kertaa, koska ilta oli jo siinä vaiheessa, että telttapaikka alkoi siintää mielessä.

Nyt seuraa pieni varoituksen sana: Padisen ja Madisen välinen tie Paldiskin suuntaan oli auki, ja semmoisella suurikivisellä irtosoralla, että emme lähtenet koettamaan onneamme, vaikka onkin nappularenkaat alla. Varmaan jollain kevyemmällä endurolla voisi päästäkin eteenpäin; en tiedä. Tietähän siis ollaan päällystämässä, mutta ei tullut kyltistä katsotuksi, mikä oli arvioitu valmistumisaika.

Emme lannistuneet, vaan lähdimme ajamaan Keilaa kohti. Keilassa kävimme kaupassa, ja sitten otimme suunnan kohti Paldiskia. Paldiskin Leetsessä on jonkinlainen luonnonsuojelualue, jossa voi telttailla rannan tuntumassa. (En löytänyt mitään nettisivua, josta löytyisi infoa asiasta). Kävimme kaksi vuotta sitten samassa paikassa, joten tie oli tuttu. Tiestä muuten sen verran, että se on erittäin kuoppainen, asfaltoimaton metsätie (juuri sellainen, jota mä tykkään ajaa), joten katupyörällä ei välttämättä kannata yrittää.

Löysimme hyvän telttapaikan kauniin hiekkarannan tuntumasta. Nukkumisen kanssa oli tosin vähän niin ja näin, koska lähettyvillä huudatettiin sekä trancea että Jeeppiä. Ilmeisesti kyseinen mesta on suosittu myös paikallisten keskuudessa, joten syrjäinen sijainti ei ainakaan tässä tapauksessa takaa omaa rauhaa.

Seuraavalle päivälle meillä ei enää ollut kovin kummoisia suunnitelmia *(joskin olimme ajatelleet poiketa Sakussa moottoripyörämuseossa, mutta aamulla käynnistyimme sen verran hitaasti, että heitimme sitten moisen mielestämme). Kävimme Paldiskissa kahvilla ja lähdimme sitten Kloogaan. Paldiski on venäjänkielinen kaupunki, jonka huomasimme Tavernassa: tilasimme viroksi, mutta ensimmäinen tiskin takana ollut täti ei edes ymmärtänyt meitä. Toinen täti ymmärsi, ja jopa puhuikin vähän, kolmas paikalle tullut ymmärsi vähän, ja osasi tuottaa muutaman lauseen. Kolmas täti oli todella ystävällinen ja palvelualtis, ja jutteli kaikenlaista, lähinnä venäjäksi. Mähän siis en osaa venäjää, ja sanoinkin tämän muutaman kerran, mutta se ei tätä tätiä hatannut! Ymmärsin kyllä sanan sieltä, toisen täältä. Eikä sitä aina tarvitse puhua samaa kieltä, että tulee ymmärretyksi.

Kloogassa kävimme katsomassa holokaustin uhrien muistomerkkiä, tämäkin oli tuttu paikka kahden vuoden takaa. Sitten takaisin tien päälle. Loppumatkalla keskityimme lähinnä ajamiseen ja nesteyttämiseen, joka oli tarpeen, sillä lämmintä oli lähemmäs 30 astetta. Jouduimme myös rasvaamaan Alpin ketjut hammasharjaa avuksi käyttäen, koska ainoa sopiva öljy, jota huoltsikalta löysimme, oli sellaisessa pönikässä, josta hienovarainen annostelu ei toiminut (mulla on muuten Scottoiler pyörässä, mutta sehän nyt ei tietenkään suostunut toimimaan).

Luin muuten tuolta turvallisuusosiosta varoituksen liukkaasta pikipaikkauksesta jossain Paavolan ja Rantsilan välillä ja rupes hymyilyttämään: Virossa tiet ovat ajoittain silkkaa pikipaikkausta, joka tietenkin sulaa kuumalla ilmalla. Ajoimme Raplan kaupungin läpi, jossa tiet olivat niin sulat, että lätinä vain kävi. Ja tämä ei oikeasti ole mitään liioittelua: kun hidastimme johonkin risteykseen, ihmettelin, mikä tuo litisevä ääni on. Se oli tie.

Loppumatkalla emme enää pysähtyneet kuin syömään (Türissä) ja tankkaamaan sekä itseämme että mopoja. Põltsamaalla ajoimme kiintoisan näköisen linnan ohi, jota pitää käydä katsomassa heti, kun pyörän selkään taas päästää.

Kaiken kaikkiaan onnistunut reissu! Mun mielestä Viro on kesällä todella kaunis maa, jossa on paljon mielenkiintoista nähtävää, niin luontoa kuin kaupunkiakin.
    Honda XL600V Transalp

Jotkut tahtoo rahaa
    jotkut tahtoo valtaa
    mä en tahdo muuta kuin
    dingdong-kellon
    dingdong-kellon
    soittaa saa
    pimpeli pom
    Lainaa (Lilja @ Kesä. 01 2009,11:26) kirjoitti
    Nyt seuraa pieni varoituksen sana: Padisen ja Madisen välinen tie Paldiskin suuntaan oli auki, ja semmoisella suurikivisellä irtosoralla...
    Ajoin pätkän Helatorstain viikonloppuna mukana kuudentoista pyörän ryhmässä. Mukana mm. Wingi, XX1100, pari Ducatia, ei siis endurokalustoa. Oli aika jännät paikat.

Noita kiuaskiviä oli levitetty tielle ehkä reilun kilometrin matkalle. Kun kivikko loppui, siitä oli jatkettu kuorma-autosta levitetyllä n. 10 cm paksulla jyräämättömällä hiesumatolla, jota jatkui useamman kilometrin, loppupätkä oli saviliejua.
    Tunturi Supersport, Honda CB125, Suzuki VS1400
    Nyt se kiuaskivipätkä oli paljon pidempi: teimme nimittäin koukkauksen yhden kapoisan hiekkatien kautta, ja totesimme, sora-alue jatkuu todennäköisesti Paldiskiin asti. Se hiekkapätkä oli kyllä musta ihan viihdyttävä, lukuunottamatta sitä kohtaa, jossa niitä kiuaskiviä oli kasattu keskelle tietä niin, että kivikasa jakoi tien kahdeksi melko kapeaksi kaistaksi. Savieliejua ei enää ollut, johtunee varmaan viime viikon lämpöisistä säistä!
    Honda XL600V Transalp

Jotkut tahtoo rahaa
    jotkut tahtoo valtaa
    mä en tahdo muuta kuin
    dingdong-kellon
    dingdong-kellon
    soittaa saa
    pimpeli pom
    Ollaan tulossa parin viikon päästä viikonloppureissulle. Osaatko kertoa mikä olis mukava tie ajella Pärnu-Tartto väli?

Pärnusta lähtee toi nro 6, jota voi ajaa joko Tõrvan (tuota kautta en oo itte ajanut, mutta mies on joskus) tai Viljandin kautta. Türin kautta menevä tie on varmaan tylsin. Ja jos tykkäätte hiekkatiellä ajella, niin tuo Soomaan kansallispuiston läpi kulkeva tie oli tosi hieno. Se oli suht helppoa ajettavaa, toki nimismiehenkiharaa piisas, mutta ei mitään perunapeltoa kuitenkaan.
    Honda XL600V Transalp

Jotkut tahtoo rahaa
    jotkut tahtoo valtaa
    mä en tahdo muuta kuin
    dingdong-kellon
    dingdong-kellon
    soittaa saa
    pimpeli pom
    Lainaa (Lilja @ Kesä. 02 2009,13:18) kirjoitti
    Pärnusta lähtee toi nro 6, jota voi ajaa joko Tõrvan (tuota kautta en oo itte ajanut, mutta mies on joskus) tai Viljandin kautta. Türin kautta menevä tie on varmaan tylsin. Ja jos tykkäätte hiekkatiellä ajella, niin tuo Soomaan kansallispuiston läpi kulkeva tie oli tosi hieno. Se oli suht helppoa ajettavaa, toki nimismiehenkiharaa piisas, mutta ei mitään perunapeltoa kuitenkaan.
    Isohko porukka lähdössä (9 pyörää), luulen että kierrämme nuo hiekkatiet. Kartasta katsottuna tuo Viljandin kautta menevä reitti näyttäis ehkä parhaalta.
    Tuo on kiva reitti, tai siis mähän oon ajanut vaan tuon pätkän Viljandista Tarttoon. Plussaa tuossa tiessä on etenkin se, että se menee Võrtsjärven (en nyt jaksa tarkistaa kartasta, onko se nyt varmasti se) ohi, siinä on kauniit maisemat.

Kannattaa muuten pysähtyä Viljandissa, se on nätti kaupunki. Me pysähdyttiin siinä vanhassakaupungissa ja käytiin pizzalla. Ihan näkemisen arvoinen mesta.

Tässä muutama kuva:

Ohhoh, onpas ne isoja. Valitan, mun ATK-taidot on sen verran puutteelliset, etten osaa pienentää. Ainakaan tähän hätään.
    Honda XL600V Transalp

Jotkut tahtoo rahaa
    jotkut tahtoo valtaa
    mä en tahdo muuta kuin
    dingdong-kellon
    dingdong-kellon
    soittaa saa
    pimpeli pom
    Viime syksynä tuli käytyä ja Viljandi vaikutti oikein mukavalta paikalta. Kannattaa kävellä siellä linnoituksen raunioilla, mistä on mukavat näköalat alas järvelle.

Tuli oltua yötä tuolla (menisin uudelleenkin):
    Endla hotell
    "Minulla ei ole mitään sitä vastaan, jos tiellä välillä vauhti nouseekin, vaikka sitä enemmän mitä mukavampi tie, ja yhtä hyvin silloinkin, jos tie on yksitoikkoinen, ja jos on mukavia näkymiä, ajetaan hiljalleen." (Keijo Virtanen: Tielle tuuleen)
    Lainaa (zpete @ Kesä. 02 2009,17:32) kirjoitti
    Lainaa (Lilja @ Kesä. 02 2009,13:18) kirjoitti
    Isohko porukka lähdössä (9 pyörää), luulen että kierrämme nuo hiekkatiet. Kartasta katsottuna tuo Viljandin kautta menevä reitti näyttäis ehkä parhaalta.
    Pärnu-Viljandi-Tartto

Kiitos näistä vinkeistä, Lilja ja muut!
    Erityisesti, ehkä muitakin, kiinnostaisi hyvät reitit karttalinkein, ja ilman niitä sorapätkiä. *
    ...
    Onko Virosta helppo löytää hotellia tms. ilman etukäteisvarausta? Entäs muualta Balttiasta?
    TTU - Dirty, Old and Ugly Ironbutt SS1000 driver.

"Säkkijärven polkka on ihan hanurista"
    V.Vesterinen
    Lainaa (ttuttu @ Kesä. 09 2009,14:53) kirjoitti
    Onko Virosta helppo löytää hotellia tms. ilman etukäteisvarausta? Entäs muualta Balttiasta?
    Riippuu tietenkin vuodenajasta ja porukaan koosta mutta itse olen kolmena vuotena käynyt pienellä porukalla (2 - 3 hlö) tuolla Balttiassa toukokuun alussa eikä koskaan ole ollut ongelmaa majapaikan saannissa. Tosin viime reissulla Viljandissa ensimmäisessä hotellissa ei ollut tilaa mutta seuraavassa siellä järvenrannalla oli, suosiolla jätettiin se isoin hotelli kysymättä. *
    Kahdeksan hengen ja koiran saaminen hotelliin onkin sitten toinen juttu tosin silloinkin majapaikka löytyi.
    Suzuki VZ 800 Marauder ja BMW R1150R
    Turismitaluja on joka puolella Viroa, jos vaatimattomampi majoitus kiinnostaa. Kuntien ja kaupunkien nettisivuilla on usein infoa turisteille vähintään englanniksi, joskus myös suomeksi.
    Honda XL600V Transalp

Jotkut tahtoo rahaa
    jotkut tahtoo valtaa
    mä en tahdo muuta kuin
    dingdong-kellon
    dingdong-kellon
    soittaa saa
    pimpeli pom
    Sivustolta www.viroweb.com löytyy paljon kaikentasoisia puhkemajoja ja muita majoituspaikkoja,
    Lainaa (zpete @ Kesä. 02 2009,13:03) kirjoitti
    Ollaan tulossa parin viikon päästä viikonloppureissulle. Osaatko kertoa mikä olis mukava tie ajella Pärnu-Tartto väli?
    Ajoimme Pärnusta Valgan kautta Tartton. Samalla tuli pikavisiitti Latvian puolelle. Hyvät tiet ja noin 50km pidempi kuin suorin reitti.
    Ei hassumpi. Tartossa kannattaa ehdottomasti käydä ruutikellarissa = pubi jossa erinomainen kohtuuhintainen ruoka. Tosin sana pub ei oikein kuvaa paikkaa.
    Sain täältä monia hyviä vinkkejä omaan reissuun, kiitos kaikille.
    Läppärin sain wlaniin joka paikassa ja ilmaiseksi.
    Virosta jäi mukava maku suuhun (Tallinna on eri maa)
    Ihmiset ystävällisiä ja rehellisiä: viimeisenä iltana jäi laukku taksiin, joka palautti sen 15min sisällä!
    On melko varmaa että menemme uudemman kerran.

Nyt kun tuli Tarton ravintolavinkit puheeksi, niin kirjoitanpa tähänkin ketjuun muutaman suosituksen:

- aasialainen ravintola Tsink Plekk Pang (osoite Küütri 6)
    - italialainen ravintola La Dolce Vita (Kompanii 10)
    - georgialainen ravintola Gruusia saatkond (Rüütli 8)
    - Opera pizza (Vanemuise 26)

Nuo on mun mielestä laadukkaimmat ravintolat, mitä Tartosta löytyy. Edullisin noista vars. ravintoloista on tuo italialainen, kallein georgialainen. Hinnat eivät sielläkään ole Tallinnan veroisia. Tuo Opera pizza on ihan tavallinen pizzapaikka, mutta sieltä saa mielestäni Tarton parasta pizzaa.
    Honda XL600V Transalp

Jotkut tahtoo rahaa
    jotkut tahtoo valtaa
    mä en tahdo muuta kuin
    dingdong-kellon
    dingdong-kellon
    soittaa saa
    pimpeli pom
    Meinaatko että noissa on vielä parempaa sapuskaa kuin ruutikellarissa?
    Lainaa (panman @ Kesä. 10 2009,13:41) kirjoitti
    Meinaatko että noissa on vielä parempaa sapuskaa kuin ruutikellarissa?
    No mä oon käyny siellä Püssirohukelderissä vain kerran, koska se oli mun mielestä vähän tyyris paikka. Siks toisekseen mä ja mieheke ollaan molemmat kasvissyöjiä, ja muistaakseni ainut ko. paikan kasvisruoka on sienikeitto, joka kyllä oli varsin maittava! Ehkäpä käyn siellä vielä ennen kuin muutetaan täältä pois. Ohan se kuitenkin aika legendaarinen mesta.

EDIT. Vastauksena kysymykseen siis en tiedä

Honda XL600V Transalp

Jotkut tahtoo rahaa
    jotkut tahtoo valtaa
    mä en tahdo muuta kuin
    dingdong-kellon
    dingdong-kellon
    soittaa saa
    pimpeli pom
    Meitin puolisko ei syö myöskään lihaa, mutta lohiannos oli kuulemma reissun paras.
    Jälkiruuatkaan eivät olleet hassumpia.

Kiitos muuten sinulle monista hyvistä vinkeistä.
    Mukavaa kuulla että oli apua! Viro on musta aika hyvä matkailumaa, tänne on Suomesta helppo tulla, ja välimatkat on niin lyhyitä, että maan voi ajella päästä päähän lyhyessä ajassa. Mä oon kohta lähdössä täältä pois, ja vähän harmittaa, ettei ehtinyt enempää reissaamaan. No, pääseehän tänne taas. Mm. siellä moottoripyörämuseossa haluaisin käydä. Millainen paikka se muuten oli? Eikös teillä ollut tarkoituksena käydä siellä?
    Honda XL600V Transalp

Jotkut tahtoo rahaa
    jotkut tahtoo valtaa
    mä en tahdo muuta kuin
    dingdong-kellon
    dingdong-kellon
    soittaa saa
    pimpeli pom
    Moottoripyörämuseo oli mahtava, aika pieni kylläkin mutta kalusto mitä siellä sitten oli, olikin varmasti katsomisen arvoista.
    Erilainen mp-museo, itäpyöriä ja harrikoitakin. Monet pyörät oli entisöity hienosti, ja sitten oli "raatojakin"
    Aika loppui vähän kesken, kun piti mennä satamaan, mutta reilussa puolessatunnissa näki aika paljon.
    Paikkaa oli vain hieman vaikea löytää, kyläläiset tiesivät huonosti tai ummarsin huonosti. Mutta perille löydettiin.
    webbisivut ei toimi sinne...
    Taisin ottaa koordinaatit Tomppaan, niin laitan ne esille jos osaan ja löydän ne tompasta.

21.  
    Kun Viljandiin menette, niin paras yöpymispaikka on Endla Vöörastemaja Anttilan tavaratalon takana (n 100m). Sen omistaa Marti Reinup, joka taas on vanha RR kuski ajaen neukkujen joukkueessa 70 luvulla. Martilla on entisöity 250 cc RR jammu tallissaan, jossa antaa motoristien säilyttää pyöriään.
    Paikka on tosi rauhallinen, ja hinnat edullisia. Alakerrassa on pieni kahvila-ravintola, josta saa maukasta perus-huttua.
    Suosittelen lämpimästi motoristeille.
    Linkki: www.reinup.ee *