Sivu: 1 / 2:sta 12 ViimeinenViimeinen
Tulokset 1:stä 30:een 32:sta
  1. #1
    Morjens!

    Osaisiko joku ihan oikeasti asiasta tietävä sanoa mistä johtuu, kun mopedini tyhjäkäynti tahtoo lämmettyään nousta lähemmäs 2000 rpm:ää?? Kylmänä on ihan missä pitääkin.
    Läppärungot on synkattu, venttiilit säädetty, ilmanputsari uusi, tulpat uudehkot ja muutenkin kaiken pitäisi olla ok.

    Asiahan ei tietenkään ajamista estä, mut voisihan tuo tyhjis olla niinkuin pitääkin.
    Ajelin eilen pikku pätkän 1150 GS:llä jossa tyhjis pysyi paikoillaan lämpimänäkin, joten ei kai se mikään ominaisuuskaan voi olla, vai??

    Pyöräni on siis mallia -99 ja tuo GS oli -01.



    Caponord etv 1000
  2. #2
    Aloita nyt perusasioilla.

    - Tarkista, mahdolliset ilmavuodot
    -- vinkki: ruiskurunkojen alla on mm. alipainemittaria varten nipat, joiden kumihatut hapristuvat ajan mukana
    - Tarkista ruiskurunkojen synkka
    -- vinkki: jotkut ovat pestessä saaneet kaasuvaijerin kuoren nousemaan vastakappaleen reunan päälle (tuo kyllä aiheuttaa massiivisen epäsynkan, jonka luulisi huomaavan)
    - Kokeilisin resetoida TPC:n
    -- virta päälle,
    -- kierrä kaasu pohjaan kolme kertaa
    -- virta pois
    - Jos ei auta, käytä huollossa Moditeciin kytkemistä ja vikamuistin lukua varten, tuleepahan anturiviat eliminoitua

    Melkein veikkaisin jonkinlaista ilmavuotoa ja/tai läppärunkojen epäsynkkaa...

    Aloita nyt noilla....
    <p>2002-2014</p>
  3. #3
    Moikka!

    Kiitos vinkeistä. Ruiskurungot on vasta synkattu eikä sillä asiaan ollut vaikutusta.
    Ajattelin itsekin ilmavuotoa mutta kun huollossa sanoivat sen näkyvän synkkaa tarkistettaessa eikä se ollut ollut kuin pientä säätöä vaille.

    Mikä on tuo mainitsemasi tpc? En ole vielä asiaan niin paljon perehtynyt kun vasta toista kesää tässä aloittelen puimurin kanssa.

    Kokeilempa noita vinkkejäsi ja jos auttaa niin ilnoittelen kyllä.
    Caponord etv 1000
  4. #4
    Ittellä oli juurikin nuo kumitutit rikki imukauloissa (Niistä kikkuloista mistä synkkausletkut liitetään.) Polkupyörän kumiset venttiilihatut istuu ko kohteeseen kuin sormi nenään...
    tyhjäkäynti tosin ei ollut kadoksissa. Näin 99 R1100s:ssä.
    Merkillinen juttu.
    Onko se "ryyppy"vivun vaijeri irti / Poikki..



    R1100S & Gospel Rider


    Määränpäätä kohti

    -Get away-
  5. #5
    Lainaa (Sam'Ovaari @ Touko. 31 2009,13:29) kirjoitti
    Polkupyörän kumiset venttiilihatut istuu ko kohteeseen kuin sormi nenään...
    Kiitos vihjeestä. Ei tarvitse mennä BMW kauppaan synkkatulppia hakemaan.
    Noi samat venttiilihatut käy ehkä myös jarrujen ilmausnippoihin.
    Pitääpä kokeilla.

    Pekka
    Pekka
  6. #6
    Lainaa (MarkoNy @ Touko. 31 2009,12:11) kirjoitti
    Moikka!

    Kiitos vinkeistä. Ruiskurungot on vasta synkattu eikä sillä asiaan ollut vaikutusta.
    Ajattelin itsekin ilmavuotoa mutta kun huollossa sanoivat sen näkyvän synkkaa tarkistettaessa eikä se ollut ollut kuin pientä säätöä vaille.

    Mikä on tuo mainitsemasi tpc? En ole vielä asiaan niin paljon perehtynyt kun vasta toista kesää tässä aloittelen puimurin kanssa.

    Kokeilempa noita vinkkejäsi ja jos auttaa niin ilnoittelen kyllä.
    No jos tuo on huollossa ollut, niin oliko ongelma päällä siellä? Mitä sanoivat? Luettiinko vikamuisti?
    <p>2002-2014</p>
  7. #7
    Moe!

    Tulin maininneeksi ongelmasta vasta (huono muisti) kun hommat oli jo tehty. Pitänee käydä uudelleen jos vikakoodit lukisivat ja sieltäkautta jotain osviittaa saisi tilanteeseen??

    Käytin ajokkia laturinhihnan vaihdossa ja ruiskurunkojen synkan tarkistuksessa/säädössä.

    Kumitulpat laitettiin uudet ja kyllä entisetkin olivat ehjät. Ei se kyllä huollon jälkeen toiminut paremmin eikä huonommin.

    Miten noissa toimii tuo tyhjäkäynninsäätö eli kun rungoissa on ne säätöruuvit staattista säätöä varten niin onko elektroniikassa jotain aktiivista osiota kyseiseen toimintoon?
    Korjauskirja kyllä neuvoo säädön muttei selittele sen kummemmin laitteistoa.

    Jos ruuveilla säätää tyhjiksen lämpimänä kohdalleen niin miten käy kylmän tyhjiksen??

    Pyörähän käy ja kukkuu muuten tosi kauniisti.


    P.S. tyhjäkäyntihän on olemassa mutta tahtoo vaeltaa lämpimänä liian ylös.



    Caponord etv 1000
  8. #8
    Kylmänähän Motronic tuolle vaan työntää tuhdinpaa seosta. Se sama tyhjäkäyntipiiri hoitaa ilman.



    <p>2002-2014</p>
  9. #9
    Elikkä jos tyhjäkäynnin säätää kohdalleen lämpimänä niinkui ohjeistettu on ei kylmänä pitäisi olla ongelmia?

    Niinhän minä ajattelin ja mitä aikaisemmin ruiskujen kanssa törmäillyt, on aina automatiikka hoitanut kylmän myllyn reilumman ruokinnan.
    Caponord etv 1000
  10. #10
    Olisko tyhjäkäyntiseos laihalla? Jos on säädetty puolilämpimänä niin saattaapi kuumana jäädä laihalle. Tyhjäkäyntiseokset säädetään niistä messinkisistä isoista ruuveista läppärungoissa, eli tyhjäkäyntisynkka. Kannattaa olla aika rikkaalla. Ajosynkka taas säädetään vaijerilla.

    Näin ainakin oli mun R1100S:ssä, kun oli samantyyppistä ongelmaa. Ja tietenkin nuo ilmavuodot kuten letkuyhteiden kumitulpat ja imukanavien klemmarit oli jo tarkistettu.

    Tarkennan vielä kun sanoit viestissäsi: "Osaisiko joku ihan oikeasti asiasta tietävä sanoa mistä johtuu, kun ..." ::: Minä en oikeasti varmaankaan tiedä, tää on mun mutua ja kuulopuhetta mitä olen kuullut kun olen jutellut säätömiehen kanssa huollossa.



    "Asialliset hommat hoidetaan, muuten ollaan kuin ellun kanat."
  11. #11
    Moe

    Juu taisin olla ehkä turhankin tiukka apua kysellessäni. Kyllähän monille on muodostunut pyörän omistamisen aikana jos ei omakohtaista huoltotietämystä niin ainakin huolloissa käyttämisen kautta tietoa monista ongelmista ja niiden korjautumisesta.

    Monesti palstoilla liikkuu jos jonkinlaista "asiantuntijaa" joita yritin välttää kysymyksenasettelulla

    Ainahan tälläisilla palstoilla saatavien neuvojen soveltaminen käytäntöön on jokaisen omalla vastuulla ja maalaisjärjellä harkittavissa.

    Taidan ärrää käyttää vielä pajalla niin katsovat tyhjäkäynnin säädön kohdilleen ja lukevat vikamuistin.

    Kiitos kuitenkin kaikille, hyviä ja asiallisia neuvoja tuli ja varmaan moni muukin niistä saattaa apua saada.

    Kesäflunssaiset terveiset kaikille puimurikuskeille!

    No okei muille kans
    Caponord etv 1000
  12. #12
    Niinhän se aina on, että näillä palstoilla on kolmenlaista tietäjää:
    - Niitä jotka tekee kaiken itse, ja tietää kaiken
    - Niitä jotka ovat kuulleet niiltä jotka tekevät ja tietävät jotain
    - Niitä jotka ovat kuulleet niiltä jotka ovat kuulleet niiltä jotka muistelevat kuulleensa niiltä jotka luulevat tietävänsä.

    Tiedä sitten kuka on kukakin.
    "Asialliset hommat hoidetaan, muuten ollaan kuin ellun kanat."
  13. #13
    Omasta boxerista säädin vähänlämpimänä ensin vasemmanpuoleisesta ruiskusta tyhjäkäynnin noin 950r/min, sen jälkeen oikeanpuoleisesta synkkasin ruiskut tasaan. Koneen lämmittyä kierrokset oli n. 1100r/min. Kerran unohdin laittaa kumitutit paikoilleen ja ihmettelin kun kierrokset huiteli 1700:n paikkeilla. Katittomassa boxerissahan on vielä CO-potikka mistä voi seosta säätää rikkaammalle/laihemmalle.
  14. #14
    Kannattaa ensin varmistua muutamasta asiasta. Eli vetääkö "huikkavaijeri" kaasuvaijereita kun "huikka" eli tyhjäkäynnin korotusvipu on täysin pois päältä? Tuossahan on sellanen "jakorasia" mihin menee kaasuvaijeri kahvalta, sekä "huikkavivulta" vaijeri. Kun huikka ei ole päällä, ei huikkavaijeri saa vetää yhtään kaasuvaijereita mitkä menee "jakorasialta" kaasuläpille. Vika kuulostaisi ihan siltä että "huikkavaijeri", tai vipu tai tuo junction box olisi viallisia. Muistaakseni tuo jakorasia on joskus ollut vikalistoilla ennenkin. Myös se että huikkavaijeri on erittäin löysällä, saattaa aiheuttaa tuota. Saattaa vaijerin kuori nousta pesästään, ja aiheuttaa korkeaa tyhjäkäyntiä kuumana, kun "huikka" jää hiukan päälle.

    Toinen varteenotettava syy on jo edellä mainitut ilmavuodot.

    En oikein usko että yhtäkkiä muuta vikaa tuohon voisi ilmaantua, varsinkin kun on kerta ollut vasta huollossa. Tosin jos huollon on tehnyt EI bmw huolto, voi synkat olla vähän mitä sattuu. Tuntuvat suhtautuvan boxerin synkkaan vähän leväperäisesti, ihan kun kyseessä olisi joku neloskoneen kaasarien synkkaus.

    Edelisten lisäksi kannattaa varmaan ensin varmistua että tuo "huikka" ei ole "unohtunut" päälle *



    Now: BMW R1200S. Old: BMW R1100S, Yamaha FZR1000
  15. #15
    Lainaa (MarkoNy @ Touko. 31 2009,11:11) kirjoitti
    Ruiskurungot on vasta synkattu eikä sillä asiaan ollut vaikutusta.
    Ajattelin itsekin ilmavuotoa mutta kun huollossa sanoivat sen näkyvän synkkaa tarkistettaessa eikä se ollut ollut kuin pientä säätöä vaille.
    Siis noiha synkataan laittamalla letkut sen ruiskurungon tulpan tilalle. Ettei nyt niissä tulpissa kuitenkin ole se vika, jos kaikki on ok synkkausta tehtäessä.
    Dixi et animam levavi
  16. #16
    Tämä tyhjäkäyntivaivahan oli olemassa jo ennen huoltoa ja synkkauksen jälkeen on säilynyt melkolailla samana. Ne kumitulpat tosiaan laitettiin huollossa synkkauksen jälkeen uudet joten pitäisi olla kunnossa.
    Kaasuvaijereissa on ihan hyvin pelivaraa eikä huikkavipu jää kantamaan. Käsin olen tämän kokeillut.

    Kyseessä oli ihan merkkihuolto. En kovin helpolla veisikään muualle huoltoon jos en tietäisi osaamisen tasoa ennakkoon.

    Pitää vielä tsekata ettei huikkavaijeri ole liian löysällä tai jotenkin muuten aiheuta kyseistä vaivaa.

    Kiitos edelleen neuvoista, tällai tää harrastus saa mukavia lisäulottuvuuksia.

    Caponord etv 1000
  17. #17
    Itellä joskus jäänut huikka päälle vaikka vivun on kääntänytkin pois.
    Elämä oli loppua niin kuin se alkoikin-reikä kumissa.

    Naisten suusta sen totuuden kuulee!!!

    Kawasaki ZR-7 ----> BMW R1100S ----> Moto Guzzi V11 Le Mans ----> KTM 950 SE ----> BMW R1200GSA
  18. #18
    Lainaa (pikkupeka @ Kesä. 03 2009,12:03) kirjoitti
    Itellä joskus jäänut huikka päälle vaikka vivun on kääntänytkin pois.
    Sama vika, tosin joskus on koko vipu hävinnyt tilapäisesti, siis se millä sen huikan saa pois päältä.
    Now: BMW R1200S. Old: BMW R1100S, Yamaha FZR1000
  19. #19
    ...jep! Itellä alkoi sama vika n.3kympissä ja säikähdin yx kylmä aamu (-7) kun kone huutaa ja virrat pois. Se lähtee se vaijjerinkuori pois "pesästään" jos on liian hätänen mutta kun ruhallisesti työntää vipua ja palauttaessa katsoo että se menee "pesään" ja vähän kaasukahvaa rämpäyttää niin toimii. Mulla on se ongelma kokoajan mutta kun sen tietää niin se on enempi ominaisuus (muillakin) kuin vika. Käytän itse kylminä aamuina hanikan pohjassa ja jätän "pykälään", sitten pieni kaasukahvanliike niin toimii.
    Boxeriukko
  20. #20
    Mikset veisi pyörää takaisin merkkihuoltoon. Voisit vaikka kertoa, että ei toimi, kuten pitäisi. Jos kuitenkin olet jo itse räpeltänyt, niin sitten on myöhäistä. Soita esim Pekka Veelle, niin saat pyöräsi kuntoon.
  21. #21
    Moi!

    En ole vielä ropannut itse mopedia, mitä nyt niitä vaijereita kokeilin etteivät kanna.
    Kaasuläpät lepäävät ihan tukevasti stoppareihin, tänään viimeksi niitä kokeilin.
    Mitäs Pekka Vee sanoo aiheeseen jos tätä lukee??

    Katselen vielä kaiken mitä itse voin ja sitten pajalle jos ei tokene.
    Caponord etv 1000
  22. #22
    Lainaa (MarkoNy @ Kesä. 08 2009,20:53) kirjoitti
    Moi!

    Mitäs Pekka Vee sanoo aiheeseen jos tätä lukee??
    Heippa

    No ei minullakaan paljon lääkkeitä ole.
    Eka homma on se, että otat ne tyhjäkäyntiruuvit irti. Ne on ne isot messinkiset siellä läppärungoissa.
    Ne on yleensä aika mustia Bemarihuoltojenkin jäljiltä.
    Ensin katsot missä ne on, eli perusasetukset kiertämällä ruuvit pohjaan.

    Sitten putsaat ne kunnolla. Bräkleen on hyvä aine siihen hommaan.

    Sitten ruuvit samaan asetukseen kuin ne oli, jos sulla ei ole synkkamittaria.

    Se on perusjuttu.
    Seuraavaksi voit tarkistaa TPS säädön eli kaasuläpän asentotunnistin. Tuolla on ohjeet.
    http://advwisdom.hogranch.com/Wisdom/tps3.1.pdf
    Sillä on suuri vaikutus koneen käyntiin.


    Pekka
    Pekka
  23. #23
    Lainaa (MarkoNy @ Kesä. 01 2009,20:23) kirjoitti
    Moe

    Taidan ärrää käyttää vielä pajalla niin katsovat tyhjäkäynnin säädön kohdilleen ja lukevat vikamuistin.

    No okei muille kans
    Heippa

    Ei toi vikamuistin luku mitään kerro.
    Ihan turha homma ja BMW huollon konsti laskuttaa ihan turhasta.

    Kyllä ne ratkaisut löytyvät ihan maalaisjärjellä.

    Pekka
    Pekka
  24. #24
    Olikos sulla Pekka keinoa kotikonstein analysoida nuo anturiviat? Nehän Moditec kuitenkin kertoo.
    <p>2002-2014</p>
  25. #25
    Lainaa (C-A-D @ Kesä. 09 2009,10:28) kirjoitti
    Olikos sulla Pekka keinoa kotikonstein analysoida nuo anturiviat? Nehän Moditec kuitenkin kertoo.
    Tuolta löytyy ohjeita siihen hommaan

    http://www.ibmwr.org/ktech.shtml ja
    http://www.largiader.com/abs/absfault.html

    Pekka


    Tuossa pieni ote jälkimmäisestä linkistä.
    Ekassa linkissä on anturien mittausohjeitakin.

    Fault Codes
    ABS1 and ABS2 fault codes
    Info on diagnosing ABS1 and ABS2 faults is described by Brian Curry in great detail on the IBMWR K-tech pages. In a nutshell, by putting a readout light between the ABS pin and ground you can get a blink code when the bike is on. All codes except 5 seem to be persistent (needing reset by this procedure). There is also a BMW document, part 01 71 9 798 811 (5/90), that you may be able to locate which is for troubleshooting ABS.
    • 1. front pressure modulator
    • 2. rear pressure modulator
    • 3. front wheel speed sensor
    • 4. rear wheel speed sensor
    • 5. battery voltage too low
    • 6. ABS relay
    • 7. ABS control unit
    • 8. sensor gap front or rear, or other outsude influence
    • 9. <unknown, but seems to exist>
    • 16. reportedly "Failed plunger



    Pekka
  26. #26
    Ai niin noi. Joo saahan noi toki luettua kotikonsteinkin.
    <p>2002-2014</p>
  27. #27
    Lainaa (C-A-D @ Kesä. 09 2009,11:05) kirjoitti
    Ai niin noi. Joo saahan noi toki luettua kotikonsteinkin.
    Ai taisitkin tarkoittaa Hall antureita
    http://www.ebbo.org/2av54.php

    Niiden vikakoodeja ei oikein kotikonstein voi hakea.
    Ne voi muuten mitata tuon linkin ohjeiden mukaan.
    Niissähän voi olla jotain vikaa tässä tyhjäkäyntitapauksessa.
    Ne ovat hieman herkkiä kuumuudelle.

    Pekka
    Pekka
  28. #28
    Antureilla meinasin tuota Hall-anturia, imuilman lämpöä mittaavaa ja moottorin lämpöä mittaavaa. Saiteilla olen ollut näkevinäni noita "vilkkukoodeja" erilaisille vioille, mutta en kuollaksenikaan muista mitkä kaikki mahdolliset viat oli dokumentoitu.

    Oma laiskuus ja puuhavietin puute on aiheuttanut sen, että en ole tuota vikakoodien lukua omin voimin ole ikinä kokeillut vaikka ohjeita tuohon löytyy.
    <p>2002-2014</p>
  29. #29
    Morjens taas!

    Teinpä temput ja säätelin mopon kuumaksi ajeltuani tyhjäkäynnin alemmaksi, ruuvaten molemmista ruuveista yhtä paljon ja lähtökohta merkiten helpon paluun mahdollistamiseksi.

    Vaikutus oli mainio ja kierrokset asettuivat oikealle alueelle. Säädin myöskin "ryyppy" vivun aikani kuluksi siinä ilmenneen ylimääräisen pelivaran vuoksi ja nyt sekin toimii niinkun pitää.

    Kerron seuraavan kylmäkäynnistyksen jälkeen miten meni ja vieläkö olen tyytyväinen säätötoimenpiteisiin.


    Ai niin kiitos taas tietäjille. Kyselen lisää kun aihetta löytyy.
    Marko
    Caponord etv 1000
  30.  
  31. #30
    Noh, päivä uusi...?
    <p>2002-2014</p>
Sivu: 1 / 2:sta 12 ViimeinenViimeinen