milläs pesette ketjut?ite oon pessyt lamppuöljyllä 1000-2000km välein riippuen keleistä.en ole varma onko lamppuöljy ok mutta ainakin sillä lähteen kaikki paska pois eikä ole liian ketjuja kuivattava koska on hieman "öljyinen".yön yli kun on kuivanut niin bel-ray:t pintaan pariin kertaan niin on kuin uudet ainakin yhtä hiljaiset.eikä maksa ainakaan ketjujen huolto niin paljon kuin ostamalla puhdistus spray purkki joka menee yhdellä kerralla. TAITAA OLLA LOPPUUN KÄSITELTY AIHE KUN EI KUKAAN KOMMENTOI!itse oon vasta hetken ollut sivustolla joten jos saisi konkareilta neuvoja?KIITOS!
ZZR 1400 -08
CBR XX 1100 -06
GSX 750F -03
ER-5 -97
+100tkm/120kmh
Laitat foorumailta haun päälle, niin eiköhän siltä jotaki löyvvy. Ketjusta sen verran, että ite olen käyttäny naftaa ketjujen pesuun. Tehokkaasti irrottaa lian ja jättää öljysen pinnan ketjuille.
Sen verran täytyy ottaa, ettei pelota aijaa.
kiitos vaan!omat keinot on näemmä käytössä melkein 50%:lla![]()
ZZR 1400 -08
CBR XX 1100 -06
GSX 750F -03
ER-5 -97
+100tkm/120kmh
Miten ihmeessä saat kulutettua yhden putsausspreipullon kerralla?
SuperDuke 2011.
Se menee helposti, eikä edes riitä, jos käyttää vahaa...(GoA @ Touko. 29 2009,21:18) kirjoitti
Kettenmax
T
Jussi
---
"Jääkiekko on raju peli. Osallistumalla peliin pelaaja hyväksyy siihen liittyvän tapaturmavaaran"
Tarviiko niitä pestä?
Mjoo no, vahan ja muiden siirappien kanssa on ehkä syytä. Tuntuu että ne kerää pelkkää paskaa ketjuun voitelun sijaan.
* Who's General Failure and why's he reading my disk? - Anon.
* Tuubi
Joh. Olen ihan varma, ettei Castrol tee suurta rahaa vahan myynnillä verrattuna ketjunputsausaineeseen. Olen heittänyt vahat ketjuun 2 kertaa. Nyt ne on aivan liian möhnäiset. Noin 1/3 osaa ketjujen matkasta putsasin ja siihen kului lähes purkki Castrolin ketjunputsausmömmöä. Kaupan päälle takavanne likastui. Pitäis varmaan jotenkin ottaa ketjut irti ja lotrata jossain purkissa puhtaaksi, jotta onnistuisi nopeammin ja paremmin. Ei vaan ole vielä mitään hajua siitä, miten homma tehdään, mutta eiköhän se selviä, kun vanhoja viestejä tarpeeksi kahlailee.
Itse olen pessy kerran edellisen pyörän ketjut, nykyisen en, ajettu sillä n. 10tkm. Edellisesssä käytin vahaa, tässä en ja yhtä mömmössä ovat, eiköhän se suurin vika ole siinä, miten paljon sitä ruikitaan ketjuille, aineesta viis.
Tän kymppitonnin jälkeen voisi ajatella tuota putsausta, koska eturattaan uumenista "könttejä" tipahtelee.
Pesu tapahtui vaihteisto öljyllä, crc:llä ym. otti aikansa mutta puhdasta tuli, ei ollut mikään ihme homma.
Jos tonnin/kahden jälkeen täytyy putsailla, on jossain kyllä vika.
Chief Dark Horse -22
Tracer GT -18
F 700 GS -13
GSR 600 -06
FZS-600 -00
Virago 535 -99
Voiko O-rengasketjuja pestä bensalla?
E: Itselleni vastaten samalta foorumilta lainattua:
"
Question
7. What is the recommended solvent for cleaning my D.I.D X-Ring or O-Ring chain?
Answer
It is recommended that you wash your chain in kerosene. Never use steam, volatile solvents, gasoline, or benzine. After cleaning, you must lubricate your X-Ring or O-Ring chain with D.I.D special chain lube
Lähde: http://www.didchain.com/question.html
"
Honda CBF600S
On tosiaan tiukassa se vaha, jouduin sellaset kerran edellisen omistajan laittamana poistelemaan. Castrolin tai shellin ketjunputsausainetta (samaa kamaa, shellin vaan yli puolet halvempi) reilusti ja rätillä moskat irti, tämän jälkeen liuotinpesuainetta ja painepesurilla ketjut/rattaat kiiltäväks. Teflon öljyt pintaan niin avot! Puhtaana pysyy ja ei kerää moskaa.
Itse en ketjuja painepesurilla putsaisi. Menee O tai X -tiivistyksestä paineella vesi läpi. Saattaa voitelu lenkeissä heikentyä veden vaikutuksesta.
Mutta on se mullakin eturattaan seutu kovasti paskainen. Pitää varmaan tikulla raapia se puhtaaksi ja sitten noita Castroli/Shellin putsausaineita, rättiä ja letkusta vettä ketjuja varoen.
Yama80cc&100-Honda125x2/450Dohc/750-SuzyT500-KawaZ1903/1135cc
Paused '87-'05 Ex XX'99/'05-'21 Tickets '75 '84 '14
Now '14 VFR1200F
161.6mph/LPR'09
175.8mph/Halli'10&SS1000
177.1mph/Halli'11&SS1600K
167,2mph/Halli'13&SS1000
168.4mph/LPR'14&SS1600K
ainoa mitä voi putsata on se eturattaan koppa. rasvaat vaan, sinne se lentää se roju, sitten kaavit sen välillä puhtaaksi niin ei lattialle tipu. esim ennen ratapäivää hyvä putsata se koppa.kirjoitti
we cannot tolerate zero tolerance!
BMW R1200GS & Speed triple 1050
Melko loppuun kaluttu aihe tämä, mutta vähän kommentoisin silti edellisiä:
Ketjun pesulla saavutettu hyöty on mielestäni lähinnä kosmeettista, mutta jos olet päättänyt ne "pestä", ei hommassa kannata käyttää mitään kovia liuottimia (kuten moottorinpesuainetta jne), koska se saattaa tunkeutua tiivisteiden ohi ketjun sisään -etenkin kuluneemmassa ketjussa näin voi tapahtua. Tämä saa aikaan ketjun sisäisen voitelun heikentymisen ja sitä kautta nopeamman kulumisen. Missään tapauksessa pesuun ei kannata käyttää bensaa (ei sitten minkään muunkaan pesuun, on meinaan vaarallinen aine siinä hommassa!!), eikä painepesuria kuten tuossa joku kirjoittikin. Ketjun kestävyyden kannalta paras pesuaine olisi öljy.
Itse olen pitänyt ketjut puhtaana pyyhkimällä niitä aika ajoin kuivalla rievulla. Sillä, käyttääkö voiteluun öljyä tai vahaa on makuasia (= ikuisen väännön aihe), kunhan käyttää sitä riittävän usein. Mulla on nyt alkuperäisillä 36.000 km ajettu, eikä ketjussa tai sen paremmin rattaissa ole vielä merkittävää kulumista havaittavissa.
ZRX 1100 + KLR 650
Mulla on hyviä kokemuksia Motul off-road rasvasta, pysyy mukavasti kiinni, paremmin kuin öljy eikä silti kerää roskaa samanlailla kuin "katurasvat"...jos noin pysyy pidempään niin ei juuri tarvitse ketjua pestä..![]()
<p>Suzuki DR 650 SE 1998 Suzuki RM 250 2008 Suzuki PV 80cc Pappa-Tunturi 1974 Solifer SM 1980</p>
Minä yleensä putsaan ketjun crc 5-56:sella ja rikkinäistä sukkaa käytttäen.
Tuli sitten kokeiltua biltsun ketjujen ja laakerien puhdistusainetta. Toimii ja ei tarvitse hinkata öljyisiä kohtia pois vaan pelkkä sumuttelu riittää yleensä. Tosin eturattaan suojakoppaan kerääntynyttä öljy ja hiekkamössöä puhdistaessa voi joutua hieman hinkkaamaan mutta useimmiten ei. Auttoi myös putkeen kiinni palaneen lian puhdistamisessa pehmentäen likaa hieman.
Biltsun ketjujen ja laakerien puhdistusaine on kooltaan 150ml ja maksaa 3,99e / purkki. Spray purkissa tietysti.
Yleensä olen pesassu öljyllä... Nyt viimeks käytin lamppuöljyä. Vannekin lähti tosi sutjakkaasti puhtoseks![]()
Elämä alkaa 308km/h:sta ja jatkuu 313km/h:ssa (vuosihan oli -05)
Ja lähtee uuteen nousuun 302km/h:sta (Suzuki Hayabusa 1300R)
Pari kertaa kun olin tallin lattialla tuollaiseen "rasvaylläriin" astunut sukkasillani (kyllä, säilytän ajoasua tallissa ja vaihdan ne siis päälle myös siellä ja jalkineita vaihtaessa usein joutuu hetken olemaan sukkasillaan), tuli mieleen Kawastakin putsailla rataskotelo ed. omistajan sinne "tallettamista" klöntseistä. Ja voi pojat! Kylläpäs sitä sinne olikin kertynyt. Sellaista mustaa, venyvää, jotain purukumin ja vaseliinin välistä sekoitusta sieltä varmaan kahvikupposellisen keräilin(jaket @ Kesä. 22 2009,13:33) kirjoitti
No siihen loppui tallin lattialle tiputtelukin ja putsauksen viimeistelin ruikkimalla hiukka reilummat (käytetyt) Delvacit ketjuille ja rätillä pyyhkien kettingit kirkkaiksi. Kyllä nyt kelpaa taas![]()
- Pyörä myyty jo pois -
No nyt tuli testattua ase-öljy, suihkin sitä ketjuihin ja hammasharjalla varovasti siivoten. Perkules et lähti hienosti paskat irti![]()
paskapuhetta mutta otan sen silti...
Mä en kans tajuu!?
Miks te niitä pesette???
Honda CBR 1000RR Fireblade `14
En mäkää ikinä vaiha peräöljyjä mun prätkiin, miks pitäis?(ek@ @ Kesä. 23 2009,00:19) kirjoitti
Pakolliset![]()
![]()
jne.
Energy of the gods, adrenalin surge
Wont stop til I hit the ground, I'm on my way for sure
Up here in the air, this will never hurt
I'm on my way to impact, taste the high speed dirt.
Te ette varmaan käy suihkussakaan ja ihmettelette miksi muut käy?(Tipe @ Kesä. 23 2009,01:04) kirjoitti
Mitään en tunnusta!
1000RR YCC #141
Minä en pese ketjua, vaan pidän sen puhtaana. Ketjun voitelun teen 200-500 kilsan välein ja samalla pyyhin sen polttoöljyyn kastetulla rätillä. Aikaa tähän menee 2 minuuttia+voiteluun kuluvat toiset 2 minuuttia. Voiteluaineena käytän ihan öljyä tippakannusta. Ketjut ovat koko ajan kuin uudet. Puimurihommat on jotain muuta. Ei edes ketjujen voitelua, tylsää.
"Olen turvassa tekniikan ympäröimänä aivot on kahlittuna turvavöillä"
- Ismo Alanko
K 1200 R -06 & remontoitu 1992 GSX 750 F reservissä. Emännän mopo Honda CBF 600 SA, joskus ajelen silläkin.
Ööö...(Tipe @ Kesä. 23 2009,01:04) kirjoitti
Voisiko olla syy esimerkiksi siinä, että on käyttänyt vahaa ja ketjut on kuorrutettu tiepölyllä ja hiekalla?
Äh, ei kai sellaisia ole järkeä pestä... Kaupasta saa uusia ketjuja, ellei ole köyhä.![]()
Honda CBF600S
Te ette sitten varmaan pese muutenkaan mopoa?(Tipe @ Kesä. 23 2009,01:04) kirjoitti
Ehkä se on hyvännäköistä kun ketjut on puhtaat ja erottaa niiden värin jne.
Kliks
"Jokainen enskalla metsässä ajettu kilometri tukehduttaa raivoonsa yhden viherpiipertäjän"