Pyörä Suzuki GSX750 -99
Ongelma on kun ei lähde oikein starttaamaan. Nappia painaa ei välttämättä tapahtu mitään. Kytkintä ylös ja nappia taas niin jossain vaiheessa starttaa ja kyllä käyntiin lähtee heti. Ei auttanu valojen sammutus niin ei taida olla akkukaan lopussa? Pesin pyörän paripäivää sitten ja sen jälkeen sai 5min rämpyttää starttia että ees inahti. Millä varmistaa tämän ja mistä saa uusia startteja Kuopiossa?
Jos kerran käyntiin lähtee, ei vikaa startissa, vaan pesun jälkeen kosketushäiriö jossain käynnistykseenestokytkimessä(kytkin,seisontatuki,v apaa) tai itse starttinapissa. Älä nyt ainakaan starttikauppaan rynni ekana.
Missäs kohtaa kytkintä lähtis kattelee? Ulkopuolisesti johdot ym. näyttäs olevan kunnossa...
Kokeile nyt ensin vaikka tuhauttaa CRC.tä ensin sivujalaksen kytkimeen ja jos ei auta niin starttinappulan tienoille.
CB350, XS650, CB750K7, XS850,XV1000(TR-1), XS1100S, ST-4, FJR1300A
Toinen mahdollisuus on vesi itse startissa. Itse suolistin joku aika sitten kömpijän startin, ja siellä oli kosteutta ja toinen hiili hapettunut jumiin. Oireet oli samat välillä toimi välillä ei. Koita nyt kuitenkin kuivatella mikrokytkimiä ennen startin purkua.
(jorim @ Touko. 27 2009,11:18) kirjoitti
Yes. Sivujalakseen crc,tä ja oikeanpuoleiseen jalakseen vaikka kunnon tervat ja pitovoiteet.
- Kosteutta siellä vaan on.
GHOSTWRITER
Ollut tallissa säilytyksessä ja siellä starttailessa sama. Ihan varmasti kuivana kun pari päivää seisonut, tosin pesun jälkeen ei starttanu läheskään niin äkkiä kuin kuivana.
Lähtis kahtelee sen crc purkin kanssa...
Vaikka ei näkyvää kosteutta olisikaan, niin liitoksissa ym. on sitten hapettumaa. Ei muuta kun puhdistat liittimet ja muut asian kanssa yhteydessä olevat kytkökset. Eikä se pelkkä crc useinkaan mitään auta, vaan pitää tehdä mekaaninen puhdistus. Siis raaputtelet hapettumat pois.
GHOSTWRITER
Heh. Akku ihan tyhjä. Ja joku vois kertoa mihin oon laittanu laturin talven jäljiltä...![]()
Tuolla alussahan itse mainitsit että akku ei ainakaan ole tyhjä, koska valojen sammutus ei auttanut asiaan. Onhan se tietysti niinkin. Ei se autotallin valojen sammutus missään tekemisissä sen pyörän sähköjen kanssa olekaan.![]()
GHOSTWRITER
Tämä starttaus ongelmahan on kestänyt jo kuukauden päivät. Mitään ongelmia ollut talvella kun starttaili ja talvihuollon jälkeen pelas loistavasti. Ei enää![]()
Viime kesänä tosin särki yhden exiden akun jonka jälkeen bilteman geeliakku rokkaillu ihan täysillä. En tiiä perkele.
Jos tosiaan on virtaa ja sitä tulee tarpeeksi startille asti, niin allakuvattu huolto tehtiin vanhemman pojan näsäriin aikoinaan.
Akusta maajohto irti.
Startti irti.
Startti pesuun ja purkuun. Putsaus vielä osina.
Laakereille molybdeenirasvaa siten, että sitä 'uppoutuu' niihin laakeriholkkeihin (=paineella), ne kun 'luovuttavat' sitä jatkossa. Ne kun ovat huokoista materiaalia.
Kollektorin putsaus (tehtiin käyttäen hiomapaperia ja hammasharjaa), hiilien tarkastus ja uusinta jos tarpeen.
Kokoonpano. Huomioi, että hiilet pitää painaa jousiaan vasten koottaessa, etteivät vaurioidu tai vaurioita esim kollektoria.
Tsekkaa solenoidin kontaktit ja toimina.
Koekäyttö irtaallaan.
Asennus paikalleen.
Esimerkkitapauksessa oli laakerit jo 'kuivia' rasvasta ennen huoltoa. Pyörimisnopeus kasvoi huomattavasti ja starttaus on tuon jälkeen ns laaki-ja-vainaa tyyppistä.
Yama80cc&100-Honda125x2/450Dohc/750-SuzyT500-KawaZ1903/1135cc
Paused '87-'05 Ex XX'99/'05-'21 Tickets '75 '84 '14
Now '14 VFR1200F
161.6mph/LPR'09
175.8mph/Halli'10&SS1000
177.1mph/Halli'11&SS1600K
167,2mph/Halli'13&SS1000
168.4mph/LPR'14&SS1600K
Tähän en oikein muuta voi heittää kuin omat kokemukseni.
Itselläni oli sellainen ongelma jotta startti alkoi valikoimaan millon tahtoi toimia ja millon ei. Toisinaan lähti ihan suoraan kerralla napista painamalla käyntiin, toisinaan vaan rele napsui eikä muuta tapahtunut. Myöhemmin keksin jotta kevyt eteenpäin nytkäytys vaihde silmässä avusti jostain ihmeen syystä sen verran että yleensä starttasi tämän jälkeen napista kunnolla. Parin viikon päästä startti lopetti toimimasta kokonaan.
Ensimmäisenä toimena tuli tarkistettua maadoitus. Startin kiinnityspultin alle tuli yksi maadoitusjohdin rengasliittimellä. Pultti irti, kunnon putsaus kaikille pinnoille, pultin kierteisiin kuparitahnaa ja kiinni. Tämä auttoi viikoksi kunnes ongelma toistui. Tällöin ei auttanut enää maadoituksen puhdistus.
Seuraavana sitten startti irti ja hämmästelemään. Koko startti tuli purettua irti nätisti palasiksi pöydälle. Pura ja kasaa kirjan ohjeistamana testasin yleismittarilla jatkuvuudet startin sisältä löytyneen akselissa kiinni olleiden kupariliuskojen väliltä. Jokaisen kupariliuskan pitäisi olla yhteydessä toisiinsa. Samoin tuli mitattua jokaisesta liuskasta akseliin, näissä ei pitäisi olla yhteyttä. Samalla testasin startin peräseinästä löytyneiden kontaktipintojen yhteydet, toisesta runkoon pitäisi olla yhteyttä, tämä on maa, ja toisesta plus johtimen pultiin pitäisi olla yhteyttä. Itselläni kaikki oli kunnossa ja mieliala alkoi laskeutua kuin lehmän häntä kun vikaa ei löytynyt. Siinä sitten puhdistelin asetonilla ja pumpulipuikoilla sekä paineilmalla ja rätillä kaikki mahdollisen kontaktipinnat ja kotelot irtopaskasta jota löytyikin ihan hyvin. Koko härdelli kasaan ja takaisin kiinni. Masentuneena huvikseen vielä kokeilu, virrat päälle ja starttinappia painamaan ja kas, ihme tapahtui. Sehän heräsi henkiin *
Ongelmana siis oli startin sisällä majaileva lika. Perusteellinen puhdistus jokaiselle osaselle teki tehtävänsä ja nyt on startti toiminut täydellisesti pari kolme viikkoa säässä kuin säässä.
En tiedä auttaako tämä mitään, mutta ehkä saattaa auttaa.
Kuten tuolla ylläkin on kerrottu niin muita vaihtoehtojahan on akun varaus, maadoitusongelmat, rele ja tuo startin sisuskalut. Yleismittari on hyvä kaveri tässä touhussa. Virrat päälle ja mittailemaan akulta startin suuntaan missä virran tulo loppuu, jos loppuu, ja sitten jatkuvuusmittauksilla maadoitukset startilta akulle. Jos nämä kaikki on kunnossa niin startti auki ja putsaamaan. Toivottavasti auttaa *![]()
Talvipyöränä - Honda CLR 125 Cityfly halapa ja heleppo kärpäsenkikkare mutta sitäkin hauskempi.
Se mikä huippunopeudessa menetetään otetaan takaisin mutkissa ja asenteessa
Hyviä vinkkejä tullut, mutta ei taida vika ollakkaan startissa.
Kahvan puhdistin ja crcllä voitelin, samoin jalantunnistimen ja startille tulevat johdot sekä muitakin piuhoja samalla tutkailin.
Hälyttimen ja kahvalämppärin piuhat irti.
Lähtee käyntiin heti kun puristaa todella kovaa kytkimen pohjaan, eli siellä päässä vika varmaankin. Menee mielenkiintoiseksi ja samalla kun tietäs mikä akun tyhjensi...
e. ja se yleismittarinkin hukkunut ja nyt loppuu aika korjailla
Kytkinkahvassa on sellanen mikrokytkin, joka estää käynnistyksen kun vaihde on kytkettynä, jollei kytkin ole irrottaneena. Siis vedettynä. Alapa tutkia sitä ihmetystä.
GHOSTWRITER
Siis tarkistit ja putsasit "mikrokytkimen" jota käyttää kytkinkahva? Semmoinen käsittääkseni tuossa mallissa on. Vai mitä tuo kahvan voitelu tarkoittaa![]()
Build a man a fire and he will be warm for a night. Set a man on fire and he will be warm for the rest of his life.
// R1 -08
Siis kaasukahvan puolen kävin läpi. En tiennytkään että siellä kytkinkahvassakin jotain on, enkä huomannutkaan mitään erikoista. Lähtis tutkii lisää(tidnab @ Touko. 28 2009,13:22) kirjoitti
No tämä. Kuraa täynnä, ei oo enää ja taidan katkasta nipukan vittuun niin ei tule toiste samaan ongelmaa.(timo1 @ Touko. 28 2009,13:22) kirjoitti
KIITOKSIA AUTTANEILLE!![]()