Moottoripyöräilijä törmäsi liikenteenjakajaan ja kuoli Nastolassa
7:38 - 27. toukokuuta 2009 - (Päivitetty klo 7:49)
Lahtelainen alle 40-vuotias mies menehtyi tiistain ja keskiviikon välisenä yönä tapahtuneessa moottoripyöräonnettomuudessa Kouvolantiellä Nastolassa.
Motoristi menetti pyöränsä hallinnan vähän ennen puoltayötä Pysäkintien risteyksessä. Poliisin mukaan moottoripyörä ajoi tapahtumahetkellä huomattavaa ylinopeutta paikalla, jossa rajoitus on 60 kilometriä tunnissa. Mies suistui päin liikenteenjakajaa. Moottoripyörä jatkoi törmäyksen jälkeen matkaansa vielä useita kymmeniä metrejä. Mies menehtyi törmäyksessä välittömästi.
ESS.fi
Tässä sitten seuraava tapaus......ikävää ikävää....
Bussi ajoi metsään, kuusi loukkaantui..
Onko tuo jollain lailla vinkki siitä, että asiasta on avattu jo ketju tuonne kynttiläpuolelle, eikä minun olisi sitä enää pitänyt tänne avata. No ....aivan sama, mutta sattuuko kukaan tietämään esim. minkälainen pyörä oli kyseessä......ettei tarvitsisi kauaa jännätä oliko joku tuttu.(ÄnDy @ Touko. 27 2009,09:52) kirjoitti
Kiinnostais kanssa.(GSXman1400 @ Touko. 27 2009,10:20) kirjoitti
![]()
![]()
~SV1000N~
keltainen vanha fzr600(baritoni @ Touko. 27 2009,10:30) kirjoitti
Valitettava tapaus... 60 alueella henkipois???
Ilmeisesti ilman toista osapuolta tai sit tapahtunut jotain mitä vielä ei kerrota?
Koittakaamme muut pysyä EMPYssä jokainen näistä uutisista on turhaa ja vaikeuttaa vaan jäljelle jääneiden harrastusta.
Hallitusaktiivi,EVP
Honda CBR1000F 1991
Toyota Celica 1990
Poliisin mukaan moottoripyörä ajoi tapahtumahetkellä huomattavaa ylinopeutta(BANDIT78 @ Touko. 27 2009,12:05) kirjoitti
Tuo riittäneeTodella ikävää ja aina tulee paha mieli kun näitä lukee.
Bensa haisee hyvälle ja vauhti tuntuu kivalle
Mä luulen ettei tuo vielä riittänyt, siis ylinopeus itsessään, vaan vasta tämä: "Mies suistui päin liikenteenjakajaa."(Number28 @ Touko. 27 2009,12:08) kirjoitti
Ihan oikeassa olet. Tietenkin mahdollisuutena voi olla liukas tie, irtohiekka tiellä jne. joka on aiheuttanut mahdollisen hallinnan menettämisen tai kaatumisen.(Köpi @ Touko. 27 2009,12:11) kirjoitti
Bensa haisee hyvälle ja vauhti tuntuu kivalle
Liukas tie tai irtohiekka ei aiheuta hallinnan menetystä. Kyllä syy on arviointivirheessä ja sen myötä liian suuresta tilannenopeudesta.(Number28 @ Touko. 27 2009,12:14) kirjoitti
Mitään en tunnusta!
1000RR YCC #141
Noi jakajathan eivät ole kovin kauaa tuolla tiellä olleet, oisko ne tulleet viime kesänä, en muista ihan varmaksi. Ne on rakennettu aika jännästi niin, että niitä oikeasti pitää väistää. Todella vaaralliset niille, jotka tulevat Kouvolan suunnasta Lahteen päin ilta-aurinkoa vasten. Olkaahan tarkkana jos siellä liikutte.
Joo, jakajat tuli tuohon vasta viime kesänä.
Tässä tapauksessa kaveri on tullut Lahdesta päin ja osunut jakajista taaempaan ja siitä lentänyt itse siihen liikenteenjakajan merkin tolppaan mopon jatkaessa matkaa.
Taatusti siinä on ollut tilanne nopeutta aivan liikaa, mutta pikemminkin kuin arviointivirhe, epäilisin vahvemmin asfaltin todella heikkoa kuntoa syyksi suistumiseen. Kävin nuo jäljet tuolla paikalla aamulla katsomassa ja niiden perusteella tuon arvion tein. Tuo asfaltti on rikki tavallaan keskellä sitä mutkaa/risteystä ja voi arvata miten siitä mopo irtoaa jos tulee jo valmiiksi kovaa ja joutuu oikein kunnolla kallistamaan.
Kuva on otettu tuosta risteyksestä tänään aamupäivällä ja tuo nuoli näyttää sen tolpan mihin tuo kuljettaja oli osunut...
Näkyy näköjään tuossa kuvassa kyllä hiukan huonosti.
Jo kuvan otto kohdalla asfaltin kunto on huono, mutta tuon toisen kaistan opastetaulun kohdalla tien pinta on todella epätasainen/rosoinen ja jälkien mukaan juuri siitä pyörä on lähtenyt ajautumaan jakajaa päin ja osunut siihen sitten ehkä n.5-10metriä ennen sitä kuskin pysäyttänyttä tolppaa.
*luettavuuden takia iso kuva linkiksi*
No jos poliisin mukaan on ajanut huomattavaa ylinopeutta, tarkoittaa se sitä, että poliisi on nähnyt. Ja se taas tarkoittaa sitä, että myös mp-kuski on nähnyt poliisin. Se taas tarkoittaa ehkä sitä, että moottoripyöräilijä on päättänyt vetää "hajuraon" poliiseihin joka osoittautui ensimmäiseksi ja viimeiseksi virhearvioinniksi.
GHOSTWRITER
Tuo Timo1:n päättelyketju on aika hatara. Kyllähän onnettomuuspaikalla olevista jäljistä (pyörän kunto, jarrutusmatka, kuljettajan saamat vammat) voidaan jo päätellä nopeus. Samoin poliisi saattaa luottaa silminnäkijöihin. Minähän en mitään tiedä ko. tapauksesta, mutta kannattaneeko olettaa, että ollaan poliisia ajettu karkuun tuon uutisoinnin perusteella?
It's better to stay silent and look a fool, rather than speak and remove all doubt
Jep,jep... Tämä on puhdasta höpöä.(timo1 @ Touko. 27 2009,13:35) kirjoitti
Mitään takaa-ajoa ei ole ollut.
Eikös tuo tie ole ihan normaalissa kunnossa Suomen kevääseen ? Ja kait aika vaikea itseään hengiltä ottaa tuollaisessa paikassa yrittämättä sitä. Lähes suoraa mitä nyt risteys ja liikenteenjakajat. 100% arvioitu yli omat taidot ja tilannenopeus eli arviointivirhe mitä suuremmin. Ikäviä juttuja, mutta näitä tulee ja menee.(samserious @ Touko. 27 2009,13:35) kirjoitti
Edit. *Lainattu "hillitön kuva" poistettu lainauksesta*
Erittäin ikäviä uutisia nämä tällaiset. Jälleen osoitus siitä, kuinka moottoripyöräilijä on valitettavasti aika suojaton siinä vaiheessa, kun tulee osumia.
Se on vaan jäätävä fakta, että tämä on yksi sellaisista harrastuksista, joissa voi joutua jopa alunperin verrattain pienenkin virheen (joko oman taikka toisen virheen) seuraukset maksamaan välittömästi omalla hengellään.
- Myynnissä: Sivulaukkusarja, Touring-pleksi, Alakate, Rengassarja (kaikki uusia,ajamattomia), sopii DL650A 2012 -
25.5.12 tuli 40 täyteen ja päätin että nyt saa netissä notkuminen jäädä
Monta moottoripyöräilijää on jo tänäkin keväänä kuollut tieltä suistumisen vuoksi. Tilannenopeus on ollut kiistatta liian suuri.
Yritetään me vielä hengissä olevat ajella riittävän rauhallisesti, järkevillä tilannenopeuksilla.
Huomattavan ylinopeudet onnettomuustutkijat/poliisit pystyvät päättelemään myös onnettomuuspaikan jäljistä, pyörään ja kuskiin aiheutuneista tuhoista, jne.
Sen verran noita kaatoja ja mällejä on tutkittu & tilastoitu että suht helposti voidaan arvioida törmäsikö jakajaan sitä sallittua 60kmh vai tuplat.
Samaa mietin. Ainakin kuvan perusteella suh ok kunnossa on tie. Satakunnassa tuo olisi loistokuntoinen...(WillyG @ Touko. 27 2009,14:23) kirjoitti
Retired
Kuvassa ei tosiaan kovin pahalta näytä. Näyttää vähän siltä, että mutka lähtee kiristymään juuri niillä huitteilla missä mopo on lähtenyt hanskasta. Onko näin? Vois olla ihan klassinen hartialukon paikka, jos kiristyvässä mutkassa on yht'äkkiä huono pinta edessä. Jos asvaltti on kunnolla ruvella, niin onhan siinä tietty ainekset tank slapperiinkin, joka voisi olla toinen vaihtoehto.
Tilannenopeus on joka tapauksessa ollut liian suuri.
Suht hyvältä tie näyttää. on paljon huonompiakin suuremmilla nopeusrajoituksilla.(TwinTenox @ Touko. 27 2009,15:53) kirjoitti
emännän veli oli soittanut lanssin paikalle tonne. Oli ollu vähän matkan päässä ja kuullu moottoripyörän äänen ja yhtäkkiä kovan mäjähyksen ja juossut sinne paikalle. Ilmeisesti ei ollut tosiaan mitään enää tehtävissä. Ikäviä juttuja tälläset. Äänistäkin jo oli kuullu, että vauhti oli kova.
Tiessä on tossa kohtaa jonkiilaiset urat ja röpelö pinta, mutta kovaa saa kyllä siihen laskea että mopo käsistä karkaa.
Ei se paikkana mikään kauhean paha ole... mutta kiristyy tuohon loppuun juuri niinkuin arveletkin, tuo kiristys on vielä keinotekoinen tuon keskikorokkeen muodolla siihen tehtynä. Vähän hankalat noi korokkeet ihan autolla ajaenkin.(Pectusfortuna @ Touko. 27 2009,16:34) kirjoitti
Kyllä vakaasti uskon että on joko väistänyt sitä todella heikko kohtaa siinä asfaltissa tai sitten osunut siihen kohtaan ja siitä mopo osunut keskikorokkeen reunaan -> kuski lentänyt mopon kyydistä pois ja suoraan selkä edellä siihen tolppaan -> mopo jatkoi matkaa vielä jonkun 50-100m. Tuon mopon pysähtymispaikka ei ole ihan tarkkaan tiedossa,mutta oli se sen matkaa liukunut, että kyllä sitä vauhtia on varmaan ollut ihan riittävästi.
Toi kuvassa näkyvä kohta onkin vielä ihan ok, tosin on sekin uraisempi mitä tuossa kuvassa näyttää.(1000 ärrä @ Touko. 27 2009,16:52) kirjoitti
Mutta siinä toisen kanttarin kohdalla on siinä asfaltissa todella todella isoa reikää ja helvetin huonoa pintaa ja nämä reiät on juuri siinä ratkaisevassa paikassa ennenkuin se tie kääntyy tuon kanttarin takia paljon jyrkemmin mitä tie itsessään kääntyy. Ajelen työni puolesta tuota tietä pitkin joka päivä ja tuo tien kunto kärsii paljon siitä, kun kaikki Nastolan teollisuus on tuon tien varressa ja sitä kautta raskasta liikennettä on päivisin todella paljon.
Ja onko joku taas sitä mieltä, että ylinopeus ei ollut vaarallista? Kokeilkaa ajaa tuohon paikkaan sitä 60:ä ja arvioikaa olisitteko selvinneet tuosta paikasta läpi hengissä.
Täällä höpistään vaan tilannenopeudesta vaikka olisi tuonkin kuskin tarvinut vain osata lukea numeroita.
Surullista on tuo luetun ymmärryksen taso ja tämmöset tapaukset.
On se niiiin väärin!
Tämä ei mielestäni ole oikea aihe tuontyyliselle tekstille. Voisi rajoittaa tuon iänikuisen väännön sellaisiin keskusteluihin, jonka aiheena ei ole yksittäinen murhenäytelmä.
Samaa mieltä. Vääntöjä on tarpeeksi (liikaa) aiheesta joka paikassa. Jos voitaisiin jatkossa pitää ne poissa näistä ketjuista, niin ainakin itse olisin karvan tyytyväisempi foorumiin.(Pectusfortuna @ Touko. 27 2009,22:10) kirjoitti
Retired
Joo ei puhuta näistä, saattaa joku pahoittaa mielensä. Jeps.
Dirty Nasty Furriner
Puhua saa ja pitää, sekä asiasta voi sanoa, mutta näissä ketjuissa ei mielestäni tarvitse käyttää hiukkaakaan provosoivaa tyyliä.
Retired
Miksi se asia siitä paranee hissuttelemalla?
Nähtävästi "avasi" väärässä paikassa ja nyt pukkaa horsmaa, kaipaamaan jäivät mahdollisesti vaimo, lapset, joka tapauksessa sukulaiset ja ystävät.
Yksi kuolema koskee monia omaisia, kannattais meidän kaikkien pitää se mielessä.
Dirty Nasty Furriner