Sivu: 2 / 2:sta EnsimmäinenEnsimmäinen 12
Tulokset 31:stä 46:een 46:sta
    Eilen mamman kanssa matkalla Nastolan suuntaan vanhaa Nastolan tietä. Edessä kolmen auton letka johon pidin melko pitkää etäisyyttä. Pysäkillä joku vihreähkö japsikinneri jonka ajattelin kohta pyrkivän tielle. Laskeskelin mielessäni, että auto ehtii mukavasti eteeni ja himmasin vielä hieman vauhtiani. Koska auto ei tehnyt elettäkään liikkuakseen eikä vilkku syttynyt, niin oletin se odottavan minut ohitseen ja liittyvän sitten jälkeeni mukaan liikenteeseen. Mutta kuinka ollakaan, taas tuli karmiva muistutus siitä, että pyörällä liikuttaessa ei vaan kerta kaikkiaan ole varaa oletuksiin. Autoa ohjastanut, nähdäkseni jo hieman varttuneempi rouvashenkilö päättikin lähteä siitä Lahden suuntaan, eli u-käännös pysäkiltä suoraan eteeni ja ilman vilkkua!

Sinänsä tässä ei syntynyt mitään läheltä piti-tilannetta, koska olin varautunut auton lähtöön eteeni ja vauhtini oli alle 60 km/h. Ehdin soitella torvella reilun mittaisen tööttäyksen ja näyttää myös erittäin selkeän kansainvälisen käsimerkin rouvalle, vaikka näinhän ei tietenkään kohtelias motoristi saisi toimia. Mutta oikeasti....hermo paloi sillä sekunnilla niin totaalisesti, että jos olisin ollut ilman kyytiläistä, niin todennäköisesti olisin seurannut autoa vaikka maailman tappiin asti päästäkseni puhuttelemaan kuljettajaa. Todennäköisesti jossain siunailtiin taas koko ilta motoristien huonoa käyttäytymistä tajuamatta tuon taivaallista siitä, mitä itse oltiin todella lähellä saada aikaan. Voin vain kuvitella tilanteen lopputulosta jos olisin itse ollut yhtään kiireisempänä menossa jonnekin muualle kuin äiteen kanssa iltapäiväkahville Immilään. Tai jos tilallani olisi ollut nuorukainen kokeilemassa uutta katuohjustaan. Tai ihan kuka vaan joka olisi ajanut edes sitä sallittua kuuttakymppiä. Matka olisi pommin varmasti loppunut Nissanin, tai mikä se nyt ikinä olikaan, keskitolppaan. Tämä nainen ei todellakaan nähnyt tai sitten tajunnut moottoripyörän tulevan!

Jumalauta, että näitä puusilmiä riittää......?? * *
    Sen tarkemmin selittämättä eilen taas kolmion takaa vanhempi mieshenkilö rouva kyydissään lähti liittymään tielle suoraan eteeni...

Ajelin autoletkan perässä, viimeiseen autoon sopiva turvaetäisyys. Ilmeisesti tuo on riskaabeli tilanne, kun nyt kahdesti olen muuttunut tällä kaudella sellaisessa paikassa näkymättömäksi kolmion takaa tulevalle autoilijalle.

Hätätilannetta ei päässyt syntymään, kerkesin ottaa vedon pois ja himmailla jo jarrua kun pappa ihme kyllä päätti vielä kerran vilkaista tulosuuntaani ja tajusi. Pikku väistöllä selvittiin.
    RvN
    Lainaa (Taajuus @ Kesä. 08 2009,09:32) kirjoitti
    Sen tarkemmin selittämättä eilen taas kolmion takaa vanhempi mieshenkilö rouva kyydissään lähti liittymään tielle suoraan eteeni...

Ajelin autoletkan perässä, viimeiseen autoon sopiva turvaetäisyys. Ilmeisesti tuo on riskaabeli tilanne, kun nyt kahdesti olen muuttunut tällä kaudella sellaisessa paikassa näkymättömäksi kolmion takaa tulevalle autoilijalle.

Hätätilannetta ei päässyt syntymään, kerkesin ottaa vedon pois ja himmailla jo jarrua kun pappa ihme kyllä päätti vielä kerran vilkaista tulosuuntaani ja tajusi. Pikku väistöllä selvittiin.

Saman olen itse huomannut useaan otteeseen, onneksi tuo on aika helppo muuttaa, kun risteyksen kohdalla hiukan kiihdyttää, että on edellä menevän lähellä.

Toinen mikä on tuntunut vaikuttavan, on pieni kurvailu ennen risteystä eli ajouran vaihtaminen. En tiedä aiheuttaako ajovalon liikkuminen puusilmän heräämisen, mutta muutaman kerran auton nokka on pysähtynyt melko pikaisesti "kaistan" vaihdon jälkeen.
    En tiedä mikä nykyään noita kotilokuskeja vaivaa, kun tänä kesänä ovat pari kertaa lähteneet ohittamaan, vaikka ovat minut selkeästi havainneet. Kyllähän sitä kolme rinnan mahtuu. Mutta jos ei ole itse hereillä, niin sitten kolahtaa pahasti. *

Onhan niitä itselläkin risteyksistä pari tullut eteen. Toisessa nuoltiin jo auton perää. Naiskuski tietenkin . Pahin oli kuitenkin Ruotsissa kaksi päällä 90 alueella, täällä 60–80 km/h. Tosi mutkainen metsätie, jossa puiden oksat parhaimmillaan tien puolella. Pari todella jyrkkää mutkaa eri suuntiin ja sitten mutkan takana kolari ja traktori oli viimeiseksi pysähtynyt eteeni. Kyllähän sitä sitten saatiin jotenkuten pysähtymään, joskaan ei ihan omalla kaistalla. En jäänyt myöskään testaamaan miten käy, kun seuraava kotilokuski tulee perään. Reagointimatka oli todella olematon ja kukaan ei ollut varoittelemassa. Paikalla oli jo hinuri repimässä bussia ojasta, mutta silti ei ollut mitään ohjausta. Jono oli tosin venähtänyt pitkäksi, eivätkä olleet ilmeisesti ajatelleet asiaa. Itellä oli kiire laivaan, joten jonon ohi ja Suomeen. Hoitakoon ruotsalaiset omat ongelmansa.
    CBR600F 2004
    Z750 2009
    MT-09 2014
    1290 Super Adventure S 2017
    Lainaa (RvN @ Kesä. 08 2009,10:46) kirjoitti
    Lainaa (Taajuus @ Kesä. 08 2009,09:32) kirjoitti

Saman olen itse huomannut useaan otteeseen, onneksi tuo on aika helppo muuttaa, kun risteyksen kohdalla hiukan kiihdyttää, että on edellä menevän lähellä.

Toinen mikä on tuntunut vaikuttavan, on pieni kurvailu ennen risteystä eli ajouran vaihtaminen. En tiedä aiheuttaako ajovalon liikkuminen puusilmän heräämisen, mutta muutaman kerran auton nokka on pysähtynyt melko pikaisesti "kaistan" vaihdon jälkeen. *
    Jospa niiden alkukantaiset vaistot heräävät siellä matkaluolassaan, kun huomaavat kirkasta ja liikkuvaa näkökentässä? Tietysti yleisin kommentti mitä olen kuullut kotilokuskin suusta tuohon mutkitteluun on ; Lähteeköhän pojalla kohta mopo käsistä/ eikö nuo osaa ajaa suoraan hetkeäkään? Huomautettuani asiasta ystävälliseen sävyyn, että missä vaiheessa huomasit tuon motoristin ennen risteystä, niin vastaus on odotettu; silloin kun se alkoi mutkittelemaan ja pelleilemään. Juuri näin, itse havainnon jo menopelin aikaa sitten, koska seuraan muutakin liikennettä kuin omalla ajoväylällä liikkuvaa. Mukavasti alkaa ohimosuonet pullistelemaan kuljettajalla, kun hiukan ojentaa.
    Mjoo, ehkä ne ei uskalla tulla, jos näkee et joku kikkailee mopolla ja pelkää et tulee niskaan...

On noita vittu ku puusilmä tuli eteen, johtuen vilkun päällejättämisestäkin tapahtunut, joten muistutuksena et sitä ei kande jättää päälle.
    Sunnuntaina, edessä vasemmalle kaartuva mutka josta tuli auto vastaan samaa kaistaa. Ukolla kännykkä korvalla. Nokkakolari lähellä.
    Aika moni ei pysty keskittymään yhtä aikaa kännykkään ja ajamiseen.
    BMW R1200RT
    Hyvät kaupat tehdään ostaessa ei myydessä.
    Meilla tama liikenne on kaupungeissa etenkin niin joustavaa ja soljuvaa, etta jos jokaisesta vastaavasta postaan, tulee niita aika monta/pv.

Olettaisin etta vapaampaa liikehdintaa peraankuuluttavat nk. muita huomattavasti taitavammat sielta Suomesta tuntisivat olonsa kotoisaksi taalla, etenkin mustien asuinalueilla. Saa vaistaa ja kantata, jarruttaa ja kiihdyttaa ihan vaan selvitakseen ja sakot on halpoja.
    The point is not to die for your country but to make the other bugger die for his...
    Lainaa (RvN @ Kesä. 08 2009,07:30) kirjoitti
    Lauantaina tuli taas yksi uusi tilanne.

Moto-Raumassa oli Ducati-koeajot, pitihän Hypermotard käydä koittamassa.
    2000:n euron omavastuu laittoi hiukan ylimääräistä jännitystä ajeluun, mutta kankean alun jälkeen, pyörä alkoi tuntumaan oikein kivalta. *

Mutta, ajelu meinasi loppua yllättävän pikaisesti. Ajoradan vieressä menevällä pyörätiellä oli joku sankari kahden koiran kanssa ulkoilemassa. Toinen isompi koira kiltisti hihnan päässä, mutta toinen pienempi oli "unohtunut" laittaa kiinni.

Eikös koira saanut hepulin, kun kuuli että olen tulossa ja hyökkäsi pyörätieltä ajoradalle ja juoksee suoraan kohti. Vastaan tulee auto, ei voi koukata ohi, joten reilu jarrutus (oli muuten hyvät jarrut ducatissa ) ja koira pysähtyy just ennen pyörää.

Kun koira jäi sivulle, lähdin kiihdyttämään ja koira perässä. Pari autoa joutui väistämään kun koira yrittää juosta minua kiinni. Onneksi lopetti lyhyen munaravin jälkeen, olisi muuten tullut koiralle pitkä lenkki. *

Oliskohan kukaan uskonut Moto-Raumassa, kun olisin sanonut, että koiraa päin ajoin, enhän minä nyt pyörää kaataisi.

Koirankusettajasta tuskin olisin todistajaa saanut. *
    Viime kesänä jossain Viron ja Latvian rajamailla ajeltiin yhden pikkukylän läpi. Yhtäkkiä pihasta hyökkäs koira tielle ja meinas tulla pyörän alle. Jonkinlaisen väistön sain tehtyä, tai sitten se palasi omia aikojaan takaisin. Ei päästy jatkamaan matkaa kuin parisataa metriä, kun huomasin, että toisessa pihassa on taas irtokoira kytiksellä. Funtsin, että ei tällanen oo mistään kotoisin, että koirat hyppii silmille. Kun päästiin kohdalle ja se alkoi pinkomaan tielle, niin painoin kytkimen pohjaan ja kaasun auki. Mulla on pyörässä melko avoimet putket, niin koira sai sellasen tärskyn, ettei tiennyt oikein mihin olis mennyt. Takana ajava kertoi, että oli kuolla nauruun sitä katsellessa.

Tänään ajeluretkellä tuli taas koira haukkuen tielle, mutta muistin viime kesän tapauksen ja väänsin taas kaasua. Teho oli sama, koira loikkas äkkiä takaisin kotipihaan.

Loud pipes save lifes.
    jamaha 02 --> riumppi 11

Blue's brother
    RvN
    Lainaa (jyke @ Kesä. 10 2009,00:29) kirjoitti
    Lainaa (RvN @ Kesä. 08 2009,07:30) kirjoitti
    Lauantaina tuli taas yksi uusi tilanne.

Moto-Raumassa oli Ducati-koeajot, pitihän Hypermotard käydä koittamassa.
    2000:n euron omavastuu laittoi hiukan ylimääräistä jännitystä ajeluun, mutta kankean alun jälkeen, pyörä alkoi tuntumaan oikein kivalta. *

Mutta, ajelu meinasi loppua yllättävän pikaisesti. Ajoradan vieressä menevällä pyörätiellä oli joku sankari kahden koiran kanssa ulkoilemassa. Toinen isompi koira kiltisti hihnan päässä, mutta toinen pienempi oli "unohtunut" laittaa kiinni.

Eikös koira saanut hepulin, kun kuuli että olen tulossa ja hyökkäsi pyörätieltä ajoradalle ja juoksee suoraan kohti. Vastaan tulee auto, ei voi koukata ohi, joten reilu jarrutus (oli muuten hyvät jarrut ducatissa ) ja koira pysähtyy just ennen pyörää.

Kun koira jäi sivulle, lähdin kiihdyttämään ja koira perässä. Pari autoa joutui väistämään kun koira yrittää juosta minua kiinni. Onneksi lopetti lyhyen munaravin jälkeen, olisi muuten tullut koiralle pitkä lenkki. *

Oliskohan kukaan uskonut Moto-Raumassa, kun olisin sanonut, että koiraa päin ajoin, enhän minä nyt pyörää kaataisi.

Koirankusettajasta tuskin olisin todistajaa saanut. *
    Viime kesänä jossain Viron ja Latvian rajamailla ajeltiin yhden pikkukylän läpi. Yhtäkkiä pihasta hyökkäs koira tielle ja meinas tulla pyörän alle. Jonkinlaisen väistön sain tehtyä, tai sitten se palasi omia aikojaan takaisin. Ei päästy jatkamaan matkaa kuin parisataa metriä, kun huomasin, että toisessa pihassa on taas irtokoira kytiksellä. Funtsin, että ei tällanen oo mistään kotoisin, että koirat hyppii silmille. Kun päästiin kohdalle ja se alkoi pinkomaan tielle, niin painoin kytkimen pohjaan ja kaasun auki. Mulla on pyörässä melko avoimet putket, niin koira sai sellasen tärskyn, ettei tiennyt oikein mihin olis mennyt. Takana ajava kertoi, että oli kuolla nauruun sitä katsellessa.

Tänään ajeluretkellä tuli taas koira haukkuen tielle, mutta muistin viime kesän tapauksen ja väänsin taas kaasua. Teho oli sama, koira loikkas äkkiä takaisin kotipihaan.

Loud pipes save lifes.
    Kiitos vinkistä, tietää seuraavalla kerralla antaa äänihoitoa koiralle ja koirankusettajalle.
    Taas tuossa tullessani lappeenrannan suunnasta ennen luumäen motellia olevalla suoralla katselin että on jonoo ja rekkaa ja arvelin että nyt on taas aika olla tarkkana ja oikeassa olin musta vw kurkkaa rekan takaa ja varmasti näki minut mutta eikun lähtee ohittamaan ei siinä auttanut kuin hieman höllätä kaasua ja siirtyä ihan tien laitaan ja näyttää sormea kun auto ohitti minut ja rekan samanaikaisesti ihmettelen suuresti näitä yliälykkäitä autoilijoita tekis joskus mieli kääntää ympäri ja käydä * mutta rauhaa rakastavana en moiseen ryhdy vaan tyydyyn siihen että tilanteesta on selvitty hengissä ja ajosta saa edelleen nauttia.
    Z 750-06
    CBR1000RR- 05
    Kerran melkein hirven kanssa yhteen keskellä kirkasta päivää asuinalueella... Ei ehkä odotettavin paikka/aika hirvelle liikkua.
    Nauru nuorentaa, rakkaus kaunistaa.
    Lady, Sexy Lady.
    Lainaa (Athene @ Kesä. 10 2009,10:16) kirjoitti
    Kerran melkein hirven kanssa yhteen keskellä kirkasta päivää asuinalueella... Ei ehkä odotettavin paikka/aika hirvelle liikkua.
    Autokoulun opettaja puhui kun ajoin B korttia, että joku taksi kuski oli ajanut keravan keskustassa hirvikolarin Kehu muuten ajoa, paitsi "seuraa vapaa aikana niitä naisia"
    Tänään iltapäivällä Turuntiellä vähän Veikkolan jälkeen pukkas vähän jännitystä kehiin kun peura etsi tien vasemmassa reunassa ylityspaikkaa, onneks teki täyskäännöksen ja paineli takas metsään kun havaitsi pyörän, jos se olis lähtenyt ylittämään tietä niin olis kyllä kolissut. Just hetkeä aiemmin ajattelin että, pikkasen alkaa väsyttämään mutta väsymys kyllä katosi hetkessä *
    Honda CBF600S '06 -> Yamaha FZS-1000 '04 -> Suzuki GSX1300R Hayabusa '12
    Itselläni peura aiheutti lauantai-iltana jarrutusraitaa Tuusulantiehen ja melkein kalsareihinkin. Oli kaverin pyörä koeajossa ja vähän ennen moottoritien pohjoispäätä vastaan tuli ambulanssi hälytysajossa. Sen edessä vastaantulijoiden kaistalla tönötti peura paikallaan poikittain. Oli muuten hämärtyvässä illassa aika huomaamaton, enkä tiedä huomasinko sen ambulanssin takia aikaisemmin (tuli katseltua enemmän vastaantulijoiden kaistalle) vai myöhemmin (tuli katseltua hälytysajoneuvoa eikä muuta).

Ehdin juuri leikata kaasun ennen kuin peura lähti liikkeelle. Tottakai komealla loikalla keskikaiteiden yli suoraan omalle kaistalle. Kaverin pyörässä on aika paljon herkemmät jarrut kuin omassa ja tuli sitten kokeiltua miltä tuntuu jarruttaa eturengas melkein moottoritienopeudesta lukkoon. Rengas kiljahti, meinasin kiljahtaa minäkin ja lähellä oli ettei vähän turahtanutkin. Jarru ylös ja uusi yritys tasaisemmin jarruvoimaa lisäten. Loppujen lopuksi ei kuitenkaan ollut kova kiire jarruttaa, eikä tarvinnut vetää pysähdyksiin asti. Loppuvaiheessa ehdin jopa katsella peiliin ja miettiä tuleeko takanaoleva auto niskaan. Ei tullut.

Mitä tästä opiksi? Ei se ole tyhjää puhetta, että vieraalla pyörällä pitää olla todella varovainen. Kyllähän normaaliajo alkaa nopeasti sujua, mutta äkkitilanteissa voi tulla yllätyksiä. Tässä tapauksessa oikea jarruvoiman annostelu ei ollut vielä iskostunut selkäytimeen.

muoks:

Jollekulle on sattunut vielä yllättävämpi tilanne, kun on törmännyt porealtaan kanteen. Vartti.

16.  
    Kouluttaja Hannula:n avatar
    Pääylläpitäjä
    Rata & Koulutus
    Liittyi Jul 2003
    Helsinki
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa (Alta_laidan @ Kesä. 13 2009,19:57) kirjoitti
    Autokoulun opettaja puhui kun ajoin B korttia, että joku taksi kuski oli ajanut keravan keskustassa hirvikolarin *
    Vähän off-topikkina, eräs huono-onninen pappara poksautti reilu 10 vuotta sitten Kehä-I:llä päin strutsia. Iso elukka, auto meni lunariin.
    1000
Sivu: 2 / 2:sta EnsimmäinenEnsimmäinen 12