Juupelista. Täytyypä tässä syvään henkästä ja lähettää kiitos jonneki ylemmille tahoille. Kävi eilettäin semmonen tapaus, että nyt kun sitä jälkeenpäin miettii, niin syön pomppaa kurkkuun..
Eli, olin eilen käymässä Hailacilla ihailemassa ja kävinpä koejamassa monsteriakia (itellä -02 moster 600 dark) ja kattelemassa oisko siellä hyviä vaihtopyöriä. Olin sieltä lähtöä tekemässä, niin myyjä huomasi, että miun duksun taka- akseli on melkeinpä irti. Se taka- akselia pitelevä pultti oli enää muutamalla kierteellä kiinni. Mie ihmettelin, että miten se voi irrota nuin, ku en oo sitä itekkään menny roplaamaan. Myyjä kiikutti duksuttimen huoltohalliin ja asentaja rupes tutkailemaan asiaa. Asentaja aukas pultit ja kysäsi, että onko millon viimeksi vaihettu takarengas. Mie tuumasin, että viime kesänä kesälomareissulla kajjaanissa, ku kumi kulu loppuun reissulla. Olivatpa siellä renkaanvaihatuspaikassa laittaneet osia väärinpäin paikoilleen. Tästä johtuen siellä on osat menneet jummiin ja ne on sitä pulttia koko ajan aukoneet. Jos sitä ei ois huomattu, niin enpä luultavasti istusi tällä hetkellä kokemusta jakamassa. Eli isoja kiitos hailacin myyjälle paanaselle, ku huomasi tämän vian. Pelastipa tämä kyseinen myyjä ainakin yhden ihmishengen, ellei sitten jopa enempää.
Tästä lähtien ennen ajoon lähtöä tutkin joka pultin ja ruuvin neuroottisena, että mikään ei oo vähääkään auki. Ja taukojenkin aikana.
Ja seuraavan kerran kajaanissa pyörähtäessä, taidan viedä terveiset ko. paikkaan, missä rengas vaihdatettiin.
Että tämmöstä tällä kertaa. Mutta ei muuta kuin hyviä ajokelejä ja turvallista![]()
Turvallisuus on tunne, joka sinulla on, ennen kuin olet tajunnut tilanteen.
...Ja sitten nauretaan kun ajokoulussakin opetetaan silmämääräisesti tarkistamaan pyörän kriittisten osien kunto & tiukkuus ennen jokaista ajoa...![]()
Niin, mieki mietin, että en olis varmaan ite ees huomannu tuota (niin ku en ollu huomannukkaan), vaikka kuinka oisin tutkin pärrän joka kerta ennen liikkeelle lähtöä. Mutta nytpähän ainaki tietää, mitä epäillä ekana, jos takanen tuntuu levottomalta, niin ku se on tuntunukki tai jos tulee samantyylistä ongelmaa.
Sen verran tuohon että jo suunnittelupöydällä pitäisi pyrkiä estämään tuollainen mahdollisuus laittaa osia väärinpäin ja sitä kautta aiheuttaa ihan potentiaalinen onnettomuus. Hullunvarmaa ei tietysti millään tee mutta kuitenkin ...
Mikään ei ole niin tärkeää kuin moottoripyöräily, eikä sekään ole kovin tärkeää. www.j-helin.net
Olisiko mahdollista, että sanoisit firman nimen, joka Kajaanissa on vaihtanut sen renkaan. Itse kumminkin täällä n.100km:n päässä asustelen niin ei sitä tiedä vaikka Kajaanissa joskus tarve tulisi vaihtaa rengas niin tietää kiertää liikkeen niin ei ala kolista itselläkin![]()
Bensa haisee hyvälle ja vauhti tuntuu kivalle
Tai ainakin antaisit sinne firmaan rakentavaa palautetta, notta perehtyvät vähän tarkemmin asiaan jatkossa....
Yamaha Tenere 700 2019 "Ghost"
Previous bikes:*Yamaha FZS 600 2001>Honda VFR 800 V-tec 2004 ABS DCBS PGM-FI H.I.S.S Staintuned>Honda XL650V TransAlp 2002*
*Does my bike make my butt look fast?*
Varsinkin jos ei ole ns. mopo rengas firman pää tuote tsekkaisin kyllä asentajan tekemiset tarkkaan.
Joka merkissä kun on vähän omat kommervenkkinsä ja voi olla, että rengas mies ei ole ennen nähnytkään kyseistä värkkiä.
T
Jussi
---
"Jääkiekko on raju peli. Osallistumalla peliin pelaaja hyväksyy siihen liittyvän tapaturmavaaran"
kerran seurasin sivusta, kun tuli joku mp liikkeeseen ja pyysi asentajaa tarkistamaan monsterinsa, kun siinä oli jotain ihmeellistä hallintaongelmaa, no asentaja vilkas ja huomas, että sieltä puuttuu holkki takahaarukan ja laakerin välistä. eli vähän klappia takapyörässä!, oli kuski kuulemma maakunnassa vaihtanut renkaan edellisenä päivänä. no holkkia ei ollut, joten ne tilas semmoisen ja lähetti jätkät ajelemaan sillä holkittomalla takapyörällä! HALOO! olis nyt antanut jonkun vaihtopyörän sille tai jotain, mutta ei ilman akseliholkkia voi ajaa..
we cannot tolerate zero tolerance!
BMW R1200GS & Speed triple 1050
Juu, kyllä ne siellä firmassa, jonka nimeä en kehtaa tässä mainita, etten joudu käräjille, tuumasivat, etteivät oo ennen kyseistä vekotinta nähneet. Ajattelin seuraavalla reissulla käyvä antamassa rakentavaa palautetta heitin toimminnasta. Ja tästä lähtien aivan varmasti meen viereen kyttäämään ja niskaan hengittämään, että kaikki osat tulee laitettua paikallee ja OIKEIN. Siis, jos vaihdatan renkaan/t sellasessa paikassa, joka ei tiiä miten se rengas vaihetaan. Kerta hyö ammattitaitoisia mp- asentajia ovat olevinaan, niin pitäisi sen verran järkeä olla, kun purkaa ns. tuntematonta ja outoa pyörää, että kahtoo miten päin ne osat sieltä lähtee irti ja miten ne pitäsi takasi sinne laittaa. Että semmosta. Mutta onneksi oli tarkkasilmänen myyjä Hailacilla, vielä kerran ISO KIITOS!![]()
Pakko sanoa, mutta taas vahvistuu se fiilis, että jos ei peukalo ihan päin persettä ole asennettuna, niin parempi tehdä melkeinpä kaikki hommat itse.
Pyörät on kuitennii sen verta yksinkertaisia kapistuksia, että kunnon manuaalin avulla on tähän asti saanut tehtyä hommat moottorin purkamisista & kasaamisista lähtien.
Tulee samalla, kun itse tekee itselleen, tsekattua kaikki tuplasti.
Onneksi ei sulle pahemmin käynyt.
- P
On se vaikeaa sanoa jonkun liikkeen nimi.(Sube @ Touko. 26 2009,22:31) kirjoitti
Suzuki GSX-R 1000 K7
Paree olla sanomatta, ei olisi ensimmäinen kerta kun yritys alkaa rähisemään lakituvassa asti netin keskustelupalstoilla huuteluista...(teude @ Touko. 26 2009,23:07) kirjoitti
No jo on tuuri.![]()
Itsehän tarkastan pyöräni läpikotaisin jos sitä on mennyt joku muu ronkkimaan.
636 -> 998
Hep
En kerro pyöräni merkkiä enkä huoltoa, missä teetätin merkki huollon. Mutta tuli vaan ton takapään vaeltelusta mieleen että kun vajaa vuosi sitten hain pyöräni huollosta kävi näin.
Sain yöksi "koe-ajoon" myyjältä pyörän jolta olin jo tingannut huollon juuri ostamaani pyörään kun kerran möivät sitä täydellä huoltokirjalla. seuraavana päivänä hain omani ja tuli mieleen että haen pyöräkauppialle six-packin vuokranmaksuksi.
Päästyäni läheisen huoltsikan pihaan ihmettelin öljyistä lahjettani ja ajosaapasta ja ennen kaikkea öljyistä vasenta kylkeä pyörässäni. köröttelin takaisin liikkeeseen ja annoin sixpackin myyjälle joka selvästi ilahtui kun näin häntä muistin.
Sitten menin kysymään mielipidettä korjaamopäälliköltä ruostesuojauksen laadusta. Johtaja soitti alaiselleen joka muisti että oli vähän lorahtanut öljy koneen päällekin, eikä sitten ilmeisesti kaikki lähtenyt paine pesurilla. Veden ja öljyn sekoitus kihisi vieläkin taustalla pyöräni moottorin jäähdytys rivoissa...
Ilmeisesti tähän huoltoon ei kuulu koe-ajo. Olisi joku muukin saanut öljytyn lahkeen ja jalkineen.
Toisaalta tutkijalautakunta olisi raapinut päätään että oliko se takapyörä öljyssä jo ennen kaatumista vai vasta kun moottori oli kulunut puhki asfalttiin.
Taas nähtiin että on välillä hyvä käydä ostamassa sixpacki, edes lahjaksi.
En ole tästä juoruillut, mutta huollot voi näköjään tehdä itsekin. Ainakin työnlaatu on helposti saavutettavissa. Ja onhan se pyörä joskus jokatapaksessa pestävä, oli öljytty tai ei.
Arto
Enpä usko että voi tulla sanomista vaikka jonkun liikeen nimen sanooki, mä voin vaikka sanoo kuinka monta.(Taajuus @ Touko. 26 2009,23:12) kirjoitti
--GsxR:iä--
Mitäs muita mp-liikkeitä siellä on ku se Laatukone?
nyk. BMW R1200GSA Triple Black -17, BMW R1200GS -15, Suzuki GSX1300R Hayabusa -10, Honda CB1300SA -12,Yamaha XJR1300 -09 ja monta muuta...
Tähän täytyy kyllä yhtyä. Vaikken koskaan mikään "rasvasormi" ole ollut, niin vanhaa pyörää osasin huoltaa, purkaa ja kasata manuaalin kanssa. Oli jopa yllättävän helppoa.(Perkele @ Touko. 26 2009,22:41) kirjoitti
Uutta pyörää en ole vielä uskaltanut koskea, eipä tosin ole ollut onneksi tarvettakaan.ja
uunkoputushymiö:
Eikä se huoltofirman tuntiveloitus ihan kauheasti houkuttele turhaan viemään pyörää tarkastukseen.![]()
Itse olen tullut siihen tulokseen, että viikottainen pyörän pesu on hyödyksi. Koska kun peset ja vahaat pyörää, niin samalla tulee tarkasteltua että kaikki pultit on kiinni, ja ettei nesteet vuoda. Itselleni vaan kävi niin, että pyörän pesun yhteydessä huomasin kaikkien etuputkien alapäässä olevien pulttien olevan erittäin löysässä.
Suzuki Gxsr 1000 K8 Akra Evolution Edition
ZX12R *-02(ex)
Suzuki GsxR750W -92(ex)
I memorize the words to the porno movies
Täysin samaa mieltä! Mun pyörään ei muut koske, tietääpähän ainakin ketä syyttää jos jotain sattuu...(Perkele @ Touko. 26 2009,22:41) kirjoitti
"If you think you can do a thing or think you can't do a thing, you're probably right..."
Se holkki on sivusta katsottuna semmonen tatin muotonen. Jos sen pistää väärinpäin takahaarukan ja takahammasrattaan väliin ja kiristää akselin mutterin niin rengas ei pyöri ainakaan kunnolla eikä oikein tahdo mahtuakaan sinne väliin kyllä. Siinä vaiheessa pitäis viimestään huomata, että joku on väärin. Muita osia siellä on aika hankala väärinpäin pistääkään.
Honda NT1100 -22 (exät: BMW K1300GT, Honda Fireblade, 2 kpl BMW K1200S, Ducati ST4, Ducati S750HF, Kawa ER-5, Moto Guzzi V65C, Suzuki S1, PV50)
Moto-Maxi ja Kainuun Ar-Kar.(sik @ Touko. 27 2009,00:01) kirjoitti
R1100RS
Kaverin monsterissa oli sama ongelma, ajon aikana takarengas lukkoon kun mutteri oli auennut jostakin syystä. Ei siinä menny onneks ku laakerit takaanta uusiks ja kuski säilyi ehjänä
No mullaki ne eka epäili Hailacilla, että takalaakerit ois männy, mutta oliki sitten näin. Mietin, että saisko jotaki kautta tehtyä reklamaatiota tai jotain, ku seuraava reissu pohjosen nurkille menee aika myöhälle.. Sais asian heti hoidettua, eikä tarttis jäädä enää miettimään tätä. Onko kellään kokemusta? vai pitäiskö suoraan soittaa sinne liikkeeseen ja antaa palautetta?![]()
Mäki kasasin oman taka-akselin väärin mun Duksussa. Huomasin vasta ku laskin mopon alas (roikku katosta). Aikasemmin ihmettelin vaan ku meni niin jäykästi takapyörä paikalleen, mut kuitenki meni ja kirja kerto sit et akseli on ihan päin V..a kasattu![]()
Olen yleensä reklamoinut sähköpostilla, jos jotain reklamoitavaa on ollut. Jollei sähköpostia ole löytynyt, niin sitten puhelimella.(Sube @ Touko. 27 2009,17:31) kirjoitti
Toisekseen voit kertoa renkaasi vaihtaneen firman nimen täällä ja vaikka jokaisella suomen foorumilla.
Edittiä. Turhaa tekstiä pois..
I'm just asking. Olen vain persekuningas.
meinaakko et heitillä on tapana kasata jokainen väärin ja jättää ruuvit auki..(Number28 @ Touko. 26 2009,17:13) kirjoitti
eiköhän kyse ole kömmähdyksestä..mikä on tietysti mahdollista missä tahansa.
tosin eihän tuollanen ole suotavaa.
jälkiviisaana sanoisin...aina kun pyörässä tuntuu jotakin tavallisesta poikkeavaa olisi syy selvitettävä pikemmin.
harvemmin mikään leviää ihan ykx kax ilman pientä ennakkovaroitusta.
Vaikka myö itte sen sanommakin,niin..
-Ei osa kijirottaa,koetaj arvata tarjkotus.Palju virheitä.
Ego sum rex Romanus et supra grammaticam
Kuustonenki sen tietää
-Gut-
Mieluummin vien pyörän huoltoon, jossa asiat osataan verrattuna sellaisiin paikkoihin, joissa kömmähdyksiä sattuu. Tuskin on ollut ensimmäinen kerta kuitenkaan.(Tuppervaari @ Touko. 27 2009,18:38) kirjoitti
Tietenkin kömmähdyksiä voi sattua muillekin, mutta kyllä minä kierrän liikkeen, jossa tollaista olen kuullut sattuvan.
Bensa haisee hyvälle ja vauhti tuntuu kivalle
kun löydät semmosen paikan mis voi olla sata varma et kaik on niinku pitääki ni kerro ihmees(Number28 @ Touko. 27 2009,19:10) kirjoitti
ei vaiskaan..ohan sellasiakin ja tos liki ykx..ainaski tähän mennes kaik on mennyt mainiosti
mut valitettavan yleistä on..vaikka ns. merkkihuolto on mun luottamus on suunilleen samaa tasoa mitä vanhaan neuvostoliittoon
J.Stalin sanoi aikoinaan.."luottamus hyvä,kontrolli parempi"
Vaikka myö itte sen sanommakin,niin..
-Ei osa kijirottaa,koetaj arvata tarjkotus.Palju virheitä.
Ego sum rex Romanus et supra grammaticam
Kuustonenki sen tietää
-Gut-
Vähän selvennystä tuohon eisaamainita nimeä-asiaan, niinkauan kun puhut totta, etkä esitä vihjailuja/epäilyksiä tai herjaa kyseistä liikettä, ei sinua voida syyttää mistään.
Vai oletko kuullut että totuuden sanomisesta olisi jotakuta rangaistu ?
Faktojen esilletuominen ei rikos, ei tämä ole mikään Pohjois-Korea.
Triumph Tiger 900 -96, 39tkm (430, DB) R.I.P. Sprint 900 -93, 96 tkm.
Vanhan motoristin hengissäsäilymiskikka: vanhemmiten ei tule yhtään sen viisaammaksi, mutta varovaisuus lisääntyy.