Elikkä kaasukahvassa on aluks pikkasen klappia. On jo ollut sen aikaa kun olen tuon zx-6r:n omistanu, mutta nyt tullu mieleen, että jos sen sais korjattua pois. Onkohan kyseessä isokin urakka ja kummassahan päässä vaijeria vika todennäköisesti on?
Annoin moottoripyörille pikkusormen, se vei koko käden
eikai se "vika" ole.. kuuluuhan sitä joku milli ollakkin.. ainakin hondassa
käytössä:
Honda VT1100 ACE
vanhat:
Yamaha FZR600
Honda CB750 SevenFifty
Honda XL600V Transalp
Yamaha FJ 1100
Suzuki TS250
Suzuki DR600
Suzuki GSX750F
Yamaha XT600
Yamaha XTZ660
Honda VTR1000f
Honda VT750 ACE
Ei se ole vika vaan siinä kuuluu olla hiukan klappia.
Jos ei nyt mistään suuresta puhuta esmes 20 astetta tai yli
Huollossa sen uudestaan siihen laittavat jos sen pois säädät.
1300cc Suzuki
Kaasukahvan ylenmääräisen välyksen saa kahvan vieressä olevasta säätömutterista säädetty pois. Pieni klappi siihen pitää jäädäkin, kuten tuossa jo aiemmin oli mainittu. Ainakin Hondassa säätöruuvi löytyy vaijerin ja kahvan liitoksesta. Mikäli oli juuri tästä kyse niin ei ole iso toimenpide, vie aikaa noin puoli minuuttia tjtn.
Kawasaki Er-5 -05
Kawasaki Z750s -06
Honda CBF1000S -08
Kyllä sitä klappia on varmaan 10-20 astetta. Sentin pari liikkuu kahva ennen kuin alkaa ottaan. Kyllähän tuon kans pystyy elämään, mutta vähempikin riittäis.
Annoin moottoripyörille pikkusormen, se vei koko käden
Säädä pois vaan se klappi jos häiritsee. Yleensä vetovaijerissa on kahvan lähistöllä säätömutikka keskellä vaijeria kumisen suojuksen alla. Läppärunkojen päästä pääset säätämään myös yhtä hyvin ja tuolta päästä saa sulkuvaijerinkin klapin pienemmäksi/pois.
Periaatteessa pitäisi turvasyistä olla milli-pari tyhjää vetoa jos stongaa käännellessä vaijeri heiluu tai painelet kaasu kiinni jotain röykkyistä mukulakivikatua.
Omista pyöristä olen säädellyt nuo klapit pois kokonaan ja vielä ei ole tuon takia lähtenyt laitteet lapasesta. Paljon mukavampaa & tarkempaa kaasutella on-off-on tilanteissa kun ei ole tyhjää vetoa.
Edit. Toi 20 astetta on jo ihan hullu löysä. Onko joku vanhempi laite ja vaijeri menossa kohta poikki? Ei kai vaijeri normikulutuksessa noin paljoa veny.
Onhan tuolla ikää jo 12v ja ajettu vähän rapia 61000 km. Tuo asteluku on kyllä aika karkea arvio kun ei nyt käsillä ole sitä. Mutta on sitä klappia kuitenki aika lailla.
Annoin moottoripyörille pikkusormen, se vei koko käden
Joko siinä kaasukahvan läheisyydessä on vaijerissa säätömutterit tai sitten kaasarin vieressä vaijerissa. Simppeli homma.
Suzuki GSX-R750 -88 -> Suzuki GSX750F -92 -> Suzuki GSX-R1100 -93 -> Suzuki TL1000R -99 -> Aprilia RSV1000R -04 -> Triumph 1050 Speed Triple -06 + Suzuki GSX-R1000 -03 (kilvetön ratalelu)-> Suzuki GSX 1300R Hayabusa -06 -> Suzuki GSX1100F -93
Tottumiskysymys ja turvallisuus syistä on varmaankin hyvä olla pieni välys..
Itse kyllä olen aina säätänyt kaikki pois.. Jotenkin pyörä tuntuu paljon "napakammalta" kun löysiä ei ole lainkaan.. Raastavaa ajaa laitteella, jossa on tuntuvasti löysää "etuvetoa"..
ZZR 1400
ZZR 1400
Yamaha MT-01
ZZR 1400
ZX-12R
ZZR 1100
Itse en tykkää tuosta väljästä kaasussa yhtään.
Eli seuraa kaasuvaijeria hieman eteenpäin niin törmäät joko kumitutilla peitettyyn säätö palikkaan tai sitten se on paljaana joissakin malleissa.
Säädä löysät pois ja tarkista vielä tangon ääriliikkeet ja ei muuta kun![]()
Ns125R -> CBR1000F -> XX -> 1000RR -> GSX1400 -> Gen2 Busa -> S1000RR -> K9 Gixxer
Tuo väljyys on riippuen pyörästä vakiona noin 5 mm ja
niinkuin tuossa aikaisemmin vastattiin niin kaasukahvan
päässä. Vaikka ei tykkäisi tuosta väljyydestä niin pari milliä on
hyvä olla, ettei kaasu hirtä kiinni jos stonga käännetään ääriasentoon. Siis riskin mahdollisuus kasvaa.
Itse pidän tuosta muutamasta millistä...
Lataa huoltomanuaali jostain, siellä kyllä neuvotaan. Itse ruuvasin välykset miltei pois, mutta kun pyörä kävi säädätettävä niin olivat jättäneet välyksen..
KTM 690SM