Mikä mahtoi olla 749:in ja 999:in Showa-haarukan stefojen koko? Harmittaa kun niitä saa uusia kerran vuodessa, ja äkkiseltään en muista minkä kokoiset siellä oli. Netistäkään en pikaisesti löytänyt...
Yksi vaihtoehto olisi laittaa sinne Bitubon uudet laakeriholkit ja liukkaammat stefat. Kai niitäkin voisi kokeilla vaihteeksi...
Tilasin sitten Bitubolta Showan keulaan sopivat paremmin liukuvat stefat ja holkit. Katsellaan jos pelittäisi pykälää paremmin noilla...
Ensi talveksi pitänee laittaa 749 todelliselle laihdutuskuurille. Painaa ihan liikaa...
Pistätkö vähän infoa noista... mitä maksoi.(Jyri @ Touko. 28 2009,15:39) kirjoitti
Oma kokemus on, että kun eka kertaa joutuu stefat vaihtamaan niin sitten niitä saa vaihtaa jatkuvasti...
749:ssä on jo keulassa bitubon venttiilit. Nyt sitten meinasin päivittää sitä vielä pykälää paremmaksi, jos siihen saataisiin lisää herkkyyttä. Katsellaan samalla jos pinnoitetaan liukuputket tms...?
Noi stefat + liukuholkit maksaa luokkaa 150 €, eli eihän ne ilmaiset ole. Mutta... kokeillaan nyt sitäkin![]()
Olen koettanut opiskella jousitustekniikkaa, mutta jotenkin tuntuu salatieteeltä. Miten keula eroaa tuolla bitubon venttiilisetillä alkuperäisestä?(Jyri @ Touko. 29 2009,00:32) kirjoitti
Ducati 749s -06
Säätöalue on laajempi ja toiminta on täsmällisempää.
Lisäksi vaimennusten tulisi kontrolloida hallitusti etupään liikkeitä, sekä hitaita että nopeita, joita syntyy eri ajotilanteissa. Vakioventtiilit usein eivät ole kaikkein parhaita. Esim. Bitubon aftermarket venttiilisarja voi parantaa perus Showa-keulan toimintaa huomattavasti, kuten minun tapauksessani (749).
Jousituksen pitäisi olla myös mahdollisimman herkästi liikkuva, mutta silti jousen liike pitäisi saada vaimennettua niin, ettei mitään ylimääräistä liikettä pääsisi syntymään.
Käytännössä voidaan ajatella kuvitteellinen tilanne, että painetaan pyörää vaikka tankista etusormella kevyesti alaspäin, niin jo silloin etuhaarukan pitäisi liikkua herkästi pienimmästäkin voimasta. Oikeassa maailmassa näin ei tietysti ole, vaan haarukka tahmaa jonkinverran, jos puhutaan näistä normaaleista keuloista.
Nuo kisamiehet ymmmärtävät laajemmin aiheen päälle. Kadulle tietysti voi olla edullista toteuttaa hieman erilailla jousitus kuin rata-ajoon. Pääsääntöisesti esim. Bitubon tai minkä tahansa asiallisen aftermarket-valmistajan kilpaiskarit toimivat paremmin kuin alkuperäiset. Tämä pätee siis ainakin noihin perusmallin Ducateihin. R-malleissa yms on jo vakiona parempia komponentteja, mm. Öhlinsiä missä on sisällä kiinassa alihankintana teetettyjä komponentteja. Ruotsin Öhlärit maksavat enemmän luonnollisesti, esim. TTX.
edit:
Tosiaan ovathan nuo alkuperäiset 749:in osatkin ihan hyviä useimmille. Eli hifistelyn puolelle menee noitten kilpaosien laitto... Mutta harrastus sekin.
Milloin palasit Ducatin leiriin ja minkälainen 749 on kyseessä?
Aprilia RSV4 1100 Factory (sold), Ducati 999X, KTM 350 SX-F, Vespa Primavera 50.