"Mielestäni moottoripyöräilyyn (ainakin aikoinaan) on kuulunut jonkin asteinen kapinallisuus, luovuus ja erilaisuuden sietäminen"(Anatooli 24.5.klo 19.39).
Älä pahastu "Anatooli", että lainasin em. mielipiteen tuolta toisesta osiosta. Mielipide on minusta mielenkiintoinen.
Mitä tuo kapinallisuus onvai onko mopoilu sitä? Aikoinaan sanottiin, että farkkujen käyttö ja rock-musiikki on niiiiiiiiin kapinallista. Samoin joku köyttäytyi Koijärvellä kaivinkoneenkauhaan ja sekin oli kapinallista. Tai joku maalailee kettuja hennaväreillä.
Minusta moottoripyöräily on ja on ollut aika pliisua lällärikapinaa jopa tuohon kettutyttöilyyn verrattuna saati oikeaan kapinointiin. Jopa kettutytöt ovat saaneet asiaansa kuitenkin eteenpäin. Minusta jopa junalla ajelu ja yksityisajoneuvoista luopuminen on sata kertaa kapinallisempaa, kuin tämä meidän harrastuksemme. Eikä se ole kapinallista koskaan edes ollut. Alun perinhän moottoripyörä oli arkinen käyttökalu niille köyhille, joka ei autoa saanut mutta kävellenkään ei enää kerinnyt asioitaan hoitaa.
Eiköhän tää moottoripyöräily valtaosalle ole nykyään vain harrastus siinä missä muutkin, kuten vaikkapa golffaus.
Vähemmistölle elämäntapa ja saattaapa noita "kapinallisiakin" vielä löytyä - olisko ne sitten niitä liivimiehiä?![]()
* Who's General Failure and why's he reading my disk? - Anon.
* Tuubi
Voihan se sitä jollekkin olla. Itselle harrastus ja ajan viete.
Honda cr 125 er5/05, *cb seven fifty/02, *Suzuki sv1000s/04, *cbr 600 f/98, *zx-6r/04, sv1000s/07 gsx-r750/08
m 72 projekti
Niin, eikös prosenttikerhojen ideologia ole pikku kapinointi yhteiskunnan sääntöjä vastaan?(SamiN @ Touko. 25 2009,13:24) kirjoitti
KTM
Jotta voi olla kapinaa, täytyy olla myös staattisuutta. Aina tarvitaan mittapuuksi vastavoima arvolle, kuten ilmiöllekin (kuuma-kylmä; kuiva-märkä; nuori-vanha; kapinallinen-konservatiivi; köyhä-rikas jne jne).
Motoristeissa taitaa olla nykyään molempia voimia liikkeellä. Ainakin sen perusteella, mitä itse olen tavannut jengiä viime vuosina. Kun huristelin mp:llä 30-35 v. sitten, oli ilmiössä vielä mukana selvästi enemmän vaihtoehtoliikkeen tunnelmaa. Noin 50-60 vuotta sitten puolestaan osa motoristeista ajoi mp:llä juuri varattomuuden vuoksi, auton korvikkeena (kuulemma).
Golfiin vertaaminen kuitenkin minusta ontuu - sieltä kun ei näitä ns. "kapinallisia" löydy lainkaan (tosin tämä on täysin alaa tuntemattoman mielipide). Onhan nimittäin edelleen pieni osa moottoripyöräilijöistä mukana harrastuksessa ainakin lievästi kapinahenkisinä - näin itse olen ollut havaitsevinani. Tälle rämäpäiselle linjalle vastapainona puolestaan toimii taas varsin topakka joukko perikonservatiiveja motoristeja. Suurin osa taitaa ajella siinä välillä.
Veikkaan kuitenkin, että ihan se aito ja oikea kapinahenkisyys juontaa, ja saa myös ulkoisen ilmiasunsa, enemmän muualta ja muualla (ehkä varsinaisia %-liivikerhoja lukuun ottamatta). Käsittääkseni "kapinaa" tapaa siis yhtä lailla ei-motoristeissa kuin motoristeissakin, ja lopullisena mittarina toimii vasta "kapinallisen" ja "ei-kapinallisen" motoristin yleinen asenne yhteisössä ja muussa yhteiskunnallisessa keskustelussa/toiminnassa.
Itse en nyt paljasta millään tavoin kumpaan näistä hieman spekulatiivisista motoristirintamista itse katson lähemmin lukeutuvani
-hh-
PS. Kokonaan toisen, paljon laajemman ja tänne kuulumattoman, keskustelun paikka on sitten se mitä "kapina" oikeasti on ja mitä vastaan se lopulta on suunnattu.
juu tätä se meikäläisen isä-pappakin jaksaa aina kertoa. "350 IC:llä kulettiin veljen kansa rankametässä, ihan sama satoko mummoja vai puukkoja pakko oli mennä.."(Tyyppi @ Touko. 25 2009,13:05) kirjoitti
Ei nyky maailmassa ainakaan pyöräilyssä oo mitään kapinallista. Niinkuin jo sanottu, toisille se on elämäntapa, toisille mieluinen harrastus ja toisille näyttämisen tarve ja onhan se helpompi ruuhkassa kulkea pyörällä kun autolla(jolloin pyöränkäytön voisi luokitella hyödylliseksi kulkuvälineeksi, varsinkin maissa joissa ei talvea edes ole ja yhdessä kaupungissa asuu saman verran ihmisiä mitä koko suomessa). Muitakin "ryhmiä" varmasti on mutta näin itse asian näen.
käytössä:
Honda VT1100 ACE
vanhat:
Yamaha FZR600
Honda CB750 SevenFifty
Honda XL600V Transalp
Yamaha FJ 1100
Suzuki TS250
Suzuki DR600
Suzuki GSX750F
Yamaha XT600
Yamaha XTZ660
Honda VTR1000f
Honda VT750 ACE
Kyllä se itselleni on ainakin vain pelkkä harrastus.
AR125 * * * * -87
ZX-6R * * * * -97
SV650S * * * -04
VFR 800 VTEC- -02
GSF 1250 SA * -08
VFR 750 F -92
GSF 1250 SA -08
ZX-12R -04
Hayabusa -06
CBR 1100 XX -04
Suzuki VL1500.-98
Harley-Davidson Dyna Low Rider -04
ON! Sen on oltava!
...älkää edes väittäkö muuta ja viekö keski-ikäistyvältä mieheltä viimeistäkin toivoa![]()
SDR1290
--me mutkan jälkeen käymme mutkaan vain huomataksemme, että olipas ihan v***n kivaa!--
(tiggeri @ Touko. 25 2009,14:17) kirjoitti
![]()
käytössä:
Honda VT1100 ACE
vanhat:
Yamaha FZR600
Honda CB750 SevenFifty
Honda XL600V Transalp
Yamaha FJ 1100
Suzuki TS250
Suzuki DR600
Suzuki GSX750F
Yamaha XT600
Yamaha XTZ660
Honda VTR1000f
Honda VT750 ACE
En mä ainakaan koe itseäni mitenkään erityisen kapinalliseksi kun ajan moottoripyörällä. Ehkä se johtuu siitä, että tuosta sanasta tulee ensiksi mieleen jotain murrosikäisiä (seminoloja) muistoja ajasta, kun ajelin sivukaljuja, kuuntelin punkkia ja pukeuduin teräskärkisiin maihareihin.
Oon aika vähän aikaa harrastanut tätä hommaa, mut kyllä siitä on tullut tosi tärkeä osa elämää, osaksi varmaan myös siksi, että se on miehen kanssa yhteinen harrastus. Tai elämäntapa. En tiedä.
Se, mitä kapinallisuus mulle oikeasti merkitsee, on ihan toinen juttu, eikä se liity moottoripyöräilyyn. Mutta luullakseni tämä foorumi ei ole oikea paikka puhua siitä![]()
Honda XL600V Transalp
Jotkut tahtoo rahaa
jotkut tahtoo valtaa
mä en tahdo muuta kuin
dingdong-kellon
dingdong-kellon
soittaa saa
pimpeli pom
Mulle se on lähinnä harrastus, sekä kätevämpi, hauskempi ja jännempi kulkuneuvo vaihtoehto autoon verrattuna.. Auto en osta ennenkuin pakko!!! Mut en kyllä kapinoi mitään vastaan ajamalla pyörällä.. Rehellisesti sanottuna, en ollut edes miettiny kokoasiaa enne tätä.. Eikä jää vaivaamaankaan!!![]()
<p>Moto Guzzi 1200 Sport</p><p>Suzuki Bandit 1250A</p><p>Suzuki Bandit 600</p>
Minä en kapinoi mitään vastaan, enemmänkin olen siellä ordnung muss sein -puolella, mutta kovin tarkkaa silmää ei vaadi sen huomaaminen että pieni prosentti kaksipyöräilijöistä saa kiksejä liikennevalvonnan hassuttamisesta omissa nautiskeluajoissaan. Pienimuotoisesta ja hellyttävää sinällään, mutta siihen se isompi kapinallisuus tänä päivänä taitaa jäädä.
Oli erityisen liikuttavaa kun toissapäivänä ajeli rauhassa vastaan kaksi samanlaista, merkitsemätöntä mustaa kusiaista ja kuskeilla ghost rider -vermeet päällä. "Kiistä sä ja mä kanssa nii ei voi mitää..."
Paljonkin on ollut muutoin keskustelua erilaisista "kapinoista" eri yhteyksissä, mutta eipä mopoilu ole kuulunut yhdenkään tunnusmerkkeihin. Rooliasuleikkinä kuitenkin yleistymään päin.
Nuori setä, melkein yhtä nuori bemari ja riuskat otteet kuin sukututkijalla
tarpeeksi kapinaa on nykyjään ajaa hiukka vanhemmalla ja erikoisemmalla motskarilla. toiset tykkää, ja toisia se ärsyttää.![]()
Tyyli ennen tarkoitusta.
perskuleen rebellit - että kehtaavatkin!(JaZZo @ Touko. 25 2009,14:55) kirjoitti
![]()
-hh-
Itselle moottoripyöräilyssä ei niinkään ole kapinaa, mutta ehdottomasti mielekkäin tapa liikkua näin kesällä. Tuskin koskaan autolla liikkuessa, ihan vaikka perus työmatkoja, tulee mieleen että heitänpä pienen lenkin enkä aja suorinta tietä kotiin. Moottoripyörällä näitä fiilispohjaisia valintoja tulee enemmän, ja kiksit siis tulee ihan tästä tavasta liikkua. Vai onko kyseessä sitten kapina sitä ns vaivatonta valintaa eli autoa vastaan...En tiä
![]()
...and music? Well, it's just entertainment folks.
Hmm, tuo kyllä osui ja upposi. Aikalailla 99% sama kuin minulla.(freerider70 @ Touko. 25 2009,17:57) kirjoitti
Plus tuohon päälle kaikenlaisia mökki- yms. reissuja.
Pientä lomareissun tynkääkin harjoiteltu Turun saariston rengastiellä
ja viime kesänä Virossa+Latviassa.
Päätin liittyä "kerhoon" (TFMK) lähinnä siksi, että mielestäni johonkin
"etujärjestön" kaltaiseen putiikkiin on mielekästä kuulua. Suomessa kun tuo
politiikka ja yhteiskunta on rakennettu niin että vain kaikenlaisten järjestöjen
ääni kuuluu. Minkäänlaisilla addresseilla, yhteydenotoilla kansanedustajiin
tai mielenosoituksilla en usko olevan mitään vaikutusta mihinkään.
Nämä täkäläiset pässipoliitikot kuittaavat spontaanin kansanliikkeen
"masinoinniksi" saman tien, vaivautumatta ajattelemaan.
Tuorein esimerkki taitaa olla tekijänoikeuslakien tiimoilta.
Meni hieman ohi aiheen, mutta menköön. Jos siis juuri sinä et kuulu
mihinkään isomman kattojärjestön "alaiseen" kerhoon, liity nyt. Edes johonkin.
![]()
-- sjm
Mieluinen harrastus,liki elämäntapa, mut on siinä 1,3-4,8% kapinaa ja individualismia.
Kapinaa yltiöturvallisuus ajattelua kohtaan, vapautta valita istuuko täsmälleen oikein rutistuvassa peltipurkissa airbagien ympäröimänä, musiikin soidessa 12 kaiuttimesta. Vai onko pyörän päällä pasaatituulten piestävänä, tavallaan enemmän vastuussa itsestään kun vain kuollut nahka suojaa elävää, ja muutama muovi pehmuste.
Tietoinen riski siitä että jos ei osaa niin omissa luissaan tuntee, sen sijaan et heittäytyy puolihuolimattomasti tekstaria näpytellen insinöörien(osuma) ja lain laatijoiden ylivertaisen osaamisen huomaan - ja luottaa siihen että lait huolehtii ja abs/esp/etc suojelee ja oikein jos huonosti sattuu niin vyöt, airbagit ja crashzonet pelastaa...
<"I needed a clue and a drink, one of them I knew where to find">
McJäykät
Niinkuin yllä on tullut ilmi, niin joskus Suomessa oli aika jollin mp oli kulkuneuvo niille (köyhille) joilla ei ollut varaa autoon. Nykyään taas kun lähes kaikilla on korkea elintaso niin on yleisesti hyväksyttyä että aikuisillakin on leluja.
Jossain näiden välissä on ollut ajanjakso jolloin kenties johonkin on ollut varaa mutta ei kaikkeen. Tällöin valinta että mukavan auton, jolla nuorikkonsa kanssa tekee kilpisjärvenreissun ennen perheen perustamista, hankinnan sijaan hommaakin yhtä kalliin moottoripyörän, jolla reissaa sateessa muiden resupekkojen kanssa, on saattanut olla kapinaa. Eli että vuosien tulot laitetaan johonkin ylesesti järjenvastaisena pidettyyn.
Toki on ollut pärinäpoikia yms, mutta sen arvelen olevan *enemmän yhteydessä yleiseen nuorisokulttuurin syntyyn, rock-musiikin tulo jne kuin että olisi itsenäinen ilmiö. Nuoriso käsitteenä syntyi, enää ei siirrytty lapsuudesta suoraan aikuisuuteen.
Hurjastelijoita, olipa kyse moottoripyöräilijästä tai hevosella kylän läpi täysiä ratsastavasta sälllistä, on ollut aina. Mutta onko silloin kyse kapinasta, uhosta, näyttämisen halusta vai jostain muusta?
Att tänka innan man talar är som att torka sej i röven innan man skiter... - Arne Anka
Hmm, tulipas mieleeni sellainen ajatuskoe, jolla itse kukin voi yrittää arvioida,
onko omassa harrastuksessa jonkinlaista kapinan ajatusta.
Siis: tuntuuko että prätkällä ajaa kohta joka toinen naapuri, ja se alkaa olla
niin mainstream-touhua ja ihan tavallisten tallaajien puuhaa siinä määrin,
että se alkaa ärsyttää minua ja harkitsen uuden harrastuksen keksimistä
vain siksi, että sitä ei ainakaan harrasta liian moni muu?
Lyhyesti: onko ajatuksissa jonkinlainen tarve erottua massasta?
Joko omissa tai muiden silmissä, sillä ei ole väliä.
Itseäni ei ainakaan pätkääkään kiinnosta kuinka moni muu ajaa MP:llä,
korkeintaan toivon ettei liian moni toistaitoinen hanki liian tehokasta pyörää
ja pönttöile sen kanssa. Näin siksi, että aina jää omaisia suremaan,
kuski itse ehkä kitumaan ja kaikkien vakuutusmaksut nousevat. Ei hyvä.
Itse siis ajattelen niin, että ei ole minulta pois millään tavoin vaikka
tämä harrastus yleistyisi vielä lisää. Pikemminkin päinvastoin.
Näin ollen minulla ei taida olla kapina-ajatusta tässä yhtään.
Tuntuuko loogiselta?
-- sjm
Tuota komppaan. ^(specka @ Touko. 25 2009,18:39) kirjoitti
Eihän moottoripyöräilyssä mitään järkeä oikeasti ole, eikä juuri tule mieleen sellaisia arjen asioita joita ei yhtä hyvin voisi hoitaa vaikkapa a*tolla. Minä olen kai sitten järjenvastainen pienkapinallinen kun mieluummin ajan prätkällä vaikka se onkin kallista, kylmää, märkää, äärettömän vaarallista ja vielä epäsosiaalistakin. Toivottavasti harrastukseni on myös maailmantaloudellisesti ja ilmastoalämmittävästi paheksuttavaa, että edes jollakin tylsimyksellä olisi jotain taivasteltavaa.
/MarcusB
nyt: Suzuki GSX-1300R Hayabusa -08
ennen: Tunturi Supersport -84, Hondat VF750F -83, VFR750F -93, XR400R -98, VTR1000F -02, CBR1100XX -00
"I hope for nothing, I fear nothing, I am free"
(expat1000 @ Touko. 25 2009,14:49) kirjoitti
*
*
*
*Sorry, melkein lensin tuolista, kun toiseksi viimeisen kappaleen luin. *
*
Niin aikoinaan mp oli vain väline liikkua nopeammin, kuin jalkapatikalla tai hevosella paikan A ja B välillä, jollei autoa omistanut.
Se "kapinallisuus" lienee lähtöisin niistä kuuluisista hävittäjälentäjistä, jotka eivät osanneet enään sopeutua siviilielämään; Lienee eivät olisi normiyhteiskunnassa kumminkaan osanneet elää. Sota oli siis vain "hyvä" ohjaus ao. ihmiset tekemään "hyvää".
Kaikenmoinen sääntöjen ja määräysten tietoinen rikkominen on siis "kapinointia" Mutta on eri asia, ketä "kapinallinen" katsoo loppuun asti *. . . . . . . onhan noita vankilat pullollaan . . . . Kuka istuu pidempään kuka lyhempään, sano.
Niin, onhan se jonkinmoista kapinoitia, jos normivilkut vaihtaa ledeksi tai sitten kilpikulmaa säätää . . . . . . *ja sitten tälläkin palstalla "avaudutaan" kun poliisi tarjoaa maksulappua kouraan . . . . . . siinä sitä kapinointia . . . . parhaimmillaan. *Ao. henkilon omasta mielestä.
Ei siis ole yksioikoista määritettä kapinoinnille . . . . . *kumminkin se on valtaväestön ja viranomaisten mielestä sääntöjen / lakien ja senhetkisten "säädyllisyys" normien ulkopuolista toimintaa . . . . .![]()
No mul ei ainakaan oo kapinaa...
Ajelu on vaan niin hauskaa ja upeata, ettei parempaa ole.
Itse toimin ihmisten kanssa hektisessä opetustehtävässä elokuusta toukokuun loppuun... Kesällä sitten prätkän päällä unohtaa kaiken työn.
Ajelu on vaan niin hienoo.
ja kyllä se pyörän laittokin on ihan jees.
* * * * * * * * * * *
Tää on allekirjoitus!
* * * * * * * * * * *
Suzuki GS 450E (vm. 1988) -->
Suzuki GS1100G (vm. 1983) -->
Yamaha FJ1200ABS (vm. 1992) -->
Yamaha FJR1300A (vm. 2008) -->
Ei tiedä vielä
ElämäntapaHarrastukseen on se ero et pyöräilyyn ei kyllästy ja se että pidempi aika ilman kaks pyörästä syö miestä...
![]()
A.Mensio is riding GT 650 Fighter...
Mulle tämä ei tosiaankaan ole kapinallista, mutta voihan sitä olla kapinallinen vaikka pukeutumalla, silti suurin osa ihmisistä kuitenkin pukeutuu?
Mikä tahansa voi olla kapinaa ja voi olla olematta.
Kyllä täytyy myös myöntää: elämän tapa. Ja mikä mukavinta, liikkua juuroopassa baikerien parissa.Mistään kapinasta koskaan edes tienny, alkuun kun ei vaan ollut varaa ostaa autoa. Pyörällä ajettiin myös talvella työmatkat.
![]()
poku banuhäiskä:Suzuki,Moto-Guzzi,Velocette ja NSU-601
Neuvostoliiton aksentilla: Eij ole
Kikseripoika
MUISTA HUUMORINTAJU
Eipä tuo niin kapinallista taida nykypäivänä olla. Mutta voihan sitä aina fiilistellä päänsä sisällä.
Kuten joku tuossa sanoikin, jokainen juttu voi olla kapinallista. Riippuu määrittelystä ja määrittäjästä.
Kevareita-Suzuki Gsx-r 1100 -89 -> *Yamaha Virago 535 -> Honda VT 1100 -> Suzuki Intruder 1400 -> Sportster 90 -> Spora 99 -> Spora 00 -> Softail 87 -> Suzuki Bandit 1200 -> Suzuki Gsx-r 1000 -> *Buell 1200 -> Ducati 750 -> Hornet 600 -> Superduke 05 -> FXR 87 -> Buell 1200 06' -> GSR 600 - taas Superduke
No kyllähän täälläki aika moni(minäkin) tuntuu kapinoivan nopeusrajoituksia vastaan, eiköhän tuota jatkuvaa ylinopeuden ajamista voida pitää pienenä kapinana...?
"On mahdotonta olla masentunut, jos sinulla on ilmapallo."
-Nalle Puh-
Mitäs tähän sanos...
Edelleenkin tulee mieleen muuan kuulemani lause, että moottoripyöräily meni pilalle kun varakkaampi keskiluokka alkoi moottoripyöristä kiinnostumaan...
Nykyisin tuodaan Euroopasta Villeroy&Bochin astiasto lomareissulla Bemarin sivulaukuis....
Että...sellasta...kapinaa
"People are more violently opposed to fur than leather
because it's easier to harass rich women
..... than motorcycle gangs." - Unknown
Mikä se on tässä Uralissa...kun ei se vaan toimi?