Gessuun iski viikonloppuna uusi ilmiö: virran kytkemisen jälkeen tapahtuvassa diagnostiikkasekvenssissä ilmeni uusi vaihe: DWS ja alla vajaan patterin kuva. Soitin valtuutettuun huoltoon ja sain kuulla sen olevan varashälyttimen patterin vikailmoitus. Minulle kerrottiin myös, ettei siihen ole saatavana varaosana patteria, joten olis kiva tietää minkälainen sinne pitää laittaa ja mistä niitä saa.
Hälytin tuntui kuitenkin toimivan normaalisti. Pyörä on R1200GS vm. 2004.
"Asialliset hommat hoidetaan, muuten ollaan kuin ellun kanat."
Arvaus. Varaosa = Uusi varashälytin :-)
<p>2002-2014</p>
No höh.
Ota se patteri sieltä ja mene johonkin patterikauppaan kyselemään.
Vaikka Biltema, ClasOhlson. AD Varaosamaailmassa on halpoja pikkupattereita.
Kyllä samanlainen löytyy.
Uusavuttomuus ulottuu näköjään nykyisin myös moottoripyöriin.
Merkkikaupasta vaan haettaisiin kovalla rahalla vaikka mitä standardipattereita.
Pekka
![]()
![]()
![]()
Pekka
Avaa se hälyttimen kotelo, niin näen millaiset patterit siellä on. Ovat 3 Voltin sormiparistoja, 2 kpl.(Pekkavee @ Touko. 25 2009,22:30) kirjoitti
Sanyon tyyppi CR 17335 (3V) oli minulla ässässä. Luultavasti sama löytyy muista pyörämalleista. Ostin tilalle Vartan vastaavat patterit, 3 € kipale. Lahdesta halpatavarakaupasta, jossa sattuu olemaan laaja valikoima paristoja.
Noita paristoja ei muuten meinannut löytää mistään normaalista pattereita myyvästä liikkeestä eikä elektroniikkaliikkeestä.
Tuossa linkit muutamaan kuvaan ässän dwayksikön avaamisesta ja pattereista:
http://www.kolumbus.fi/jukka.reipas/dwabox
http://www.kolumbus.fi/jukka.reipas/dwabatterybox
http://www.kolumbus.fi/jukka.reipas/dwabatteries
t. Repa
Tehoahan ei voi korvata millään muulla kuin lisäteholla!
Kiinnostavaa kuulla mikä tuohon lopulta löytyy ratkaisuksi. Itsellä samanvuotinen LoTja, eikä sen hälyttimessä (joku Gemelin malli) tietääkseni mitään patteria ole - muuta kuin pyörän oma akku. Se toki pitää vaihtaa silloin tällöin....
Liekö tuo joku noiden ekojen känniväylägessujen erikoisuus, varashälytin omalla (vaihtokelvottomalla) patterilla - haloo! Kuullostaa huikealta vedätykseltä IMHO.
Mutta mutta, BMW on kuuluisa siitä, että ekat uudet / uusitut mallit sisältä yhtä sun toista pientä lastentautia, on noita faceliftatujen LoTjien sähkölukko-ongelmaa, ekojen GT:iden EWS ja ruiskukarttasekoiluja ja liekö tuo häläri ekojen Gessujen lastentauti...
t. pozo
Tuli tuo Repan posti just samaan aikaan omani kanssa ja hänen kuvistaan päätellen ihan on eri hälytin kuin LoTjassa. Niinpä se näköjään kehitys kehittyy eli näköjään tulee vaan enemmän vaihdettavaa akkua ja patteria mopoon...
-04 K 1200 LT
Amerikan kierros 2006:
http://finnishcurvecowboys.blogspot.com/
Amerikan kierros 2010:
http://finnstoccr3.blogspot.com/
Amerikan kierros 2011:
http://finnstoccr2011.blogspot.com/
Moponparantelukuvia:
http://picasaweb.google.com/pozoizquierdo
Tuon gessun ohjekirjassa ainakin mainitaan DWALO! -hälytys (DWA battery low), jos en ihan väärin muista. Viittaus on juuri tuohon paristoon, jonka vaihdon edellä kuvasin. Ideana tuolla paristolla on se, että hälytin säilyttää tiedot muistissa vaikka pyörän oma akku olisikin tyhjentynyt/irti.(pozo izquierdo @ Touko. 25 2009,23:09) kirjoitti
Lotjan varashälytinyksikkö on eri näköinen kuin ässässä ja gessussa eikä tullut koskaan avatuksi sitä, kun ei ollut tarvetta siihen.
t. Repa
Tehoahan ei voi korvata millään muulla kuin lisäteholla!
No sori että kysyin. Ei tässä ollut kamala kiire mihinkään availemaan eikä merkkihuoltoon kun pyörä toimii ja hälytin toimii.(Pekkavee @ Touko. 25 2009,22:30) kirjoitti
Se miksi kysyin tuota merkkihuollosta oli että vikailmoitus tuli kun oltiin kaukana mettässä tauolla ja kiinnosti tietää onko vakavampikin kun en tiennyt vikailmoituksen sisältöä. Että onko känniväylävekotin seuraavaksi jumissa ja hinurin tarpeessa. Kun en kanna ohjekirjaakaan mukana mettäreissuilla.
"Asialliset hommat hoidetaan, muuten ollaan kuin ellun kanat."
Vaihda patterit joka tapauksessa ensi tilassa. Ne kun menevät tyhjiksi, niin mopo ei käynnisty vaikka mopon oma akku olisi täysi.(tapjar @ Touko. 26 2009,07:48) kirjoitti
t. Repa
Tehoahan ei voi korvata millään muulla kuin lisäteholla!
+1 tuolle DIY:lle. Pozo - onhan hälyttimissa oma akku/lataantuvat patterit. Millä se muuten kiljuisi kun joku vetää leikkurilla akun johdot poikki.
<p>2002-2014</p>
Noh, onhan se tietysti niinkin...mutta eipä ole tullut konsaan vastaan LT-palstoilla vastaan proseduuri nimeltä "näin vaihdat hälyttimen patterin". Tietysti kun ei ole tuota känniväylää, niin eipä siitä liioin tule mitään varoitustakaan. Mitäköhän sitten tapahtuu kun / jos ne patterit lopahtaa? EWS -syndrooma vai mikä?(C-A-D @ Touko. 26 2009,19:25) kirjoitti
Se muistikuva mikä mulla on tuosta LT:n Gemelin hälystä, niin ei siihen kyllä ihan helposti mitään pattereita vaihdeta. Pyörittelin sitä nimittäin kerran käsissäni aika perusteellisesti etsiessäni sen laukaisupiiriä kun piti virittää yksi ylimääräinen hälytinsilmukka tankkilaukulle ja gaattorille...
Täytyypä ensi kerralla sitten tuotakin ihmetellä lähemmin.
t. pozo
![]()
-04 K 1200 LT
Amerikan kierros 2006:
http://finnishcurvecowboys.blogspot.com/
Amerikan kierros 2010:
http://finnstoccr3.blogspot.com/
Amerikan kierros 2011:
http://finnstoccr2011.blogspot.com/
Moponparantelukuvia:
http://picasaweb.google.com/pozoizquierdo
Gessussa ei pitäisi mitään EWS-syndroomaa tulla, eli hälytin ja ajonesto lienevät kaksi eri asiaa - näin ainakin valtuutetun huollon tarinan mukaan. Hälyttimen patterit ovat asetusten muistia varten kun pyörästä irroitetaan akku, sekä pillien soittamista varten jos hälyn johdot katkaistaan.(pozo izquierdo @ Touko. 26 2009,21:38) kirjoitti
Patterit taas ovat sisällä hälyttimessä, joka taas on takarungossa takapenkin ja sen alla olevien muovipaneelien alla aika hyvin piilossa. Vaihtoon meni noin puoli tuntia. Patterien tyyppi on CR123A (3 V litium, 2 kpl). Ohjeen löysin BMW:n RepRom-korjausmanuaalista.
"Asialliset hommat hoidetaan, muuten ollaan kuin ellun kanat."
Ainakin uudemmissa R1200GS:issä on sama hälytin kuin K1200S:ssä. Ja K1200S:ssä ajonesto meni päälle, kun patterit menivät tyhjiksi.(tapjar @ Touko. 27 2009,07:43) kirjoitti
t. Repa
Tehoahan ei voi korvata millään muulla kuin lisäteholla!
Montako vuotta ne patterit kestivät? Kannattanee varautua ja vaihtaa ennen kuin pimenevät, jos kerran moisen tempun aiheuttaa. Ja onko ne tosiaan pattereita, voisin kuvitella niiden olevan akkuja..?(Repa @ Touko. 27 2009,08:22) kirjoitti
S1000XR ja Winha 340. Aiempia K1300S, K16GT, K1200S, K1200RS x 2, Virago 1100, Kawasaki Mach III, Suzuki T250, Yamaha DT125, Mz 125 jne..
Route 66 - 2006.
Litiumparistoja. Mulla on 2004 mallin pyörä, eli 5 vuotta kesti.(tapjar @ Touko. 27 2009,07:43) kirjoitti
"Asialliset hommat hoidetaan, muuten ollaan kuin ellun kanat."
Mulla on 2006 malli.(J@ck @ Touko. 27 2009,10:06) kirjoitti
Ja pattereitahan ne ovat.
t. Repa
Tehoahan ei voi korvata millään muulla kuin lisäteholla!
Kiitokset tiedosta Repa.Huomenna on munkin Ässässä uudet patterit.Kumma kun ei omistajan käsikirjaan oo laitettu asiasta mitään.Täähän on kun leluauto,liike lakkaa,kun patterit loppuu? **
![]()
<p>Man cannot live on beer only.
Helkama,Sachs,Tunturi,Hånda,Kawasaki;Suzukeita 5kpl,pari Kawasakia,kaksBemaria,ZZR 1400 SE,Triumph Tiger 1200 XRT,nyt 2 Kawasakia ja BMW K1300 GT.
Kokeilin tänään piruuttaan,kun oli oikein kunnon sadepäivä,tota varashälytinhommaa.Otin hälyttimestä juuri vaihtamani patterit pois ja kokeilin lähteekö käyntiin? Kyllähän se piru lähti tulille.Häläri toimii muuten ihan OK.Menee päälle ja pois,kuittaa vilkuilla/äänellä ja reagoi asennonmuutoksiin.Naapuri varmaan ihmetteli pihallaan kun tallista kuului välillä pirunmoinen uikutus.![]()
<p>Man cannot live on beer only.
Helkama,Sachs,Tunturi,Hånda,Kawasaki;Suzukeita 5kpl,pari Kawasakia,kaksBemaria,ZZR 1400 SE,Triumph Tiger 1200 XRT,nyt 2 Kawasakia ja BMW K1300 GT.
Sitähän mäkin sanoin mutta ette uskoneet. Patterit on vaan muistin varmistusta ja pillin soittoa varten jos piuhat katkotaan.(Bem-Ari @ Kesä. 04 2009,21:09) kirjoitti
"Asialliset hommat hoidetaan, muuten ollaan kuin ellun kanat."
Joo,oikeessa olit,kyllä mä kanssa ihmettelin itsekseni,että voiko moottoripyörän käynnistyminen tosiaan olla paristojen varassa? Onneksi näin ei kuitenkaan tunnu olevan.Ajatteleppa tilannetta jossain hevon kuusessa,pyörästä patterit loppu ja kännystä akku,eikä laturia mukana.Aiheuttaisi ainakin hillitöntä kiroilua ja tihentynyttä virtsaamisen tarvetta.Tässähän alkaa palautumaan usko saksalaiseen insinööriin. *![]()
<p>Man cannot live on beer only.
Helkama,Sachs,Tunturi,Hånda,Kawasaki;Suzukeita 5kpl,pari Kawasakia,kaksBemaria,ZZR 1400 SE,Triumph Tiger 1200 XRT,nyt 2 Kawasakia ja BMW K1300 GT.
Aika veikeä juttu. Kuten kerroin, minulla ei pyörä suostunut käynnistymään. Ei edes starttaamaan. En tosin koittanut kokonaan ilman pattereita. Mutta uusilla pattereilla mopo tuli kerralla kuntoon.
t. Repa
Tehoahan ei voi korvata millään muulla kuin lisäteholla!
Kertokaapa vähän viisaammat että mihin kaikkeen tuo hälytin reagoi, mun pyörä on ks -06.
![]()
Gessun (-04) häly reagoi käyttöohjeen mukaan pyörän heiluttamiseen, virtalukon väkisinvääntämiseen, hälyn johtojen irroittamiseen ja pyörän akun irroittamiseen. Kahdella napin painalluksella sen saa päälle myös niin, ettei se reagoi pyörän heilutteluun, jos vaikka on kuljetus laivassa tai junassa, niin ei pillit rieku turhaan.
"Asialliset hommat hoidetaan, muuten ollaan kuin ellun kanat."