En huomannut tästä aiheesta olevaa keskustelua joten ajattelinpa kysellä jengiltä millaisilla aineilla putsaatte pyöriänne ?
Itse käytän / suosittelen seuraavia aineita:
Pyörän Peruspesu: Sanko, vettä, fairia ja sieni
Pyörän Vahaus: AutoGlym Extra gloss Protection vahaa
Kromin/Metallin putsaus ja kiillotus: AutoSol puhdistusaine
Vanteiden pesu : Liuotinainetta ja fairi + vesi ja sieni
Ketjujen Rasvaus: Castrol ketjuöljy (spray)
Lopuksi vielä vähän silikonia kumiosille
Puhdistusvälineinä: Trasselia, puuvillakangasta vaikka vanha paita, tiskiharja ja jos oikein haluu kikkailla ni hammasharja ;)
Pistäkäähän omia kokemuksianne jos on hyviä ideoita tai hyviä aineita tiedossa niin pankaa viisaus kiertämään.
- Hirmu / Suzuki TL1000R
Peruspesu: Huuhtaisu pihassa puutarhaletkulla.
Kunnon pesu: Duunipaikalla liukkaria reilusti ja huuhdonta letkulla (ei painepesurilla). Pahimpiin kohteisiin spirit wipeä poistamaan öljyt, pien, jne moskan.
Vahaus: Glymin punainen.
Muoviosat, vanteet, kaikki musta: Glymin bumper clean.
Toisella voorumilla kertoivat että fairy on huonoksi maalin lakkapinnalle ja voi ajanmittaan haalistaa maalipintaa, se myös poistaa (entisen) vahan. Ite käytin tuota, nyt kiillotan sillä enää vanteet ja putken ku rasva sillä lähtee hyvin pois![]()
Jep, peruspesuun fairy on perseestä, koska poistaa kaiken vahan.
Wyrthin Pinelineä pintaan ja painepesurilla huuhtominen, kyllä kiiltää....
<p>Teknik sano ryssä kun saranan näki</p>
Siksi jouduinkin, tai siis sain syyn vahata pyörän aina pesun jälkeen(Taajuus @ Touko. 24 2009,20:31) kirjoitti
![]()
AutoGlymin moottoripyörän pesuaine toimii tosi hyvin,
lähtee lika, jopa vanteet ja rattaat helposti.
Viimeistely kiillotus/puhdistus spray esim Castrol ja liina.![]()
2x kaudessa pesen muuten hoidetaan vahaamalla pikku pask*t pois
<span style='font-size:9pt;line-height:100%'><span style='font-family:raavi'><span style='color:#000F22'>Samu69<- Sellainen timpuri joka osaa pystyttää ihan omin käsin mirrille kiipeilypuun.
-Olemassa on vain kolme ihmistyyppiä, ne jotka osaavat laskea, ja ne jotka eivät osaa.
-Minkäs teet kun sanoo mitä ajattelee, muttei useinkaan ajattele mitä sanoo</span></span></span>
<span style='color:A8A8A8'>...Oma "Space" ...</span>
Ite käyttäny joka kerta painepesuria pesuaineen pois huuhtomiseen. Varovasti sumuttanu pesurin kanssa vähän kauempaa, niin saattaa välttyä niiltä käynnistysongelmilta. *Ite ollu ihan tyytyväinen pesun lopputulokseen, vaikka käytänki Bilteman tuotteita.
Sen verran täytyy ottaa, ettei pelota aijaa.
AutoGymille(Indigestible @ Touko. 24 2009,20:42) kirjoitti
kans
![]()
Triumph Tiger XC 800
Suzuki Hayabusa + Aprilia Pegaso
Suzuki B-King
Suzuki Intruder 1400
Yamaha Virago535
Honda CB125
-Jaska Kuuskajaskari-
Kannattaa olla varovainen vanteiden ja Fairyn kanssa. Fairy sisältää aineoasia jotka heikentävät alumiinin molekyylirakennetta ja on mahdollista että alumiinivanne murenee palasiksi jos sitä lutraa Fairyllä...(SB2 @ Touko. 24 2009,20:29) kirjoitti
Taivas saa odottaa
Fairy hapettaa metalliosia jotka ei ole pinnoitettuja.
1. Huuhtelu painepesurilla (pyöräni toimii vesisateessakin)
2. Sumutan (ns. teho swipen) ja pyyhin sienellä.
3. Autoglym Polish vahaus (lopuksi takavanne märällä vaharätillä, joten ketjurasvakaan ei ole ongelma)
Painepesurini suutinputkenpään olen kääntänyt n.30 asteen kulmaan niin onnistuu mm. takalokasuojan sisä huuhtelu.
FZ6S S2 -09/08
diversion 600s -98
NX 250 -95
rd 125 -?
Pesu: Korrek liuotinvahapesu, Pineline tai Auto Glym Motorcycle cleaner (riippuen mitä löytyy ja on jaksanut ostaa) + kuuma vesi.
Joskus Autoglymin mustaa tai kultaista vahaa pintaan.
Ketjuihin Hondan punaista...
Nauru nuorentaa, rakkaus kaunistaa.
Lady, Sexy Lady.
Uusimmassa Bomber Magazinessa oli artikkeli moottoripyörän puhdistuksesta, pesusta ja show hipistelystä. Jos kiinnostaa niin kannattaa vilkaista.
Nordöstersjökustartilleriflygspaningssimulatoranlä ggningsmaterielunderhållsuppföljningssystemdiskuss ionsinläggsförberedelsearbeten
Harvemmin tulee vettä niin roikinalla että samoihin nopeuksiin päästäisiin kuin painepesurin vesisuihkussa...(1tipi @ Touko. 24 2009,21:43) kirjoitti
...Tai sitten ajat v*tun kovaa vesisateessa![]()
Pointti oli varmaankin se että pyörän voi huuhdella painepesurilla ilman pelkoa sähkövioista. Kaikki merkit ei siitä pidä.
nyk. BMW R1200GSA Triple Black -17, BMW R1200GS -15, Suzuki GSX1300R Hayabusa -10, Honda CB1300SA -12,Yamaha XJR1300 -09 ja monta muuta...
Tässä on melkoisen kattava videosarja pyörän puhdistuksesta.
Millä käsittelette penkin? Vissii tuo ninjan penkki ainaki jtn tekonahkaa
Autoglymin punainen vaha perään ja sitten vielä kultaisella vahalla. Tällä saa hyvän kiillon.(hullujussi @ Touko. 24 2009,21:28) kirjoitti
[
+ 0,25 (tulee niin harvoin tehtyä)(Toippari @ Touko. 24 2009,21:34) kirjoitti
Iku
Mitään en yritä mutta parhaani lupaan
Pointin ymmärsin, mutta hölömö vertaus vesisateeseen(sik @ Touko. 24 2009,23:21) kirjoitti
Minä en painepesurilla viitsi tohottaa suoraan moottoriin 10cm etäisyydeltä, vaikkei susna pahakseen vedestä ole koskaan ottanutkaan.
Kummeksuttaa muutama asia tässä ketjussa.
- Fairy, itse käytän sitä vain ennen vahausta. Sillä saa vanhan vahan kokonaan pois uuden alta.
- "Teho-Swipe", purkissa varmasti lukee: "kaikille pinnoille", mutta. Itse jätän kaikki ei-autokemikaalit käyttämättä.
- Kuuma vesi? 52 asteinen on "kuuminta" mitä maalipinta kärsii.
Itse (yritän) toimia pyörän suhteen likipitäen samoin kuin autonikin kanssa. Vahaan (tätä siis yritän) kaksi kertaa vuodessa, keväällä ja syksyllä. Pesemiseen käytän saman vahamerkin "ylläpitoshampoota". Vahana olen aiemmin käyttänyt juuri AutoGlymin puna-kulta yhdistelmää, mutta nykyään Prestan vasyaavia tuotteita, joita todella suosittelen.
Tämä olikin mielenkiintoista... missäpäin maailmaa on tälläistä tapahtunut?...(BlackCat @ Touko. 24 2009,21:29) kirjoitti
![]()
<br />
Wührtin Pinelinellä olen yhden pyörän muovit pilannut, oli liian hapokasta vaikka ohjeen mukaisesti sekoitin. Punaiset muovit haalistuivat pysyvästi.
AutoGlymin moottoripyörän pesuaine on loistava tuote, sillä pesen autonkin.
Pinelinea vanteisiin jos kovin paskaiset, muuten peruspesu Korrekin autoshampoolla. Pyörä tulee vahattua lähes aina pesun jälkeen koska siihen ei mene karkeesti kun vartti. Ennen käytin myös Glymin tuotteita, nykyään Meguiar's Gold Classia pintaan ja kiilto on aivan eri luokkaa. Suosittelen.
Onkos kellään tiedossa myrkkyä, millä saa alumiiniosien (esim. runko) hapettumatäplät pois ilman hiomista? Kuulin taannoin vinkin, että kannattaisi kokeilla Autokemin Winter Washia, mutta olen hieman epäluuloinen sen suhteen, josko tuo hapettumiin tehoaa.
Itse asiassa just hapokkaan vastakohta, eli aika emäksistä.(psi @ Touko. 25 2009,09:35) kirjoitti
Mulla ei kyllä ole ollut Pinelinen kanssa mitään ongelmia. Sillä olen pessyt pyörän joka puolelta jo vuosien ajan.
Autostakin tulee kohtuupuhdas pelkällä Pinelinellä ja painepesurilla - siis ilman harjaa ja jopa kylmällä vedellä.
S1000XR ja Winha 340. Aiempia K1300S, K16GT, K1200S, K1200RS x 2, Virago 1100, Kawasaki Mach III, Suzuki T250, Yamaha DT125, Mz 125 jne..
Route 66 - 2006.
Pinelini pesun jälkeen auton tukivarsien ja vakaajien kumipuslat alkavat kitisemään kuivuuttaan. Mustat muovipuskurit ja listat harmaantuvat.(J@ck @ Touko. 25 2009,12:27) kirjoitti
Näistä johtuen luulin sen olevat "hapokasta". Jos se olisi emäksinen niin eikö sillon kumiosat tulisi samalla voideltua ja alusta olisi äänetön, mustat muovit kiiltäisi?
Ei kai mitään pesuainetta auton alustaan kannata ruiskutella..(psi @ Touko. 25 2009,12:35) kirjoitti
Ja mustat muoviosat haalistuu joka vehkeessä, siihen aurinko lienee suurin syyllinen. Mikään emäksinen pesuaine ei kiillota, tai voitele mitään.
Kyllähän Pinelinelläkin voi saada vahinkoa aikaan, jos sitä liian vahvana liuoksena muovi / maalipinnoille levittelee. Ehkä liian pitkä liuotusaikakin saattaisi saada vahinkoa aikaan.. Raakana ei pitäisi käyttää mitään muuta kuin perinteistä liuotinpesuainetta.
Itse olen autoa (ja pyörääkin) pestessä tehnyt niin, että ensin kastelen ajokin painepesurilla, sen jälkeen laimennettu Pineline paineruiskulla pintaan ja lopuksi pesu painepesurilla. Kylmä vesikin tosiaan toimii. Autoa pestessä en ole huomannut mitään eroa oli vesi sitten kylmää, tai lämmintä.
S1000XR ja Winha 340. Aiempia K1300S, K16GT, K1200S, K1200RS x 2, Virago 1100, Kawasaki Mach III, Suzuki T250, Yamaha DT125, Mz 125 jne..
Route 66 - 2006.
Minulla on tapana pestä pyöränkotelot autosta ja ruiskutan pesuainetta myös sinne. Myös moottoripyörästä pesen lokasuojien sisäpinnat painepesurilla. Pesuainetta leviää sumuna myös kumipusliin.(J@ck @ Touko. 25 2009,13:00) kirjoitti
Ongelma poistui kun vaihdoin pesuainemerkkiä.
Pinelineä oli 10-15% seoksessa.