Nyt äkkiä hyviä selityksiä kehiin.
Fast Bike testasi & valitsi vuoden sporttipyörän 2009. Tuossa rataosuuden tulokset (Anglesey Circuit):
1. Yamaha R1 * 1.35.45
2. Honda CBR1000RR *1.35.61
3. Suzuki GSXR-R1000 1.35.61
4. Kawa ZX-10R *1.35.70
5. Suzuki GSX-R750 1.36.00
6. Triumph Daytona 675 1.36.10
7. KTM RC8R * 1.36.39
8. Kawa ZX-6R 1.36.88
9. Ducati 1198S 1.37.07
10. Honda CBR600RR *1.37.73
WTF, onko ne tosiaan noin vaikeita ajaa?? Ei tuo testiryhmä mitään tumpeloita kuitenkaa ollut.
Niin sitä juuri pitää nyt selvittää, että kuka sanoi minulle ja mitä, että sain sellaisen käsityksen, minkä sanoin käsityksenäni.
Samaa ihmettelin, eikös jutussa ollut että tehdas-säädöt ihan metsässä, vai muistanko ihan väärin?
Muutenhan noi rata-ajat oli odotusten mukaisia.
Muuten testin "paremmuus"järjestys:
CBR 1000RR
YZF-R1
Daytona 675
ZX-6R
GSX-R1000
RC8 R
GSX-R750
CBR600RR
1198 S
ZX-10R
Olen pahoillani, mutta sinulle emme saaneet mitattua nopeutta.
Vaikea sanoa. En ole ajanut vakioalustaisella 1198:lla metriäkään. Me vaihdoimme pyörään kylmiltään Öhlinsin Race kitin keulaan, ja 1198S:ään vielä Öhlinsin TTX:n, sääsimme perän R:n korkeuteen, ja Race ECU:n. Noiden muutosten jälkeen oli jo namu. Erittäin helppo pyörä viedä, tosin en usko että olen ihan FB:n testikuskien veroinen ajaja. Eikös heillä ole joku BSB-heppu testaamassa? Maavara oli ainoa ongelma.
Lisäksi luulen, että S:ssä geometria on hieman rauhallisempi kuin R:ssä. Ainakin perän korkeussäätö oli alempi, mutta enpä mitannut iskareita tai perän korkeutta, ennen kuin vaihdoimme TTX:n.
Ducati on aika herkkä geometriamuutoksille. Nostimme keulaa kokeeksi 5mm, ja etunen suli alle.
- JAM Racing Team -
Muistaakseni Anglesey on aikamoinen mikkihiirirata, superbike-luokan pelit eivät pääse hyödyntämään tehojaan. Tätä tukee myös kuussatasten suht hyvät ajat tuossa porukassa. Tosin en tiedä mitä versiota ajoivat ko. radasta.
Mutta juuri mikkihiiriradoilla (jossa lyhyet suorat) Ducatin tulisi olla ripeä peräpään pidon ansiosta. Se ei tosin ole mikään hirveän ketterä kääntymään, joten jos mutkat ovat stop&go-tyyppisiä, se ei ole vahvimmillaan.
- JAM Racing Team -
Ei tuon pitäisi olla läheskään pahimmasta päästä syheröitä:(johtaja @ Touko. 25 2009,09:01) kirjoitti
http://en.wikipedia.org/wiki/Anglesey_Circuit
3.4 km radan jos ovat ajaneet 1.35 aikaan, tulee keskinopeudeksi 129 km/h, eli ihan normaali lukema.
Niin sitä juuri pitää nyt selvittää, että kuka sanoi minulle ja mitä, että sain sellaisen käsityksen, minkä sanoin käsityksenäni.
Aika kovan ajanhan ne on gixxerilläki sinne saanu vaikka se mcn testissä julistettii paskaks ja jäi 2s ainakin R1:lle. Mites tuo ducati tuolla perällä on? Niiden pitäs ajaa monta rataa ja sit niitten perusteella kattoo kokonais tulos.
--GsxR:iä--
Olikohan muistaakseni saman lehden pari artikkelia taaksepäin kun ne haukkui ton uuden rykkösen täysin. Silloin vertailu kohteena oli tuo 1198s.
Aika outo tulos loppujen lopuksi.
Ducati 1098s Tricolore *-07
Kawasaki zx-10r -04
Mäkin luin tuon testin. Siinä tosiaan Ducea ylistettiin verrattuna tuohon rykköseen..(fat_2cm @ Touko. 25 2009,14:38) kirjoitti
Triumph Street Triple R 2013
ex
-Suzuki TS125
-Ducati Monster 600
-Ducati Monster 1100
-Suzuki SV1000N
Mihinkään muuhun mitään kantaa ottamatta toteanpahan vaan että fast bikes on p***a lehti...
![]()
Mitä ne ulkomaalaisetkin meistä ajattelevat jos Ahveniston moottorirata suljetaan?
Ei lainkaan niin huono kuin SuperbikeOn jännä, että joissain lehdissä Ducati ja KTM kehutaan pilviin joissain ne sijoittuvat keskivaiheille tai sen alle.
Itse voin sanoa vain sen, että en ole ajanut parempaa pyörää kuin 1098R:mme. Pyörä on erittäin vakaa, upea jarruissa, pitää linjan ja irtoaa mutkasta aivan eläimenä. Huipputehoakin on mahdottomasti. Pyörä lähtee taipumaan mutkaan hieman laiskasti, mutta jarrulla sen saa suostuteltua mutkaan helpommin.
- JAM Racing Team -
Tuossa ei olekaan kysymys kehumisesta, vaan kylmästä kierrosajasta. Sovitaan, että jousituksen säätö on ollut täysin epäonnistunut, koska pyörä ei kuulunut kenenkään testaajan vakiokalustoon. Tai sitten se vaatii niin standardikyykystä poikkeavan ajotyylin, ettei sellaisen omaksuminen onnistu lyhyessä testissä. Teilläkin on kuitenkin todisteita siitä, että laite kulkee, jos palikat ovat kohdallaan, joten vielä on aikaista tehdä johtopäätös, että kaikki italialaiset pyörät ovat täysiä paskoja nyt ja tulevaisuudessa.(johtaja @ Touko. 25 2009,22:11) kirjoitti
Jep, itse odotin paljon vaikeampaa starttia twinin selässä. Oli aidosti helpotus, kuinka helppo sellainen oli ajaa. Oli sitten kyseessä Topi, Matti tai tällainen wanha kehäraakki.
Ja kuten sanoit, kellokin tykkäsi. Pyörä on hieman tarkempi välityksistä kuin i-4, koska se ei veny lainkaan. Jos sitä ajaa koko ajan teholla, eikä väännöllä, se on vaikea vietävä, koska se repii hulluna ja hakkaa rajottimelle. Kun antaa kierrosten pudota ja ajaa väännöllä, koneen luonne muuttuu totaalisesti. Pyörä irtoaa mutkasta alaväännön ansiosta hyvin, harvat pulssit parantavat pitoa, ja pyörä rauhoittuu merkittävästi. Tuntuu, että pyörä ei mene mihinkään, mutta kello kertoo aivan muuta.
- JAM Racing Team -