Moro! Kyse olis, että tietääks kukaan kuinka leveen takarenkaan saa sopimaan kyseisen pyörän takahaarukkaan ja vanteeseen??? Vanne on ulkopuolelta mitattuna 100 mm.
Tällä hetkellä päällä on 150/70 17 ja noinkin isokokoisessa pyörässä tää nakki näyttää vähän ohkaselta ja tekis mieli panna isommpaa!!! Mutta mahtuuko?![]()
Selitä tarkemmin, en oikein ymmärtänyt!
vaikka mahtuiskin niin ei välttämättä ole järkevää, pyörän geometria on suunniteltu sille rengaskoolle mikä siinä on, eli voipi käydä ajettavuuden kanssa hassusti(mini @ Touko. 21 2009,22:47) kirjoitti
---------------------------------------------
Kawasaki z1000sx 2012
ex Suzuki GSF 1250 S Bandit 2009
ex Kawasaki er6-n 2006
ex Helkama Raisu 1983
---------------------------------------------
Jaaha, voihan se näinkin olla, vai voiko? Lisää asiantuntevia kommentteja kaivataan.![]()
Selitä tarkemmin, en oikein ymmärtänyt!
Käsitykseni mukaan on oleellista minkä kokoinen vanne on ja mitä siihen suositellaan.....minulla on 1000 cbr -93, siinä on 180/55 (oikea koko on 170/60) mutta vanteen leveys ulkokehältä mitattuna on noin 160mm.
Vannetta vaihtamatta rinkula ei levene sen enempää kuin vanteen reunat antaa myöden. Ylileveä rengas kapealla vanteella tulee vain profiililtaan korkeammaksi ja pyöreämmäksi. Vaikutus ajettavuuteen voi olla merkittävä.
Minulla oli joskus tuommoinen 1000F, ja tuntui olevan hyvinkin tarkka laite renkaista, niiden kunnosta ja rengaspaineista. Vaikka sinne saisikin jotenkin isomman takaläskin, tuo pyörä ei luonnostaan ole niitä ketterimpiä, ja leveämpi takarengas hyvin todennäköisesti tekisi siitä kankeamman ajaa.
- Myynnissä: Sivulaukkusarja, Touring-pleksi, Alakate, Rengassarja (kaikki uusia,ajamattomia), sopii DL650A 2012 -
25.5.12 tuli 40 täyteen ja päätin että nyt saa netissä notkuminen jäädä
Siinä on vakiona kai 140 kokonen rengas eli kovin paljon leveämpää ei sille vanteelle kannata laittaa. Niinkuin pecha jo kirjoitti, noi ei ole muutenkaan maailman notkeimpia mopoja ja ylileveet renkaat saattaa tehdä siitä vielä kankeemman ajettavan.
Mulla on omassa, pari vuotta uudemmassa 170/60 rengas, mutta siinä on muistaakseni 1,5 tuumaa leveämpi vannekin. Jos välttämättä haluat leveämmän renkaan niin vaihda tommosen uudemman sc24 mallin vanne siihen, menee kai melkein heittämällä, joku viisaampi korjatkoon jos oon väärässä.
Honda cbr 1000 f -90, ex
Honda cbr 1100 xx -97
160 leveä mahtuu ainakin loistavasti vielä.(mini @ Touko. 21 2009,22:47) kirjoitti
t. Jamo
Mulla oli 90-luvun puolivälissä myös saman vuotinen Cebari ja edellisen omistajan jäljiltä Michelin High Sport 160 levyisenä takana. Renkaan profiili näyttikin jo kamalalta, mutta ajattelin ajaa kumin silti loppuun. Takapää lähti yksin ilman kuormaa ajaen vatkaamaan noin 200 nopeudessa ja rauhoittui, kun hiljensi. Kahden hengen ja reissukamojen kuormalla 140 nopeudessa oli kerran lähteä oikein tosissaan käsistä. Sen jälkeen ei ole ylileveitä renkaita ollut eikä moisia ongelmiakaan. Sama pyörä uudella oikean kokoisella renkaalla meni taas kuin juna.
Ei kannata alkaa leikkiä terveytensä kanssa. Osta vain sitä kokoa kuin insinööri on parhaaksi katsonut.