Otin pyörän pois talvisäilöstä. Kone sarttaa mutta ei pysy käynnissä. Ryyppy päällä pyörii just ja just siinä 1500-1100 kierroksen kieppeillä. Eli aika huonosti käy. Noin kymmynen sekunnan jälkeen alkaa kierrokset hyytymään ja kene sammuu. Ilman ryyppyä ei pysy ollenkaan käynnissä. Ja jos laittaa yhtään kaasua, niin sammuu myös samantien.
Tällä hetkellä mitä olen tehnyt niin tyhjensin tankin ja vaihdoin uudet pensat tilalle, mutta ei auttanut. Tyhjäkäynti ruuvia olen vekslannut mutta yllä mainittu tilanne on paras mitä olen saanut sillä aikaiseksi.
Kyseessä on cbr900rr joten kaasarikoneesta on kyse.
Osaisiko joku asiantuntia sanoa että miten saan pyörän taas pelittämään? Tekis baanalle mieli kun alkaa olemaan ihan kivat kelit
Kaasuttimien avaus ja puhdistus?![]()
Ei koske ainoastaan sinua. Jos ei mitään viitsi tehdä sille mopottimelle syksyn viimeisten ajorupeamien jälkeen, niin mitä sitten kysellään.? Tämäkin foorumi täynnänsä mitä kummallisimpia ohjeita syksyisin. Ja keväisin sitten vastaavanlaisia mutta täysin "samanlaisia" ihmettelyjä.
Yleensä noita mitään keväisiä vikoja ei ole, jos hitusenkaan osaa ymmärtää, mitä sille mopottimella syksyllä kannattaa tehdä. Muutakin kuin työntää talliin ja ihmetellä että onkohan pakkasnesteen kestävyys riittävä, vaikka kyseessä olisi ilmajäähdytteinen kone.
Niin. Ja muistakaa muutkin vaihtaa ne uudet delvakit koneeseen niin kyllä kestää... (pitkään mietin sopivaa hymiöä, mutta sarkasmi ja ironia puuttuu) ..jotenMonet muutkin käyttää tätä. Tämä tosin oli vaan delvagille ja hölmöille kysymyksille. Hölmöjä kysymyksiäkin siis on. Ja kun kehitys kehittyy niin tuntuu että aina vaan enenevässä määrin.
GHOSTWRITER
Jos kaasari on tukossa, niin onko se normaalia että kone hyytyy kun vääntää lisää kaasua?
Koko kaasari ei ole yleensä tukossa: noissa kaasuttimissa on kolme eri käyntipiiriä: startti/tyhjäkäynti-, puolenkaasun (noin) ja täyden kaasun (noin) piirit, ja kaikilla omat bensakanavat suuttimineen/neuloineen. Näistä kun joku tukkeentuu, tulee ongelmia. Toisaalta, kun kaasareita on neljä, ei yhden kaasarin yhden piirin tukkeutuminen välttämättä niin kovin vaikuta. Mites ilmanputsari, onko uusittu, tai tulpat? Suosittelen jonkun korjaamokirjan hankintaa, ja ei kun töihin, kyllähän tuo bensaongelmalta kuullostaa. Tai sitten huoltoon ja lompakon avaukseen.
Honda VF1000F2 -85
Honda VF1100S -85
Aprilia RST Futura -01
Onpas täällä keskustelufoorumilla lämmin ilmapiiri. Kaveiri v*****lee ja nälvii muttei mitään kehtittävää kuitenkaan sano.(timo1 @ Touko. 18 2009,18:19) kirjoitti
Ei kiva![]()
Korjaamokirja löytyy(dnapekko @ Touko. 18 2009,18:37) kirjoitti
Tulppien vaihtoa olen itsekkin miettynyt. Ovat vaan niin pahasti piilossa että ei huvita niihin koskea ennen kuin on aivan pakko.
Hondan oma ohjekirja sanoo että ne saisi mukamas irti kun vain irroittaa sivukatteet. Mutta kun kaiton niin ei sinne mitenkään mahdu edes pyörän mukana tullut tulppa-avain. Pitäisi varmaan irroitta tankki ja ilmanputsari ja vaiikka miä muuta sälää mitä siinä yläpuolella on, ja yrittää päästä yläkautta käsiksi?
^Ei kannata Gabriel ottaa nokkiinsa. Timo1 on harrastanut moottoripyöräilyä enemmän kuin me muut yhteensä vai mitenköhän se menee? Silloin voi sanoa mitä vaan ja mihin vaan![]()
Bensa haisee hyvälle ja vauhti tuntuu kivalle
Samaa mieltä. Mutta kun se syyshuolto on niin pirun vaikea tehdä. On suorastaan yliluonnollisen vaikeaa tyhjätä kaasarit jne.(timo1 @ Touko. 18 2009,18:19) kirjoitti
Ja taas ensi syksynä saamme lukea miten talvehtimishuoltoa ei tarvitse etc.
Taivas saa odottaa
Kaverilla oli samanmoinen pyörä ja sillä oli samanlaista vikaa tässä muutama kevät sitte.
Syynä oli kaksi paskaa tulppaa ja huono akku. Vaihettiin tulpat ja akku niin heti törähti ja kävi hienosti.
Akku vaan siksi koska se ei pitäny virtoja enää, ei se muuten varmaan tuohon käyntiin vaikuttanu.
Tulpat kantsii vaihtaa.
ex. *Kawasaki zx9r *1999, (280km/h,1800m)
ex. Husqvarna SM570R 2004 (164km/h,1600m)heh
ex. Honda cbr1100xx 1998 (266km/h,1600m)
ex. Honda vtr1000f 1997 (en kerenny kokeileen/ 1600m)
ex. Suzuki gsx1400r 2003 (324km/h,1600m)
nyk. Suzuki gsx1300r Turbo 2004 (---km/h,1600m)
Eräs kaveri pimensi pyörästänsä pari kertaa talven aikana tulpat, tallissa oli ihan pakko kokeilla että lähteekö käyntiin, ryyppy päällä käyntiin, pari kaasutusta ja sammutus. Molemmilla kerroilla pimeni tulpat, uskoi lopulta että ihan oma vika![]()
Älä korjaa ehjää....
Joo täytyypä sitten ne tulpat vaihtaa. Muistatko yhtään että pääsikö niihin sivusta käsiksi vai pitikö mennä yläkuatta irroittaen tankki ja kaikki muu mikä sen alla on?(ysi-ärrä @ Touko. 18 2009,19:17) kirjoitti
Tuskin ne tulpat on saaneet mistään siipeensä, jos ei ole talven aikana "testaillut" käyntiääniä(Gabriel @ Touko. 18 2009,20:22) kirjoitti
Selvä bensansaantiongelma = liian vähän saa hörppyä...
Melkeinpä tarkistaisin vielä, että saa polttoainetta riittävästi. Eli uimurikammioiden tyhjennys mahdollisista sakoista. Lienee siihen tarkoitukseen "tyhjennystulpat" uimurikammioiden alapuolella kaasarikoneissa. Ja mikäli löytyy bensahanikka, sen toiminta alipaineletkuineen.
Eli bensaletku irti kaasarista ja kattoo saako bensaa startatessa (astiaan lirutellen)...
Jos tulppia kurkkaa/vaihtaa, niin melko varmaan joutuu tankin irrottaa ja ilmapusarin yms. ennen kuin pääsee tulppiin reilusti käsiksi.
*******************
zx10r
*******************
Monesti helpointa näin, käytä vaikka puoli tuntia tankin ja putsarin irroitukseen ja vaihdat tulpat vartissa, mieluummin kuin yrität ronkkia niitä ahtaasta välistä kaksi tuntia ja sitten kuitenkin irroitat tankin....(eeroolli @ Touko. 18 2009,21:11) kirjoitti
Älä korjaa ehjää....
Joo, tankki ja putsari pois. Ei se muuten onnistu.
Todella helppo irrottaa eikä mee kauan.
ex. *Kawasaki zx9r *1999, (280km/h,1800m)
ex. Husqvarna SM570R 2004 (164km/h,1600m)heh
ex. Honda cbr1100xx 1998 (266km/h,1600m)
ex. Honda vtr1000f 1997 (en kerenny kokeileen/ 1600m)
ex. Suzuki gsx1400r 2003 (324km/h,1600m)
nyk. Suzuki gsx1300r Turbo 2004 (---km/h,1600m)
Ainakin -98-99 malleihin pystyy tulpat vaihtaamaan purkamatta katteita sivukatteean aukosta seuraavasti:
1: pudota tulppahylsy
2: kiinnitä siihen jatkovarsi
3: kiinnitä nivel
4: kiinnitä räikkä
5: kierrä tulppa irti
Uusi tulppa päinvastaisessä järjestyksessä.
Tuolla systeemillä tulppien vaihto vie alle 10 minuuttia.
Mitään en tunnusta!
1000RR YCC #141
Jep! Nyt on tullut vähän rajattua vikaa. Tsekkasin tulpat ja näyttivät olevan ok, sekä antoivat kipinää ainakin ulkopuolella.
Sensiaan kun kaadoin pensaa sisään kaasarin ilmanottoreijistä, niin johan hurahti käyntiin ihan eri tavalla. Kaikki liekkiputkin lämpesivät, joten syttö taitaa pelata.
Vika siis ilmeisesti pensansyötössä?
Tyhjensin uimurikammiot-> ei auttanut
Pensahanasta ainakin tuli pensaa.
Eli onko noissa joku pensansuodatin joka voisi olla tukossa?
Tai onko noissa pensapumppu joka ei välttämättä toimisi?
Minusta kun tuntuu että pensa ei pääse kaasarille asti, sillä kun starttasin yhden kaasarin uimurikammion tyhjennysruuvi aukin niin sieltä ei alkanut tulemaan yhtään pensaa.
Kannatan itsekkin tuota kaasuttimien perusteellista avaamista.. Tuossa kuukausi takaperin takkusin käynti ongelmien kanssa kauan, vikaa kartoitettiin joka suuntaan muttei mikään tuntunut auttavan![]()
tuolla oma tarina
Tosiaan kaasuttimet rohkeasti käteen (vaikka vielä kaveri jeesaamaan)
Oman pyörän vika paikottui loppuviimmein kuluneisiin neulaputkiin, vaikkakin kaikki sanoivat ettei mikään kulu talven aikana![]()
suzuki rf 600r -96
http://www.moottoripyora.org/kuva-al...php?pos=-18895
Olen kerran erehtynyt, silloin luulin olevani väärässä.
Mutta jos kaarariin asti ei tule pensaa niin ei kai se kaasuttaminen puhdistaminen auta?(tomppa85 @ Touko. 19 2009,15:39) kirjoitti
Mikä mahtaisi olla paras tapa varmistaa että kaasuttimeen ylipäätänsä tulee polttoainetta?
Jos neulaventtiili on jumissa kiinni asennossa, niin kohokammioon ei tule bensaa. Saattaa johtua liasta tai kuluneisuudesta.
Älä korjaa ehjää....
Paras tapa varmistaa se on avata kaasarin pohjaroppu ja havainnoida tuleeko sieltä bentsiinii ulos vai nou.(Gabriel @ Touko. 20 2009,01:39) kirjoitti
Ducati Monster S4R -04
Ducati SS600 -95
Neulaventtiilit, ja kaasari saa liikaa bensaa, mikä selittää sen kun kahvaa vääntää niin tukehtuu/kierrokset hyytyy..
Suzuki Gxsr 1000 K8 Akra Evolution Edition
ZX12R *-02(ex)
Suzuki GsxR750W -92(ex)
I memorize the words to the porno movies
Huh! Ongelma ratkesi
Petsapumpun sulake oli palanut.
Tässä tulevillekkin sukupolvinne opetus. Kannattaa ensin aloittaa piennistä jutuista kuten sulakkeista ennen kunin lähkee kampiakselia vaihtamaan;)
Joku saattaa ihmetellä että miten pyörä voi lähteä ylipäätänsä käyntiin jos pensapumppu on pois päältä(itse ainakin ihmettelen), mutta Fireblade näköjään voi
Mut nyt eiku baanalle. Kiitos kaikille avusta ja mukavaa ajokesää.
Ruiskuvehkeissä bentsiinipumpun toimimattomuuden huomaa onneksi heti virta-avainta vääntäessä - jos ei kuulu ennen starttia bensapumpun tuttua sirinää, niin on jotain pielessä! Ainakin mun V-Strommissa bensapumpun sirinän kuulee paikallaan seisten vielä kypäränkin sisään, siis moottorin jo käydessä.
Reissukuviani: http://picasaweb.google.com/halti.traveller
-- DL650 -04 --
Nuorempi sukupolvi kuten minä voi kuitenkin miettiä tuossa kohtaa miksi se sulake on palanut..
ja mihin korpeen se kenties palaa seuraavan kerran..![]()
GSXR 750 -06, ex-CBR954RR
Niin tosiaan, jos kellään on ideaa että miksi pensapumpun sulake on palanut, niin ajatuksia tänne vaan.
Pumppu talven jäljiltä pikkasen jymähtänyt käytön puuteessa.
Voi se pumppu olla myös sähköisesti rikki eli sisäinen eristevika joka polttaa taas sen sulakkeen jossain välissä, tai sit johtosarjassa hankautunut eriste rikki. Mahdollisuuksia on monia.
Itse tarkastaisin johtosarjan liittimineen pumpulta sulakeboksille saakka. Ja jos ois varaa uusisin myös sen bensapumpun. Ei tosiaan oo kivaa jos se sippaa uudelleen johonkin metsätaipaleelle tai keskelle motaria.
Ducati Monster S4R -04
Ducati SS600 -95
Mahtaa vaan tuo alkuperänen pumppu tuossakin maksaa satasia eikä kymppejä.
Mutta kannattaa nyt seurata ainakin vähän aikaa että polttaako uudelleen sulaketta ja jos polttaa niin alkaa sitten tutkiin tarkemmin. Varulta kannattaa se uusi sulake olla taskussa matkassa.