Aamulla mopolla töihin tullessani lähdin ohittamaan 3 auton letkaa heti liikenneympyrän jälkeen reilulla kiihdytyksellä ja letkan ensimmäisenä oleva näki ohitukseni. Keltaisen S80 Volvon kuljettaja pisti vilkun vasemmalle ja kiilasi mua selvästi tien pientareelle päin. Sillä tiellä on vasemmalle kääntyminen kielletty ja sen edessä ei enää ollu yhtään autoa joten uskalsin avata kaasun täysin auki koska Volvolla ei ollut mitään järkevää syytä kääntyä vasemmalle, paitsi mp:n kiilaaminen. Säikähdin niin perkeleesti että heti väistön jälkeen se pakollinen keskisormen näyttö ja töihi suoraan tasaamaan pulssia. Ajoin kyllä reilua ylinopeutta vasemmalla kaistalla eikä vastaantulevaa liikennettä ollut. Onko tuola tien päällä todella niin vaarallista, vai olinko itse tyhmä?
Mielikuvitukseton bussikuski.
Joku mopoilija lie aiheuttanut valmiiksi herneet nenukkiin kotilokuskille. Sinun ohivetosi vain sitten katkaisi kamelin selän.
Varmaan tarkoituksena säikäyttää "prätkäkaaharia", mutta eipä tainnut ajatella että ihan oikeastikin voisi käydä pahasti...
Siis ymmärsinkö oikein?
Letkan ensimmäisenä oleva auto kiilasi eteesi, eikä näkyvissä ollut mitään risteystä mistä auto voisi kääntyä vasemmalle?
Jos näin, niin melko tahalliselta kiusanteolta vaikuttaisi...
Yamaha R1 -04
Suzuki GSX1300R Hayabusa -03
Suzuki RF600 -93
Suzuki GS500 -99
Kyllä noita kusipää kotilo kuskeja löytyy aina liikenteestä.. Antaa toisen ajaa ylinopeutta jos on ajaakseen. Soittaa vaikka si poliisit jos menee päivä siitä pilalle![]()
R1-- 03vm
Länsiväylällä ajellessa näkee harva se päivä pinnansa polttaneita kotilokuskeja. Joka päivä joku roikkuu jonkun perässä tai puskurissa "kouluttaakseen". Jokunen viikko näin kun mörkökuski pakeni takaa-ajavaa corollaa otaniemen risteykseen. Mörkökuski kääntyi, corolla jatkoi risteyksestä eteenpäin.
Itseäni ainakin arveluttaa yhä enemmän että kuinka hulluus liikenteessä lisääntyy
Eiköhän aleta keräämään kilpirekisteriä näistä kiilaajista sun muista koheltelijoista (pl. moottoripyörällä koheltajat, jotka on vain vekkuleita vetomiehiä).![]()
Kawasaki ZZR1400SP 2016
(Ex: Yamaha RD125 '75, Suzukit RG125 '86, GSX600F '95, RF900R '96, TL1000S K1, GSX-R1000 K5, R1 '05, Z900 '22)
Et ole tyhmä, mutta sinulta on unohtunut eräs kukkahattuautoilijoiden perussääntö: Toisen saa tappaa, mutta ylinopeutta ei saa ajaa (tämän vuoksi ylinopeudesta saa suuremmat sakotkin kuin tappamisesta tavalla johon ei liity ylinopeutta). Kun muistat, että he noudattavat tätä sääntöä orjallisesti, osaat varautua jo ennakolta mahdollisiin uhkaaviin tilanteisiin ja muistat myös aina ohituksen jälkeen ottaa välittömästi riittävän turvavälin (5-8 km).(Lionking @ Touko. 20 2009,14:45) kirjoitti
Niin sitä juuri pitää nyt selvittää, että kuka sanoi minulle ja mitä, että sain sellaisen käsityksen, minkä sanoin käsityksenäni.
Itse joskus takavuosina suoritin moottoritiellä siirtymää, omasta mielestäni melko maltillisesti kuitenkin. Ilmeisesti ylitin ärsytyskynnyksen kun moottoritien päässä oli kolmen poliisiauton partio pysäyttämässä "kaaharia", oli joku tienpäältä kuulemma soittanut että tuntomerkkeihini vastaava laite liikkuu huomattavaa ylinopeutta. Ikävä kyllä tästä ei saatu pitäviä todisteita enkä peijooni vieköön tunnustanut edes tivattaessa.(saki @ Touko. 20 2009,14:51) kirjoitti
![]()
Hahah! Mulle kävi samanlailla kaks kesää sit.. Ainut vaan et mp-poliisi oli lähteny perään ku joku oli ilmottanu "kaaharista" ja korttihan siinä lähti. Mut onneks sentään selvisin hengissä(LuckyLuke @ Touko. 20 2009,15:08) kirjoitti
![]()
R1-- 03vm
Kateellinen kansalaispoliisi vaan huomasi tien päällä etenevän pahimmanlaatuisen rikollisen ja yritti ottaa lain omiin käsiinsä. Ovathan oikeatkin poliisit kiilanneet kevareita niin miksei nyt sitten oikealla aatteella toimivat kansalaispoliisit voisi tehdä samoin. Ajoneuvolla saa tappaa, muttei ajaa ylinopeutta sehän varmasti käynyt tälläkin miehellä mielessä. Hyvä, että olit reenannut tarpeeksi väistöä eikä kansalaispoliisi saanut sitä tuhoa aikaiseksi mitä yritti.
Kawasaki ER-6n -06
...eilen ajoin Jämsästä Tampereelle 9-tietä ja tuon 100km matkalla oli paljon rekkoja yms isoja autoja liikhellä (klo 17.30-18.30). Ja tietysti jonoja niitten perässä meleko paljonki.
Pijin jouhevan matkanoppeuen koko ajan ja puikin auto kerralhan jonoista ohi (eli ajoin joustavasti nopeusrajotusten mukkaan) sen suuremmin kouhottamatta.
Kiitokset täytyy antaa autoileville kanssaliikkujille; harvinaisen hyvin annethin tietä, osa vielä veti näyttävästi piennarviivalle kun perräänsä lähestyin. Tosin saattovat huomata, että käytän vilkkua ajoissa, hyvin tietäantaville vilkhautin vielä kiitokset aina ohituksen jälkhen jne.
Tiellä liikkuminen on yhteispeliä.
Hayabusa -01 mm. Norjanreissusta albumilinkki! kuva s. 7
319km/h Hallin kentällä 2014 liki 160tkm ajetulla tourinki-Busalla
Siis ymmärsinkö oikein, että se autokuski siirtyi oikein vasemmalle kaistalle sinulle esteeksi. Jos niin, se on kyllä tahallinen tapon tvst. yritys!
Toisaalta, jos pysyi omalla kaistallaan, ei kai siinä mitään uhkaa sinulle ollut? Sinähän kuitenkin teit ohituksesi selkeästi vastaantulevien kaistaa? Voihan se olla tietysti vaikea arvata sen volvokuskin ajatuksia, kuinka eteen on tulossa.
Olet muuten analyysissäsi jopa pelottavan oikeassa. Ihmishenki on esim. tämän tapahtuman mukaan 480 euron arvoinen. Kunhan ei ole kännissä tai ajanut ylinopeutta niin kaikki hyvin:(vetomies @ Touko. 20 2009,15:03) kirjoitti
Jalankulkija kuoli, yliajaja sai sakot
/MarcusB
nyt: Suzuki GSX-1300R Hayabusa -08
ennen: Tunturi Supersport -84, Hondat VF750F -83, VFR750F -93, XR400R -98, VTR1000F -02, CBR1100XX -00
"I hope for nothing, I fear nothing, I am free"
Mä olen viime vuoden kokemusten perusteella päättänyt, että jos joku tekee mulle vastaavat... Niin mä vähän...
DT125[82] -> (yli 20v. tauko) -> Versys[07] -> FZ-1-SA[07] -> K1200S[08] -> cbr600rr[08] -> (+ S1000RR[10] Varastettu Hollannissa, Vttu!) -> (S1000RR[11] Lunariin, ajettu päin ajokoiraa,V*2!) -> (S1000RR[12]) vaihdettu,
S1000RR[21]+(KTM 690 Enduro r[14])
"Yliajajan kehosta löytyi suuria määriä kipulääkkeitä, mutta miehellä oli lääkkeisiin resepti. "(MarcusB @ Touko. 20 2009,16:39) kirjoitti
Ei rattijuoppoustuomiota. Mitenkähän se nyt noin meni? On minulla ollut pirtuunkin resepti, mutta eipä ole tullut mieleen että reseptin kanssa voi pirtupäissään myös autoilla.
Olisi kiinnostavaa nähdä muutaman kolmiolääkeratsian tulokset tavalliselta arkiaamulta kun pentti perusinsinöörit painavat pamipäissään kohti IT-sikalan karsinaansa. Vahva epäilys että haaviin jäisi reilusti enemmän nappeja rouhivia kuin edellisen illan alkohöyryissä ajelevia. Pikatesterit yleisimmille rauhoittaville kai löytyy kuitenkin?
No siinähän on vain noudatettu tieliikennelain 19§ niin kuin pitääkin.(toimeve @ Touko. 20 2009,15:43) kirjoitti
Ei ole huonoja kelejä, on vain vääriä varusteita.
Joo linkitin ton uutisen just tonne toisee topikkii. Kaverille vaa pienet sakot kun pikkuse lääkkeissää ajaa ihmisen päälle, mut kun joku vetää pikkase ylinopeutta nii on kortit pois pitkäks aikaa ja sakkoja nii prkl:sti
--GsxR:iä--
Ajais jonkun "päättäjän" yli nappihuuruissa niin vaikuttaisikohan tuomioihin mitenkään(Poko @ Touko. 20 2009,17:30) kirjoitti
Itse en pidä ylinopeutta ajavaa rikollisena jos sen tekee tyhjällä tieosuudella sopivaan aikaan. Suullinen varoitus ois ollu sopiva "rangaistus"![]()
Hertsikassa tuli karvakäsi bussikaistaa ja kun vaihdoin kaistaa, niin rupes vilkuttelemaan valoja ja huutelemaan jotain. Piti pistää pyörä parkkiin ja käydä koputtelemassa Nissanin kattoa. Ilmoitin hyvin selkeä sanaisesti, ettei kyseisellä liikennemerkillä tarkoiteta pizzataxia. Ehkä ymmärsi ehkä ei.![]()
Tosimies saa salaatista ripulin.
Birra finito propello stoppo.
Kawasaki ZZR 1400 Turbo
Sipoo 260MPH club
Luulisin, että kyse on melko pitkälti siitä, että jos mopolla tekee sen kaistanvaihdon ja alkukiihdytyksen ns. "liian nopeasti" niin edessäajava Volvo/BMW/Mersu/Toyota yms.-kuski kiusaantuu siitä ikäänkuin provokaationa, että hän ajaa liian hiljaa ja luulee ehkä sinun osoittavan mieltäsi. Toinen mahdollisuus on, että hän jopa säikähtää.(Lionking @ Touko. 20 2009,14:45) kirjoitti
Sitten kotilokuski vetää herneet nenuun ja tekee jotain harkitsematonta tyhmää ja varsinkin jos ei ole mopolla ajellut omassa elämässään, niin pitää mopokuskia kaaharina.
Olen hiukan vertaillut erilaisien ajotyylien vaikutusta muuhun liikenteeseen mopolla ja todennut, että sellainen hiukan rauhallisempi kiihdytys ja/tai kaistanvaihto ei aiheuta juurikaan vastaavia reaktioita. Kun kaistan on vaihtanut suuremmin kanttaamatta, niin se kiihdytys jää sitten jonon nokkamieheltä helposti huomaamatta ja ohitse pääsee sujuvasti ilman episodeja.
Aikaa saattaa tuolla tavoin kulua joitain sekunteja enempi, mutta turhia ruumiita tulee vähempi. Kannattaa tosin katsella huolella eteensä, eikä vetää jonon ohi hana tiskissä, koska aina jonkun autoilijan sivupeileistä näkee vain oman kotilonsa kyljet ja taustapeilistä onko meikit kunnossa. Siten voi tahatonkin kiilaus sattua helposti.
Samaa reseptiä noudatan myös autolla ja homma sujuu kitkatta. Nopeat kaistanvaihdot herättävät usein närää juuri siksi, että kanssakulkijat eivät osaa ennalta arvata toimenpidettä ja saattavat joutua paniikkiin siten aiheuttaen turhalla jarrutuksellaan vaikkapa ketjukoliisin.
t. JarrukäsiEdward
Moottoripyöräily nuorentaa ja parantaa suorituskykyä. Tämä on japanialaisten tiedemiesten tutkima tosiassia. Otas siis ilo irti kurvailusta.
Olisin hivenen eri mieltä kuin JarruKäsiEdward: "että sellainen hiukan rauhallisempi kiihdytys ja/tai kaistanvaihto ei aiheuta juurikaan vastaavia reaktioita"
Olen jotenkin ollut havaitsevinani, että:
a. Jos pyörällä ajelee rauhallisesti "haastaa" (mukamas) kisailijoita.
b. Toinen liittyy asusteisiin ja olemukseen. Olen itse havainnut, että kun olen Goret päällä autoilijat lähtevät liikennevaloista "ripeästi" kyykyttäekseen pappa-bemaria.
Olemuksesta olen kuullut ja havainnoinut sen verran, että pienikokoiset miehet ja naiset joutuvat useasti perseessä roikutuksi ja muutoin tylytetyiksi. Voidaan käydä kysymässä tästä viimeisestä havainnosta käänteinen ilmentymä joltain partaiselta liivi/&chopperimieheltä.
Ratkaisuni on siis, että pitää ajaa määrätietoisen ripeästi ettei kenellekään jää epäselväksi teho-paino-suhde ja kisailun tarkoituksettomuus. Toisekseen kannattaa olla yli satakiloinen ja hartiat leveämmät kuin perse.
Lisäksi kovin monen auton ohittamista kerrallaan kannattaa pohtia jopa moottoritiellä. Eteentuloja tapahtuu jo "vahingossa" koska monet eivät tiedä, että autoissa on peilit.
Noin loppukaneettina pitää sanoa, että:
1. Kaikki Volvo-Bemari-Audi-Mersu-jne.miehet eivät ole rikollisia, vaikka kyseinen volvomies oli.
2. Omaa henkeään säästääkseen ei voi olettaa, että ihmiset ajavat rationaalisesti. Kannattaa etukäteen pohtia, mitä yllättävää kukin mlkku meinaa mahdollisesti tehdä.
DT125[82] -> (yli 20v. tauko) -> Versys[07] -> FZ-1-SA[07] -> K1200S[08] -> cbr600rr[08] -> (+ S1000RR[10] Varastettu Hollannissa, Vttu!) -> (S1000RR[11] Lunariin, ajettu päin ajokoiraa,V*2!) -> (S1000RR[12]) vaihdettu,
S1000RR[21]+(KTM 690 Enduro r[14])
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2009...23701_uu.shtml(Poko @ Touko. 20 2009,17:30) kirjoitti
Ei nyt aina niinkään
En se minä ollu, ja sitäpaitsi se oli vahinko
Luulen kyllä että tässä on enemmänkin mp ajajan itse alulle laitama vaaratilanne.(Lionking @ Touko. 20 2009,14:45) kirjoitti
1. Mistä ihmeestä tiedät, että "letkan ensimmäisenä oleva näki ohitukseni"? Sanoiko se sen sinulle? Tuskin huomasi taustapeilistä heti liikenneympyrän jälkeen "reilulla kiihdytyksellä" ajavaa motoristia.
2. Jos joku haluaa kiilata toisia, ei VARMASTI laita vilkkua päälle, joten volvo kujettajalla oli hyvin todennäköisesti aivan muu tarkoitus kuin kiilata sinut, ei varmaan edes arvannut sinun tulevan reippaasti takaa.
3. Vaikka ehkä tunnet alueen, ja tiedät että jossakin on kääntymisen kieltävä liikennemerkki, niin alueella on siis kuitenkin ollut risteys. Kaikki muut ei välttämättä ole nähneet kaikkia kieltomerkkejä, joten tuommosissa paikoissa on syytä varautua kääntyviin liikkujiin. Ja miks helvetissä just siinä kohdalla ohi piti päästä, oisit oottanut risteyksen jälkeen...
Vähän malttia siihen ajeluun ennen kuin alkaa suunapäänä huutelemaan...
Yamaha FJR 1300 -07
Ex: Suzuki SV 1000 N K4
Ex: Suzuki GSX 750 -98 ("Inazuma")
Havis puhuu asiaa... Ehkäpä Volvo antoi tilaa jollekin oikealla pientareella olleelle... mopo tms...? Takana ajava, putkikatseinen, ohituskiihkon sumentama moottoripyöräilijä ei vain nähnyt sitä? Ja näin aina ehdottomasti oikeassa oleva moottoripyöräilijä löytääkin ansiokkaan vilkukäytön (jotka muuten usein näkyy volvoista puuttuvan) syyksi moottoripyöräilijän killaus- ja tappoyrityksen. Arvelen, että harva autoilija "kouluttaa" vilkun kanssa, ei edes tottumaton volvo-kuski. Volvoisimin sisäistänyt ei käytä vilkkua, joten aina ei voi tietää, että kiilaako vai ihan tarpeeseen siirtää autoaan sivusuunnassa tai on jopa peräti kääntymässä oikealle tai vasemmalle.. riippumatta ajoneuvon sijainnista ajoradalla.
Shadow 750 C2 --> Pan 1100 ST --> *Pan ST 1300 --> Pan ST 1300 ABS, 15.000 km/v
Tallissa 1300 Pan European, R1 ja CB 750 Four vm 1973, sekä pari polkupyörää vm. 1980 ja 2010
Kuivakukkahattu. Pyrkii välttämään tilanteita, joista vain vetomies luul
Ai jaa... kyllä mut ja siippa yritettiin keilata ojaan samalla villkua näyttämällä. Hopean värinen hiaces Kaarenkylässä. Osoite on tiedossa...(Havis @ Touko. 31 2009,09:53) kirjoitti
dYNY
"Those who risk nothing, do nothing, achieve nothing, become nothing"! *
*David Jefferies 1972-2003
FEEL THE NOISE * *
* Kawasaki ZX-10R '07*
Ja olet varma että se hiase kuski edes näki sinut, ja teki tekonsa tahallaan? Enpä usko, noista pakuista ku ei takaviistoon juuri nää, ja miks hitossa ne näyttäisi vilkkua jos ne haluais ajaa mp:n nurin? Uskoisin että olet tässä vihapäissäis tulkinnut tilanteen riidanhaastamiseksi, etkä ymmärrä että tienpäälle on kuskeja jotka ei sitten seuraa takana olevaa liikennettä...(dYNY @ Touko. 31 2009,10:12) kirjoitti
Muutenkin olen sitä mieltä, että mp:llä liikkuessa pitää asennoitua kuten savolaisia kuunnellessa; epäile kaikkea, älä oleta mitään vaan seuraa silmä kovana mitä oikeasti tapahtuu, ne kuitenkin kaikki haluaa tahallaan hämätä sinua ;)
Niin, ja mp:n päällä harvoin kannattaa ärsyyntyä muista tielläliikkuvista pässeistä, sen tietää kuitenkin kuka siinä häviää...
Yamaha FJR 1300 -07
Ex: Suzuki SV 1000 N K4
Ex: Suzuki GSX 750 -98 ("Inazuma")
Tästä olen samaa mieltä, jos varsinkin on kukkakeppi. Silloin rekisterinumero ylös ja käy hoitamassa asiat myöhemmin, jos se vielä pahasti vaivaa.(Havis @ Touko. 31 2009,10:34) kirjoitti
Truth, Knowledge, Knackered Sliders
Itse en ole KOSKAAN ajanut pakettiautolla missä olisi näkyvyys rajoitettu johonkin suuntaan.(Havis @ Touko. 31 2009,10:34) kirjoitti
Truth, Knowledge, Knackered Sliders
Jooo tota pikku tarkennus on nyt paikallaan. Me oltiin liikkeellä kotilolla ja ohitusyritys tapahtui muutaman kilometrin perässä "alinopeusajon" jälkeen pitkällä peltosuoralla jolla ei ole sivuteitä. Ihan tahallinen homma oli... pui meille vielä nyrkkiä siinä, kun oltiin takanurkan kohdalla(Havis @ Touko. 31 2009,10:34) kirjoitti
Ei ilmeisesti halunnut, että häntä ohitetaan.
dYNY
"Those who risk nothing, do nothing, achieve nothing, become nothing"! *
*David Jefferies 1972-2003
FEEL THE NOISE * *
* Kawasaki ZX-10R '07*
Ööö,no kyllähän niitä on..mm.umpinainen väliseinä rajoittaa aika paljon näkemistä suoraan taakse...(TPM @ Touko. 31 2009,11:01) kirjoitti
Honda CB350K4
"Work Less - Ride More"