Tarkoituksena saada näistä jompikumpi matkakaveriksi ensi kesän reissuihin. XXää harkitsin, mutta välillä olis kiva jotain muutakin, kuin pelkkää Hondaa tallissa. Entisiltä & nykyisiltä Busan tai ZX 12R:n omistajilta kyselisin ko. mopojen hyviä / huonoja puolia. KUMPI PAREMPI? Missä vikaa / tyyppivikoja? Mitä pitää katsoa, kun lähtee kaupoille? Vuosimallit, joita suosia tai välttää jostain syystä? Busalla olen ottanut kylmät tyypit, joten tiedän sen sopivaksi 190cm/90kg äijälle, miten Kawa?
H-D Electra Glide Standard -09
Victory Hammer -10
Triumph Speed Triple 1050 -06
K6 BUSA, Yoshimura + K&N
CBR 1000F -93
CB900C -81
CBR900F -82
Yamaha YX600 Radian -86
Loistava pyörä pitkälle tuo Tusina. Mukava maantiellä ja helppo ajella myös kaupungissa.
Ei kiinnosta pätkääkään
Mulla oli 12r kawa se uudempi koppainen ja nyt on gen2 busa ja sanoisin että 12r on hienompi ja yhtä tehokkaan tuntuinen mutta matkapyöränä siihen ei kehtaa laukkuja laittaa ja kukaan ei huoli kyytiin kun kyytiläinen istuu korkealla ja orvon näköisenä ja bensan kulutus on 12r.ssä suurempi,se ei palkitse yhtään bensan kulutuksessa vaikka ajaisit kiltisti 80kmh 120kmh asemesta,aina menee yli 6-7 litraa satasella,19 litran tankillisella pääsi 260km.Hayabusa taas palkitsee kiltteyden ,pääsee jopa alle 5 litran kulutuksella satasella kun noudattaa rajoituksia,tankki 22litraa ja 400km reissu on mahdollinen.Laukut istuu tähän paremmin ja kyytiläinen tykkää.Kawa on kyllä hyvä ajaa ja paremmat jarrut mutta poikamiehen pyörä,toivottavasti joku jo viimein cräkkää 12r.n älyboksin siihen malliin että toimis paremmin alle 4000rpm ja saatais kulutus kuriin näillä alakierroksilla,hayabusa on pappamaisempi ja toimii hyvin läpi koko kierrosalueen,12r vasta 4000 jälkeen jos hienostellaan tolla kulutus jutulla ja kyllä busa erottuu edukseen väännöllä 1000-4000rpm alueella,kulutus varmaan ihan sama busalla ja kawalla kun mennään yli 140kmh.
Viimeksi muokannut: zzr1100kawa; 16.07.2014 klo 01:05.
Kawasaki H1 500 1972
Suzuki EF 750 1985
Kawasaki ZZR1100 1991
kawasaki ZX12R 2002
hayabusa 2008
Honda Blackbird 2002
On kokemusta vain 03 mallin Busan kanssa matkailusta kolmen laukun ja kahden henkilön kuormalla n. 60 000km. Komppaan noita zzr1100kawa:n kommentteja. Takapenkki on kohtuullisen hyvä, sillä joskus on menty 12h ja melkein 1000km päivässä. Ilmavirtojen pyörteilykään ei pahemmin takamatkustajaa haittaa. Luonnollisesti ilmanvastus kasvaa vauhdin myötä. Yksin ajettaessa voisi tietenkin Saksan moottoritiellä vauhtia kasvattaa, kun voi mennä enemmän katteen suojaan.
Sivulaukut on Motecin pikakiinnityssysteemillä, joten laukun kiinnitystelineet saa helposti pois.
Moottorin laaja käyttöalue tekee normiajon helpoksi ja puhtiakin löytyy kun kierroksia on riittävästi (+5000).
+ tai - asia on Busan huomioarvo Ranskassa ja Saksassa. Useasti tankatessa tai muutoin pysähtyessä tulee sivulliset kommentoimaan jotakin (positiivista)Busasta.
Tyyppivioista yms. asioista löytyy paljon infoa Busanistit verkkosivulta: http://www.busanistit.org/foorumi/ikonboard.cgi.
Moi
Komppaan edellisiä kommentteja Busan puolesta. Itselläni toinen Busa menossa ja molemmat fillarit ovat olleet joka kesä euroopan rundeilla takapenkkiläisen ja kolmen laukun kanssa ajossa. Näitä edellinen fillari oli ZZR joka toimi hienosti myös kaksi päällä, mutta ZX 12R:stä en olisi niinkään varma.
Anyway käytön mukaan eli jos reissaat yksin kaventaa se pyörien eroja (Kawa on tod näk ketterämpi esim Alpeilla jne). Lopuksihan sitä valitsee sen mikä silmää miellyttää eikä niinkään järki syistä :-)
Busan tyyppi vioista saa jotain kuvaa Busanistien sivuilta, mutta ainakaan minulla ei ole koskaan ollut mitään vikaa pyörissä (yhteensä 80.000km ajettu).
Tsemppiä järkevän pyörän hankintaan!
Cheers!
Busaan saa halvalla kaikenmaailman tarvikeosia (ebay). Eli melko helppoa muokata mieleiseksi. touringblexi Helibars:it ja jalkatappeja alemmaksi. Niin sulla on kelpo touringpyörä. Tai yhtä helppo sitä on muokata sporttisemmaksikin. Kumpi vaan maistuu. Moni jopa laittaa touringkilkkeet vain reissujen ajaksi. Busanisti foorumi on kyllä uskomaton tietopankki. Kawasta ei ole pahaa sanottavaa, koska en halua tietää niistä mitään![]()
MONSTER1200S+BETA350 JA SAASTAMOINEN
Valtiovarainministeri
Gen2 on ihan turha edes verrata näihin, paljon modernimpi ja tehokkaampi vehje kyseessä jos vakiokuntoisista puhutaan. Tehoeroa 12r:ään 15-20hp ja gen1 noin 20-25hp, joka on paljon. Kulkupuoli rajoittamattomassa gen2:ssa on vähän eri planeetalta, toki 12r ja gen1 busallakin ehtii mutta jos uuteen ZZR:ään tai Busaan vertaa, niin suunnitteluikä kyllä näkyy.
Eiköhän tuo ole mielipidekysymys. 12r on hieman tehokkaampi ja kevyempi kuin busa ja enemmän sporttipyörämainen olemukseltaan ja tuntemukseltaan. Busaan löytyy kaikennäköistä aftermarket-osaa enemmän ja kulutus lienee maltillisempi, kuin rikkaalle säädetyissä 12r:ssä, joita ei kohdalleen voi säätää ilman moottorinohjauksen rajua modifiointia. Minun mielestä 12r on loistava yhdistelmä mukavuutta ja suorituskykyä, rikas osakaasuseos(kulutus/karstoittuminen) on isoin miinuspuoli ja tehoa tosiaan voisi olla tuo 10-20hp lisääkin, jos haluaisi samanlaista ärhäkkyyden tunnetta kuin kevyissä sporttipyörissä on. Toki kyllähän se liikahtaa kun kierroksia on riittävästi, jos Motorrad on 12r:lle aikanaan 0-200kmh kellottanut 7,0s niin voi sanoa että ripeämpi pyörä kuin miltä tuntuu.
Mitä noihin kaksipäällä ajamisiin tulee, niin en kyllä 12r:llä niihin lähtisi ainakaan jos kuorma kasvaa yli 150kg. Enimmillään kun itse painoin ajovarusteissa noin 120kg ja siihen reppu täynnä tavaraa(10-20kg) lisäksi, niin ajettavuus oli varsin hirveä kun alusta (jousitus/iskunvaimennus) ei enään toimi. Onhan siinä jo yhteiskuorma lähempänä 400 kiloa, kyllä joku täysiverinen tourinkivehje on parempi kantamaan ko. kuormia. 12r:n ketteryys ja sporttisuus menee hukkaan tuossa käytössä, ja ajettavuus kärsii liiaksi.
Viimeksi muokannut: SMRacing; 17.07.2014 klo 04:06.
Kawasaki ZX12R B1
EX: SUZUKI GSX-R750 k1 / SUZUKI GSX-R750 Y /KAWASAKI ZX6R