Vappuaaton kurvailulla kolmen pyörän porukalla, kävi se, mitä en olisi ikinä uskonut mahdolliseksi. Lähdimme Lahnuksen Shelliltä Vanhaa Lahnuksentietä kohti Röylää. Minä vedin letkaa. Vihdintien ylityksen jälkeen huomasin jumuituneeni taksin taakse ja ohituspaikkaa saisi odottaa ensimnmäisen mutkaosuuden loppuun. Suoran päässä ajattelin, että napakasti ohi, että kerkiää kaveritkin.
Jäi vain vastaantuleva auto huomaamatta. Lyhyt jarrutus takajarrulla, jysähdys ja löysin itseni asfaltilta. Pöyrä oli lähtenyt takasella jarruttamisen takia kaatumaan oikealle ja sukelsi lähes kyljellään auton keulan alle. Itse olin laskeutunut oikea olkapää ja ohimo edellä asfalttiin. Kiitos Suupertin ja muutoinkin asiallisen varustukseni selvisin rytäkästä murtuneella lapaluulla.
Hornetille kävi sitten vähän heikommin. Kliketiklik
P.S. Olihan muuten mielenkiintoinen Wappuyö Jorvissa.
Ai,ai,ai pojat, eihän moottoripyörää tällä tavalla ajeta...mennäänpäs tuosta taksista ohi että heilahtaa...
kauhee mäihä, että ei käynyt pahemmin... itsellenikin tuo reitti tuttu... btw.mitäs pidit tuosta hyosungistasi? itse ostin juuri sellaisen??
A.Mensio is riding GT 650 Fighter...
Woah! Onni onnettomuudessa, muista laittaa lotto lauantainaParanemisia.
Kikseripoika
MUISTA HUUMORINTAJU
Tossa tais kyllä tuurikiintiö täyttyä seuraavaksi kymmeneksi vuodeksi, joten taitaa olla turhaa touhua lottoaminen(Kummisetä @ Touko. 19 2009,23:03) kirjoitti
![]()
Ai,ai,ai pojat, eihän moottoripyörää tällä tavalla ajeta...mennäänpäs tuosta taksista ohi että heilahtaa...
Heti alkuun, hienoa, että selvisit noinkin vähällä mahdollisesti todella vakavasta onnettomuudesta. Pyöriä saa uusia ja yhden luun rikkomisella selvisit. Uutta pyörää alle kun on luut kunnossa ja varovasti, mutta itseluottamuksella jatkamaan!
Sitten asiaan: Olen aina ihmetellyt tuota usein onnettomuuksien kuvauksissa ollutta takajarrulla jarruttamista, takapyörän lukitsemista ja hallinnan menetystä. Tämä ei nyt sitten oikeasti ole tarkoitus olla mitään kettuilua, minua vain kiinnostaa: Jarrutitko etujarrulla ollenkaan? Jos jarrutit, olisiko ollut parempi olla kokonaan ilman takajarrua, jos et, miksi et?
En nimittäin itse oikein keksi miksi sporttipyörällä tarvittaisiin takajarrua yli 20km/h nopeuksissa lainkaan, tietysti se jarrutusmatkaa teoreettisesti lyhentää, jarruttamalla hitusen enemmän heti jarrutuksen alussa, mutta sen jälkeen takasella ei ole painoa oikeastaan ollenkaan.
Itse olen sellainen tumpelo, että ainakin minulla takajarrun käyttö tehokkaassa jarrutuksessa johtaa käytännössä aina siihen, että takanen lukkiutuu ja jarru on pakko päästää kun takapää alkaa liukua rinnalle. Näin siis jos ei mennä todella kieli keskellä suuta, pikatilanteessa, minulla ei mitään toivoa tehdä takajarrulla mitään hyödyllistä.
Toki tätä voi minulle joku muukin selittää, mikään "no skillz" ei oikein kiinnosta, ennemminkin, mistä tulee se ajatusmalli, että mopoa hidastetaan takajarrulla?
Hui !!
Täytyy sanoa että on varmasti ollut hiukan tuuria sinulla tuossa, todella hyvä että olet hengissä ja yhtenä kappaleena!!!
Se on kuitenki pääasia että on selvitty hengissä tuollaisesta.
Parantelehan itsesi maltillisesti !
This is the life we chose, the life we lead. And there is only one guarantee.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
KTM SM 690 2007
Yamaha YZ250F 2008 (Myynnissä)
X: Suzuki Hayabusa 2003
X: Kawasaki Z750 2007
No huh huh !!! Jannulla kävi mäihä.
Hienoa, että tilanne päättyi kuitenkin onnekkaasti.....eikä "in memoriam"-osioon.
Tässä tapauksessa tais tuo takasen lukitseminen juuri mut pelastaa. Lensin itse auton ohi, enkä päin autoa. Toi tilanne tuli sen verran yllätyksenä, ettei siinä paljon pohdiskeltu ratkaisumalleja. Itse muistan vastaantulijasta havaitseeni vain etuvalot.(velijussi @ Touko. 19 2009,23:44) kirjoitti
Ja sitten jotkut ihmettelee kun ei puusilmä autoilijat havaitse vastaantulevaa moottoripyörää vaikka tällä olisi ajovalot päällä jne.
Joskus vaan jää asioita huomaamatta, jokin toinen asia on saattanut kaapata huomion juuri kriittisellä hetkellä ja "tilanne" on valmis.
Dirty Nasty Furriner
Ajokauden alussa aivot jumissa eli pyörä kiihtyy nopeasti ohitukseen mutta aivot eivät kerkiä tottumattomuuttaan liian moneen liikennetapahtumaan yhtä aikaa. Mutta onnettomuus on aina monien eri tapahtumien summa eli mitäpä sitä sen enempää suremaan kun kuski säilyi pienin vammoin.
En tiedä mistä moinen ajatusmalli tulee, mutta kaks päällä takajarrua varmastikin kannattaa jo käyttää. Itse löysin takajarrulle käyttöä radalle. Kun Ahvenistolla tulen tarun mutkaan, niin siinä joutuu vaihtaan kolmoselta kakkoselle, tällöin on erittäin näppärää käyttää takajarrua, jotta takanen ei lähde suttaamaan. Liikenteessä ei moista tarvitse tehdä, paitsi ehkä sateella kun tiputtaa kakkoselta ykköselle, niin se voi joissain tilanteissa olla paikallaan.(velijussi @ Touko. 19 2009,23:44) kirjoitti
Mutta hienoa, että aloittaja on vielä elävien kirjoissa, eikä tilastoissa. Koita parannella itseäsi ja palaa rohkeasti harrastuksen pariin.
“Dying is the day worth living for" - Captain Hector Barbossa
Orgin venejaosto 2015 --> Tuuliajelehtimis osasto 2016 -->
Yamahaki YZF-R1 (-07) 2011-2015
Kawasaki zx-9r (-01) 2007-2011)
Kawasaki Er-5 (2007-2008)
Onnittelut tosissaan et ei käyny pahemmin.. Olis voinu kuvauksen perusteella käydä paljon pahemminkin. Ja pyöriä on liikkeet täynnä!!
Pikaista paranemista ja uutta pyörää alle vaan!!![]()
<p>Moto Guzzi 1200 Sport</p><p>Suzuki Bandit 1250A</p><p>Suzuki Bandit 600</p>
Noihin jarrun käyttöihin ei lie yleispätevää mallia.
Jokainen pyörä on erilainen, jokaisella kuskilla on oma ajotuntuma...
Yleispätevänä sääntönä voi vain sanoa, että jarrutuksia kannattaa harjoitella ja hakea se itselleen ja pyörälle sopiva tapa.
Mutta hyvä tuuri kirjoittajalla, onneksi ;)
"People are more violently opposed to fur than leather
because it's easier to harass rich women
..... than motorcycle gangs." - Unknown
Mikä se on tässä Uralissa...kun ei se vaan toimi?
Jos autollakin tulee rekka vastaan, niin veikkaan että runttaat jarrupolkimen pohjaan etkä ala miettiä teoriaa. Itelläkään ei abs jarruja ole mopossa, mutta moisissa tilanteissa on varmasti hyvät. Kun täysin arvaamatta joku tulee eteen niin ei sitä tiedä miten refleksit pelaa... Yleensähän noissa jarrutetaan etupyörä lukkoon ja turvalleen auton eteen ja henki pois.(velijussi @ Touko. 19 2009,23:44) kirjoitti
Triumph Speed Triple 1050, 2008
Ex.Triumph Street Triple 675, sen varasti joku piripää ja ajoi shikaanissa lunnaiksi. Ja lopulta jäi kaveri kiinni muissa rötöksissä.
Juuri siitä syystä kannattaa harjoitella niin paljon etukäteen, että kaikki toimii selkäytimellä. Silloin ei tarvitse miettiä teoriaa.(Juppepuputti @ Touko. 20 2009,09:41) kirjoitti
Mitään en tunnusta!
1000RR YCC #141
Nojoo, molempien jarrujen käytöstä tehokkaaseen jarrutukseen suitsutetaan prätkäkoulussakin...
...Tosin vaan niin kauan kuin oli puhe inssin suorittamisesta. Sitten sivuhuomautuksena ope sanoi että todellisuudessa hätätilanteessa mahdollisuudet pysyä pystyssä ovat huomattavasti suuremmat jos ollaan suosiolla hiplailematta sitä takajarrua
Toki molempien jarrujen käyttö on tehokkaampaa, mutta kun sen takajarrun painamisen voimakkuuden arviointi hätätilanteessa on vähän niin ja näin...
Juuri tämän vuoksi harjoitellaan, ettei tarvitse miettiä vaan tulee se oikea jarrutustapa sieltä selkärangasta.(Juppepuputti @ Touko. 20 2009,09:41) kirjoitti
Itse en takajarruun koske ollenkaan jos tulee "paniikkijarrutus", toki omat pyörät on sellaisia että niissä takajarrulla ei ole ihan pakko sitoa sitä perää alas.
Alkuperäiseen palaten: hiton hyvä tuuri on ollut ja tässä tosiaan takajarrun käyttö on saattanut jopa pelastaa.
Otan osaa! Onneksi ei käynyt pahemmin! Mopo taitaa mennä suosiolla lunastukseen eli parannuttuasi uutta vaan alle ja![]()
![]()
TTU - Dirty, Old and Ugly Ironbutt SS1000 driver.
"Säkkijärven polkka on ihan hanurista"
V.Vesterinen
Huono tuuri. onneksi et satuttanut itseäsi pahemmin. yhden luun saa vielä paranneltua. Mopoja tulee ja mopoja menee, siitä ei kannata stressata. Hoida itsesi kuntoon ja uutta mopoa alle, ja![]()
![]()
Mielipiteeni vain omiani, eikä minua kiinnosta mitä muut niistä ajattelee. Tietoisesti en kuitenkaa loukkaa ketään tai mitään.
Yamaha FJR 1300A -08
Taisit olla sinä , joka jututit Espoonlahden ABC:llä tässä yksi ilta, kun kerroit just suupertin suojanneen päätäsi hyvin. On kyllä paha tilanne ollut, onneksi ei kuitenkaan tuon pahemmin käynyt!!
Hyvää tuuria paljon oli Markuksella mukana, onneksi
Taisi takasen lukiutumisen ja sitä kautta onnekkaan lipan ansiosta henki säästyä. *Onneksi meni auton alle vain pyörä ilman kuskia.
PS. Kyllä noita jarrutusjuttuja kannattaa harjoitella itse kunkin, mutta kokemuksesta myöskin voin kertoa että
todella äkkiä = todella yllättävässä tositilanteessa ei kerkiä miettiä suuremmin jarrutusmetodeja, vaikka osa siitä tapahtuukin ihan selkäytimestä jarrutusharjoittelujen ansiosta.
Eikun pikaisia paranemisia Sinulle ja *
zx10r
Huh huh!
Pikaiset paranemiset ja uutta pyörää alle.![]()
Kellotaajuus ei meillä taviksilla riitä tiukassa jarrutuksessa alati muuttuvan takajarrun jarruvoiman säätöön, eikä takajarrulla toisaalta paljon teekään sen jälkeen kun 100% painosta on etupyörällä.(Taajuus @ Touko. 20 2009,10:43) kirjoitti
Koska takajarru kuitenkin nopeuttaa painonsiirtoa jarrutuksen alussa, voi jarrutusmatkaansa hieman lyhentää pelkkään etujarruun nähden polkaisemalla takasen heti jarrutuksen alussa raakasti pohjaan. Heti kun takarengas savuaa, voi polkimen vapauttaa kokonaan.
Yhden bitin digitaalisäätö vaatii vähemmän MIPSejä kypärän sisään kuin teoreettinen takapyörän optimijarrutus eikä oikeasta asennosta aloitetussa jarrutuksessa muutaman metrin savuava takarengas ehdi aiheuttaa mitään hämminkiä.
Pelimiehet kertovat että oikealla takajarrun käytöllä pystyisi hieman vähentämään perimistä, mutta itse en päässyt noin pitkälle ennen kuin ostin ABSit (joita käytän eri reseptillä aivan eri painojakauman ja DCBS:n vuoksi)
CB500 -> Bandit 1200S -> BMW R1150RT -> Honda Pan European
moposivut: www.elisanet.fi/hannu.hietalahti
Onneks ei käyny sielläkään pahemmin. Nimimerkillä Wappuyö Porvoon sairaalassa.
8-9 aikaan illalla 4 hengen letkalla oltiin sipoossa ajelees minä toisena kun yllättäen lähti mutkassa etupyörä alta (hiekkaa), siinä aikani pyörittyä asfaltilla onnistuin murtamaan veneluun kädestä sekä polveen ja lonkkaan asfaltti hankas muutaman reijän ihoon. pyörän vasen kylki naarmuille (kyseessä oli siis jo liikkeeseen myyty pyörä, uus vaan ei ollu vielä tullu maahan joten ajoin vanhalla). Ei muuta kun seuraavana arkipäivänä soitto liikkeeseen että nyt kävi näin, pyysivät sitten näyttämään pyörää ja lopputulokses jäi -600e sovitusta summasta. Vakuutus makso mun ajovarusteet ja palkan sairasloman ajalta (joka siis jatkuu edelleen).
Mutta pikaisia paranemisia sinne ja turvallisia tulevia kilometrejä ei muuta kunhetki vaan kun pystyy ja kykenet pyörän selkään
ZX-6R 2006 -> 690SMC 2009 -> Audi A6 4,2q -> Audi cabriole/Audi 100 -> Audi S8
Jätetään koskematta siihen takajarruun sit ens kerralla ni ei bonuksetkaa tipaha.(Markus919 @ Touko. 19 2009,22:12) kirjoitti
Heinäpään Härkä, zx-10r
ABS:ssät olisivat pelastaneet tuostakin tilanteesta.
Pikaista paranemista.
Dixi et animam levavi
Jos oisin tossa tilanteessa tehnyt jotain muuta, kuin jarruttanut pelkällä takasella, niin ois tääkin raportti hyvin todennäköisesti jäänyt kirjoittamatta.(Vince TB @ Touko. 23 2009,12:23) kirjoitti
Mitenkään väheksymättä oikean jarrutustekniikan tärkeyttä, mutta tässä tilanteesa ei olisi mikään muu pelastanut bonuksia, kuin parempi havainnointi ja ohituksen tekemättä jättäminen.
Kyl saa olla aika kappee tie jos ei pari autoo ja mopo mahu kolmistaa samalla linjalle. Sit vaa sitä oikeeta kätöstä käytetään reippaammin ni ei jäädä nukkun sinne väärälle kaistalle.
Paska homma koko juttu, mut onneks oot hengisä. Tääl ois muute 180 rwhp 10r myynnisä ni ei tarvi nukkuu siel toiselle kaistalle...![]()
Heinäpään Härkä, zx-10r