Tulokset 1:stä 18:een 18:sta
  1. #1
    Mikähän olisi normaali määrä metallihilettä öljyn seassa?
    Yamaha XT350 -92 vaihdoin justiinsa kytkimen uloimman osan, jonka sisään levyt yms. tulevat. Silti öljyn sekaan tulee koko ajan metallihilettä. Kone pitää normaalia ääntä, eikä ravista. Öljynsuodattimen jokaisessa "kolossa" on metallihilettä runsaasti. Delvac öljyillä ajettu n. 200 km.
  2. #2
    Delvac \o/

    Anteeksi, oli pakko.

    Ei kyllä kovin terveelle metallihile kuulosta, varsinkin 200km ajon jälkeen
    Valitettavasti myö ollaan jo eellä!
    0.25kW sähköpyörä - kyllä lähtee!
  3. #3
    ei sinne filtteriin ylensä jää yhtään metallihilettä. öljypohjaan jää, ja magneettipoistopulttiin jää aina hieman. Ei kuitenkaan mitään kekoja lastuja.
    Jos sinne nyt jää ihan runsaasti lastuja niin joku jossain on antautumassa. Vaihteistorattaita voisin veikata.

    Kuitenkin sanallisesta kuvauksesta tätä on ihan mahdoton päätellä. Se määrä hilettä joka minulle on normaali, voi jollekin muulle olla paljon ja toisinpäin. Nappaa vaikka kuva.
    Suzuki GsxR600 K6/7 laputon malli
    PowerBike Finland
  4. #4
    On tuossa magneettia öljypropussa?
    Vai pelkkä sihti?

    Kokeilitko tarttuuko hile magneettiin?

    Jonkin verran "hilettä" kertyy itselläkin magneettiproppuihin, mutta paljon tulee soralla vaihettua ilman kytkintä ja muutenkin saa mopo kovaa kättä...

    Kohtuu tasaisena on tuo määrä tosin pysynyt viimeiset 50tkm, eikä mitään isompaa osaa ole koneesta hajonnut...

    Tämä on jo hälyttävää...





  5. #5
    Lainaa kirjoitti
    ei sinne filtteriin ylensä jää yhtään metallihilettä.
    kyllä ne sinne jää, ne vaan on siellä filtterin suljetulla puolella. joten harva niitä huomaa. se takaiskuventtiili pitää ne siellä filtterissä. vain suurimmat, jotka jää öljypumpun sihtiin, jää öljypohjaan.

    itse asiassa muutamia hileitä näkyy ihan ehjissäkin koneissa, varsinkin sisäänajossa.

    JT
    we cannot tolerate zero tolerance!

    BMW R1200GS & Speed triple 1050
  6. #6
    Onko siinä sintterikytkin? Jos on niin siitä kyllä irtoaa tavaraa ihan kiitettävästi.
    dYNY

    "Those who risk nothing, do nothing, achieve nothing, become nothing"! *
    *David Jefferies 1972-2003

    FEEL THE NOISE * *



    * Kawasaki ZX-10R '07*
  7. #7
    Metallihile öljyn seassa ei ole koskaan hyvä merkki. Kesän jälkeen öljynvaihdon yhteydessä jos on propun magneetissa vain ohut kalvo tai muutama todetava hiukkanen on normaalia kulumaa metalliosissa, siitä ylöspäin olevat hiukkasmäärät osoittavat jonkin olevan pielessä tai osittaisen konerikon olevan menossa.
    Kun otetaan uomioon, että öljynsuodattimeen jää tehokkaasti hiukkaset ja muut epäpuhtaudet, niin silloin propun magneettiin kiinnittynyt runsas metalihile osoittaa että suodatin on jo tukossa tai sen kapsiteetti ei enää pysty suodattamaan epäpuhtauksia.
  8. #8
    Hileitten ei tarvitse välttämättä olla magneettisia.
    Aikanaan omassa 350 CB:ssä löysä nokkaketju oli päässyt kalvamaan kotelon sivuja reippaanlaisesti. Keskipakoputsarissa oli aika huomattava määrä kevytmetallilastua.
    XT:ssäki kai ketju on?
    cb350 * fz6s * cbf1000
  9. #9
    Lainaa (Mutkaetana @ Kesä. 23 2009,12:25) kirjoitti
    Kun otetaan uomioon, että öljynsuodattimeen jää tehokkaasti hiukkaset ja muut epäpuhtaudet, niin silloin propun magneettiin kiinnittynyt runsas metalihile osoittaa että suodatin on jo tukossa tai sen kapsiteetti ei enää pysty suodattamaan epäpuhtauksia.
    Omassa mopossa molemmat magneettiproppu on ennen suodattimia (proput kytkinposken ja laatikon pohjalla), joten ei niihin jäävän hileen määrään paljoa suodatin vaikuta.
    Harvoin noita ekan suodattimen pinnasta löytyy.

    Ja ensimmäisessä suodattimessa öljy kiertää ulkopuolelta sisään päin joten kikkareet on todellakin siinä suodattimen pinnassa...

    Öljynkiertojakin on erillaisia...
    Kannattaa tutkia sitä oman pyörän kiertoa, voi mahdollisesti saada rajattua joitain alueita koneesta pois?



  10. #10
    Se on se kaikkivoitelematon delvac No vitsit sikseen, jos 200km jälkeen on runsaasti metallia suodattimessa niin on mahdollisesti laakeri poikimassa tai jotain muuta vakavaa. Pieni hile propun magneetissa on normaalia, äskettäin vaihdoin kotkaan 2,5t ajetut öljyt ja snadisti oli hiukkasia.
    KTM
  11. #11
    Se kuuluu sinne koneeseen,sitä on jo tehtaalla laitettu sopiva määrä joka riittää pyörän koko käyttöiäksi.Kun hile loppuu,moottori on ihan loppu.
    Luulen,että se on vaihteiston puoli,katso nyt kumminkin onko se alumiinia vai oikke rautaa.Moottoripuoli ei kauan äänettömästi tuota metallilastua...
  12. #12
    Trollaati trollaati trollalla hei...
    Triumph Tiger 900 -96, 39tkm (430, DB) R.I.P. Sprint 900 -93, 96 tkm.
    Vanhan motoristin hengissäsäilymiskikka: vanhemmiten ei tule yhtään sen viisaammaksi, mutta varovaisuus lisääntyy.
  13. #13
    Lainaa (reto75 @ Kesä. 23 2009,10:59) kirjoitti
    Mikähän olisi normaali määrä metallihilettä öljyn seassa?
    Yamaha XT350 -92 vaihdoin justiinsa kytkimen uloimman osan, jonka sisään levyt yms. tulevat. Silti öljyn sekaan tulee koko ajan metallihilettä. Kone pitää normaalia ääntä, eikä ravista. Öljynsuodattimen jokaisessa "kolossa" on metallihilettä runsaasti. Delvac öljyillä ajettu n. 200 km.
    Kuuluko Yamahassa ottaa öljynsuodatin irti ja tarkistaa 200km:n välein
    Honda CBR1000F -99
    ex Honda CBX750F -85
  14. #14
    Lainaa (RC17 @ Kesä. 23 2009,21:40) kirjoitti
    Lainaa (reto75 @ Kesä. 23 2009,10:59) kirjoitti
    Mikähän olisi normaali määrä metallihilettä öljyn seassa?
    Yamaha XT350 -92 vaihdoin justiinsa kytkimen uloimman osan, jonka sisään levyt yms. tulevat. Silti öljyn sekaan tulee koko ajan metallihilettä. Kone pitää normaalia ääntä, eikä ravista. Öljynsuodattimen jokaisessa "kolossa" on metallihilettä runsaasti. Delvac öljyillä ajettu n. 200 km.
    Kuuluko Yamahassa ottaa öljynsuodatin irti ja tarkistaa 200km:n välein
    Jos kyse on kytkinkellon vaihdosta, niin on se helpompaa märkäkytkimissä ilman öljyä.
    Kun näköjään oli aihetta kytkinremppaan, niin voisiko hileet olla esim. kytkimen poikimisen aiheuttamaa. Kytkimestä on tosiaan voinut hiulaantua aikamoiset siivut mujua magneettiin, merkki on kohtuu selvä...Laita koneeseen muuta (oikeanlaista)öljyä - älä säästä muutamaa euroa väärässä kohtaa.

    Tosin koko .org on välillä niin laihialaisia täynnä, että pahaa tekee.
    Tähän monet kirjoittaa pyörähistoriaansa.
    Niin mäkin. ...Ne on kaikki olleet nopeita ;D

    Speed kills..........but only the dumb and the inexperienced!

  15. #15
    Lainaa (Heksa @ Kesä. 23 2009,21:54) kirjoitti
    Lainaa (RC17 @ Kesä. 23 2009,21:40) kirjoitti
    Lainaa (reto75 @ Kesä. 23 2009,10:59) kirjoitti
    Mikähän olisi normaali määrä metallihilettä öljyn seassa?
    Yamaha XT350 -92 vaihdoin justiinsa kytkimen uloimman osan, jonka sisään levyt yms. tulevat. Silti öljyn sekaan tulee koko ajan metallihilettä. Kone pitää normaalia ääntä, eikä ravista. Öljynsuodattimen jokaisessa "kolossa" on metallihilettä runsaasti. Delvac öljyillä ajettu n. 200 km.
    Kuuluko Yamahassa ottaa öljynsuodatin irti ja tarkistaa 200km:n välein
    Jos kyse on kytkinkellon vaihdosta, niin on se helpompaa märkäkytkimissä ilman öljyä.
    Kun näköjään oli aihetta kytkinremppaan, niin voisiko hileet olla esim. kytkimen poikimisen aiheuttamaa. Kytkimestä on tosiaan voinut hiulaantua aikamoiset siivut mujua magneettiin, merkki on kohtuu selvä...Laita koneeseen muuta (oikeanlaista)öljyä - älä säästä muutamaa euroa väärässä kohtaa.

    Tosin koko .org on välillä niin laihialaisia täynnä, että pahaa tekee.
    Kyllä, kalleimmat öljyt vaan sisään mitä kaupasta löytyy. Varminta on ostaa oikeen sellasta missä on joku kisapyörän kuva ja kaikki siinä purkissa. Ja muista tankata varmuuden vuoksi ysikasia, vaikka ohjekirjassa sanottas että 92-oktaaninen riittää. Välillä kannattaa ottaa V-poveriaki niin saa hulluna tehoja lisää ja tuntuu että sillon menee vähempi pensaa.... huhhuh.
    Suzuki b12 -00
    Honda cb500k -72

    http://www.scubamafia.fi
  16. #16
    Jos iso ja tunnettu autotarviketalo myy kahta mineraaliöljyä (4l) lähes samaan hintaan, niin valitsen sen n. tuopin verran kalliimman öljyn missä on mopon kuva kyljessä kuin sen diesel -öljyn.
    V-povereita ja 98 bensoja kannattaa toki (ja saa) käyttää, jos niillä saa mielenrauhan ...Se on aikas paljon helpompaa päänupille, kuin pelko kytkinremontin tekemisestä 200 kilometrin välein.

    Edit: (4l)



    Tähän monet kirjoittaa pyörähistoriaansa.
    Niin mäkin. ...Ne on kaikki olleet nopeita ;D

    Speed kills..........but only the dumb and the inexperienced!

  17. #17
    Lainaa (Brotha @ Kesä. 23 2009,22:07) kirjoitti
    Lainaa (Heksa @ Kesä. 23 2009,21:54) kirjoitti
    Lainaa (RC17 @ Kesä. 23 2009,21:40) kirjoitti
    Lainaa (reto75 @ Kesä. 23 2009,10:59) kirjoitti
    Mikähän olisi normaali määrä metallihilettä öljyn seassa?
    Yamaha XT350 -92 vaihdoin justiinsa kytkimen uloimman osan, jonka sisään levyt yms. tulevat. Silti öljyn sekaan tulee koko ajan metallihilettä. Kone pitää normaalia ääntä, eikä ravista. Öljynsuodattimen jokaisessa "kolossa" on metallihilettä runsaasti. Delvac öljyillä ajettu n. 200 km.
    Kuuluko Yamahassa ottaa öljynsuodatin irti ja tarkistaa 200km:n välein
    Jos kyse on kytkinkellon vaihdosta, niin on se helpompaa märkäkytkimissä ilman öljyä.
    Kun näköjään oli aihetta kytkinremppaan, niin voisiko hileet olla esim. kytkimen poikimisen aiheuttamaa. Kytkimestä on tosiaan voinut hiulaantua aikamoiset siivut mujua magneettiin, merkki on kohtuu selvä...Laita koneeseen muuta (oikeanlaista)öljyä - älä säästä muutamaa euroa väärässä kohtaa.

    Tosin koko .org on välillä niin laihialaisia täynnä, että pahaa tekee.
    Kyllä, kalleimmat öljyt vaan sisään mitä kaupasta löytyy. Varminta on ostaa oikeen sellasta missä on joku kisapyörän kuva ja kaikki siinä purkissa. Ja muista tankata varmuuden vuoksi ysikasia, vaikka ohjekirjassa sanottas että 92-oktaaninen riittää. Välillä kannattaa ottaa V-poveriaki niin saa hulluna tehoja lisää ja tuntuu että sillon menee vähempi pensaa.... huhhuh.
    Varsinkin kun kyseessä on tuollainen XT350:n tapainen kireämpi peli niin ei kannata ottaa riskiä...

    Alumiininen kytkinhäkki liene vaihdettu pykälille kulumisen takia?
    Vai oliko jo jotain irto osia koneessa?
  18.  
  19. #18
    Koneessa ei ollut irto-osia. Kytkin ryhtyi pahasti ravistamaan eikä lopulta enää vapauttanut. Kytkinkellossa on liukulaakeri ja tuon laakerin yhtydessä pienempi ratas. Tuo pienempi ratas leikkautui kiinni tuohon kytkinkellon isompaan rattaaseen. Samalla liukulaakerista oli tullut vainaa. Onneksi akseli säilyi ehjänä.

    Kytkinkellon vaihdon jälkeen ajoin tuon 200km ja päätin tarkistaa öljyt. Tarkempi hilujen tarkastelu osoitti, että valtaosa hilusta on ei-magneettista. Joitakin pieniä metallilastuja (1mm x 1mm) oli ja pari hauskaa metallikiekuraa. Öljypohjassa öljypumpun imuputken lähellä ei ole magneettia. Siinä on vain metalliverkko estämässä rojun pääsyn öljyputkeen. Tuo metalliverkko oli estänyt mm. muutamaa mustaa muovinpalasta joutumasta öljynkiertoon.

    Epäilen, että nokkaketjussa tai sen ohjureissa on jotain pahasti vialla. Siitähän se koneen purku sitten luontevasti jatkuukin, mikäli nuo näyttävät olevan kunnossa. Metallihilettä meinaan kertyy öljyyn aivan liian paljon. Vaikka se onkin pientä, mutta sitä on paljon.