Onko kenelläkään hyviä vinkkejä k1200s kypärämelun pienentämiseksi? Ostin Laminarlipin, mutta en ole huomannut mitään eroa pelkkään 'touring-katteeseen' verrattuna. Voiko lipin asennuskorkeus vaikuttaa vielä? Nyt iskin sille korkeudelle, että plexin reiät tuli katteen ruuvien kohdalle, mikä kai oli tarkoituskin. *![]()
Mikä ihmeen melu?
Minkä mittainen olet?
Ainakaan tällaisella 172-senttisellä pätkällä ei ole ollut ongelmia kypärämelun kanssa. Tosin tulpat on korvissa ja kokemusta oikeasti hiljaisista pyöristä ei ole![]()
"Kun väittelet idiootin kanssa, pidä huoli ettei hän tee samoin"
Kokemusta ei ole oikein muista kuin hiljaisista pyöristä. Ja sitten tosta äSsästä. Ja sen saa hiljaiseksi korvatulpilla.
Katteella voi tehdä asialle yleensä paljon, mutta ässässä kate on niin matala, että todella suojaava / äänetön kate voipi olla kauhean näköinen. Jos sellaista edes löytyy.
Pituutta minulla on 183 cm.
Ja jouduin ottamaan korvatulpat käyttöön ostettuani tuon ässän.
t. Repa
Tehoahan ei voi korvata millään muulla kuin lisäteholla!
Siis ei kai kukaan riskeeraa kuuloaan ja aja ilman korvatulppia?![]()
![]()
TTU - Dirty, Old and Ugly Ironbutt SS1000 driver.
"Säkkijärven polkka on ihan hanurista"
V.Vesterinen
Minkä ihmeen takia pidät tulppia, jos ei ole melua?(Ekku @ Touko. 18 2009,18:08) kirjoitti
Selitäpä se nyt meille.
Kypärämelu on hiljaisin pyörissä, joissa on pään yli ulottuva korkea plexi (yleensä isoissa matkapyörissä). Toiseksi hijaisimmat melut on nakupyörissä, joissa ei ole mitään plexejä ohjaamassa suhinoita kypärään (kuuluu vain tasainan tuulensuhina).
On kokemusta kaikista näistä.
<br />
Minä en ole eläissäni ajanut sellaisella moottoripyörällä, josta ei melua lähde. Kuulo on vielä tallella ja meinasin myöskin säilyttää sen.(STENJU @ Touko. 18 2009,21:48) kirjoitti
Tarkoitin tuolla kommentilla ko. pyörämallin melusta, että ei se ole mitenkään paha verrattuna moniin muihin pyöriin.
Se täytyy kyllä myöntää, että jokaisen kypärän vaihdon myötä on melutaso tippunut.
Ei pitäisi sitten vastata, että mikä ihmeen melu.(Ekku @ Touko. 18 2009,21:52) kirjoitti
<br />
Ei sitten.(STENJU @ Touko. 18 2009,22:00) kirjoitti
On se hyvä, kun täällä kuitenkin on näitä tietäjiä, jotka tietää mikä on äänekäs ja mikä ei...
Olen muuten minäkin kokeillut noita kaikkia mainitsemiasia pyörätyyppejä.
Tämä on taas näitä eipäs juupas keskusteluja "tietäjien" välillä.
Oma kokemus on, että pyörissä on eroja. Ja niin on kypärissäkin.
Goldwingillä ja LT:llä ajaessani en ole tulppia käyttänyt, enkä tarvinnut ja kuulo on tallella. Ja aion sen myös sellaisena säilyttää. Noilla pyörillä on mukava panna vaikka stereot soimaan, vaikka kaijuttimista suhteellisen hiljaiselle. Ja niitä voi kuunnella ja musiikista voi ajaessa nauttia ja vaikka kypärä on päässä. Ei taida onnistua muilla pyörillä.
No olen kyllä huomannut, että kypärämerkeissä on eroa melun suhteen, mutta suurin melutekijä ainakin omakohtaisesti on ajoviima, joka noissa pyörissä ei osu kypärään pitäen ajamisen suihkukonelentämisen tasoisena nautinnollisena matkustamisena.
Niin, että kannattaa kerätä kokemuksia useammista pyöristä. Ja riittävästi maileja niillä, muutama sata vähintään, jotta oikeasti ymmärtää meluerot mopojen välillä, niin saadaan vähän faktaa ja kokemusta noiden eipäs juupas juttujen lisäksi.
t. Repa
No mitä mieltä olet kommenteistani?(Ekku @ Touko. 18 2009,22:53) kirjoitti
Ja tässä ei ainakaan minun kohdalla ole kysymys mistään juupas eipäs hommista vaan ihmettelin, kun kaveri antoi kahdessa eri viestissä aivan eri lausunnon.
<br />
Sen verran vielä, että itse ajelen nykyisin nakupyörällä
Schubert C2 kypärän kanssa ja ilman korvatulppia.
Lain sallimilla nopeuksilla kuuntelen tuulen suhinaa tai mp3 soittimesta kotimaista musiikkia. Kaikki kuuluu hyvin!
Mutta näistä ei paljon taida olla apua viestin aloittaneelle.
Joku voisi vastata hänellekin.
<br />
Tämäkin kertoo siitä, että kaikki pyörät ja kypärät eivät ole samanlaisia. Kaikki eivät vain ymmärrä, että kaikissa tapauksissa ei sitä melua vaan tule kuypärän sisään samalla tavalla kuin heidän valitsemissaan ajopeleissä ja varsteissa.(STENJU @ Touko. 18 2009,23:59) kirjoitti
Tokihan minäkin olen musiikkia pääsääntöisesti kuulokeiden kautta kuunnellut, mutta noissa kahdessa mammuttiluokan mopossa ei tarvitse välttämättä niitäkään. Musiikki kuuluu kypärän sisään kajareista käsittämättömän hyvin. Tuulet eivät melua aiheuta eikä vaimennintakaan ole yleensä vaihdettu mihinkään akraan ilman db-killeriä.
t. Repa
Alkuperäinen pleksi oli minun mielestäni parempi kuin korkeampi double bubble. Itse asiassa mulla on yksi alkuperäinen kirkas pleksi ylimääräisenä, jos joku tarvitsee ja olen viikon Hesassa. Pari pientä jälkeä on hanskoista, kun olen tunkenut jotain pleksin alle, mutta lähtenee pienellä kiilloituksella.
Dixi et animam levavi
Tuskin saa K1200S:ään sellaista pleksiä etteikö korvatulppia tarvita, jos ajaa pitempään. Jokin kypärä voi olla hiljaisempi, mutta ei tarpeeksi.
Sen sijaan ylävartaloon kohdistuvaa painetta suuremmissa nopeuksissa voi saada pienemmäksi joillakin plekseillä.
Täytynee kokeilla sitä alkuperäistä kanssa. Nämä kaksi muuta viritystä ovat muuten hyviä, mutta aiheuttavat kyllä suht voimakasta suhinaa kypärässä. Kypärä on C2 ja pituutta on 1.87 m. Muistan kyllä, että jossakin TM:n tai BIKEn testissä ko. pyörää moitittiin aikoinaan nimenomaan kypärämelusta.![]()
Korvatulpat ei pilaa pyörän muotoilua ja ne on kaikenlisäksi halpoja, ja parilla saturaisella saa omiin korvakäytäviin muotoillut. Mukavaa.
Ässään en ole kokeillut vakioplexin tilalle mitään muuta. Mielestäni siinä ei kypärämelu ole sen pahempi kuin muissakaan suunnilleen vastaavalla katteella varustetuissa pyörissä.
Edellisiin pyöriin on tullut kokeiltua erinäisiä tuplakuplia ja touringplexeja, mutta useimmiten plexin korottaminen on vain pahentanut kypärämelua! Plexin pitäisi olla kooltaan varmaan jotain vastaavaa kuin GW:ssä tai LT:ssä ennen kuin se alkaisi vähentää kypärämelua.
Ja käyttäkää hyvät ihmiset niitä korvatulppia! Näin keski-ikään ehtineenä löytyy tuttavapiiristä jo monta eriasteisesta kuulovauriosta kärsivää motoristia jotka eivät aikanaan ole tajunneet kuulonsuojauksen tarpeellisuutta *![]()
Näinpä ajattelen minäkin noista touringpleksesitä, sun muista virityksistä - melu saattaa vaan pahentua..(HessuS @ Touko. 19 2009,09:49) kirjoitti
Itse en kyllä Suupertin S1:sen kanssa tulppia kaipaa, C2 on siinä rajoilla. Ehkä moottoritienopeuksissa olis syytä käyttää (ja reissussa käytänkin), mutta muuten melu ei mielestäni ole mitenkään häiritsevä.
En tykkää tulpista nurkka-ajeluissa ja mutkapätkillä. Niiden kanssa tulee jotenkin epätodellinen olo..
Pahemmat suhinat aiemmassa K 12 RS:ssä oli vakiopleksilläkin kuin tässä nykyisessä ässässä. Ja touringpleksillä RS:än suhinoista tuli sietämättömiä.
S1000XR ja Winha 340. Aiempia K1300S, K16GT, K1200S, K1200RS x 2, Virago 1100, Kawasaki Mach III, Suzuki T250, Yamaha DT125, Mz 125 jne..
Route 66 - 2006.
Lueskelin aikani erilaisia mutu juttuja kun omalla vankkurillani ajellessa oli vakavia ongelmia kypärämelun ja turbulenssin kanssa.
Löysin sitten asiallisia, merkkikohtaisia tuulitunnelitestattuja ikkunoita valmistavan putiikin:
http://www.aeroflowscreens.com/K1001...eroFairing.htm
Euroopassa niitä myy mm. tanskalainen:
http://www.kok-mc.dk/Butik2007/default.asp
josta omani hankin. Olen hyvin tyytyväinen melun poistumiseen ja jopa sivutuuliherkkyys poitui lähes kokonaan (rekkojen kohtaaminen, raju sivutuuli etc)
Löytynee lähes kaikkiin bemareihin. Enkä osaa moittia ulkonäköäkään, mutta nehän ovat makuasioita.
Vaikeet asiat tehhään heti, mahottomat vähä myöhemmin.
(Iän mukana mahottomat asiat toteutuvat entistä myöhemmin)
[url="http://www.hemmi.fi/K100.html"]- Vaarin vankkur
Itsellä tuo K 1200 S ja päässä Shubertin C3, jonka kanssa ei mitään ongelmia melujen suhteen. Suosittelen kyseistä pottaa, jos äänet haittaavat tai sitten kuten ennen C3:sta tungin korviin sellaiset (oisko Alpine ollut valmistaja?) eri putkilla olevat kuulosuojaimet, jokaisella putkella eri teho ja jokaisella kuitenkin myös pystyi puhumaan! Kantsii kysellä mopoliikkeistä.
BMW K 1200 S ja aina ei tarvitse olla kädet rasvassa!
Makuasioita sano koira kun....jne(Repa @ Touko. 19 2009,00:08) kirjoitti
Ei ole suurempia kokemuksia muista pyöristä, mutta kun olin viime lauantaina SMOTON EAK-kurssilla Ahvenistolla, niin meinasi jäädä LoTja melumittauksissa varikolle...
Portilla pyydettin viisitonnia kierroksia ja kaveri meni melumittarin kanssa pakoputken taakse ja just oltiin melurajalla eli 95 dB:ssä, jolla radalle vielä päästettiin. Olin lentää persuuksilleni kun vakiomallin ompelukonekin pauhasi pahemmin kuin moni rataohjus...
Noh, tietysti on niinkin, että tuo viisitonnia lienee hieman tyhjäkäynnin yläpuolella 12 - 14.000 kiertävissä kyykyissä kun taas meikäläisen max 8000 kiertävässä puimakoneessa ollaan jo reilusti puolenvälin yläpuolella.
Yhtä kaikki, en kyllä viitsi LoTjallakaan ajella edes korttelinväliä ilman Finfonicejani. Tuohon opetti / pakotti aluksi Cabergin Justissimo, ja Schuberthin J1 hiljensi meteliä kyllä, mutta omasta mielestäni ne musat pitää kyllä kuunnella korvatulppakuulokkeilla eikä pyörän kajareilla. On niissä suhinoissa ja pakoäänissä kyllä sen verran hifitunnelmaa pilaavia elementtejä vaikka olisi minkälainen potta päässä...
t. pozo
![]()
-04 K 1200 LT
Amerikan kierros 2006:
http://finnishcurvecowboys.blogspot.com/
Amerikan kierros 2010:
http://finnstoccr3.blogspot.com/
Amerikan kierros 2011:
http://finnstoccr2011.blogspot.com/
Moponparantelukuvia:
http://picasaweb.google.com/pozoizquierdo
Minkähän mittainen mahdat olla? Minulla on sama setti (K1200S vakiopleksillä + Schubert C3) ja täytyy sanoa että moottoritienopeuksilla pyörteistä aiheutuva melu on sietämätön. Melu loppuu jos nousee ~20 cm korkeammalle. Pituutta on 184 cm. Pidemmät matkat tulee ajettua tulpat päässä.(Mopomies70 @ Heinä. 14 2009,14:05) kirjoitti
Kokeilin tuossa uutta 1200GS Bemaria ja täytyy sanoa että äänimaailma oli mukavan hiljainen ja "sivistynyt", kuten koko pyöräkin.
Speed Triple 1050
Siitä lipin asennuksesta ja muustakin hieman. En muista millainen pleksin kiinnitys on ässässä mutta 02:een RS:ään touring-pleksiin asensin Laminar Lipin niin ylös kuin sain eli pleksiin tuli lisäkorkeutta jotain 4 cm keskikohdalta. Ja vaikutti meluun. Selkä suorana (satula ja jalkatapit ala-asennossa, tanko ja pleksi yläasennossa ) ajaessa näen hieman pleksin yli, mittaa minulla 175 cm. Jos nojaan kunnolla käsiini tai roikotan päätä vähänkin niin joudun katsomaan kuuden (ohhoh!) muovin läpi (silmälasin linssit+aurinkovisiiri +pinlock+visiiri+pleksi+laminar lip) eikä se ole hyvä. Tuulta se ohjaa kuitenkin niin hyvin noilla säädöillä että ajan visiiri kokonaan auki alle 80 nopeuksissa ja sataseen asti raollaan. Siitä ylöspäin visiiri on kiinni.
Mutta suosittelen joka tapauksessa tulppien käyttöä.. viime kesänä rautaperseajon jälkeen tinnitti korvat pari päivää. Alkumatkasta käytin Kossin Sparkplugeja ja heavy-musa suht kovalla. Korvakäytävät tuli kipeiksi kuulokkeista (C2:ssa ei ole koloa korvien kohdalla) joten vaihdoin eareihin. Nekin alkoi painamaan joten loppu puolella ajelin noin 400 kilsaa ilman tulppia aika reipasta matkavauhtia pois lukien viimeiset sata kilsaa pimeässä hirvialueella valot päin peetä säädettynä. Onneksi se tinnitys loppui. Hirveä tunne kun tein mitä tahansa niin koko ajan kuului se piiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii korvista.
Heritage Softail -97 + S&S 124" (2030 CC)
Terveiset täältä saksanmaalta, tuli kanssa hommattua tuo K1200S vm. 2006 viime kesänä. Kilsoja on tullut noin 12 tkm.Vähän ihmetyttää tuo kypärämelu, millaista vauhtia te siellä oikein ajelette jos oikein tinnituksen puolelle menee
Itse 183cm, vakioplexi ja potta on Shoei XR-1000(kuiskaus-kitillä). Meteli ei kyllä haittaa mutta +180 marssinopeuksilla tuuli jo vähän ikävästi tuivertaa.