(pinniini @ Touko. 20 2009,14:01) kirjoitti
(tab @ Touko. 20 2009,10:41) kirjoitti
Mp:n lukitusta mietittäessä kannattaa tsekata
Kilksetikliks .
Tuolla sivuilla on vakuutusyhtiöiden hyväksymät riipparit ja ketjut.
Tuo aiemmin mainitsemani PL362 on ainut suomessa luokkaan 5 hyväksytty riippari eli vahvempaa ei markkinoilta löydy.
Todellakin. Mutta se 5 pinnan lukko 3 pinnan ketjussa ei auta yhtään mitään. Jos itse tuollaista miettisin pätkiväni, niin pistäisin enemmin kyllä sen ketjun poikki kuin alkaisin sitä lukkoa turata. Eli, kuten aikaisemmin sanoin: kannattaa hommata saman tasoinen lukko kuin ketjukin on. On edullisempi ja kun lisähyötyä sitten ei niistä kalliimmista juurikaan tule, mitä nyt voi hämymies luulla ketjuakin kalliimmaksi sekä paljon kestävämmäksi ja siten jättää pyörän rauhaan - tosin luulisi näiden hämäräammattimiesten kyllä ketjut tunnistavan ihan vain vilkaisemalla.
Tuota itse mietin joskus, että saisiko tuollaisen PL362:sen kiinni jarrulevyyn mitenkään, kun siinä se lukonsanka on aika lyhyt ja hyvin suojattu. En sitten päässyt sitä missään kokeilemaan tai edes käpistelemään. Pirun kallishan tuo lukko on joka tapauksessa - halvemmaksi tulee pyörään hälyt asennettuna, normaali levyjarrulukko ja siihen kohtuu hyvä karkaistu ketju kuin tuo lukko yksinään.
Joku jossain kertoi joskus, että jokin hämäräammattimies oli johonkin räjähde- tms. varastoon murtautunut paksun todella hyvän Abloy-lukon läpi pelkällä kylmäsuihkeella (varmaan jotain nestemäistä typpeä tms ollut) ja napakalla iskulla. Oli koko lukon runko murtunut niin pieniin osiin, että ei olisi ensinäkemällä uskonut lukoksi. Lukon sanka oli kuulemma täysin ehjä...
kirjoitti
Yamaha löytyi tänään 19.5 noin 150:n metrin päästä naapuritalon päädystä. *

Akku oli saatu tyhjäksi, mutta muuten pyörä vaikuttaa ehjältä. Käynnistystä pääsen kokeilemaan huomenna.
Vekotin oli kerrostalon pihalla pressulla peitettynä, Itä-hervannassa, paikassa joka näkyy huonosti kadulle.
Mitään lukitusta ei (tietenkään) ollut käytösssä. Taidanpa hommata jonkun jarrulevyn lukon, luulisi sen olevan hankalampi avattava, kuin vaijerit yms.
Mahtavaa että löytyi! *

Täysin oikeassa olet, tässäkin tapauksessa ketju on juuri niin vahva kuin sen heikoin lenkki.
FK:n sivujen mukaanhan vahvin hyväksytty ketju menee luokkaan 3 joten sen vahvempi lukko ketjun kanssa on turha.
Jos taas pelkkää riipparia aikoo käyttää niin mahd.vahva on suositeltava.
PL362 sanka on tosiaan lyhyt, mutta luokkaa alemmalla luokituksella eli FK4 saa mallin PL350/50 jossa siis on 50mm sanka.
Tietysti netistä löytyy speksejä esim. riipparin sangan lujuusvaatimuksesta leikkausvoiman ym. suhteen ja jos niitä noudattaen hankkii ketjun niin kyllä tuon luokan 5 suojauksenkin saa pyörään hankittua. Kustannuksia saattaa kyllä hiukkasen tulla...
Tuo lukon murtaminan kylmäaineella ja vasaralla on varmaan ihan mahdollista, pirun kylmäksi vain pitää teräs saada ennen kuin se murtuu. Propsit hämäräveikolle työtavasta. *
