Yhdet pannut on takana, piikki gammalla, liian kovaa sateella kun tietyömaa hyppäsi eteen. Etunen lukkoon ja nurin.
Pyörästä meni katteet ja peili (muistaakseni ei muuta), Äijä (tai poika silloin) selvisi mustelmilla ja palovammoilla.
Varusteina oli farkut - p*rse paloi puhki, joku vanha nahkatakki - vähän hioitui ja AGV:n kypärä - pari syvää naarmua ja viisiiri halki, selkäsuojan hommaa hoiti reppu jossa treenikamat. Reppu paloi puhki ja kamat pitkin katua.
Tolkkua ei oikein silloin ollut eikä taitoakaan, tuuri kävi kun noilla varusteilla ei pahempaa. Vauhtia oli n. 80kmh kun alettiin lippoja ottamaan, mutta taisi se vähän hidastua ennen kuin otettiin maakontakti.
Quidquid latine dictum sit, altum viditur.
Antakaa väkevää juomaa menehtyvälle ja viiniä murhemielisille.
Sananl. 31:6
Clover. Oli niin vakuuttava esitys, että ostin tilalle saman valmistajan uudemman mallin.(RaVe @ Touko. 17 2009,00:19) kirjoitti
Kolarissa nuhraantunut pysyi koko 6 vuotta kestäneen käyttöikänsä vesitiiviinä ja lisäetuna mukavuuden kannalta on, että Cloverilta löytyy useita takkeja, joiden selkäpussiin saa täysimittaisen kilven ettei tarvi pitää henkselimallista.
Käytännössä koko "jarrutusmatkan" selälläni luistellessa kilpi tuntui oikein hyvältä kelkalta. Itse asiassa saman tien kun kieppuminen asettui putoamisen jälkeen luistoksi, tuli ensimmäisenä mieleen, että "mä selvisin siitä". Seuraavaksi tuli sitten mieleen, että mitähän vaimo sanoo
Selkäkilven reunan kohdalla harteissa oli takissa selvästi ollut painepiste, jossa pintamateriaali oli pienellä alueella sulanut, mutta ei edes kilpeen saakka, puhumattakaan että läpi asti.
Mieluummin minäkin nahoissa ajan, mutta silloin ei vielä ollut. Nyt on, mutta silti kylmässä goret lisävuorein ovat lämpimämmät ja jos valittavana on sateeseen lähtiessä nahat + sadeasu tai gore, niin ainakin minulla gore voittaa. Eivätkä nahat sovi työvaatteiden päälle.
CB500 -> Bandit 1200S -> BMW R1150RT -> Honda Pan European
moposivut: www.elisanet.fi/hannu.hietalahti
Niinpä. Kaadot ja niiden jälkeiset luistelut ovat kovin erilaisia.(vuohi @ Touko. 17 2009,00:43) kirjoitti
Ehkä sellainen tapaus, jossa kamppeet hajoavat riekaleiksi millä tahansa liikenteessä sallitulla nopeudella kaadettaessa kertoo, ettei kyseinen asu ole moottoripyöräilyyn sopiva.
Se ei kuitenkaan riitä osoittamaan ettei hyvälaatuinen asu vastaavasta (tai paremmasta) materiaalista voisi suojata hyvinkin.
Sitten kun aletaan lippailla suurista nopeuksista, voivat hyvät goret edelleen suojata kohtuu hyvin, mutta siinä missä tekstiilipuku uhrautuu käyttäjänsä hyväksi, laatunahat muuttuvat vain entistä vakuuttavamman näköisiksi.
Ja nahat on hoikan ihmisen helpompi löytää tyköistuvan sopivina, että suojat pysyvät paikallaan. Ei tästä yhtä ainoaa totuutta taida löytyä...
CB500 -> Bandit 1200S -> BMW R1150RT -> Honda Pan European
moposivut: www.elisanet.fi/hannu.hietalahti
Vähän vastaavan tapaisesta tilanteesta mulle annettiin meilahdessa ennuste "et todennäköisesti enään kävele", tosin tässä tapauksessa tuli yksi auto selkään n. 80-100km/h, siinä vaiheessa kun itse istuskelin radalla.(velijussi @ Touko. 16 2009,12:45) kirjoitti
No, onneksi ne lääkärit, kirurgit, ym ei ole aina oikeassa.
Toki tuo selkä muistuttaa aika useasti itsestään, ja vaatii säännölistä liikuntaa, mutta pystyn sentään kävelemään, ja muutenkin liikumaan normaalisti.
Ja mikäli normaalia elämää joku haittaa, niin vika taitaa löytyä siitä että omassa päässä voi olla jotain pikku vikaa (vähintäänkin ajoittain)...
ZX-10R + ZX-6RR
Laitetaan yksi tuore kokemus kahden viikon takaa.
Itse tapahtumasta en muista mitään, kuten en edeltävältä viikoltakaan, mutta vauhtia on ollut noin 60. Olen ajautunut jostakin syystä loivassa kurvissa ruoholle ja sitten on alkanut pyöriminen pakettina pyörän kanssa lopputulemana se, että minä makaan selälläni ja pyörä on sylissä.
Damaget: kallon pohja murtunut, yksi niskanikama murtunut, 4 rintarangan nikamaa pultattu kiinni paketiksi, lapaluu murtunut, 9 kylkiluuta sekä lantio murtunut. Kaulavaltimo ottanut itseensä, muttei ihan kokonaan ole revennyt --> verenkiertohäiriö --> muisti mennyt. Mutta muuten on ukko kunnossa.
Pyörä meni lunastukseen ja minäkin melkein.
Ajokamat: Halvarssonin nahkapuku, Arai Corsair, Oxtarin competizione goretex-kengät, Harvarssonin hanskat ja FORCEFIELDIN SELKÄSUOJA. Tuo viimeinen noista mahdollistaa kävelemisen vielä jatkossakin. Nyt tässä koitetaan saada voimia takaisin ja kotiin voi päästä jo viikon kuluttua.
Joo oli ollut sateinen kesä ja kylmähkö 2004 aina oltiin käytetty ajokamoja, mut sillon vaan ei ollut, ku piti vaan käydä lenkillä nopeesti ja tulla kotiin..niinhän sin kävi että sil ainoalla kerralla just ...pam.Vrt edellisiin vastauksiin.(rupi @ Touko. 15 2009,21:50) kirjoitti
Huh! Tosiaan, lunastus oli enemmän kuin lähellä.(tru @ Touko. 30 2009,20:42) kirjoitti
Motivaatiota ja tsemppiä paranemiseen.
Kannatti herätä.
Hypermotard 950
tsemppiä ja paranemista(tru @ Touko. 30 2009,20:42) kirjoitti
Itse vedin 2006 GS 500lla lipat mutta damagea tuli onneksi vain kämmenpohjiin.
Ns125R -> CBR1000F -> XX -> 1000RR -> GSX1400 -> Gen2 Busa -> S1000RR -> K9 Gixxer
Pari vuotta sitten 125 Honda CBR alla ja lähdin ohittamaan traktori + perävaunu yhdistelmää 80-kympin tiellä ja lopputuloshan oli se, että traktori käänty härpäkkeittensä kanssa vilkuttamatta eteen ja poks. Vauhtia oli 80 km/h, mutta jonkun verran kerkesin jarruttaa ennen ku osu. Onneksi osuin traktorin perävaunun renkaaseen ja sain kimmokkeen ja lensin takaisin pientareelle. Polvessa oli aika iso mustelma jonkun aikaa, eikä sairaala sängystä meinannu seuraavana aamuna päästä ylös omin avuin, mutta mitään ei murtunut eikä sisäelimiä tuhoutunut. Varusteina oli Arai Corsair, Halvarssonin nahkahanskat (on vieläkin),Rukan Gore puku (on vieläkin) ja Dainesen saappaat (nekin on vieläki). Pyörä meni täysin lunariin ainoa mikä toimi ni moottori ja ehkä takavalot. Ainoa mikä jääny vaivaamaan eniten on poliisien ehkä hieman kettumainen temppu. Heti kun pääsin ambulanssiin niin poliisi alkoi ristikuulustella ja en voi edes kuvitella mitä siinä "lievästi" sekavassa mielentilassa tuli tarinoitua, mutta auttanut se ei ainakaan minimi päiväsakko tuli ja poliisilaitokselta sanoivat, että syyllistä ei voi varmaksi sanoa mutta jotakuta pitää rangaista.
Isoin kolari tullut auton kanssa. Joskus kauan kauan sitten tuli tehtyä jarrutesti kehä 1:llä puksussa valoihin kun olivat punaiset ja siitä hyvästä Mazda 626 konttiin. Mazdan jarrut ei ollu yhtä hyvät kuin Suitsan, tuli kokeiltua 0-30 km/h enkka, noin 0,1 sek. Auto meni lunastukseen mutta senaikuiselle pyörälle ei käynyt oikeastaan mitään, takahäkki vääntyi vähän, sai väännettyä käsin paikoilleen. Niskat oli kipeenä viikon tapahtuman jälkeen.
BMW F800GT
Triumph America -08->11
Yamaha V-max -98->08
Mutkaisella tiellä ajoin n.120km/h, mutkassa soraa ja perä lähti alta. Jarrutuksen jälkeen n.90 vauhtia menin ojan yli metsän ja pellon rajasta juuri sille oikealle puolen. Varusteina Kypärä schuberth concept, sinisalon core puku ja hanskat ja sievin jalkineen nahka saappaat. kaksi luuta murtui jalkapöydästä. kypärä sai iskuja mutta pysyi kiinni (avattava)
Coret kesti ainakin pelto luisussa, mutta jälkeenpäin kun olen sateessa ajanut tuntuu kuin takki päästäisi herkemmin läpi veden kuin aiemmin.
opetuksena otin että ei sieviläisiä jalkaan ja xj900 ei ole ratapyörä.
Xj900
Kaikkien vuosien varrella, kaksi peräänajoa. Eli auto on ajanut perään. Näistä on selvitty ihan mustelmilla ja käden murtumisella.
Radalla olen ajanut loivasta shikaanista ulos, öljyä radalla eikä sitä liputettu. Vauhtia oli yli 150km/h. Lopulta jäin vielä pyörän alle. Lonkka murtui, samoin lanneluu. Jalka kahdesta kohdasta, toinen avomurtuma. Kolme kylkiluuta ja se sama käsi, joka oli ennenkin mennyt. Lopputulos, nelisen kuukautta pyörätuolissa ja toinen jalka on pari senttiä lyhyempi kuin toinen. Pyöränä oli gsx-r 750.
Kaiken tuon lisäksi pakettiauto peruutti tänä kesänä pyöräni yli liikennevaloissa, itse ehdein pois pyörän päältä ja pois auton alta.
Yhä ajan pyörää, eli kauhua ei ole jäänyt.
GSX-1300R